1.7 mTDI

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

1.7 mTDI

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik zag dit voorjaar bij toeval een 1.7 sdi AKU voor (zeer) weinig op marktplaats staan en in het kader van 'leering ende vermaeck' besloot ik tot een project. Toegegeven, het heeft me meer tijd gekost dan ik vooraf had ingeschat, maar al met al heb ik weer een hoop geleerd. Ik ken alle voordelen qua motorloop, timing, trekkracht e.d. van een elektrisch aangestuurde brandstofpomp, maar de duistere machten van de mechanische pomp hebben mij weten te verleiden tot het bouwen van een mechanisch aangestuurde brandstofinjectie. Geen sensoren, geen ECU, geen startonderbreker. Alleen een gashendel. En 12V op de solenoide-afsluiter natuurlijk, maar dat hebben de originele busdiesels ook.
Goed, er zijn meerdere ombouwen gedaan door een flink aantal mensen en het wordt altijd als heel eenvoudig voorgesteld. Voor iemand met een technische achtergrond, een rijk uitgeruste werkplaats en een engelengeduld is dat waarschijnlijk ook zo. Ik vond het eigenlijk iets tegenvallen, want hoewel het allemaal erg op elkaar lijkt, past het allemaal net niet:
- Koelflens op de zijkant van de cilinderkop dient aangepast. JX-flens heeft verkeerde orientatie en de AKU-flens ook. Dus een 1Z-flens (met plek voor slechts 1 sensor) gekocht. Als gevolg van deze nieuwe flens diende de koelslang ingekort, omdat deze de route vd gashendel kruist. De nieuwe sensor voor het koelwaternalooppompje vraagt een massadraad vanwege de plastic koelflens.
- De nieuwe oliepeilstok op de JX locatie past niet bij het 'compacte' waterpomp annex dynamosteunhuis van de AKU. Ook hier is 2 cm van de waterslang snijden de truc. Uiteraard oude oliepeilgat afdoppen.
- De turbosteun van de JX dient verlengt.
- De verstuiverleidingen van de AKU passen na verbuigen precies over het LDA stangetje van de aangepaste JX-pomp.
- De waterpomp/dynamosteuncombi van de AKU heeft een poelierotatie van de waterpomp tegen de klok in. Of dit kritiek is weet ik niet, maar ik heb de schotjes uit de stuurbekrachtigingspomp gehaald en na (90%) vullen met de voorgeschreven vloeistof de zaak afgedopt gemonteerd als looprol.
- Door bovenstaande oplossing kan de olievulbuis niet meer gebruikt. Dat spijt me trouwens niks, want dat heb ik altijd al een aparte oplossing gevonden die fragiel oogt en alleen met kunst en vliegwerk zonder knoeien werkt. Oliecarter dus afdoppen en olieaanzuigbuis wisselen.
Maar dat spreekt voor zich.
- Ik heb de thermostaatbehuizing van een 1.9 ASY gebruikt. De gaten voor de bouten zijn te groot, maar ik had mooie vulbussen en nu loopt de koelslang ruimer over de motorsteun.
20230303_111341.jpg
- De AKU heeft een extra koeluitgang op de achterkant vd cilinderkop die normaal met het koelreservoir is verbonden. Deze had ik misschien wel af kunnen doppen, maar ik heb hem aangetakt op de bovenste slang naar het 'expansievatje'
- Extra carterventilatiebuis a la AHU/1Z
- Extra schroefdraad tappen op de oliefiltersteun voor de turbo olieaanvoerleiding. De JX oliefiltersteun komt niet qua gaten niet overeen met het onderblok van de AKU. Hij lijkt er wel heel erg op, maar een JX-schroefgat is hier een oliekanaal.

Dit was het eenvoudige deel.
20230402_150456.jpg
De pomp bestaat uit:
JX: behuizing, opvoerpomp, poelie, LDA, gashendel, rollerkooi en kruiswiel (andersom gemonteerd), regulateuras
1.9 SDI (ASY): 10 mm plunjer, hogedrukdeel en camplaat, vervroegingverstelhendel, veertje kruiswiel.
2.5 DI Sofim (Renault): Regulateurvliegwiel en massa, veerregulateur en gashendelstaaf, de moment- 'lever', vervroegingsmechanisme (zuiger langer dan TDI, dus vervroegt minder ver. Of dat gunstig is....?), drukklepventiel.

De langste vervroegingszuiger is van de SOFIM 8140.27-motor:
20230401_120837.jpg
Rechts de JX, links de SOFIM:
20230401_114519.jpg
Links de JX-regulateuras, rechts de SOFIM:
20230408_203935.jpg
Regulateurdeel SOFIM nog in de pomp:
20230402_140453.jpg
De Renaultpomp is niet noodzakelijk. Met een JX en TDI pomp is voor standaardvermogens ook een prima pompje te bouwen, maar dat vraagt om opstijven van de hoofdregulateurveer. Ik heb het vooral gedaan om te kijken wat het verschil is in brandstofleverend vermogen. Ik had graag de regulateuras van de Renaultpomp gebruikt, want die verlaat het inspuitmoment zodra hij geen vermogen hoeft te leveren, waardoor de motor wat minder dieselklop heeft. Dit heeft echter geen zin, daar de JX-behuizing het benodigde brandstofkanaaltje niet heeft. Toepassen van de Renault/SOFIM-behuizing kan ook, maar dit levert problemen op met de uitlijning van de poelie. Een tweedelige ASY-poelie (20 mm) past, als buitenste deel wordt omgedraaid, maar dan dient de pompsteun aangepast (opgeruimd, maar het front 68 mm diameter uitsparing heeft ipv de 50 mm van de JX-pomp).
De motor komt niet aan eTDI toerentallen, maar levert met de kleine turbo van de JX een prima indruk. Het is min of meer JX achtig, waarbij hij net even wat meer bij de les is en erg schakellui te rijden is. En plankgas blijft het blok relatief koel t.o.v de JX die bij stevige arbeid alle koelcapaciteit nodig had.
20230225_112138.jpg
20230303_111341.jpg
Ik heb nog wat gepruts gehad met een verstuiver die open bleef staan, waardoor ik de pomp niet ontlucht kreeg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Roerdomp op 07 jun 2023 16:54, 4 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: 1.7 mTDI

Ongelezen bericht door Coen »

Blijft je temperatuurwijzer daar staan? Zou dan denken over een warmere thermostaat.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 1.7 mTDI

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ja, klopt. Op de actielijst. Net als vele andere kleine optimalisaties. Maar zit nu even in een Suzuki DT4 buitenboordmotor uit 1986. Wat een degelijk gebouwd machientje. [[thumbup]] Nog echte "Made in Japan"- kwaliteit.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: 1.7 mTDI

Ongelezen bericht door Coen »

Wél knap hoor!! Petje af. Durf je er de weg mee op? En hoeveel vermogen heb je nu?
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 1.7 mTDI

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Jazeker durf ik er de weg mee op. Hij rijdt als een trein, maar je moet er geen strepentrekker bij voorstellen. Ik denk dat hij qua vermogen behoorlijk in de buurt van de JX blijft (70-75PK?), maar het koppel is wel wat hoger. Ik heb er eerlijk gezegd een beter gevoel over dan mijn oude JX. De JX zelf was prima, maar ik had in 2022 een hoop geouwehoer met de dynamo. Eerst sloeg de poelie helemaal uit omdat achteraf bleek dat de bevestigingsbouten in de steun helemaal ovaal waren geworden en de dynamo dus heen en weer ging. Na oplossen van dit probleem zocht ik een nieuwe poelie. Omdat een nieuwe poelie net zo duur was als een gereviseerde dynamo, kocht ik een gereviseerde dynamo, maar die kreeg ik nooit lekker op spanning. Altijd een slippende V-snaar bij het wegrijden. Wellicht dat de poelies teveel versleten waren, maar ik heb die bibberende blikken dingen nooit echt het toonpunt van degelijkheid gevonden.
De huidige configuratie met een zelfspannende multiriem (en vrijlooppoelie op de dynamo) zie ik als een enorm pluspunt. Verder is het voor mijn kilometerage niet heel interessant, maar mogelijk is hij ook wat zuiniger. En op hogere snelheid ervaar ik hem ook als aanzienlijk stiller. Op lagere snelheid daarentegen juist niet. Verder is de koudstartvervroeger vervallen, dus ook geen potentieel lastig te verhelpen lekkages van de pomp meer. Ik kocht de 1.7 voor (heel) weinig en ik heb een beter gevoel bij de kortere slag dan de 1.9 TDI's hebben. Maar goed, het was meer een project omdat het kan dan dat het moest. Ik heb de JX opgeslagen in de garage. Wie weet of die ooit nog weer van pas komt.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 837
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: 1.7 mTDI

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Mooi verslag en leuk om het te delen
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 356
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: 1.7 mTDI

Ongelezen bericht door motnamol »

Zeker leuk project. Benieuwd welke versnellingsbak je hebt.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 1.7 mTDI

Ongelezen bericht door Roerdomp »

ABH. De TD bak.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 356
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: 1.7 mTDI

Ongelezen bericht door motnamol »

Ok vandaar de snelheid.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: 1.7 mTDI

Ongelezen bericht door servicebus »

Mooi project!
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: 1.7 mTDI

Ongelezen bericht door casss »

Leuk project! Zo zou ik ooit nog eem sb motor willen opbouwen voor in een t3…
gr, Cas
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 1.7 mTDI

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Dan mag je wel gauw 1 aanschaffen... De 1.6 voorkamerdiesels worden snel schaars...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 1.7 mTDI

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Kleine update: vandaag de timingveer + deksel van de 1.9 SDI geplaatst (in de timingzuiger vd Sofim), samen met een shimring vd ASY en de 2 vd Sofim. Dit is een betere vervroeging want de bus is nu nog wat feller bij accellereren. Ik heb verder niks gewijzigd qua basisafstelling (0.95) of brandstoftoevoer. Misschien dat er nog wel een shim uit kan, waardoor hij nog wat makkelijker vervroegt. In ieder geval is wel helder dat het vervroegingsmechanisme van de Sofim, ondanks de directe inspuiting geen meerwaarde heeft boven die van de TDI. De Sofim is wel een 11 mm plunjer, maar of dat nu zoveel minder vervroeging vraagt.... bij 12 mm kan ik me daar meer bij voorstellen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie