fietsdrager - elektrsiche fietsen - trekhaak

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
T3zilver
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jan 2012 14:21
Locatie: Holwerd
Contacteer:

fietsdrager - elektrsiche fietsen - trekhaak

Ongelezen bericht door T3zilver »

Goedemorgen forumleden,

mijn T3 CS 50 pk dsl heeft een Bosal trekhaak, max 50k kogeldruk. Dat is wettelijk te weinig voor een fietsdrager voor (2) elektrische fietsen.
Ik heb het internet afgezocht, maar kan nergens een beter exemplaar (kogeldruk >75k) vinden. Mijn garage zegt dat m'n huidige trekhaak constructief sterk genoeg is...toch voelt dat niet ok.
Iemand een suggestie?
bvd Frank
Vriendelijk gegroet,
Frank
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: fietsdrager - elektrsiche fietsen - trekhaak

Ongelezen bericht door leof »

Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Aart Tulp
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jul 2021 14:59

Re: fietsdrager - elektrsiche fietsen - trekhaak

Ongelezen bericht door Aart Tulp »

Volgens mij is kogeldruk iets anders dan draaggewicht.
Als je een aanhanger koppelt dan mag in stilstand de kogeldruk niet meer zijn dan die 50kg. Als je echter gaat rijden dan zullen de krachten die op je trekhaak komen te staan een veelvoud hiervan zijn door het geschommel van de aanhanger. Als je bijvoorbeeld remt met een 'enkelasser' aanhanger gekoppeld dan zal de aanhanger voorover kantelen en het gewicht op de trekhaak dus toenemen.
Waarschijnlijk mag je een ongeremde aanhanger van 750 kg trekken (staat op je kentekenbewijs), bedenk dan wat voor krachten er dan op de trekhaak komen dan is 100kg voor een fietsendrager met fietsen een peulenschil.
Daarnaast moet je rekening houden met de belasting per as van je bus. Als veel gewicht achterop zet dan komt er meer druk op de achteras en minder op de vooras waardoor je bus minder goed zou kunnen sturen in extreme gevallen.
Gebruikersavatar
T3zilver
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jan 2012 14:21
Locatie: Holwerd
Contacteer:

Re: fietsdrager - elektrsiche fietsen - trekhaak

Ongelezen bericht door T3zilver »

Dank voor de tips!
Vriendelijk gegroet,
Frank
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: fietsdrager - elektrsiche fietsen - trekhaak

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Let op, als op je trekhaak een maximale kogeldruk van 50kg staat vermeld mag je ook niet meer belasten dan dat met een lastdrager(fietsendrager)

wettekst; https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... ikel5.18.7

Zit er geen plaatje op, gaat men uit van maximaal 75kg. Heb je een trekhaak met bv 200kg kogeldruk kan je ook zwaarder tot die maximum last als je drager dat tenminste toelaat (voorschriften fabrikant).
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: fietsdrager - elektrsiche fietsen - trekhaak

Ongelezen bericht door Coen »

Accu uit je fiets halen is ook een oplossing.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Plaats reactie