Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.
Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.
Hoi,
Ik heb een paar dagen terug een T3 1,9wbx 60pk gekocht.
Natuurlijk meteen even flink mee gereden!
Tijdens het rijden op de autoweg (~90) begon na ca. 30 minuten de motor enorm te stotteren/in te houden. Zodra ik dan de koppeling intrap draait de motor netjes stationair, als ik (met ingetrapte koppeling) wat gas geeft zoemt hij ook mooi. Laat ik de koppeling echter weer opkomen dan stottert en bokt hij weer als een gek. Op een gegeven moment de bus maar aan de kant gezet.
Ik kon hem niet direct starten: de startmotor zei alleen maar klik en de lampjes gingen ff wat zachter branden. Na een minuut of wat (2-3) startte de bus gewoon en kon ik, zonder stotteren doorrijden naar Groningen.
Vervolgens kon ik (na 9 uur hard werken) in Groningen de bus niet starten. Ik dacht eerst de accu leeg, maar dat was het niet. Nadat ik hem in zijn achteruit zette en een heel klein stukje achteruit liet rollen + de koppeling op liet komen kon ik hem daarna gewoon starten. Vervolgens begon de bus, weer na ongeveer een half uur, te stotteren op de autoweg. Weer aan de kant gezet: weer niet willen starten. Toen probeerde ik het nog een keer (ik stond op een heuvel) en weer kon ik de bus gewoon starten nadat ik hem eerst een "zetje" had gegeven met heuveltje af de koppeling laten opkomen. Ik heb toen even gecheckt: de benzinetank zuigt voor zover ik kan horen niet vacuum.
Als het een brommer was zou ik bijna denken een warmloper. Maar dan vind ik het weer gek dat de auto gewoon doorloopt als ik de koppeling in trap tijdens dat stotteren, ik zou verwachten dat hij dan uitvalt?
Heeft iemand enig idee waar ik het hier moet zoeken?
Dingen die ik hoe dan ook nog ga doen: benzinefilter en luchtfilter vervangen, vacuum slangetjes controleren.
Ik heb een paar dagen terug een T3 1,9wbx 60pk gekocht.
Natuurlijk meteen even flink mee gereden!
Tijdens het rijden op de autoweg (~90) begon na ca. 30 minuten de motor enorm te stotteren/in te houden. Zodra ik dan de koppeling intrap draait de motor netjes stationair, als ik (met ingetrapte koppeling) wat gas geeft zoemt hij ook mooi. Laat ik de koppeling echter weer opkomen dan stottert en bokt hij weer als een gek. Op een gegeven moment de bus maar aan de kant gezet.
Ik kon hem niet direct starten: de startmotor zei alleen maar klik en de lampjes gingen ff wat zachter branden. Na een minuut of wat (2-3) startte de bus gewoon en kon ik, zonder stotteren doorrijden naar Groningen.
Vervolgens kon ik (na 9 uur hard werken) in Groningen de bus niet starten. Ik dacht eerst de accu leeg, maar dat was het niet. Nadat ik hem in zijn achteruit zette en een heel klein stukje achteruit liet rollen + de koppeling op liet komen kon ik hem daarna gewoon starten. Vervolgens begon de bus, weer na ongeveer een half uur, te stotteren op de autoweg. Weer aan de kant gezet: weer niet willen starten. Toen probeerde ik het nog een keer (ik stond op een heuvel) en weer kon ik de bus gewoon starten nadat ik hem eerst een "zetje" had gegeven met heuveltje af de koppeling laten opkomen. Ik heb toen even gecheckt: de benzinetank zuigt voor zover ik kan horen niet vacuum.
Als het een brommer was zou ik bijna denken een warmloper. Maar dan vind ik het weer gek dat de auto gewoon doorloopt als ik de koppeling in trap tijdens dat stotteren, ik zou verwachten dat hij dan uitvalt?
Heeft iemand enig idee waar ik het hier moet zoeken?
Dingen die ik hoe dan ook nog ga doen: benzinefilter en luchtfilter vervangen, vacuum slangetjes controleren.
Greets,
Mark
Mark
Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.
Dit zou vuil in de tank kunnen zijn, waardoor een aanzuigopening op een gegeven moment dicht raakt. Zet je de motor uit, dan zakt het vuil weer naar beneden.
gr, Cas
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.
Doet mij denken aan een stroom probleem. check ook de accu kabels of de klemmen goed vast zitten op de accu.
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.
Het gekke is: stationair loopt hij dan gewoon prima. En het verklaart ook niet de "klik" en verder niets als ik daarna weer wil starten toch?
Greets,
Mark
Mark
Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.
Ik zal de accu kabels eens checken. Maar ik snap niet zo goed waarom het pas optreedt wanneer het warm is (dat stotteren dan) en waarom ik hem wel kan starten nadat ik de zuigers even een "zetje" geef...
Greets,
Mark
Mark
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1284
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.
Met je invalshoek van een brommer: bobine of condensator op de ontsteking? Onder belasting vonkt hij dan slecht/niet. Dat hij na verloop van tijd begint te bokken lijkt met warm worden te maken te hebben.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3029
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.
Het is ook niet zeker dat het maar 1 probleem is.
Massakabels, stroomkabels, benzinefilter, benzinepomp, ...kortom volledig achterstallig onderhoud nalopen.
Massakabels, stroomkabels, benzinefilter, benzinepomp, ...kortom volledig achterstallig onderhoud nalopen.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.
Ik denk dat het inderdaad twee verschillende problemen zijn (gelukkig).
Vanochtend wilde de bus ook niet starten (amper een klikje), ook niet na even wat heen en weer duwen in de versnelling. Maar met mijn vrouw achter het stuur kon ik hem (koude start!) in mijn uppie aanduwen op een stuk van nog geen 5 meter! Was stomverbaasd

Dat 2e probleem (inhouden) zie ik dan nog wel even aan: heb eerst een nieuwe benzine filter besteld. Als ik die er op zet probeer ik ook even de staat van alle slangetjes na te zien. Ik heb er een onderhoudshistorie bij: er is nog nooit een slangetje vervangen

Vind het nu al lekker om een beetje aan het ding te freubelen. Beter dan de Citroen C4 op lpg: elke cent die ik daar in stop doet me pijn in het hart, emotieloze auto

Greets,
Mark
Mark
Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.
De massa van de startmotor loopt door de behuizing. Deze corrodeert vaak. Uit elkaar halen kan een hele strijd zijn. Je kunt ze prima laten reviseren bij een Bosch service oid. Of nieuw aftermarketding erop.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3029
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.
Het is toch geen automaat ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.
Het is wel wat meer werk dan ik had gedacht, https://www.youtube.com/watch?v=9HkA1GYQnvY meer als in: lastige plaats om bij te komen zonder brug.
Heb hier wel een startmotor gevonden: https://www.startenladen.nl/startmotor- ... -p416.html .
Er zijn ook type's zonder dat extra stangetje (voor in een schaal lagertje) aan het eind, die zijn wel duurder. Vraag me ook af hoe lang dat goed gaat en of ik uberhaubt dat lagertje aan het eind zou moeten vervangen? Dat laatste is volgens mij wel echt een opgaaf zonder een brug en specifiek gereedschap...
Greets,
Mark
Mark
Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.
Het is een gewone 4 versnelling handbak.
Een automaat vind ik nu al niks, eentje van 40 jaar oud lijkt me echt een horror

Greets,
Mark
Mark
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.
Dat lagertje is een bronzen busje.
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.
Ik had 2 jaar geleden ook dat mijn bus af en toe niet wilde starten, als die warm was soms nog moeizamer. Indien mogelijk parkeerde ik op een helling met de neus naar beneden voor het geval de startmotor dienst weigerde.Mark_T3 schreef: ↑11 mei 2023 21:31Vanochtend wilde de bus ook niet starten (amper een klikje), ook niet na even wat heen en weer duwen in de versnelling. Maar met mijn vrouw achter het stuur kon ik hem (koude start!) in mijn uppie aanduwen op een stuk van nog geen 5 meter! Was stomverbaasdDat zal dus wel de startmotor/bendix zijn gok ik?
Startmotor gedemonteerd, schoongemaakt en weer gemonteerd, mankeerde niks aan. Toch af en toe niet starten.
Het koperen platte stekkertje op het relais (komend vanaf het contact) wil na verloop van tijd zijn veerkracht en daarmee zijn klemkracht verliezen (o.a. door warmte). De overgangsweerstand wordt dan te hoog en het relais wordt niet of niet genoeg aangetrokken (krijgt niet genoeg stroom). En aangezien het een oude bus is en er misschien op nog een paar plaatsen een (kleine) overgangsweerstand is heb ik een extra relais bij de startmotor geplaatst (zie foto).
Het startmotorrelais trekt in het begin 13A. Komt er geen 13A dan trekt die niet aan. Als de startmotor eenmaal draait bekrachtigd het relais zichzelf en heeft dan nog maar zo'n 3A nodig via het contact om aangetrokken te blijven. Voor het aansturen van zo'n arbeidsrelais heb je ongeveer 0,5A nodig en dat lukt al snel (ook met de nodige overgangsweerstanden of weerstand in de lange draden).
Groet,
Erik
p.s. Bij mijn Land Rover met een vergelijkbaar probleem heb ik alleen het platte stekkertje wat aangeknepen. Probleem opgelost.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.
Ik heb nog even wat gekeken: het benzinefilter moet ik in elk geval vervangen. Die was denk ik ooit doorzichtig, nu niet meer 
Dit weekend heb ik helemaal vol, maar ergens volgende week wil ik toch proberen de startmotor er af te halen, schoon te maken en weer terug te plaatsen. Natuurlijk loop ik dan ook even de bekabeling na, maar hoe ik nu kan nagaan of er niet teveel weerstand in zit weet ik zo niet. Ik hoor wel een klik, dus ik zou denken dat het 1e relais wel schakelt?

Dit weekend heb ik helemaal vol, maar ergens volgende week wil ik toch proberen de startmotor er af te halen, schoon te maken en weer terug te plaatsen. Natuurlijk loop ik dan ook even de bekabeling na, maar hoe ik nu kan nagaan of er niet teveel weerstand in zit weet ik zo niet. Ik hoor wel een klik, dus ik zou denken dat het 1e relais wel schakelt?
Greets,
Mark
Mark
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.
Dat je een klik hoort wil niet zeggen dat het relais ook goed genoeg wordt aangetrokken om de verbinding tot stand te brengen.
Maar je kunt dit heel simpel testen door even de dikke draad vanaf de accu door te verbinden met de platte stekkerverbinding op het relais.
Bijvoorbeeld met een dikke spijker. Kan wel iets vonken dus niet schrikken. Ik heb al eens een schroevendraaier 'verpest' op die manier.
Dan moet de startmotor gaan draaien, want dan krijgt het relais voldoende Ampéres.
Eerst zorgen dat er geen versnelling is ingeschakeld, in z'n vrij zetten !!
Draait de startmotor niet dan de startmotor eraf halen en (laten) reviseren. De reparateur waar ik wel eens naar toe ging* vond die nieuwe Chinese startmotoren maar niks, zo'n ouderwetse Bosch dat zijn goede startmotoren. (de Bosch startmotor in mijn 300 Tdi Land Rover doet het al 25 jaar probleemloos, afgezien van het stekkertje).
Groet,
Erik
P.S. ging*: zeer recent is het bedrijf (automaterialenhandel) overgenomen, verplaatst en de reparatieafdeling opgeheven. Jammer!
Maar je kunt dit heel simpel testen door even de dikke draad vanaf de accu door te verbinden met de platte stekkerverbinding op het relais.
Bijvoorbeeld met een dikke spijker. Kan wel iets vonken dus niet schrikken. Ik heb al eens een schroevendraaier 'verpest' op die manier.
Dan moet de startmotor gaan draaien, want dan krijgt het relais voldoende Ampéres.
Eerst zorgen dat er geen versnelling is ingeschakeld, in z'n vrij zetten !!
Draait de startmotor niet dan de startmotor eraf halen en (laten) reviseren. De reparateur waar ik wel eens naar toe ging* vond die nieuwe Chinese startmotoren maar niks, zo'n ouderwetse Bosch dat zijn goede startmotoren. (de Bosch startmotor in mijn 300 Tdi Land Rover doet het al 25 jaar probleemloos, afgezien van het stekkertje).
Groet,
Erik
P.S. ging*: zeer recent is het bedrijf (automaterialenhandel) overgenomen, verplaatst en de reparatieafdeling opgeheven. Jammer!