Warm lopen de zoveelste

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
LPGo
Weet waar de oliepeilstok zit

Re: Warm lopen de zoveelste

Ongelezen bericht door LPGo »

René schreef: 20 jul 2023 11:44 Is dan de juiste lengtemaat van de bouten niet de snelste oplossing?

René
nee helaas niet, de schroefdraad is nu te ver beschadigd dat ook een langere bout niet meer houdt.

René Vis schreef: 20 jul 2023 10:56 kan je een tapend van de achterflens in de spacer maken ?
Rene
Dit ga ik waarschijnlijk ook doen..
Groetjes Geo.
LPGo

Vanavond de spoorverbreders gemodificeerd. Er zitten nu banden 205mm breed op vandaar dat er spoorverbreders op zitten. Normaal hou ik er niet zo van (spoorverbreders) maar ik heb geen andere wielen op dit moment.

Ik heb binnenzeskant bouten genomen, daar volle draad op getapt. Daarna de spoorverbreders van binnenuit opgefreesd zo'n 8mm diep (de spoorverbreder is 20mm) zodat de bouten er precies invallen.
IMG_20230721_174249543_copy_1314x2336.jpg
IMG_20230721_174255760_copy_1286x2287.jpg
. Daarna de zeskantbouten erin gedraait, deze houden nu op de schroefdraad die er nog zit en op de kop van de bout. Naar mijn mening veel sterker dan de 6mm die de wielbouten in de spoorverbreder zaten. Daarna het gedeelte van de bouten wat nog aan de binnenzijde uitstak met de flex vlak gemaakt.
Nu heb ik weer draadeindes uitsteken. Daarna de wielen er weer opgezet en de bouten liggen mooi in 1 vlak met de wielmoeren... Op naar het volgende...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groetjes Geo.
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen

Ongelezen bericht door Kire »

En netjes 12.9 bouten gebruikt!

Groet,

Erik
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden

Ongelezen bericht door motnamol »

Netjes. En nu genieten van een welverdiende vakantie na zoveel arbeid.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
LPGo

Vandaag zijn we aangekomen in Zwitserland, het busje heeft zich kranig geweerd, kruissnelheid zo'n 85km/uur. Heerlijk.
Wel gisteren nog de ruitewissers opnieuw moeten vastzetten. 1-tje stond op half vijf.

Zaterdag en zondag nog de koppeling preventief vervangen.
Waarbij uiteraard de inbussleutel dol draaide in een paar bouten van de drukgroep. Daarna had ik nog de zelfgemaakte centreerdoorn niet ver genoeg naar binnen geduwd, waardoor de bak niet meer op de motor schoof. Ook had ik nog 2 keer een kabel tussen bak en motor zitten van de startmotor.. Maar uiteindelijk zijn we in Zwitserland, tussen circa 5000 lelijke eendjes...

Iedereen bedankt voor het meedenken, vooral het verhaal van de restrictor heeft mij gered. De temperatuurmeter schommelt nu altijd rond het ledje. Bergaf links van de led, achter een vrachtwagen aan precies op het ledje en lang bergop rechts van het ledje. Mijn koelvin is nog niet ingekomen.
Groetjes Geo.
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden

Ongelezen bericht door motnamol »

Dat verhaal ken ik van een draad tussen bak en motor, Heb veel kever en T2 motoren ingebouwd en was regelmatig de gaskabel kwijt.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers

Ongelezen bericht door wouth »

Kire schreef: 22 jul 2023 08:00 En netjes 12.9 bouten gebruikt!

Groet,

Erik
Zijn dat de sterkste bouten verkrijgbaar op de markt?
Is 10.8 voor bijvoorbeeld de motorophanging sterk genoeg?
I am Wouth and I approve this message
Kire

Volgens mij zijn 12.9 bouten de sterkst verkrijgbare op de markt.

En voor een motorophanging kan misschien "standaard" 8.8 ook wel, dat hangt helemaal van de constructie af.

Wielbouten zijn doorgaans sterker dan 8.8 en ik heb al eens nieuwe wielbouten besteld voor een Saab en toen kon ik ook 8.8 bouten krijgen, dat maar niet gedaan. Al eens meegemaakt dat 8.8 bouten opgerekt waren en dan mag je hopen dat de boel blijft zitten.

Groet,

Erik

p.s. Bij aanhangertjes worden nog wel eens 8.8 wielbouten gebruikt.
LPGo

Ondertussen hebben we zo'n 2500km met de camperbus gereden en 14 nachtjes erin geslapen. Afgelopen weekend nog naar de Caravan-salon in Düsseldorf geweest en daar overnacht. We waren de kleinste, roestigste en ik denk ook oudste campertje op het hele plein... We beleven er veel plezier aan en ondertussen kunnen we ook al een paar dagen autark staan...

Het olieverbruik is nihil, het motortje start als een tierelier koud of warm, snort er vrolijk op los met 90km/uur op de gps en net geen volgas...

Maar het koelvloeistof (lees kraanwater) verbruik is gigantisch. Circa 1 liter op 500km. Eerst trok hij het hoofdreservoir leeg en nu ik vorige week een nieuwe dop gekocht heb trekt hij het bijvulreservoir (achter het klepje) leeg. Ik heb dus nog zo'n oude (radiator) dop.

Ik heb geen witte rook of iets dergelijks ook niet bij de koude start en zojuist bleek de dop van het bijvulreservoir losgesprongen.

Hebben jullie nog ideeën?
IMG_20230827_160344363_copy_1296x2881.jpg
[attachment=1]IMG_20230826_143449807_copy_2507x112
Groetjes Geo.
Roerdomp
Bus guru

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ja, ergens lekkage. Kachelkraantje ( boven) reservewiel, buizen, aansluitingen. Meestal verdampt de vloeistof voor je het kunt waarnemen, maar dit soort hoeveelheden moet te vinden zijn.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI

Beter duur dan niet te krijgen
hippie

Ongelezen bericht door hippie »

Zit die drossel nog op zijn plek waar jij hem geplaatst hebt ?
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
LPGo

hippie schreef: 30 aug 2023 20:13 Zit die drossel nog op zijn plek waar jij hem geplaatst hebt ?
Ja hoor dat is het probleem niet meer. Ik heb hem met een slangklem vastgezet, die gaat nergens meer heen. De temperatuur meter blijft nu ook netjes bij het ledje staan. Ik gok er ook op dat ik toch nog ergens bij een slangklem of zo een lekkage heb. Ik heb echter nog geen tijd gehad om ernaar te kijken. Ik zou hem wel eens willen afpersen en dan kijken of ik wat zie.. Toch maar eens kijken waar je zo' n ouderwetse radiatordop met een pompje en een manometer krijgt?
Groetjes Geo.
Kire

Bij mijn 2,1 l WBX heb ik het een half jaar geleden gedaan met een compressor, twee drukregelaars, een secure manometer (er niet meer dan 0,3 bar op gezet) met een kraantje en een stuk brandstofslang dat ik aan de uit/ingang van de blauwe dop heb geschoven.
Toen bleek dat de niveausensor in het druktankje lek was, huis gescheurd net achter de o-ring.
Nieuwe gemonteerd en nu blijft het koelwater op peil.

Groet,

Erik.
IMG_3348.jpeg
LPGo

Oh inderdaad, dat kan ik ook wel op die manier doen. bedankt voor de tip..
Groetjes Geo.
RVB
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door RVB »

Warm draaien en kijken waar hij lekt kan ook. Wat ook wel eens gebeurd; Een sneaky haarscheurtje in het drukvaatje zelf. Nauwelijks te zien.

Groetjes Rolf
Kire

Klopt, dat was ook het geval toen ik mijn bus net had. Een scheurtje in het drukvaatje, dat heb ik toen dicht gesmolten.
En later een nieuw drukvaatje geplaatst (met nieuwe radiatordop). De oude radiatordop deugde ook niet, ging bij te veel druk pas open (ik meen bij 0,5 bar) en dat gaf 'overal' lekkages.

Groet,

Erik
Plaats reactie