Lekstroom T3 1.9wbx uit '84

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Lekstroom T3 1.9wbx uit '84

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

Onlangs had ik was issues met mijn startmotor: startmotor vervangen en alles deed het weer. Voor een paar dagen.
Nu heb ik weer problemen met starten, maar hoor ik wel een klik en af en toe een ratel van de bendix. Dat klinkt dus alsof er te weinig kracht is om lekker door te pakken.

Ik moet mijn accu nog doormeten, ik ben mijn beide multimeters kwijt dus dat komt na het weekend :P

Maar wat me opviel: zodra ik de auto op contact zet gaan mijn interieurlampjes een stuk zachter branden. Alsof er iets heel veel stroom trekt. Sterker nog: mijn koplampen doen het dan eigenlijk ook niet meer. Terwijl als ik de bus van contact zet en dan even knipper met het groot licht het wel gewoon werkt.

Voor ik me helemaal het schompes ga zoeken: heeft iemand van jullie een idee wat dit zou kunnen zijn? Wat kan er zo veel stroom trekken nadat je de bus op contact zet? Het is een benzine, dus het zijn niet de gloeispiraaltjes :)
Greets,
Mark
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Lekstroom T3 1.9wbx uit '84

Ongelezen bericht door Coen »

Startmotor zelf trekt gelijk heel veel stroom?
Zou toch inderdaad eerst die accu eens meten/laten testen. Neem aan dat die niet nieuw is.
(Verder zou het nog een vastzittende interieurventilator kunnen zijn.)
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Lekstroom T3 1.9wbx uit '84

Ongelezen bericht door Kire »

Lekstroom is volgens mij de stroom die de accu leeg trekt als alles uit is, contact af en de deuren dicht. Dan heb je hooguit een klokje die stroom gebruikt. Dat kun je meten met een goede ampèretang aan de massa kabel bij de accu of door een multimeter (ampèremeter) aan te sluiten tussen min pool en massa klem. Als het goed is dan is die lekstroom niet meer dan 0,03 A (oftewel 3 miliampère).

Wat/wie de grote stroomverbruiker is wanneer je het contact aan zet kan ik je niet zeggen. Proberen door 1 voor 1 de zekeringen eruit te trekken en kijken/meten. Vooropgesteld dat de accu klemmen goed contact maken (geen overgangsweerstand).

Maar heb je het al geprobeerd met een extra relais bij de startmotor? Dat was bij mijn bus DE oplossing. En het kost niet veel.
(Ik heb eerst ook alles door zitten meten en controleren en kon niks vinden.)

Groet,

Erik
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Re: Lekstroom T3 1.9wbx uit '84

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

De startmotor krijgt volgens mij nu genoeg stroom. En dat verklaart volgens mij ook niet het hoge stroomverbruik zodra ik het contact inschakelen toch?

Er zit niet eens een radio in nog, wat begint er dan iets te verbruiken zodra ik het contact aan zet? Het computertje voor de elektronische ontsteking gebruikt vast niet zo veel?
Greets,
Mark
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3036
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Lekstroom T3 1.9wbx uit '84

Ongelezen bericht door krisg »

Elektrische benzinepomp ?
kris
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Lekstroom T3 1.9wbx uit '84

Ongelezen bericht door Kire »

Benzine pomp trekt inderdaad stroom bij op contact zetten maar dat moet na een aantal seconden stoppen. Ten minste als je verder niks doet (niet starten).
Zo werkt het bij mijn bus. Pas als je start hoort de benzinepomp weer te gaan draaien.
Je kunt even een draadje losnemen van de benzinepomp, dan weet je zo of die het is.

Groet,

Erik
Laatst gewijzigd door Kire op 28 mei 2023 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Lekstroom T3 1.9wbx uit '84

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Je accu kan zomaar aan poeier zijn...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Lekstroom T3 1.9wbx uit '84

Ongelezen bericht door Kire »

Dat kan heel goed, maar ik had de startproblemen ook nog na montage van een nieuwe accu.
Laatst gewijzigd door Kire op 28 mei 2023 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Lekstroom T3 1.9wbx uit '84

Ongelezen bericht door Coen »

Dus volg eerst Eriks raad op: zekering voor zekering verwijderen om het circuit vast te stellen.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Lekstroom T3 1.9wbx uit '84

Ongelezen bericht door Ewout »

Ik vermoed gare accu…
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Re: Lekstroom T3 1.9wbx uit '84

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

Ik ga eerst kijken of ik de stroom kan meten en kan vinden daarna zal ik de accu laten doormeten.

Kan ik de dynamo gewoon controleren door het voltage bij de accu te meten als de motor draait?

Hopelijk komt daar iets uit. Anders moet ik ook maar een relais proberen.
Greets,
Mark
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Lekstroom T3 1.9wbx uit '84

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Dat een extra relais bij Erik hielp om zijn problemen op te lossen, garandeert geen succes bij jou. Temeer omdat er geen enkele (voor zover ik weet althans) auto is die twee relais gebruikt om een startmotor rond te draaien. Als er (bij een goede accu) zoveel stroom wordt gevraagd dat de interieurlichten zachter gaan branden is het, denk ik, wijzer om de oorzaak te vinden. In het ergste geval fikt je bus af. (De meeste zaken zijn gezekerd, dus het zal zo'n vaart niet lopen, maar ik zou het wel graag vinden als het mijn bys was).
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Lekstroom T3 1.9wbx uit '84

Ongelezen bericht door Coen »

Het heeft weinig zin de stroom te meten. Stap 2 is dan nog steeds de verbruiker vinden die deze stroom verbruikt.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Lekstroom T3 1.9wbx uit '84

Ongelezen bericht door Kire »

Ach, ik gebruik het extra (30 A) arbeidsrelais om ervoor te zorgen dat het startmotorrelais van voldoende stroom/ampéres kan worden voorzien en daardoor in één keer goed aantrekt. Als het startmotorrelais onvoldoende aangetrokken wordt dan kan er vonkvorming optreden bij de koperen contacten in het startmotorrelais. En dat geeft dan weer extra weerstand, terwijl de startmotor heel veel ampéres trekt, zeker in het begin van starten. (gemeten waarden bij mijn LR 300 Tdi: 180 A, LR Td5: 210 A bij een tractor IHC553: 400 A. Bij mijn bus nog niet gemeten, maar ik denk toch ook wel 150 A. Dan moet een accu wel goed vol geladen zijn, zeker 's winters.)
Dat trucje heb ik ook al eens toegepast bij een paar oude landbouwtractoren die ook niet altijd goed wilden starten. Ik had ook alle schakelaars, startknoppen en bekabeling kunnen vervangen, dan was het probleem ook verholpen, maar een extra relais is veel goedkoper (en sneller monteren).

Ik zou wel willen weten wat er zo veel stroom trekt (en hoeveel ampéres), dat de lampen uit gaan wanneer je het contact inschakelt.
Starten met de lampen aan doet ze altijd zwakker branden (maar dat schreef Coen ook al).

Of de dynamo goed laad kun je meten op de accupolen (of op de plus van de dynamo en de min ergens aan massa). Tussen de 13,2 V - 14,7 V is goed. En hoeveel ampéres kun je met een ampéretang meten, een multimeter is niet geschikt hiervoor (die brand door :oops: ). Ik heb er nu eentje met een dikke glaszekering erin.

En om de accuconditie makkelijk in de gaten te houden heb ik op al mijn auto's een Ctek BatterySense gemonteerd. kan ik simpel bij de auto staand op de smartfone (bluetooth) kijken wat de ladingstoestand, accuspanning en temperatuur van de accu is.

Groet,

Erik
Laatst gewijzigd door Kire op 29 mei 2023 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Lekstroom T3 1.9wbx uit '84

Ongelezen bericht door Kire »

Roerdomp schreef: 28 mei 2023 21:29(De meeste zaken zijn gezekerd, dus het zal zo'n vaart niet lopen,
Bij mijn Land Rover Defender 300 Tdi uit 1998 ook. Toch zat de zekering in het stuk draad vanaf de dynamo, ná de plek waar die was doorgeschuurd en kortsluiting veroorzaakte, waardoor de auto in de fik vloog. Auto stond geparkeerd. Gelukkig ging het alarm af en kon ik e.e.a. blussen. Helaas toch total loss verklaard door de verzekering (minimaal € 10.000,- schade). Auto zelf gerepareerd (o.a. compleet nieuwe kabelboom) en een extra (zwevende) steekzekering geplaatst in de betreffende draad, vlak bij de dynamo.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Lekstroom T3 1.9wbx uit '84

Ongelezen bericht door hippie »

Had een tijd geleden ook problemen met een lege start accu .
Eerst het hele huishoud systeem van de bus losgekoppelt en daar 2 weken zonder start problemen mee rond gereden
Oorzaak bleek een slechte huishoud accu icm een defect scheidings-relais .
Door een defecte s-r werd s'nachts de hh-accu door de s-accu geladen .
Nieuwe accu en s-r en alles doet weer normaal .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Plaats reactie