Hulpcilinder koppeling stuk, moeren versleten...

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Hulpcilinder koppeling stuk, moeren versleten...

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

Ik wilde vanochtend wegrijden toen ik merkte dat het koppelingspedaal wel heel licht ging. Bleek ook niet meer te werken: kon de bus niet in de versnelling doen. Een korte zoektocht leerde dat de hulpcilinder van de koppeling lek is. Daarvoor heb ik al een nieuwe besteld bij Paruzzi, zal er morgen wel zijn.

Het probleem is echter: ik krijg de remleidingen er niet af, de moeren zitten en vast en zijn afgesleten. Zowel aan de kant van de cilinder als aan de kant van de aansluiting naar de dikkere leiding. Die laatste kan misschien nog wel, maar ik kan er zelf lastig bij zonder brug en wil hem ook niet verder afslijten.

Weet een van jullie toevallig een adresje in de buurt van Emmen waar ik de bus naartoe zou kunnen slepen om dat stukje leiding te vervangen? Een andere oplossing is ook goed, misschien zijn er nog andere opties om dit te fixen? Heb het er jammer genoeg een beetje druk mee: we zouden komende dinsdag op vakantie met de caravan, dat gaat niet lukken zonder busje :(
Greets,
Mark
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1284
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Hulpcilinder koppeling stuk, moeren versleten...

Ongelezen bericht door Coen »

Dat is pech. Dagenlang met goede kruipolie inspuiten. Bijvoorbeeld IMAL.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 513
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Hulpcilinder koppeling stuk, moeren versleten...

Ongelezen bericht door Kire »

Een maand of 4 geleden had ik hetzelfde probleem.
Img_3357.png
links achter opgekrikt en vervolgens kon ik er op de grond liggend bij.
alleen de leiding aan de hulpcilinder moet los. Gedaan met een goed passende (open) leidingsleutel, zoiets:
Leidingsleutel.png
Losdraaien voordat je de hulpcilinder losdraait (het zit inderdaad vast).
De 2 bouten waarmee de hulpcilinder vast zit, zaten vastgeroest, de voorste (zichtbaar op de foto) brak gelukkig af, de achterste heb ik moeizaam los moeten draaien (lastig bijkomen). Nieuwe hulpcilinder vastgezet met rvs boutjes.

Ontluchten kostte ook wat moeite (gedaan met een soort Ezibleed).

Groet,

Erik.

p.s. ik had mij al afgevraagd waar de remvloeistof bleef, af en toe knipperde het lampje, na remvloeistof bijvullen bleef het een tijdje uit, maar ging na verloop van tijd toch weer aan. De koppeling bleef wel werken (bij voldoende remvloeistof in het reservoir).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Re: Hulpcilinder koppeling stuk, moeren versleten...

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

Kire schreef: 03 aug 2023 19:40 Een maand of 4 geleden had ik hetzelfde probleem.
Img_3357.png
links achter opgekrikt en vervolgens kon ik er op de grond liggend bij.
alleen de leiding aan de hulpcilinder moet los. Gedaan met een goed passende (open) leidingsleutel, zoiets:
Leidingsleutel.pngLosdraaien voordat je de hulpcilinder losdraait (het zit inderdaad vast).
De 2 bouten waarmee de hulpcilinder vast zit, zaten vastgeroest, de voorste (zichtbaar op de foto) brak gelukkig af, de achterste heb ik moeizaam los moeten draaien (lastig bijkomen). Nieuwe hulpcilinder vastgezet met rvs boutjes.

Ontluchten kostte ook wat moeite (gedaan met een soort Ezibleed).

Groet,

Erik.

p.s. ik had mij al afgevraagd waar de remvloeistof bleef, af en toe knipperde het lampje, na remvloeistof bijvullen bleef het een tijdje uit, maar ging na verloop van tijd toch weer aan. De koppeling bleef wel werken (bij voldoende remvloeistof in het reservoir).
Zo'n sleutel ga ik meteen bestellen, dat zit een stuk steviger. Ik wil de onderste er af hebben omdat de bovenste bijna rond is, die krijg ik er geloof ik nooit meer af. En gezien ik toch de hele cilinder ga vervangen kan daar dan wel een nieuwe op dacht ik.

Mijn zoektocht naar zo'n sleuteltje leerde me meteen dat de maat meestal 10 of 11 is. 10 past er bij mij niet op, 12 leek precies te passen. Maar misschien toch maar even de 11 proberen ook.

Eerst vannacht maar laten trekken in de WD40...
Greets,
Mark
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 513
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Hulpcilinder koppeling stuk, moeren versleten...

Ongelezen bericht door Kire »

Je kunt passen met een steeksleuteltje om te kijken wat de maat is, maar een steeksleutel draagt maar op 2 kantjes.
(Ik heb 3 van dat soort leidingsleutels, in verschillende metrische maten).
Ik weet zo niet meer welke maat ik gebruikt heb, zou heel goed 12 kunnen zijn.

Groet,

Erik

p.s. Zo'n rondgedraaide nippel kun je misschien los draaien met een griptang, mits je er bij kunt.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1284
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Hulpcilinder koppeling stuk, moeren versleten...

Ongelezen bericht door Coen »

WD40 is geeeeen roestoplosser!
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
LPGo
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2023 21:45

Re: Hulpcilinder koppeling stuk, moeren versleten...

Ongelezen bericht door LPGo »

Aj Caramba wat moeten we dan wel gebruiken Coen, als je dat er gelijk bijzet dan hebben we er nog wat aan...

Trouwens ik zie 5 keer wd40 voorbij komen, in de zelfgekroonde kruipolie koningin top 10.

https://bestenu.nl/kruipolie/

[[head]] :buiken: [[toast]]
Groetjes Geo.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 513
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Hulpcilinder koppeling stuk, moeren versleten...

Ongelezen bericht door Kire »

Tja, ik heb hier momenteel 2 busjes WD40 Specialist staan:
Teflonspray en kruipolie. Dus het hangt er maar net van af welke soort WD40 je gebruikt.
Ook heb ik een busje gewone WD40 gekregen bij een DoubleLock disselslot, om dat af en toe eens in te spuiten.
De gewone WD40 is in eerste instantie ontwikkeld om vocht te verdrijven (van bv. de ontsteking). WD staat voor WaterDisplacement.

Zelfs Cola werkt enigszins als kruipolie/roestoplosser, door de geringe hoeveelheid fosforzuur die erin zit.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Hulpcilinder koppeling stuk, moeren versleten...

Ongelezen bericht door blauw »

Coen gaf het antwoord als eerder: IMAL. Goeie tip.

Groeten,
Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2475
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Hulpcilinder koppeling stuk, moeren versleten...

Ongelezen bericht door servicebus »

Als het echt vast geroest zit zal er weinig anders op zitten dan gepast geweld.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Re: Hulpcilinder koppeling stuk, moeren versleten...

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

Ik moet mij helaas gewonnen geven. De 1e koppeling was al versleten, kon ik niet zo veel mee.

De 2e koppeling een eindje verderop heb ik een twee dagen ingespoten met kruipolie (JB80, imal hadden ze niet) en zelfs verhit met een gasbrandertje: geen succes.

Ik hoop dat een garage in de buurt tijd heeft. Wil ook geen half uur gesleept worden naar een garage ver weg...
Greets,
Mark
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 319
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Hulpcilinder koppeling stuk, moeren versleten...

Ongelezen bericht door casss »

Afhankelijk van hoe lang je nog met de bus wilt rijden zou ik zelf voor een ATE hulpcilinder gaan en niet voor een goedkoop vaag merk. De originele ate cilinders hebben inmiddels bewezen lang mee te gaan, terwijl dat bij vage b-merk cilinders dat nog maar de vraag is.
gr, Cas
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 336
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Hulpcilinder koppeling stuk, moeren versleten...

Ongelezen bericht door motnamol »

Anders de hele leiding vervangen tot aan het gedeelte wat je wel los kan krijgen, Boelm heeft diverse leidingen.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
rick
Bus guru
Berichten: 5195
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Hulpcilinder koppeling stuk, moeren versleten...

Ongelezen bericht door rick »

Waar is de oliespuit gebleven?
Beetje ATF met evt wat oplosmiddel.
Goedkoop en doeltreffend.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Re: Hulpcilinder koppeling stuk, moeren versleten...

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

Nog even op terug komen: ik heb het een paar dagen ingespoten met roestoplosser/smeermiddel.

Daarna is de garage nog ca. 2 uur bezig geweest met een brander om het los te krijgen. Bedenk me nu dat ik de leidingen nog wil vervangen, die moeren zijn echt wel af nu...
Greets,
Mark
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Hulpcilinder koppeling stuk, moeren versleten...

Ongelezen bericht door blauw »

Klinkt pittig, maar dan kan ie weer jaren mee. Goed dat het aangepakt is.
Heb ik bij al dat soort dingetjes, maar wanneer stopt het een keer 🙂

Groeten,
Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Plaats reactie