Uitlaat vervangen, mof overzetten?!

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
E-cruisin

Uitlaat vervangen, mof overzetten?!

Ongelezen bericht door E-cruisin »

Goedemorgen bus freaks

Ik ben momenteel de uitlaat van mijn bus (WBX 1.9benzine) aan t vervangen door een RVS variant opzetten (net iets andere vorm). Nou zie ik op de oude uitlaat deze mof zitten (zie foto), of hoe dat ook heet. Dit zit niet op de nieuwe uitlaat, en het lijkt geen onderdeel dat je er zo even afhaalt en op de andere overzet. Iemand enig idee hoe dit werkt en of je dit er af kan halen en overzetten?? Ik hoor het graag, alvast bedankT!

Cheers Erwin
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door E-cruisin op 11 dec 2023 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Huh, hier lag toch net een schroefje ? Stay humble, stack sats!
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum

Re: Uitlaat vervangen, mof overzetten?!

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Wat zat er bij jouw hier op aangesloten?
De WBX heeft een klein warmtewisselaar om de rechter achterste buis, om lucht aan te zuigen voor de carburateur.
Deze vorm herken ik niet voor een waterboxer.

Theo
E-cruisin

Hi Theo,

ja is idd aangesloten als een soort warmtewisselaar voor warme lucht. Is origineel blijkbaar een onderdeel van de uitlaat, zie bijv:
- https://boelm.nl/uitlaat-tussenbuis-tus ... 1169n.html
- https://boelm.nl/uitlaat-tussenbuis-rec ... 1170d.html

Lijkt me niet van levensbelang, maar zou toch graag iets fixen dat de buizen weer aangesloten kunnen worden. Misschien de oude omzetten, of iets maken?? geen idee nog, alle tips zijn welkom

Grtz Erwin
Theo Postma

Het gaat er om dat er warme lucht aangezogen kan worden.
Ik natuurlijk wel met google gekeken, maar deze vorm herken ik niet voor de WBX.
Als je niets meer hebt zou ik de buis er vlak boven hangen, zonder toestanden zodat er wel lucht rondom de uitlaat aangezogen kan worden.

Theo
rick
Bus guru

Ongelezen bericht door rick »

Dat zal Theo, bij lange na niet een opwarming van de lucht geven als aanzuiging via een mof. Het contactoppervlak van de lucht met de uitlaat, en de verblijftijd in de mof is o.a. bepalend voor de mate van opwarming.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Theo Postma

Ik geef aan wat ik zou doen, dat wil niet zeggen dat dit de beste oplossing is Rick

Theo
rick
Bus guru

Ongelezen bericht door rick »

Dat had ik begrepen, Theo. Ik gaf slechts aan dat dat voor Erwin mogelijk niet de beste oplossing is.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers

Ongelezen bericht door Ewout »

Kan je de mof niet in de lengte doorslijpen (aan beide zijden), om je nieuwe uitlaat plaatsen en daarna met een paar puntlassen weer vast zetten? Eventueel nog even in de warmte-resistente verf voor de finishing touch?
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Theo Postma

Wat er op mijn uitlaat zit, is veel en veel kleiner als wat ik hier zie.
Het meer een soort handje welke om de buis zit en in een ronding uitkomt zodat de aanzuigbuis er op kan.

Theo
E-cruisin

UItlaat zit eronder, ziet er super mooi uit. Op het laatste moment nog gehoord dat uitlaatpasta goed is om er tussen te smeren. Je zou zeggen dat een uitlaat niet veel doet, maar bus klinkt en rijdt stukken beter, denk dat deze uitlaat een minder weerstand heeft, alle 4 de pijpen uit de motor komen pas net voor de (kleinere) knalpot uit. Uitlaat hoeft verder ook niet opgehangen geworden, dus ook geen roestige brackets enzo.

Wat betreft de mof, bedankt voor het meedenken :-) De lucht die door de mof langs de uitlaat wordt geleid, is toch de warme lucht die je voorin uit je blazer kan krijgen? Ik ben daar van uitgegaan, en omdat dit niet megabelangrijk is, heb ik (voor nu) de slangen die naar de mof gingen afgekort en direct op elkaar aangesloten in de motorruimte. Het idee van Ewout om los te slijpen en over te zetten is geen slecht plan, kan dat altijd nog proberen. Aan de andere kant wordt het daar wel rommelig van en dat ding gaat altijd loszitten. En als het om de warme lucht gaat, na 5min rijden heb ik prima lekker warme lucht. En ik denk dat de uitlaat zelf ook beter koelt zo zonder al die rommel eromheen.

Aan de andere kant, die duitse enginieurs waren niet gek, zat er niet voor niets zou je zeggen...

Zal nog wat fotos plaatsen als ik weer weet hoe dat moet, heb voor nu vast 1 sfeer impressie foto toegevoegd aan het onderwerp, toen was de uitlaat nog niet aangedraaid
E-cruisin

Oh wacht Theo, je zegt dat het ook is voor lucht naar de carburateur? In dat geval is het misschien wel belangrijk dus. Maar moet lucht naar de carburatuer warm zjin (dacht dat coole lucht juist goed was)? Zal ns kijken of ik wijzer wordt van mijn Haynes
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen

Ongelezen bericht door Kire »

Bij koude (vorst) is het beter om voorverwarmde lucht door de carburateur aan te zuigen, dan krijg je niet zo snel ijsvorming in de carburateur. Voor het verdampen van benzine is warmte nodig die wordt onttrokken aan de omgeving.
Vaak zit er dan ook nog ergens een klep die, afhankelijk van de temperatuur, er voor zorgt dat: of de lucht langs de uitlaat stroomt of niet (gewoon 'koude' buitenlucht aangezogen).

Groet,

Erik.
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers

Ongelezen bericht door wouth »

Ewout schreef: 06 dec 2023 17:24 Kan je de mof niet in de lengte doorslijpen (aan beide zijden), om je nieuwe uitlaat plaatsen en daarna met een paar puntlassen weer vast zetten? Eventueel nog even in de warmte-resistente verf voor de finishing touch?
Bestaat dat werkelijk?
warmte-resistente verf
Van welk merk gebruik jij dat?
I am Wouth and I approve this message
Theo Postma

E-cruisin schreef: 11 dec 2023 00:21 Oh wacht Theo, je zegt dat het ook is voor lucht naar de carburateur? In dat geval is het misschien wel belangrijk dus. Maar moet lucht naar de carburatuer warm zjin (dacht dat coole lucht juist goed was)? Zal ns kijken of ik wijzer wordt van mijn Haynes
Het is alleen voor de carburateur, de verwarming komt van je verwarming radiator in je dashboard.
In het luchtfilterhuis zit een klep welke de lucht toevoer regelt, verwarmt of uit het oortje.

Theo
René
Gewaardeerd schrijver

Ongelezen bericht door René »

Dat blikken gevalletje zit toch gewoon met een omgefelsd randje en een paar laspuntjes vast? die felsrand kun je gewoon open werken en om de nieuwe uitlaatbuis drukken waar je die felsrand weer dichtknijpt?

nwe uitlaat ziet er wel mooi uit!

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
E-cruisin

Theo Postma schreef: 11 dec 2023 11:52 Het is alleen voor de carburateur, de verwarming komt van je verwarming radiator in je dashboard.
In het luchtfilterhuis zit een klep welke de lucht toevoer regelt, verwarmt of uit het oortje.

Theo

Bedankt Theo, verhelderend, weer wat geleerd :-)
Plaats reactie