Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
go2alexander
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jul 2008 23:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door go2alexander »

YESSS opgelost :-)

Werd er wel erg gek van dat het niet lukte. Heb nog de temperatuur sensor, nivo sensor en thermostaat vervangen maar probleem bleef! Toen het advies van een goede vriend om advies gevraagd (Eugen eigenaar van Garage van Dijk in Amersfoort). Bij het zien en horen van de motor was meteen zijn reactie... dat het probleem in de elektronica voor zou zitten, hij dacht aan massa probleem en adviseerde mij het dakboard met n extra massa draad te voorzien.

Dus ik vandaag aan de slag. Heb eerst massa naar de relaisvoet gecontroleerd en daar bleek meteen een probleem te zitten. Deze relaisvoet er uit gehaald, vervangen door andere, massa aansluitingen op het frame geschuurd, en opnieuw aangesloten. Ook extra massa kabel gemaakt die ik aangesloten heb op de hoofd massaklem en op ander punt massa maakt. Tevens op het massa contact van de temperatuurmeter (van de cockpit) een extra massa draad aangesloten. Alle verbindingen goed gesoldeerd en klaar was kees :-) alles werkt weer perfect!

Dus ik ga volgende keer als ik er niet meer uit kom wel wat sneller naar Garage Van Dijk in Amersfoort voor reparatie!
Alexander

T3 Westfalia, 1983 1.9D, 5 bak
Gebruikersavatar
twinpiloot
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 281
Lid geworden op: 21 nov 2010 00:47
Locatie: Utrecht

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door twinpiloot »

Alhoewel dit een oud onderwerp is, is het nog steeds actueel.

Sinds kort blijft bij mij het ledje knipperen na het starten. Dit is onafhankelijk of de motor koud of warm is.
Het expansievaatje zit helemaal vol, dus mogelijk een storing in het relais of in de niveausensor.

De temperatuurmeter geeft echter wel een normale waarde aan en dat vind ik nou vreemd.
Er loopt maar 1 kabel (pen 6 geel/rood) naar het instrumentenbord en die stuurt zowel de temperatuurmeter als het ledje aan.

Bij de eerder genoemde storing ging het ledje knipperen, maar sloeg de temperatuurmeter ook naar het maximum.
Dat snap ik, maar hoe kan de temperatuurmeter goed aangeven en het ledje toch knipperen?

P.S. Ik heb een instrumentenbord met toerenteller. Wellicht zit hier een verschil.
Groetjes,

Martin
VW T3 Westfalia Joker 1 1986 1.6 TD (JX)
Nissan 300 ZX Twin Turbo 1996
Yamaha FJR 1300A 2005
Caproni Calif A21S 1978
Gebruikersavatar
Howlin' wolf
† R.I.P.
Berichten: 1283
Lid geworden op: 09 mei 2010 10:43
Locatie: Urmond

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door Howlin' wolf »

Dit komt van T3-info en mogelijk staat er een optie bij welke je nog niet bekeken hebt.
Kühlwasser-LED blinkt

Die Lampe fängt an zu blinken bei:
Zu wenig Wasser in Kühlsystem
Zu hoher Temperatur
Angeblich auch bei falschem Mischungsverhältnis Wasser/Frostschutz
Elektrikproblem

Abhilfe:
Zu wenig Wasser im Kühlsystem -> auffüllen
Kontakte des Füllstandsanzeigesensors im Ausgleichsbehälter korrodiert -> Glasfaserpinsel nehmen und reinigen
Temperaturfühler kaputt (im Thermostatgehäuse der blaue vorn) -> tauschen, ABER: Wenn das Instrument normal anzeigt, funktioniert er
Relais 42 (Steuergerät für Kühlmittelmangelanzeige) kaputt -> tauschen
Instrument bzw. Cockpit kaputt -> tauschen/reparieren

groet, ruud
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead"
Gebruikersavatar
twinpiloot
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 281
Lid geworden op: 21 nov 2010 00:47
Locatie: Utrecht

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door twinpiloot »

Dag Ruud,

Dank voor je tips. Ik heb ze nog niet allemaal geprobeerd, maar probeer te begrijpen hoe het werkt.
Dat ga ik nog eens uitzoeken en dan post ik het hier.
Groetjes,

Martin
VW T3 Westfalia Joker 1 1986 1.6 TD (JX)
Nissan 300 ZX Twin Turbo 1996
Yamaha FJR 1300A 2005
Caproni Calif A21S 1978
Gebruikersavatar
vwt1t3
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 sep 2006 17:19
Locatie: roalte

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door vwt1t3 »

Bij mij is het nog gekker................
Springt zelfs na een paar dagen stilstaan de koelvin aan, zo warm is het toch nog niet. :evil:
Groet' n vanuit Raalte,

Emiel

' 72 er type 3 ponton
' 70 er T2a
' 07 Triumph Speed triple
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door insomnia »

Dan is lijkt mij de eerste verdachte de sensor op de radiateur. Die heeft ook als een van de weinige dingen permanente stroom volgens mij..
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Howlin' wolf
† R.I.P.
Berichten: 1283
Lid geworden op: 09 mei 2010 10:43
Locatie: Urmond

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door Howlin' wolf »

Yep.

groet, ruud
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead"
Voormalig lid 91

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

insomnia schreef:Dan is lijkt mij de eerste verdachte de sensor op de radiateur. Die heeft ook als een van de weinige dingen permanente stroom volgens mij..
Is contactslot geschakeld.
Sensor kan defect raken zonder dat je het ziet. In dat geval kan iets water lekken (en verdampen) zonder dat je het ziet. Lucht kan er dan inkomen wat genoemd probleem laat voorkomen.

Draai de nivo sensor eens eruit. Als hij verbrokkeld dan heb je gelijk de oorzaak
Gebruikersavatar
twinpiloot
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 281
Lid geworden op: 21 nov 2010 00:47
Locatie: Utrecht

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door twinpiloot »

Ben nog even verder gaan zoeken en meten.

Als je een voltmeter op de aansluiting van de temperatuurmeter zet, zie je dat de spanning ruim 10 Volt is bij koude motor en afneemt naarmate de watertemperatuur toeneemt.
Dit betekent dat de weerstand van de sensor afneemt naarmate de temperatuur toeneemt (wet van Ohm).
Als je de geel/rode draad naar de sensor tegen massa houdt, dan slaat de temperatuurmeter maximaal uit en gaat het ledje knipperen (bij mij knippert die al, dus dat kan ik niet controleren).

Nu heb ik de stekker op het drukvat van de koelvloeistof losgekoppeld en verwacht ik dat relais 43 de draad naar de temperatuurmeter aan massa legt zodat de spanning 0 wordt.
Omdat het LEDje geen eigen aansluiting heeft, verwacht ik dat de electronica in de temperatuurmeter zelf het LEDje doet knipperen als de spanning te laag wordt.
Echter bij mij is dit niet het geval. De spanning wijzigt niet met een ontkoppelde koelvloeistofniveausensor. Het relais heb ik vervangen, maar dat maakt niets uit (of ze zijn allebei stuk).

Ik heb beide relais getest en ze zijn inderdaad allebei stuk of mijn meting klopt niet.
Op de pen +15 zet ik een 12V spanningsbron en op pen –31 de massa.
Als ik nu de weerstand meet tussen pen G en de massa verwacht ik geen weerstand.
Als ik pen S met massa verbind, verwacht ik een grote weerstand tussen pen G en de massa.
Echter in beide gevallen meet ik een zeer grote weerstand, dus het maakt niet uit of pen S kortgesloten is of niet.

Mijn vermoeden is nu dat de electronica in de temperatuurmeter zelf stuk is, maar dat verklaart niet waarom de spanning niet wijzigt als de koelvloeistofniveausensor wordt ontkoppelt.
Dat zou dan kunnen liggen aan een kapot relais.

Als iemand precies weet hoe het zit hoor ik dat graag. Intussen blijf ik doorzoeken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groetjes,

Martin
VW T3 Westfalia Joker 1 1986 1.6 TD (JX)
Nissan 300 ZX Twin Turbo 1996
Yamaha FJR 1300A 2005
Caproni Calif A21S 1978
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Er zit geen elektronica in de temperatuur meter helaas.
Er wordt bij onvoldoende water een contact gemaakt naar massa.

Theo
Gebruikersavatar
twinpiloot
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 281
Lid geworden op: 21 nov 2010 00:47
Locatie: Utrecht

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door twinpiloot »

Ik ben even verder gaan zoeken en meten. Er zit een klein printje in de temperatuurmeter.
Deze zorgt ervoor dat het lampje even gaat knipperen als het contact wordt aangezet, maar ook als de temperatuur te hoog wordt of relais 43 een signaal doorgeeft dat het koelvloeistof peil te laag staat.
Zie ook https://picasaweb.google.com/lh/photo/J ... directlink

Relais 43 geeft een puls als het peil te laag is. Met mijn multimeter is de puls niet te zien. Daarvoor moet je een oscilloscoop hebben.
Ook het testen van de peilsensor is niet simpel met een multimeter. De weerstand lijkt oneindig.
Het relais 43 stuurt een stroompje door de sensor en reageert als de weerstand te hoog is.

Voor de situatie dat het koelvloeistoflampje blijft knipperen terwijl de temperatuur normaal aangeeft zou je de volgende stappen kunnen doorlopen:
1. Controleer peil in druktankje
2. Koelvloeistof ontluchten.
3. Zet contact uit. Stekker op het druktankje lostrekken en polen doorverbinden (bijv. met een paperclip). Zet contact aan.
- lampje gaat na een paar seconden uit => sensor vervangen
- lampje blijft knipperen (ga naar 4)
4. Zet contact uit. Relais 43 verwijderen uit relaiskast. Zet contact aan.
- lampje gaat na een paar seconden uit => relais 43 vervangen
- lampje blijft knipperen (ga naar 5)
5. Instrumentenbord verwijderen en temperatuurmeter doormeten
- lampje gaat uit => draadbreuk?
- lampje blijft knipperen => temperatuurmeter vervangen of repareren (condensator vervangen)
Groetjes,

Martin
VW T3 Westfalia Joker 1 1986 1.6 TD (JX)
Nissan 300 ZX Twin Turbo 1996
Yamaha FJR 1300A 2005
Caproni Calif A21S 1978
Gebruikersavatar
arno
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 630
Lid geworden op: 12 apr 2005 21:26
Locatie: denekamp

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door arno »

Hoe is dit afgelopen ? Ben wel benieuwd, ook mijn lampje knippert als de motor warm is .
Gr.Arno

vw t3 bj.1989 16"syncro met westfalia inbouw met dehler hoogdak
stuurbekrachting,1 sper,motor 1.9 tdi

golf 1 op lpg
vw 181 bj.1970(nog niet klaar)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Bij de topic starter is het opgelost, massa probleem.
En dat vermoed ik ook bij de jouw Arno.
Het kan best zo zijn dat de storing bij de massa van je knipperlichten of koplampen zit.
Vuistregel, iets inschakelen, en je krijgt vreemde zaken?
Negen van de tien keer is dat een massa aansluiting welke niet meer goed is.

Theo
Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 feb 2013 15:29

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door Thom »

Net de geweldige uitleg hierboven (van "JanmetDoKa") door zitten worstelen (geprobeerd adhv de text een e-schematje te tekenen) , omdat ik een soortgelijk probleempje heb als "goalexander", bij mijn T-3 1600TD uit 1984. Echter één belangrijk verschil: mijn led-lampje knippert vanaf de start, gaat soms uit na een paar seconden (zo hoort het volgens het boekje) maar vaak gaat het ledje helemaal niet uit. De meter lijkt gewoon de werktemperatuur aan te geven, loopt langzaam naar het midden, komt niet te ver naar rechts, maar het lampje blijft knipperen. Er lijkt wel een relatie te zijn met de vochtige buiten-omstandigheden. De stekker-verbindinkjes aan temp-sensor en nivo-sensor pas nog met contactspray bewerkt, zonder resultaat. Mijn vraag nu is: Bij toenemende koelvloeistoftemeratuur, stijgt of daalt dan de weerstand in de de temp-sensor? Wat voor weerstand-waarde zou ik moeten meten bij koude motor?

Thom uit Zwolle (Ik zal me zo ook even netjes voorstellen bij "even voorstellen")
T3 Joker, 1600TD'84.
VoormaligLid11
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 451
Lid geworden op: 17 feb 2010 20:49

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door VoormaligLid11 »

Hallo,
nu het knipperende lampje weer aangekaart wordt even dit, had ook problemen met het blijven knipperen van het lampje. Ik dacht pak het goed aan wat heb ik gedaan twee sensors en de voeler op het tankje vernieuwd de complete meter vernieuwd, resultaat, bij het starten van de motor gaat na een paar sec. het lampje mooi uit. Voor me kaar zou je zeggen, niet dus want wat blijkt als de motor warm is en ik start opnieuw blijft het lampje weer knipperen. Iemand een idee?
gr.cees
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door Theo Postma »

En als de werking van het geheel goed is, zou de waarschuwing dan op zijn plaats zijn?
Waar het voor bedoelt is om voor te waarschuwen?
tis een gedachten wat door me hoofd gaat.

Theo
Plaats reactie