Pagina 1 van 17

'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Geplaatst: 07 dec 2008 22:38
door RoonT3
Hierbij een verzamel topic waar ik bij ga houden hoe mijn T3 opgebouwd wordt.

De links helpen je verder naar bepaalde hoofdstukken in dit topic.




Afbeelding

Ik begin maar met vandaag, het leeghalen van de bus.

Ik wil eerst de holle binnenruimtes behandelen met MikeSander vet. Heb dit al besteld. Wat voor isolatie zou ik het beste gebruiken om daarna de ruimtes te vullen? Het lijkt mij bij gebruik van glaswol zoals af fabriek dit erg plakt in het vet?

Verder heb ik ook de vloerisolatie voor de laadruimte van de BlueStar, ik wil deze weer gebruiken en hierop de houten bodemplaat weer monteren. Voor ik dat doe wil ik de bodemplaat van binnen ontroesten, zitten een paar plekjes op waar schroeven en een steun deze beschadigd heeft. Daarna de vloer fixeren tegen roest met owatrol. Vervolgens voor ik afwerking erop aanbreng de vloer nog eens in de anti steenslag zetten. (geluid dempend en als scheidende laag tussen de lak en vloerisolatiemat) Bij de BlueStar was namelijk de vloerplaat behoorlijk aangetast met pikkels roest.

Zou het aanbrengen van het MikeSander vet op de onderste helft van het zijpaneel voldoende zijn of moet je heel het paneel behandelen? Meestal zie ik deze roesten onder aan de rand en bij het verstevigingsprofiel halverwege.

Grt Ronald

[youtube]Zt0MPFwQEPs&feature=player_embedded[/youtube]

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Geplaatst: 07 dec 2008 23:33
door René
Ha Ronald,

Dat Mike Sander vet moet vooral onderin de holle ruimte en juist hoog vlak onder/in de raamsponning zeg maar. De hele wand heeft geen zin.
Glaswol is geen probleem als de zaak mooi droog is en daar ziet het bij jou bussie wel naar uit mazzelpik. Beetje vet op de wand is geen probleem met glaswol, dan blijft het netjes op de plaats.

René

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Geplaatst: 08 dec 2008 07:02
door RoonT3
AH Rene (met streepje), daar had ik niet aan gedacht de delen bovenin tegen de ramen. De zijwand zelf had ik al mijn twijfels over. Ik denk dat ik die steunen welke de buitenplaat ondersteunen extra naloop met carrosseriekit en daarna ook inspuit met MikeSandervet. Als je bij de voordeur in de B stijl kijkt zie ik dat daar in ieder geval reeds een wax laag in aangebracht is. Ook de onderzijde ziet er uit dat die behandelt is.


Mvg Ronald

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Geplaatst: 08 dec 2008 10:09
door Erwin
Hoi Ronald,

Wat me opvalt is dat je een bruin dashbord heb en grijze deurpanelen? Is dit orgineel van de fabriek?

Wat is dat voor een matriaal rond de ramen?
Zou je daar een detail foto van kunnen maken, heb dit namelijk nog nooit in die kleur gezien.

Erwin

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Geplaatst: 08 dec 2008 10:56
door RoonT3
Hoi Erwin,

Deurpaneel is heel licht beige. Zeker niet grijs, komt door de foto denk ik. Alles was nog origineel en de M-codes geven ook aan dat het af fabriek een ambulance is.

De stijlen en raamomlijsting is afgewerkt en beplakt met een soort stof? Lijkt wel van dat ouderwetse 'vliesbehang' o.i.d. Is redelijk netjes, bij de hoeken van de ramen wel wat gefrummeld. Foto volgt nog wel.

Chassisnumber en option codes Volkswagen Transporter T3 Syncro 'Das Beige'

chassis number WV2ZZZ25ZJG0xxxxxx
W = DUITSLAND V = VOLKSWAGEN
2 = TYPE - 2 (bus) ZZZ = no discription
25 = modelcode (bus) Z = no discription
J = modelyear code (1988) G = factory code (GRAZ)
xx xxxx = serialnummer

type 253 / RC5
253 = kombi with steering wheel left R = option M130
C = engine 2.1 watercooled 95hp (kat) 5 = gearbox, standard M299 + M358

M codes FQS / 6GS / 018 / 136 / 160 / 552 / 659 / 975 / 992
(M130 / M299 / M358)
FQS = no discription
6GS = no discription
018 = foamed steering wheel
136 = complete decorated ambulace
160 = blue warn/turning lights, two tone sirene
552 = extra heater in passengers area
659 = halogeen foglights
975 = webasto heater, watercooled
992 = no discription
M130 = ambulance(II)
M229 = four wheel drive, syncro
M358 = end gearing 38:7

color code
R114 LE
R114 elfenbein


Hoe staat het serie nummer nu in verhouding met de productie datum? Bij een 2wd staat dit op teedrie.nl omschreven. Echter de Syncro heeft een afwijkend serie nummer?

Mvg Ronald

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Geplaatst: 08 dec 2008 13:07
door Leo M
Dag Ronald

Een vrijblijvend advies:
Om te isoleren gebruikte ik eerst anti-dreunplaten om de panelen stil te krijgen.Daarna plakte ik er X-trem in met contactlijm en daarna afgeschermde glaswol.Nadenkit extra zou ik niet gebruiken,omdat dit kan barsten.Let erop dat voordat je iets plakt er goed ontvet wordt.
Nadat alles is ingeplakt kan je de stijlen inspuiten met tectyl of inwrijven met Mike Sanders vet.
Zorg vooral dat na het tectyleren de afwateringsgaten in de deuren weer vrij zijn.Dat is het lang leven van de deuren.

Groeten Leo M

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Geplaatst: 08 dec 2008 14:06
door Leo M
Dag Ronald

Ik kreeg zopas het boek binnen over de zelfinrichting bij een T3,
Dat lijkt mij in jou geval iets interessants,
Dat boek komt van hier
Afbeelding

Afbeelding

Groeten Leo M

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Geplaatst: 08 dec 2008 19:10
door RoonT3
Hoi Leo,

Ik ben een beetje huiverig om de wanden te beplakken met die anti-dreunmatten of Xtreme. Lijkt me erg lastig om na schade vanaf de binnenzijde werk eraan te verrichten. Nu zal het met die plakzooi van een MikeSander vet ook niet makkelijk zijn natuurlijk. Alleen dat vet en losse isolatie krijg je wat makkelijker weg dan vastgeplakte matten e.d.

Ik ben dus om eerlijk te zijn gewoon voorstander van glaswol. :roll:

Als de holle ruimte gevuld is met glaswol gaat het geluid ook goed gedempt zijn. En onder het rijden zal het me ook een beetje een zorg zijn. Nu met een lege bus is het een herrie. Met de bodemplaten en wandbekleding die erin zat was het al dragelijk, laat staan straks met isolatie.

Mvg Ronald

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Geplaatst: 08 dec 2008 19:32
door Leo M
Dag Ronald

De bus is gemaakt om met te rijden,niet om met te botsen.
Daarvoor zijn er botsauto's op de kermis. :buiken:

Ik werkte in een carrosserie en het verwijderen van geplakt materiaal is goed te doen met een UV-straler.

Natuurlijk staat het iedereen vrij van wat hij doet of voorkeur aan heeft.

In ieder geval blijven de lichte blutsen in mijn bus zitten...Een te mooie bus
wordt toch gestolen,zoals je een mooie vrouw nooit voor jezelf hebt. :mrgreen:

Groeten Leo M

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Geplaatst: 08 dec 2008 19:51
door Leo M
Steven V schreef:
maar je grijpt ook gelijk zo hoog Leo, Henriette Richter-Röhl :oops: Schone dame hoor :mrgreen: [[thumbup]]
Dag Steven

Ik durf te bekennen dat ik er fan van ben,van de eerste minuut dat ik haar

zag op TV,toen ik nog TV keek.

Groeten Leo M

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Geplaatst: 09 dec 2008 09:31
door weekenderraf
Roon,

Mike Sanders moet je alleen toepassen op de risicoplaatsen bv. in holle ruimtes, onderkant van de bodemplaat, overgang vloerplaat-zijwand, ...
Isoleren: hiervoor lijkt me een soepele plaat geexpandeerd rubber (type armaflex) of polyethyleen beter dan glaswol. Het is meer waterdampdicht dan glaswol maar wel duurder en iets moeilijker te verwerken. Glaswol kun je een stuk ruimer snijden dan nodig en dan wat bijeenproppen. Glaswol heeft wel neiging om te zakken. Wat bij isolatie dikwijls over het hoofd gezien wordt is het belang van een dampscherm aan de warme kant (=binnenkant) om condensatie van waterdamp op de buitenwand van de bus te voorkomen. Wegens de isolatie is geen luchtcirculatie meer ter hoogte van deze wand zodat deze veel langer nat blijft, waterdamp diffundeert doorheen de isolatie en condenseert dan op de koude buitenwand. Zeker bij gebruik van glaswol is een ononderbroken dampscherm noodzakelijk.
Als je ook iets wil doen aan het geluidsisolatie is het vooraf bekleden van de wand met anti-dreunmatten een goede zaak, hiervoor moet maar een gedeelte (1/2e) van deze wand beplakt worden.

Groeten
raf

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Geplaatst: 14 dec 2008 19:25
door RoonT3
Detail hoogdak,

Mike (busman) had het al gezegd, het dak van mij is een Dehler dak. Ik heb het fabrieks etiket/plaatje gevonden ;-)

(ps het dak is van onder afgeschermd met kopergaas, ik vermoed om storing van de zwaailampen tegen te gaan op aparatuur in de ambu.)

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Geplaatst: 14 dec 2008 19:35
door Theo Postma
RoonT3 schreef:(ps het dak is van onder afgeschermd met kopergaas, ik vermoed om storing van de zwaailampen tegen te gaan op aparatuur in de ambu.)
Dat is gedaan om de kooi van Faraday in stand te houden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday
Anders zou deze krankenwagen, nooit bij onweer op pad kunnen gaan :D

Groeten,
Theo

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Geplaatst: 14 dec 2008 19:48
door RoonT3
Theo Postma schreef: Dat is gedaan om de kooi van Faraday in stand te houden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday
Anders zou deze krankenwagen, nooit bij onweer op pad kunnen gaan :D

Groeten,
Theo
Ha Theo,

Ik heb dus een lightning proof bussie? Dat voelt wel veilig straks op de hei ;-)

at Raf, mijn zwager werkt in de koeltechniek, de armaflex is al onderweg.

grt Ronald

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Geplaatst: 20 dec 2008 14:34
door RoonT3
Tussenschot verwijdert, viel nog niet mee. Het was vooral lastig met de puntlasboor zo dicht tegen het schot aan.... Nu de laspropjes netjes wegslijpen , in de grondverf en zoeken achter stofje om te bekleden. Verder nog de steunen voor de B2B seats aanpassen, wil deze tegen elkaar plaatsen en de ruimte bij de instap schuifdeur gebruiken voor een keukenblokje. Als dit te lastig of krap wordt plaats ik maar 1 B2B seat. De steunen voor de slaapbank inlassen een paar moeren ook voor de zitting en ik kan gaan plakken met anti-dreunmat, prutsen met de MIkesandervet en dan de armaflex mat er in. Ik heb denk ik genoeg mat om ook de motorruimte (binnen) te isoleren.

grt ronald

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Geplaatst: 25 dec 2008 15:24
door weekenderraf
De koperafscherming heeft ook een functie ivm de montage van een antenne op het kunststof dak, een antenne heeft een veel betere zend- en ontvangstkarakteristiek als deze gemonteerd is op een metalen vlak.
Raf