Drie bijzondere gebouwen

Vakantie, reis verhalen, leuke campings of plekken gezien?
Vertel het hier in de herberg
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Drie bijzondere gebouwen

Ongelezen bericht door leof »

Ik heb op dit forum al de nodige keren verslag gedaan van onze reizen met de T3. Ik ben daarmee gestopt omdat het telkens meer van hetzelfde was. Ook al omdat we de laatste jaren steeds vaker naar dezelfde locaties in Frankrijk/Spanje en Italië/Griekenland gaan.

Nu stond al heel lang op mijn verlanglijstje om drie bijzonder gebouwen te bekijken: Het ossuarium in Douaumont (Frankrijk), het Four Solaire d'Odeillo (Frankrijk) en het station Canfranc (Spanje).
En nu, tijdens onze zojuist gemaakte reis naar Frankrijk, Zwitserland, Spanje en Portugal, is het er toch nog van gekomen!
Ossuarium.jpg
Het ossuarium (knekelhuis) in Douaumont is voor ons interessant omdat het sterke trekken van de Art Nouveau/Deco vertoont. Ondanks zijn ietwat pompeuze uiterlijk heeft het toch iets sierlijks en veel mooie details. De functie is nogal macaber: de botten van duizenden soldaten die het leven lieten bij de slag om Verdun in de eerste wereldoorlog werden hier ondergebracht. Een initiatief van de bisschop van Verdun. De bouw begon in 1920 en duurde bijna 12 jaar. Het is alleen jammer dat het gebouw nogal zwart geworden is.

Four.jpg
Het Four van Odeillo staat in de Pyreneeën zowat op de grens met Spanje. Het was een experimenteel gebouw werd in 1969 in gebruik genomen. Het beoogde stroom uit zonne-energie op te wekken. Het is compleet achterhaald door de huidige zonne-panelen. Het principe is eenvoudig: de spiegels op de voorgrond refelecteren het zonlicht naar de holle spiegels in het gebouw, die op hun beurt het zonlicht bundelen om daarmee stoom te verkrijgen. Met de stoom wordt een turbine aangedreven die de stroom opwekt. Het lukte om temperaturen tot 3.300 graden Celcius te verkrijgen met dit systeem. Heel apart.

Station.jpg
Het derde gebouw staat in Canfranc Spanje. Ook in de Pyreneeën zowat op de grens met Frankrijk. Het station werd geopend in 1928 en verbond Pau in Frankrijk via een tunnel met Canfranc in Spanje. Ook dit gebouw heeft duidelijke Art Nouveau/Deco trekken, wat het zo aantrekkelijk maakt. Gedurende de Spaanse burgeroorlog werd de tunnel gesloten. Na deze oorlog ging het gebruik verder tot 1970. Toen stortte aan de Franse kant een brug in hielden de Fransen het voor gezien. Het bleef nog wel een regionaal station tot ca. 2013. Daarna raakte het in verval. Wat ik jammer vindt is dat het ik het toendertijd niet bezocht heb want toen waren alle details nog origineel. Nu het is vernieuwd en tot een hotel getransformeerd is het toch een beetje anders allemaal.

Voor wie het weten wil: onze T3 heeft zich deze reis van zijn beste kant laten zien. Geen enkele dissonant dit keer!
Wijngaard.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door leof op 01 jun 2023 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
rick
Bus guru
Berichten: 5210
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Drie bijzondere gebouwen

Ongelezen bericht door rick »

Dankjewel Leo voor de foto's en het verslag!
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
ChrisDam
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 feb 2023 08:55
Locatie: Bennekom

Re: Drie bijzondere gebouwen

Ongelezen bericht door ChrisDam »

Leuk om te lezen!
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 837
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: Drie bijzondere gebouwen

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Mooi verslag altijd leuk
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Plaats reactie