Goedemorgen forumleden,
mijn T3 CS 50 pk dsl heeft een Bosal trekhaak, max 50k kogeldruk. Dat is wettelijk te weinig voor een fietsdrager voor (2) elektrische fietsen.
Ik heb het internet afgezocht, maar kan nergens een beter exemplaar (kogeldruk >75k) vinden. Mijn garage zegt dat m'n huidige trekhaak constructief sterk genoeg is...toch voelt dat niet ok.
Iemand een suggestie?
bvd Frank
fietsdrager - elektrsiche fietsen - trekhaak
- T3zilver
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 21 jan 2012 14:21
- Locatie: Holwerd
- Contacteer:
fietsdrager - elektrsiche fietsen - trekhaak
Vriendelijk gegroet,
Frank
Frank
Re: fietsdrager - elektrsiche fietsen - trekhaak
Trekhaken voor 75 kg zijn op internet wel te vinden:
https://www.rameder.nl/trekhaak/trekhak ... m1u6og1ti5
https://boelm.nl/trekhaak-t25-t3-bus.html
https://www.rameder.nl/trekhaak/trekhak ... m1u6og1ti5
https://boelm.nl/trekhaak-t25-t3-bus.html
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Re: fietsdrager - elektrsiche fietsen - trekhaak
Volgens mij is kogeldruk iets anders dan draaggewicht.
Als je een aanhanger koppelt dan mag in stilstand de kogeldruk niet meer zijn dan die 50kg. Als je echter gaat rijden dan zullen de krachten die op je trekhaak komen te staan een veelvoud hiervan zijn door het geschommel van de aanhanger. Als je bijvoorbeeld remt met een 'enkelasser' aanhanger gekoppeld dan zal de aanhanger voorover kantelen en het gewicht op de trekhaak dus toenemen.
Waarschijnlijk mag je een ongeremde aanhanger van 750 kg trekken (staat op je kentekenbewijs), bedenk dan wat voor krachten er dan op de trekhaak komen dan is 100kg voor een fietsendrager met fietsen een peulenschil.
Daarnaast moet je rekening houden met de belasting per as van je bus. Als veel gewicht achterop zet dan komt er meer druk op de achteras en minder op de vooras waardoor je bus minder goed zou kunnen sturen in extreme gevallen.
Als je een aanhanger koppelt dan mag in stilstand de kogeldruk niet meer zijn dan die 50kg. Als je echter gaat rijden dan zullen de krachten die op je trekhaak komen te staan een veelvoud hiervan zijn door het geschommel van de aanhanger. Als je bijvoorbeeld remt met een 'enkelasser' aanhanger gekoppeld dan zal de aanhanger voorover kantelen en het gewicht op de trekhaak dus toenemen.
Waarschijnlijk mag je een ongeremde aanhanger van 750 kg trekken (staat op je kentekenbewijs), bedenk dan wat voor krachten er dan op de trekhaak komen dan is 100kg voor een fietsendrager met fietsen een peulenschil.
Daarnaast moet je rekening houden met de belasting per as van je bus. Als veel gewicht achterop zet dan komt er meer druk op de achteras en minder op de vooras waardoor je bus minder goed zou kunnen sturen in extreme gevallen.
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: fietsdrager - elektrsiche fietsen - trekhaak
Let op, als op je trekhaak een maximale kogeldruk van 50kg staat vermeld mag je ook niet meer belasten dan dat met een lastdrager(fietsendrager)
wettekst; https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... ikel5.18.7
Zit er geen plaatje op, gaat men uit van maximaal 75kg. Heb je een trekhaak met bv 200kg kogeldruk kan je ook zwaarder tot die maximum last als je drager dat tenminste toelaat (voorschriften fabrikant).
wettekst; https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... ikel5.18.7
Zit er geen plaatje op, gaat men uit van maximaal 75kg. Heb je een trekhaak met bv 200kg kogeldruk kan je ook zwaarder tot die maximum last als je drager dat tenminste toelaat (voorschriften fabrikant).
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: fietsdrager - elektrsiche fietsen - trekhaak
Accu uit je fiets halen is ook een oplossing.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!