Waeco MagicSpeed MS50
- Erik
- Heeft het instructie boekje gevonden
Re: Waeco MagicSpeed MS50
Die ZT 50N is geen Waeco maar een John Gold, hij wordt ook wel de AP 50 genoemd volgens mij.
Deze heeft ook tab up en tab down voor kleine snelheidsaanpassingen net als de Magic Waeco dus er zijn dan idd geen verschillen dus ga ik gewoon voor dat ding.
@Brent
Bedankt voor je aanbod maar aan een incomplete set heb ik niet zoveel en ik ga maar niet zelf rommelen aan een cruise control.
Deze heeft ook tab up en tab down voor kleine snelheidsaanpassingen net als de Magic Waeco dus er zijn dan idd geen verschillen dus ga ik gewoon voor dat ding.
@Brent
Bedankt voor je aanbod maar aan een incomplete set heb ik niet zoveel en ik ga maar niet zelf rommelen aan een cruise control.
Groeten, Erik
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
===========
Beste Bob,
Ik wil ook cruise control inbouwen in mijn T3 en zou erg graag nog wat meer gebruik maken van jouw ervaringen!
Heb je misschien ook nog een foto van je montage van de magneten voor puls-opname?
Waar & hoe heb je de verschillende onderdelen gemonteerd?
Zoals ik het nu in gedachte heb, zal ik de knoppen-unit moeten verlengen, maar kan de rest in of bij de motor-ruimte.
Ik zou dan het rem-signaal kunnen pakken van een remlicht. Hoe heb jij dit opgelost?
Alvast dank voor alle info!
Gr,
Leon
Ik wil ook cruise control inbouwen in mijn T3 en zou erg graag nog wat meer gebruik maken van jouw ervaringen!
![Positive [[thumbup]]](./images/smilies/thumpup.gif)
Heb je misschien ook nog een foto van je montage van de magneten voor puls-opname?
Waar & hoe heb je de verschillende onderdelen gemonteerd?
Zoals ik het nu in gedachte heb, zal ik de knoppen-unit moeten verlengen, maar kan de rest in of bij de motor-ruimte.
Ik zou dan het rem-signaal kunnen pakken van een remlicht. Hoe heb jij dit opgelost?
Alvast dank voor alle info!
![[[thumpsup]]](./images/smilies/thumbsup.gif)
Gr,
Leon
Groet,
Leon
-----------------------------------------------------------
Voorheen T3 zelfbouw-camper 1.9 WBX, met gereviseerde DG van TES, nu even bus-loos
Handrem erop, en je bent thuis!
Leon
Voorheen T3 zelfbouw-camper 1.9 WBX, met gereviseerde DG van TES, nu even bus-loos
Hallo Leon,
De sensor heb ik middels een hoekijzer aan de bak bevestigd, met een bout van de bevestigingsbeugel van de koppelingscilinder. Aan de aandrijfas zitten twee magneten met tiewraps vastgemaakt.
Het draadje voor het remcontact heb ik in de motorruimte in het zwarte kastje verbonden met het remlicht.
De CC-unit heb ik gemonteerd in de achterbank.
Hierdoor hoeft alleen het de kabel van de bedieningseenheid te worden verlengd, dit heb ik gedaan met 4-aderig telefoonsnoer. (een meter of 5)
Ik hoop dat de foto een beetje duidelijkheid schept.
De sensor heb ik middels een hoekijzer aan de bak bevestigd, met een bout van de bevestigingsbeugel van de koppelingscilinder. Aan de aandrijfas zitten twee magneten met tiewraps vastgemaakt.
Het draadje voor het remcontact heb ik in de motorruimte in het zwarte kastje verbonden met het remlicht.
De CC-unit heb ik gemonteerd in de achterbank.
Hierdoor hoeft alleen het de kabel van de bedieningseenheid te worden verlengd, dit heb ik gedaan met 4-aderig telefoonsnoer. (een meter of 5)
Ik hoop dat de foto een beetje duidelijkheid schept.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bob
2.5 TDI 2008
2.5 TDI 2008
Ha Bob,
Helemaal duidelijk, dankjewel!!
Gr,
Leon
Helemaal duidelijk, dankjewel!!
![[[bonk]]](./images/smilies/bonk.gif)
Gr,
Leon
Groet,
Leon
Leon
![[[dance]]](./images/smilies/eusa_dance.gif)
![[[dance]]](./images/smilies/eusa_dance.gif)
Voor eventuele geïnteresseerden ga ik hieronder proberen mijn montage uit te leggen. Mochten er nog onduidelijkheden zijn, schroom dan niet om om meer details te vragen
Ik heb de regelunit van de cruise control (CC) achterin bevestigd, bij het linker achterlicht. Van daar gaan de kabels
via het tussenschot naar de motorruimte. Vaste plus heb ik uit de zekeringkast in de motorruimte gepakt, geschakelde plus van de bobine. De vacuum-unit zit rechts onderin de motorruimte. Ik heb hiervoor de meegeleverde montagebeugel 45 graden gebogen.
Hierdoor loopt de gaskabel mooi in een lange bocht

Groet,
Leon
Groet,
Leon
Leon
Deel twee
De gaskabel loopt langs de motorruimte, verdwijnt via een bestaand gat en komt dan bij de originele gaskabel
weer terug de motorruimte in
Ik heb een van de meegeleverde beugels 90 graden gebogen en aan de montage steun van de originele gaskabel
gemonteerd. Hiervoor heb ik een gaatje geboord in de originele montagesteun. De tweede gaskabel loopt
nu netjes in lijn met de originele
De tweede gaskabel zit aan de originele vast met een meegeleverd klemmetje. De vacuum-unit krijgt z'n vacuum mbv T-stuk bij alle andere vacuum-slangetjes. Dan rest nog de snelheidssenor, hier heb ik gebruik gemaakt van een reed bestaand montagepunt op de bak.
En de bediening-unit op het dashboard....da's weer teveel plaatjes...
volgt in het volgende bericht.
Groet,
Leon

De gaskabel loopt langs de motorruimte, verdwijnt via een bestaand gat en komt dan bij de originele gaskabel
weer terug de motorruimte in

gemonteerd. Hiervoor heb ik een gaatje geboord in de originele montagesteun. De tweede gaskabel loopt
nu netjes in lijn met de originele

De tweede gaskabel zit aan de originele vast met een meegeleverd klemmetje. De vacuum-unit krijgt z'n vacuum mbv T-stuk bij alle andere vacuum-slangetjes. Dan rest nog de snelheidssenor, hier heb ik gebruik gemaakt van een reed bestaand montagepunt op de bak.

Groet,
Leon
Groet,
Leon
Leon
Laatste plaatje dan nog, de bedienings-unit
De meeste tijd van het inbouwen zat in het uitdenken van de beste plek voor de onderdelen, zodanig dat ze op een nette en veilige manier ingebouwd konden worden. Ik wilde bovenal dat de CC niet dwars over de motor zou komen te zitten, hij mocht niet in de weg zitten.
Mijn dank aan alle tips van mede-forum-schrijvers, dit maakte het zeker makkelijker en ik ben ervan overtuigd dat mijn inbouw er een stukje mooier door geworden is, hulde!
Groet,
Leon

Mijn dank aan alle tips van mede-forum-schrijvers, dit maakte het zeker makkelijker en ik ben ervan overtuigd dat mijn inbouw er een stukje mooier door geworden is, hulde!
Groet,
Leon
Groet,
Leon
Leon
- ghulst
- Contacteer:
Ziet er goed uit Leon. En, werkt het naar verwachting? Ik ben zelf een groot fan van cc (als ik een auto koop, dan moet het er in zitten), maar ben wat huiverig van setjes die je zelf in moet bouwen voor de bus...
Hoi Arne,
De proefrit ging super-soepel, komend weekend ga ik voor een duurtest naar Luxemburg.
Ik zal nadien mijn bevindingen wel bij-posten
Groet,
Leon
De proefrit ging super-soepel, komend weekend ga ik voor een duurtest naar Luxemburg.

Ik zal nadien mijn bevindingen wel bij-posten
Groet,
Leon
Groet,
Leon
Leon
- ghulst
- Contacteer:
Ik ben benieuwd. Een cc in de doka zou wel prettig zijn...Leon schreef:Hoi Arne,
De proefrit ging super-soepel, komend weekend ga ik voor een duurtest naar Luxemburg.![]()
Ik zal nadien mijn bevindingen wel bij-posten![]()
Groet,
Leon
- Erik
Hoi Leon,
Ik heb dezelfde CC geinstalleerd maar deze nog niet aan de gang helaas.
Ik heb het waeco kastje juist voorin (cabine) geplaatst omdat ik daar de draden voor het onderbreken van de cc via de koppeling en rem heb liggen.
Heb jij hem alleen op het achterremlicht zitten en dus niet op de koppeling?
In geen enkel geval gaat het rode lampje op mijn sturingskastje aan.
Kan jij aangeven wanneer dit lampje zou moeten gaan branden?
Ik heb dezelfde CC geinstalleerd maar deze nog niet aan de gang helaas.

Ik heb het waeco kastje juist voorin (cabine) geplaatst omdat ik daar de draden voor het onderbreken van de cc via de koppeling en rem heb liggen.
Heb jij hem alleen op het achterremlicht zitten en dus niet op de koppeling?
In geen enkel geval gaat het rode lampje op mijn sturingskastje aan.
Kan jij aangeven wanneer dit lampje zou moeten gaan branden?
Groeten, Erik
===========
===========
Hallo Leon,
hoeveel magneten heb je aan je homokineet vast gemaakt? Ik heb er twee omdat je bij 1 magneet niet per kilometer kunt de- en accelereren.
En bij deze nog even fotootjes van mijn bedienings unit. Zit iets dichterbij om sneller te kunnen reageren. (Is een beugel van de gordel)
hoeveel magneten heb je aan je homokineet vast gemaakt? Ik heb er twee omdat je bij 1 magneet niet per kilometer kunt de- en accelereren.
En bij deze nog even fotootjes van mijn bedienings unit. Zit iets dichterbij om sneller te kunnen reageren. (Is een beugel van de gordel)
Bob
2.5 TDI 2008
2.5 TDI 2008
@Bob: Ik heb twee magneten op de aandrijfas. En volgens mij heb ik het kastje op de gevoeligheidsstand M staan, dus ongewijzigd.
@Erik: Vervelend dat je CC nog niet werkt
Ik heb inderdaad alleen onderbreking via het (linker) achterlicht.
Koppeling heb ik wel overwogen, maar voor nu dus even gelaten. Dan moet je natuurlijk wel bedenken dat je niet zomaar alleen de koppeling mag indrukken als je CC aanstaat! (maar het leek me dat dat toch al vreemd gedrag is, voorlopig denk ik dat ik er dus wel mee kan leven)
Volgens de diagnostische tests die je kan doen met je CC:
- Auto op contact, druk op "ON" --> dan zou de rode led op de regel unit een keer moeten knipperen
- Druk op "OFF", dan zou de led ongeveer 8 seconden aan moeten blijven.
Maar de precieze tests (er zijn er meer) kan je in de handleiding lezen
Als die niet goed werken, zou ik je bekabeling doormeten, misschien heb je een draadje verwisseld? Of draadbreuk...
Hoe heb je de kabels van voor naar achter gelegd?
Groet,
Leon
@Erik: Vervelend dat je CC nog niet werkt

Ik heb inderdaad alleen onderbreking via het (linker) achterlicht.
Koppeling heb ik wel overwogen, maar voor nu dus even gelaten. Dan moet je natuurlijk wel bedenken dat je niet zomaar alleen de koppeling mag indrukken als je CC aanstaat! (maar het leek me dat dat toch al vreemd gedrag is, voorlopig denk ik dat ik er dus wel mee kan leven)
Volgens de diagnostische tests die je kan doen met je CC:
- Auto op contact, druk op "ON" --> dan zou de rode led op de regel unit een keer moeten knipperen
- Druk op "OFF", dan zou de led ongeveer 8 seconden aan moeten blijven.
Maar de precieze tests (er zijn er meer) kan je in de handleiding lezen
Als die niet goed werken, zou ik je bekabeling doormeten, misschien heb je een draadje verwisseld? Of draadbreuk...
Hoe heb je de kabels van voor naar achter gelegd?
Groet,
Leon
Groet,
Leon
Leon
- Erik
De rode led doet bij mij dus helemaal niets, waar ik ook op druk. De diagnostische test lukt bij mij dus al niet.
Omdat ik alles uit wilde sluiten kwa bedrading draden heb ik ook geprobeerd met een accu alleen plus en min op het kastje te zetten maar dan nog wilde hij niet aangaan.
Vandaar dat ik het toen maar opgestuurd heb om het te laten doormeten.
Alles bleek in orde en kreeg hem weer retour en was 18 euro lichter voor de onderzoekskosten.
Voor het signaal van voor naar achter heb ik een stuk telefoonsnoer gepakt wat onder de bus doorloopt.
Maar ik ben er dus nog helemaal niet aan toe gekomen om te testen of dat werkt want het kastje doet helemaal niets.
Ik heb trouwens hetzelfde setje als Bob, die is iets anders dan die van jou. (wrs alleen qua uiterlijk)

Omdat ik alles uit wilde sluiten kwa bedrading draden heb ik ook geprobeerd met een accu alleen plus en min op het kastje te zetten maar dan nog wilde hij niet aangaan.
Vandaar dat ik het toen maar opgestuurd heb om het te laten doormeten.
Alles bleek in orde en kreeg hem weer retour en was 18 euro lichter voor de onderzoekskosten.
![[[head]]](./images/smilies/banghead.gif)
Voor het signaal van voor naar achter heb ik een stuk telefoonsnoer gepakt wat onder de bus doorloopt.
Maar ik ben er dus nog helemaal niet aan toe gekomen om te testen of dat werkt want het kastje doet helemaal niets.
Ik heb trouwens hetzelfde setje als Bob, die is iets anders dan die van jou. (wrs alleen qua uiterlijk)
Groeten, Erik
===========
===========
Ik heb toevallig ook telefoonsnoer gebruikt voor het verlengen van de bedienings-unit
, het kan dus in ieder geval wel
Als je voor tests de CC direct wil aansluiten op een accu, bedenk dan dat je bij aansluiten twee plussen moet aansluiten. De CC heeft een vaste én een geschakelde plus nodig om te functioneren.
Kabel van voor naar achter testen kan bv met een multimeter aan de ene en 9V-batterij aan de andere zijde.
Bij dit soort elektra problemen blijft het toch zaak om stapje voor stapje de keten door te testen.
Dus rustig van voor naar achter werken en dan zou je vanzelf je probleem tegen moeten komen.
Hou vol & veel succes!
Groet,
Leon

Als je voor tests de CC direct wil aansluiten op een accu, bedenk dan dat je bij aansluiten twee plussen moet aansluiten. De CC heeft een vaste én een geschakelde plus nodig om te functioneren.
Kabel van voor naar achter testen kan bv met een multimeter aan de ene en 9V-batterij aan de andere zijde.
Bij dit soort elektra problemen blijft het toch zaak om stapje voor stapje de keten door te testen.
Dus rustig van voor naar achter werken en dan zou je vanzelf je probleem tegen moeten komen.
Hou vol & veel succes!
Groet,
Leon
Groet,
Leon
Leon
- Erik
Ik ga er weer eens rustig voor zitten binnenkort.
Bedankt zover!![Positive [[thumbup]]](./images/smilies/thumpup.gif)
Bedankt zover!
Groeten, Erik
===========
===========