Stroom naar de bobine

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen

Stroom naar de bobine

Ongelezen bericht door blauw »

De bus blijft hardnekkig moeilijk starten. Nu ben ik gelukkig wel iets op het spoor. Een aanwijzing is een gesmolten/aangetast contact 😳 in de witte stekker aan de achterkant van het zekeringkastje. Dat is het punt vanwaar de stroom van voorin de bus naar achteren gaat door de draadboom. Stroom komt van sleutelcontact. Blijkt ook dat de bobine niet gezekerd is, als ik het wel heb.

Ik heb de ballen verstand van electronica, maar na veel puzzelen, heb ik in ieder geval wat gegevens waar jullie me misschien mee kunnen helpen.
De draad die vanaf de witte stekker in de motorruimte uitkomt, geeft iets van 12,65 volt (motor is uit, stekkertje van draad naar bobine + automatische choke en by pass cut-off valve(?) is los). Zodra ik dat stekkertje weer vastzet, meet ik 11,97 V. Het verschil wordt veroorzaakt door de auto choke (als ik het beestje de goede naam heb gegeven - zie foto). In ieder geval wanneer ik de stekker daarnaartoe los haal, meet ik weer rond 12,65 volt. Op de accu meet ik 12,75 V.
IMG_3528.jpeg
Het puntje in de grote witte stekker dat aangetast is, wil nog wel stroom doorgeven nadat ik het schoongemaakt heb. Vandaar dat ik deze metingen kon doen.
Kan iemand mij vertellen of de gemeten voltages een beetje normaal zijn?

Ik vermoed dat de bedrading na verschillende motorwisselingen en een revisie nog niet helemaal goed zat. Ik heb nu iig wat uitgezocht wat betreft de dradenboel boven de motor. Nu meet ik nauwelijks een lekstroom; bij elkaar 22,2 mA (als dat de goede grootheid is) op parkeerlichten en nummerplaatverlichting. Uren puzzelplezier geeft dit startprobleem. Wel leuk dat ik het schema van de T3 electra nu aardig begrijp.

De de bobine doet het (ook) prima als hij stroom krijgt van het pluspunt in de motorruimte. Maar ik wil uiteindelijk natuurlijk graag weten of hij goed werkt, niet te warm wordt e.d. . Ik heb overigens een nieuwe bobine erop zitten omdat ik dacht dat de oude niet meer goed was.

Heel verhaal, maar dit is slechts een samenvatting . De lange versie bespaar ik jullie 🙂.

Groeten,
Arjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
LPGo
Weet waar de oliepeilstok zit

Re: Stroom naar de bobine

Ongelezen bericht door LPGo »

Naar mijn mening zijn dit allemaal prima waardes. Of een bobine (te) warm wordt heeft niet met de + draad te maken maar meer met de - draad, die schakelt namelijk de bobine aan en uit. Als de overgang van aan naar uit snel genoeg gaat komt er een vonk aan de bougie(s). Als de stroom te lang aan staat (dwell genoemd) wordt de bobine warm. We praten hier over duizensten van een seconde. Een bobine mag maximaal handwarm worden (mijn mening) alles daarboven is overtollige stroom die nergens heen kan en daardoor alleen nog maar omgezet worden in warmte. Indien dit alles geregeld wordt met contactpunten, dan kun je e.e.a. nog beinvloeden maar aan een (originele) elektronische ontsteking kun zelf niet veel doen behalve complete componenten uitwisselen..

Slecht starten kan ook aan de bougies liggen elektroden afstand te groot, of bougie kabels met teveel weerstand enz.
Versleten rotor/kap enz.
Groetjes Geo.
blauw

Ok, dank voor je antwoord.

Dank voor het antwoord, daar kan ik wel wat mee.
Probleem is met name warm worden van de + draad. Vandaag heb ik er een stuk mee gereden en de draad op de witte stekker voelt precies hetzelfde aan als de andere bedrading. Ik heb gereden zonder aangesloten temp. sensor en ook zonder aangesloten verwarming van het spruitstuk en verwarming van gedeelte vd carb. (beide indirect via + vd bobine gevoed).

Volgende punt is nagaan of de bedrading van laatstgenoemde onderdelen exact goed is aangesloten en of er niet ergens iets aan de bedrading mankeert. Uitsluiten van kortsluiting en/of hoge weerstand.

Groeten,
Arjan
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Arjan, kijk en en vervang eventueelde aansluit klamps.
Vaak zit hier een overgangs weerstand in, en deze meet je niet als er geen belasting is.
Ik zou er nieuwe aan persen, wat ik ook gedaan heb bij de Rooie.
En draad wat te fragiel was geworden, heb ik vervangen.
Bij de benzine meet je achter in de motor ruimte iets minder spanning als op de accu polen, dat meet ik ook.
Voor de bobine heb ik een nieuwe draad getrokken en de ouden gebruikt om een relays aan te trekken om de nieuwe draad aan de bobine en benzinepomp te verbinden.

Theo
blauw

Dank voor de tips Theo. Laat je het nieuw aangelegde draadje de draadboom volgen?
En de 11,97 V bij aangestekkerde auto choke (foto) is ook geen probleem?

Groeten,
Arjan
Theo Postma

Net als wat ik zei, de stekkers vervangen en nieuwe aan persen.
Ik weet niet meer zeker of ik rond de carburateur ook nieuwe draad heb getrokken.
Denk het van niet.
Het is voor de verwarming en iets minder kan geen kwaad.

Theo
blauw

Ik bedoelde het nieuw getrokken draad naar de bobine. Heb je die vanuit dashboard naar achteren gelegd?

Groeten,
Arjan
Theo Postma

nee de bestaande heb ik gebruikt om een relais te activeren, zodat de nieuw getrokken draad met de bobine/benzine pomp/crash sensor verbonden wordt.

Theo
blauw

De draad die naar de bobine gaat, waar heb je die laten beginnen?

En jij werkt dus niet met een relais, maar met een crash sensor. Dat is niet zo’n sensor voor de airbag neem ik aan. Heb je een merk of gegevens daarvan? Het relais dat ik gebruikte, bonkte als een gek. Ik was eigenlijk alweer van plan de mechanische pomp weer terug te zetten.

Groeten,
Arjan
Theo Postma

Ik druk me ongelukkig uit geloof ik.
De originele voeding draad gebruik ik om een 12 volt relais aan te laten trekken.
Deze schakel mijn nieuwe 12 volt draad, en die begint bij de plus op de accu.
De spanning die nu door het relais bekrachtig is, voed de crash sensor/benzine pomp/bobine.
In deze lijn zit ook nog LPG onderbreker relais die bij geen vonk, de spanning er af haalt.
Dus als eerste na het relais, welke aangetrokken wordt door de oude schakeldraad van het contact, komt crash sensor en dan de LPG vonk relais en dan pas de gebruikers.

Theo
blauw

Tja, ik durfde al bijna niet door te vragen. Ik was me iets heel anders aan het visualiseren dan jij voor ogen had, terwijl jij het kloppend beschreef. De miscommunicatie komt door aannames van ons beiden :) .

Maar nu snap ik het. Het is wel een idee om het zo te doen. Dan ben ik van dat kloppende relais af.

Groeten,
Arjan
Theo Postma

En ik maar denken, wat schrijf ik nu niet goed? :D
Maar zo heb ik het nu gemaakt, en om het geheel nog verwarrende te maken, kan ik de benzine pomp ook nog handmatig aan zetten.
Dit met een schakelaar op het dashboard, gewoon zo een originele van VW die er in past.

En in dit hele gebeuren zit ook nog iets wat als een startonderbreker werkt, eentje die nergens beschreven staat.
Maar geheel simpel en doeltreffend door mij is gemaakt.
Werkt niet op batterijen of GSM en zelf zonder accu werkt het nog :mrgreen:
Zonder stroom geen pomp, en geen vonk.
Dan kun je lang starten.........

Theo
Plaats reactie