Bamboegeel HB1 vragen

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Gebruikersavatar
silvandam
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 nov 2020 14:54

Bamboegeel HB1 vragen

Ongelezen bericht door silvandam »

Beste medeforummers,

Onze bus is technisch helemaal op orde gemaakt door Douwe Krol. Hij rijdt fantastisch! Het is tijd voor de spuitbeurt. De beoogde kleur is Bamboegeel, kleurcode HB1. Ik laat de auto spuiten door een vriend die de spuitersopleiding heeft gedaan en inmiddels ander werk doet. Het streven is om de originele kleur en looks van een bamboegele t3 te benaderen.

Een aantal vragen:
- Wat voor lak te gebruiken? 1k? 2k? Met of zonder blanke lak? Op oliebasis of op waterbasis?
- Welke kleurcode moet ik doorgeven bij het mengen van de lak, gewoon HB1, of moet ik een (zo ja, welke?) RAL code hebben?

Ik ben benieuwd.

Sil
Gegroet, Sil

Saabman in hart en nieren, T3-man in de maak...
Gebruikersavatar
rkoffrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jun 2007 17:57
Locatie: Helmond

Re: Bamboegeel HB1 vragen

Ongelezen bericht door rkoffrie »

Beste Sil,
Ik worstel met dezelfde vraag...

...de volgende overwegingen spelen bij mij een rol:
- 1k lak (tegenwoordig meestal op waterbasis) vereist een 2k blanke lak;
- staat een auto altijd buiten, dan verkleuren sommige kleuren (b.v. rood) relatief snel, maar met een blanke lak laag wel veel minder snel;
- met een 2k blanke lak wordt krijgt de lak een iets diepere glans;
- reparatie van een 1k lak met 2k blanke lak kan eigenlijk alleen per paneel; lokaal bijwerken wordt nooit netjes;
- sommige spuiters willen alleen nog maar 1k waterbasis (kleuren) spuiten;
- 2k oliebasis lak pot-life is > 10 jaar. 1k waterbasis lak is veel korter (heb ik begrepen);

Omdat bij mij de auto bijna altijd binnen staat en je met een T3 altijd een risico hebt dat er lokaal (b.v. bij een naad) toch een roestplekje opkomt, neig ik naar toepassing van een 2k oliebasis lak.

Misschien heb je iets aan mijn overwegingen. Mogelijk kunnen andere forumleden nog meer overwegingen toevoegen...

Groet, Robert
Groeten Robert

T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Bamboegeel HB1 vragen

Ongelezen bericht door RVB »

Ik zou de spuiter laten kiezen.

Het mooiste vind ik 2k lak. Hier heb je geen blanke laklaag voor nodig. Volgens mij is dat ook het meest gebruikelijk bij oudere autos. Die nieuwerwetse glans past niet zo. 2k lak is op thinnerbasis. Op de site van Crop is deze te bestellen op merkkleur(site geeft verder ook prima info voor de niet-prof) Metaliclak moet overigens wel worden afgewerkt met blanke lak.

Het voordeel is idd. dat het makkelijker bij te werken is dan een lak die een blanke laklaag nodig heeft.


Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Bamboegeel HB1 vragen

Ongelezen bericht door Kire »

Een kennis gebruikt altijd 2K lak en mengt daar dan zo'n 20 % blanke (2K) lak doorheen voor een diepere glans.
Vorig jaar bij mijn Land Rover wat plekjes bijgespoten, maar dat was een metallic lak dus daarna blanke 2K lak er overheen.

Op mijn bus zit, in ieder geval op het dak, nog de originele lak (reinweiss) en die is na poetsen wel weer mooi glanzend, maar wordt zeer snel weer dof (verpoedert denk ik). Maar eens een keertje laten spuiten met 2K lak.

RAL kleuren zijn een palet gestandaardiseerde kleuren, die 'altijd en overal' hetzelfde (horen te) zijn. RAL = ReichsAusschuss für Lieferbedingungen en is in 1927 in Duitsland vastgelegd.
Het is heel goed mogelijk dat een autofabrikant een kleur mengt die afwijkt van een RAL-kleur.
Dus bij voorkeur het originele kleurnummer gebruiken.

Groet,

Erik
Gebruikersavatar
silvandam
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 nov 2020 14:54

Re: Bamboegeel HB1 vragen

Ongelezen bericht door silvandam »

Nuttige reacties, waarvoor dank!
Gegroet, Sil

Saabman in hart en nieren, T3-man in de maak...
Plaats reactie