Hoi, ik heb het er een poosje terug al over gehad: ik wil graag wat meer pit uit mijn 1.9DF WBX.
Ooit wil ik misschien wel een complete revisie, maar ik denk het kan misschien ook wel in stapjes...
Ik heb me het schompes gezocht naar een goede carburateur, maar de dubbele zitten allemaal boven de 1000 euro en ze zijn me ook eigenlijk wat te complex in verband met zelf onderhouden eventueel. Wat ik uiteindelijk heb gevonden is deze: https://www.paruzzi.com/nl/t25-bus/moto ... stuk/2185/
Heeft iemand van jullie ervaring met deze carb. op de T3? Ik zie dat er geen vacuum vervroeging op zit. Dat is geen probleem, gezien ik er toch eigenlijk ook een 123 ontsteking op wil zetten (scheelt reserve onderdelen bij langere ritten ).
Heeft een van jullie ervaring met deze carb + 123 ontsteking en kan ik (alleen met dit) al iets meer vermogen verwachten met deze setup? En is deze bruikbaar als er bij een eventuele revisie een nieuwe kop op komt met een langere slag/wat meer vermogen?
Heb een jaar terug een Weber op een golf 2 gezet inplaats van een Pierburg. De motor liep een stuk beter en had ook meer power. Wel noodzaak om hem goed af te laten stellen.
Heb geen 123 ontsteking geplaatst.
motnamol schreef: ↑12 sep 2023 20:16
Heb een jaar terug een Weber op een golf 2 gezet inplaats van een Pierburg. De motor liep een stuk beter en had ook meer power. Wel noodzaak om hem goed af te laten stellen.
Heb geen 123 ontsteking geplaatst.
In een ver verleden heb ik een weber uit een simca gemonteerd op een CU = luchtgekoelde 2-liter-boxer.
Het mooie van die carb was dat behalve de sproeiers ook de venturi verwisselbaar was!
blokje liep er fantastisch op!
Deze carb had overigens wel een aansluiting voor een vacuum-vervroeger.
Zoek ff op
Simca Matrra Bagheera en je weet welke carb ik bedoel.
Dergelijke carbs zou je wellicht nog 2e-hands kunnen aankomen?
Misschien heb je de raad al gehad, maar ik zou sparen voor een gereviseerde DG motor (bij Rene Vis op Texel bijv.), die is net wat krachtiger dan de DF. Daar zou ik het geld in stoppen ipv 123ontsteking en dikke carb als je toch een keer je DF wil reviseren. Nadeel is waarschijnlijk dat je ook het koelsysteem met andere slangen ed moet doen.
Elk jaar duizend euro sparen, dan ben je er snel…
Groeten,
Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Misschien heb je de raad al gehad, maar ik zou sparen voor een gereviseerde DG motor (bij Rene Vis op Texel bijv.), die is net wat krachtiger dan de DF. Daar zou ik het geld in stoppen ipv 123ontsteking en dikke carb als je toch een keer je DF wil reviseren. Nadeel is waarschijnlijk dat je ook het koelsysteem met andere slangen ed moet doen.
Elk jaar duizend euro sparen, dan ben je er snel…
Groeten,
Arjan
Ik heb het hier met René over gehad. Volgens René komt er bij een revisie van een DF toch een andere kop op met een langere slag en heb je dan ongeveer het zelfde als een DG als ik het me goed herinner. En op die DF met DG kop zou ik dan ook een 123 ontsteking willen met een betere carburateur (ik zou ook zoeken naar een goede carb en dan even vragen bij René).
Het blijft een lastig verhaal. Zo zit ik met die 123 onsteking: met of zonder vacuum? Kans is het grootst dat ik een carb krijg zonder vacuum. Maar als ik er eentje vind mét dan heb ik weer 450 euro uitgegeven voor niks...
En nu hoor ik in de VS al weer slechte verhalen over de Weber. Of eigenlijk: alle enkele/progressieve carbs. Daar is eigenlijk iedereen het er over eens dat je gewoon twee (of 4) carbs moet hebben in plaats van een. Voornamelijk omdat met 1 carb niet alle benzine 100% verdampt, neerslaat op het spruitstuk en later gaat verdampen als alles goed warm word...
In de VS heb je zelfs dingen als een megasquirt en andere injecties die je in kunt bouwen in plaats van een carb. maar volgens mij gaat dat mijn kennisniveau ver te boven
Vacuum 123 levert niet meer vermogen als zonder.. Vacuum is er alleen voor dat je motor zuiniger wordt als je niet volgas rijdt. Dus b.v. bij 3 kwart gas op de snelweg zorgt je vacuum vervroeging ervoor dat je motor zuiniger wordt, een efficientere verbranding door een vroegere vonk.
P.s. ik maak zelf vrij programmeerbare ontstekingen en injectie-systemen voor de lelijke eend ook o.a. met vacuum vervroeging.
Ondertussen zijn er ook nog goedkopere systemen als Megasquirt, Speeduino is erg in opkomst en inderdaad als leek zou ik er niet aan beginnen. De mogelijkheden zijn hier bijna onbegrensd..
LPGo schreef: ↑16 sep 2023 17:34
Vacuum 123 levert niet meer vermogen als zonder.. Vacuum is er alleen voor dat je motor zuiniger wordt als je niet volgas rijdt. Dus b.v. bij 3 kwart gas op de snelweg zorgt je vacuum vervroeging ervoor dat je motor zuiniger wordt, een efficientere verbranding door een vroegere vonk.
P.s. ik maak zelf vrij programmeerbare ontstekingen en injectie-systemen voor de lelijke eend ook o.a. met vacuum vervroeging.
Ondertussen zijn er ook nog goedkopere systemen als Megasquirt, Speeduino is erg in opkomst en inderdaad als leek zou ik er niet aan beginnen. De mogelijkheden zijn hier bijna onbegrensd..
Het is meer dat ik niet weet wat de gevolgen zijn als ik een 123 ontsteking koop zonder vacuüm vervroeger en een vervolgens een carb opsnor mét vacuüm aansluiting. Of andersom: een 123 met vacuum aansluiting en een carb zonder. Kan ik die dan gewoon afdoppen?
En heb jij een idee van de kosten voor het ombouwen van carb naar injectie dan voor een T3? Ik wilde er ooit ook nog LPG op zetten, dat is in feite ook gewoon injectie en geeft zelfs iets meer vermogen (als je het juiste systeem gebruikt)...
Ja je kunt hem gewoon afdoppen, of beter nog je kunt hem gewoon willekeurig op het inlaatspruitstuk aansluiten. Ik doe dit altijd d.m.v. een 0,6/0.8mm laspit, die werkt dan gelijk als een demper.
Lpg injectie is goedkoop met een megascuirt (kloon) Ik koop altijd 2e hands lpg tanken, moeten jonger zijn als 10 jaar en een homologatieverklaring hebben. Voor 500 euri ben je dan klaar. Het probleem zit hem in de leercurve om het aan de gang te krijgen.. Als je het eenmaal onder de knie hebt rijdt je bus binnen een half uur op Megasquirt.
Kijk maar eens naar mijn youtube kanaal www2cv4x4nl
Mark_T3 schreef: ↑16 sep 2023 14:25
In de VS heb je zelfs dingen als een megasquirt en andere injecties die je in kunt bouwen in plaats van een carb. maar volgens mij gaat dat mijn kennisniveau ver te boven
daar hoef je echt niet voor naar amerika hoor.
maar ombouwen van carburateur naar injectie vraagt toch wel heel wat kennis en inzet.
of een hele dikke portemonnee.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
w.m.weemhoff schreef: ↑17 sep 2023 01:01
daar hoef je echt niet voor naar amerika hoor.
maar ombouwen van carburateur naar injectie vraagt toch wel heel wat kennis en inzet.
of een hele dikke portemonnee.
Een nieuwe dubbele carburateur kost me minimaal 1200 euro. Ik vraag me dan af hoeveel een injectie kost. De injectie zelf is in principe minder ingewikkeld dan een carb: het programmeren gaat meer tijd in zitten. Brandstofpomp er bij. Is het dan zo veel duurder?
Mark_T3 schreef: ↑16 sep 2023 14:25
Of eigenlijk: alle enkele/progressieve carbs. Daar is eigenlijk iedereen het er over eens dat je gewoon twee (of 4) carbs moet hebben in plaats van een.
Die heb ik liggen, komen van een CU af.
Als jij een verloop kunt (laten) lassen naar jouw blok, is dit een goede optie.
Dat twee (of 4) beter zijn snap ik. Maar ik hoor ook dat de Weber progressive toch best al scheelt in performance. Ik vraag me dus af wat hier de betere set is voor mijn busje.
Volgens mij is de Weber het makkelijkst te installeren. Ik hoorde alleen dat het inlaat spruitstuk van een DF net anders is dan van de rest? Dan zou dus de adapter niet passen. Weet iemand dit?
De dubbele 34ICT moet volgens mij wel gewoon passen, daar zitten twee spruitstukjes bij die het afwijkende spruitstuk vervangen.
Welke zou voor een leek het makkelijks te onderhouden/installeren zijn?