Wij (gezin, 2 kids en een hondje) willen de bus regelmatig gaan gebruiken als 2e auto. De bedoeling is wel om hem ooit te gaan gebruiken als (of om te bouwen naar) een camper, maar dat kan nog wel wat jaartjes duren. We weten dat dit geen nieuwe auto is en dat we dus wat meer onderhoud hebben en we er misschien soms achter komen dat 'ie het niet doet: da's niet erg. We willen er eentje uit '86 of eerder in verband met de belasting. Ook willen we er eentje op benzine: een 2.1WBX of eentje met een Subaru of andere benzine motor.
Een (hele lange) checklist over waar op te letten bij aanschaf heb ik al gevonden en kan ik vast wel weer terugvinden als het zo ver is.
Ik heb eigenlijk een paar specifieke vragen over de aanschaf voor ons doel ook.
- Is het altijd mogelijk om een T3 op camper of bestel kenteken te laten omkeuren naar eentje met minimaal 4 zitplaatsen? (Stoelen en gordels ergens opsnorren.)
Wij willen er een caravan van ca. 1200 kilo mee trekken af en toe: is er een typegoedkeuring voor alle T3's, of moeten we heel specifiek letten op eentje die dit gewicht mag trekken en af fabriek een trekhaak had (en hoe kom ik daar achter bij bijvoorbeeld een Duitse)?
Is het opnieuw keuren van eentje met een andere motor een formaliteit, of kan het zijn dat er gewoon geen goedkeuring volgt? (En dan ga ik er vanuit dat het wel deugdelijk/veilig ingebouwd zit)
Wat zijn dingen waar je op moet letten bij een achteraf ingebouwde motor. Ik zit te denken aan de motorcode/chassisnummer van de donor auto voor eventuele reserve onderdelen/onderhoud?
En zijn er specifieke dingen die aandacht vragen als een T3 is omgebouwd (overbrenging?)? Ik ga er vanuit dat bij de aanschaf van eentje met meer vermogen de "lange 5" altijd de beste versnellingsbak is?