Dat is wat mijn bus nu doet sinds ik terug ben uit Griekenland. Bij lage snelheden. Het stuur en de hele bus schommelen dat het een lieve lust is. Niet echt prettig helaas. Boven de 50 km/h merk je niet veel en bij 100 km/h helemaal niks.
Ik heb nu als eerste stap de voorbanden en -velgen bekeken. Dit voorjaar had ik toevallig de voorwielen nog laten uitlijnen omdat de banden schuin afsleten. Hij reed en stuurde daarna weer perfect (voor zover dat met een auto van deze leeftijd kan). De banden zijn toen gehandhaafd.
Nu ik een paar duizend kilometer over de beroerde Italiaanse wegen heb gereden is het compleet mis. Als ik een voorwiel opkrik en het ronddraai, dan zit er een hoogteslag in de banden: links een paar milimeter en rechts wel 5. Lijkt mij veel. De velgrand geeft geen zichtbare afwijkingen, axiaal noch radiaal.
De vraag: heb ik met de hoogteslag de oorzaak al te pakken of moet ik nog speciaal ergens naar zoeken?
Te denken valt o.a. aan speling op stuur- en fuseekogels, rubbers van draagarmen. Kan dat wel voor mijn deur op straat?
Adviezen welkom!
Schommelen en hobbelen
Schommelen en hobbelen
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Re: Schommelen en hobbelen
Gok van wel , anders testen door het reservewiel erop te zetten en opnieuw testen .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Heb je al gekeken naar het productiejaar van de banden en gevoeld met je hand over het profiel of er een bult op 1 van de voorbanden zit? Zitten de wielbouten nog vast?
Dit zijn de eerste dingen die bij mij opkomen.
Dit zijn de eerste dingen die bij mij opkomen.
gr, Cas
- rooibus
- Heeft het instructie boekje gevonden
Breek me de bek niet los over de staat van de Italiaanse wegen: van de 160.000km die ik de afgelopen 10 jaar met onze bus heb gereden, is een groot deel over dit steeds slechter wordende wegdek afgelegd. Wel met plezier, overigens.
Onze bus weegt, met alles erop en eraan, zo'n 2300kg en ik rij lekker door - ook over slechte wegen. Ik heb er jarenlang 205/65/R15 banden onder gehad en sinds een jaar 205/60/R16 voor en 225/55/R16 achter. Hoogteslagen of andere problemen met de banden heb ik nooit gehad. Wel moest ik om de 2 à 3 jaar de trekstang- en stabilisatorrubbers vervangen. Toen ik daar geen zin meer in had, heb ik (bijna) alle rubbers door Powerflex vervangen. In combinatie met een nieuw bekrachtigd stuurhuis stuurt deze "auto van deze leeftijd" superstrak en modern.
Het vervangen van rubbers is op straat te doen, alleen met dit weer niet echt comfortabel. Wel je de bus op assteunen zetten, en 'm daarna uit laten lijnen.
Onze bus weegt, met alles erop en eraan, zo'n 2300kg en ik rij lekker door - ook over slechte wegen. Ik heb er jarenlang 205/65/R15 banden onder gehad en sinds een jaar 205/60/R16 voor en 225/55/R16 achter. Hoogteslagen of andere problemen met de banden heb ik nooit gehad. Wel moest ik om de 2 à 3 jaar de trekstang- en stabilisatorrubbers vervangen. Toen ik daar geen zin meer in had, heb ik (bijna) alle rubbers door Powerflex vervangen. In combinatie met een nieuw bekrachtigd stuurhuis stuurt deze "auto van deze leeftijd" superstrak en modern.
Het vervangen van rubbers is op straat te doen, alleen met dit weer niet echt comfortabel. Wel je de bus op assteunen zetten, en 'm daarna uit laten lijnen.
Laatst gewijzigd door rooibus op 07 nov 2023 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Willem
VW T3 California 1989 2.1 DJ op LPG
Willem
VW T3 California 1989 2.1 DJ op LPG
Probleem is opgelost.
Ronny's advies gevolgd, rechtervoorwiel vervangen door reservewiel: geen hobbelen meer.
Het betrof de in Griekenland met een prop gerepareerde band. Dat is dus blijkbaar geen definitieve oplossing!
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Ronny's advies gevolgd, rechtervoorwiel vervangen door reservewiel: geen hobbelen meer.
Het betrof de in Griekenland met een prop gerepareerde band. Dat is dus blijkbaar geen definitieve oplossing!
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Top! Goede, simpele diagnostiek.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI