Grote roestgaten vullen met pur?

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
RoonT3
Wandelende vraagbaak

Re: Grote roestgaten vullen met pur?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Mwoah dat ziet er al anders uit René. Komen die witte velgen van een marechaussee bus?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
RVB
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door RVB »

Helder verhaal.
Eens met anderen dat je wel iets moet gaan plannen. Je bus zal vast ook op andere plaatsen zorg nodig hebben. Tijd en geld; je hebt er uiteindelijk toch wat van nodig om hem op de weg te helpen. APK eisen: Als je niks doet zul je er onherroepelijk tegenaan lopen dat de bus op een paar punten nét over het randje van wat mag wordt geduwd. Misschien nu nog niet. Voor nu zal ik concreet zijn over hoe ik denk dat je tijdelijk dat gat moet dichten.

1. Pak de haakse slijper. (Je werkt in de bouw, dus dat moet kunnen). Rag met een staalborstel rond de roestplekken datbzwarte spul wat weg.. Als het goed is komt er witte (antisteenslaglaag tevoorschijn, doe dit, opdat er moet iets worden opgeplakt.) Voor buiten maak je het gat met een doorslijpschijf vierkant(roest weg en scurr rondom tot het metaal.
2. Koop bij de gamma gekookte lijnolie en met een kwastje alleen de roest behandelen. Niet (te ver) rondom. Daaagen laten drogen.
3. Koop ms polymeerkit voor buiten. Dat lijmt en is flexibel.
3. Zorg voor plaatmateriaal om te verlijmen. hele dunne stale plaat op maat, op maat knippen, slijpen. Desnoods iets van pvc of plastic. Zorg dat je stukjes maakt om aan de binnenkant te plakken. Dat doe je als de lijnolie droog is.
4. Als dat droog is koop je een POT bitumen. Smeer dat met een stevige kwast aan de binnenzijde; lekker vet.
5. Probeer met plamuur (maar mss ook zelfs de kit) de buitenkant recht tee smeren, buiten wat antiroestprimer van de action en ral 1014 of L456 lak. Als je bus die ivoorkleur heeft. Op de grote foto herken ik die kleur niet btw.

Het is echt heel erg alternatief... tis hoe ik zaken jaren lang verhielp, deels omdat ik gern ruimte had, deels omdat ik nog niet zo kon lassen,, geen tijd etc. Maar mijn problemen lagen wel hoger.

Bijgevoegd fotos van jaren terug. Mijn dak gaat er de komendevmaanden af... maarbik heb dat meer dan 10 jaar uit kunnen stellen. Verheug je niet. Dat gaat niet lukken bij jou roestplek.

Uitleg:
1. Kleprubberprofiel was in de hoek weggerot. (Dat ene hoekje rechts op de foto van onder) Ik heb een pvc u profiel gekocht en met behulp van een brander de hoek om laten gaan en aangesloten op het stalen profiel. De andere stukken waren plaatjes die ik er op heb gelast... Dat hoekje was te ingewikkeld toen. Jren zat dat probleemloos, zomer en winter buiten. De laatste jaren steeds lekkage..
2. Dakgoot.. dat was niet veel meer. Mbv een Z-profiel en kit heb ik een tijdelijke goot gemaakt. Steeds weer sprong ergens de kit open en was ik weer bezig met rommelen. Maar goed. We zijn 13 jaar verder en mijn bus is gewoon in functie. Het is nu wel heel erg.

Ik heb ook wel eens dingen gedaan die totaal niet werkte.. en het kost tijd, tijd, tijd en ook geld.

Groetjes Rolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
daantransporter3

Ongelezen bericht door daantransporter3 »

Mooi René, ik zie inderdaad dat jij het goed doet!

RVB Herkenbare puntjes :-). Ik heb een z profiel van pvc over mijn richel heen gelijmd, kan nog niet zeggen hoe lang dart uitstel geeft.

Beiden ook bedankt voor de tips. Ik moet inderdaad iig gaan bedenken wat ik hier nu mee wil verder. Ik ga toch ook even langs mijn vaste garage om te kijken wat hij zegt wat er aan te doen is door hem met lassen. Die hoek linksvoor kan ik namelijk wel dichtmaken, maar die holte er achter zal doorrotten van binnenuit. Dat gaat mij boven de pet. Ik moet er achter komen wat ik zelf kan en wat hij kan dan doen voor hoeveel geld. Iets van een plan. Het is ook een beetje vanuit paniek nu, omdat ik die gaten nooit gezien had! En omdat het nu nog warm is en je redelijk buiten kunt werken, straks niet meer.

groeten,
Daan
Groet, Daan
daantransporter3

Iemand had het trouwens nog over een adresje waar je goedkoop platen kunt kopen, daar hoor ik graag meer over. Als ik nou met wat platen richting de garage kom, dan kunnen ze dat er wellicht inlassen.

groeten,
daan
Groet, Daan
René
Gewaardeerd schrijver

Ongelezen bericht door René »

https://photos.app.goo.gl/ttQH6sEXuGvxADKP8

Hier een fotoalbum van de restauratie van mijn 16" syncro, ja het zijn veel foto's maar dat kan ook niet anders bij een gewezen fotograaf :)
De Bstijl tussen het voorspatbord en de bstijl staat er ook tussen. Spatbord kun je kopen maar dat deel waar bij jou de gaten in het binnenscherm zitten zul je zelf moeten maken maar dat is prima te kloppen.
Ik denk dat 9 van de 10 garagehouders dit laswerk af zullen wimpelen, het is vies roestig stoffig en altijd veel meer werk als dat je vooraf denkt.
Het is wel bevredigend werk, je sleept je busje er mee doorheen.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
RVB
Wandelende vraagbaak

Mooi werk René

groetjes Rolf
RVB
Wandelende vraagbaak

Ah. Je hebt nu weer een ander plan. Ik begreep dat je juist nu die goedkope tijdelijke oplossing zocht. En ik ging je vrrij uitgebreid antwoordrn. Maar misschien vulde ik dat(dat jij dat wilde) te veel in. Maakt niet uit. Tis hbby allemaa.

Kijk bij boelm.nl. Daar heb je mooie stukken plaatwerk. Neem de hoge versie van de b-stijl(advies). En staalplaat kun je overal krijgen in vetschillende diktes. Dat kost niet te veel.

Maar ergens denk ik nu dat je inderdaad wat te snel doet. Je maakt namelijk duidelijk dat je weinig middelen hebt, er voor over hebt. En je gaat met dit ene probleem naar een garage.

Ik denk dat er meer werk in het verschiet ligt. Zo heb je de goot, maar er zijn natuurlijk meer kritische plekken die werk en investering vragen. .Ik zou als ik jou was dat eerst op een rij zetten. Gewoon vragen of iemand eens nasr je bus kijkt. Via dit forum, of fb ed.

Ik zou zelf pas het door een garage laten doen als ik 0 tijd heb, de apk moet er die week op, want ik moet op vakantie. Dan zou ik ze het minimale laten doen voor Apk. (dat doen garages sowieso) Er zijn daarnaast ook hobbyisten die dit soort klussen doen, beter en goedkoper. . En als je een beetje kan lassen, dan kan je het uiteindelijk ook zelf onder de knie krijgen als het je ding is hoor.

Geen paniek.

groetjes Rolf.
RVB
Wandelende vraagbaak

Ik heb dezevplek ook aangepakt. En toen ik dat deed was het ook een beetje glad ijs. En mbv deze fotos heb ik een goed idee gekregen hoe eea in elkaar zit, waar je moet slijpen en lassen.

groetjes Rolf

https://www.isn-oldtimer.de/vw-t3-trans ... eil-1.html
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen

Ongelezen bericht door hippie »

Rene en Rolf , bedankt voor de foto's en link .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
daantransporter3

Hallo,

René en Rolf bedankt voor de link en foto's. Indrukwekkend.
@rolf De reden voor een ander plan is dat het me een beetje boven de pet voelt allemaal, dus ik wilde in ieder geval even langs mijn vaste garageman. Die kerel heeft ook een T3 en zijn collega een T2, dus ze weten waar ze het over hebben. Dat is ook de reden waarom ze aangaven hier niet aan te beginnen :-), ze doen alleen roest voor de hobby, niet als bedrijf.
Ben net terug van die afspraak. Zoals inderdaad wordt benoemd is dit een ding om even goed over na te denken. Verkoop komt voor het eerst ook in me op en dat is natuurlijk pijnlijk na 15 jaar alles en overal te hebben gedaan met de bus.
Ik hou van klussen, maar dit is gewoon niet realistisch als klus - althans, de grondige aanpak. Ik heb genoeg geklust om te snappen dat dit heel veel tijd gaat kosten, zelfs als je er al handigheid in hebt en anders 4 x zoveel. Als iemand zo een hobbyklusser weet die hier wat mee kan, dan hoor ik het graag. Ben bang dat ik er niet meer dan 2000 in kan steken op dit moment.

Ik heb me laten vertellen dat modern staal in auto's na '90 veel beter tegen roest kan. Geldt dit dan ook voor die platen van Boelm? Die bus van die duitse reparateur is denk ik vergelijkbaar met die van mij trouwens en vele anderen ongetwijfeld, handig.
Groet, Daan
LPGo
Weet waar de oliepeilstok zit

Ongelezen bericht door LPGo »

Het staal is niet echt beter geworden, naar wel b.v. is er verzinkt plaatwerk gebruikt, waardoor e.e.a. veel roest bestendiger is. Ook reparatie-plaatwerk kan tegenwoordig (electrolitisch) of sendzimir verzinkt zijn. Het plaatwerk lijkt dan matgrijs i.p.v. zwart of bruin. Meestal staat dit dan ook erbij aangegeven. Ook kun je het plaatstaal bij een straal- en chopeer bedrijf laten choperen voor of na het lassen. Bij choperen wordt er d.m.v. een vlam een gesmolten zinklaag op het blanke plaatwerk gespoten, het zink offert zich op; het ijzer roest niet meer.
Groetjes Geo.
rick
Bus guru

Ongelezen bericht door rick »

Een T3 is nooit af. Daar zal je altijd geld in moeten blijven steken. Dat zal de 2000 euro, die je noemt, ver te boven gaan.

En daar komen nog alle beperkingen bij, die voor oude auto's nog in het verschiet liggen, wat het gebruik ook nog eens beperkt en daarmee ook de investering voor een deel teniet doen.

Ik heb mijn bus ook na 15 jaar weggedaan om die reden. En die was nog in redelijk goede staat. Ik repareerde alles zelf.Maar dat werd alsmaar meer werk met het ouder worden van de bus en dat werd mij teveel gedoe.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden

Ongelezen bericht door motnamol »

Zo als Douwe zegt oude liefde roest wel.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
RVB
Wandelende vraagbaak

Ik begrijp je twijfel. Neem de tijd en vraag hoe anderen het doen. Iedereen dealt met dezelfde zaken. Tot ze er mee stoppen.

Dat 2000 budget te weinig?... Dat is maar net hoe je het ziet. Ik veronderstel dat je voor dat bedrag je bus APK klaar kan krijgen(ken je bus niet natuurlijk) . (Als dat een issue is) Maar je bent natuurlijk nooit klaar. (met een nieuwe auto ook niet perse) En met APK kan je er nog van genieten en makkelijker verkopen. Je zou eigenlijk per jaar een bedrag moeten kunnen reserveren. Voor de APK mag er echt van alles roesten en gaten in je bus zitten trouwens. Je kan dan weer 2 jaar verder. En de opbrengst hoeft na twee jaar echt niet minder te zijn. En misschien kan je tijdelijk wat rommelen, zoals je eerst van plan was en vind je een modus waar je tevreden mee bent.

mbt staal. Dat is goed hoor. De roest komt niet door het staal. Maar door de constructie. Op critieke plaatsenmoet er stevigheid zijn. En daar zit het dubbel gepuntlast. En er tussen kan je het staal niet voldoende beschermen. Net als onze naden. Het roest omdst het dubbel zit.

mbt lassen. Zijn naam viel al. Douwe. Zoek maar op het forum. Ik stuur je een pb voor een eventuele andere optie.

groetjes Rolf
Roerdomp
Bus guru

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Het is ook de tijd en energie die je niet aan wat anders kunt besteden. En het stof..
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI

Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie