Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
go2alexander
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jul 2008 23:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door go2alexander »

Storing: Rode led lampje knippert en temperatuur meter slaat vol uit.

Ik ben nu 2 maanden aan het zoeken naar de oorzaak van een knipperend temperatuur lampje.
Als de motor eenmaal warm is begint het ledje bij de temperatuur te knipperen en slaat de meter vol uit.
In eerste instantie leek de fout in de cockpit te zitten, een ander gekocht maar dit bleek het niet te zijn.
Ook een nieuwe gelijkrichter gemonteerd. Geen resultaat. De sensor op het expansievat kortgesloten, ook toen bleef het ledje knipperen.

Vandaag heb ik de temperatuur sensor (kabel 6) van de cockpit losgekoppeld en met een universeel meter gemeten (massa en kabel 6). En wat blijkt, hier zit duidelijk het probleem. Ik heb zowel de weerstand gemeten als wel gekeken of er spanning op kwam te staan. Dit bleek het geval te zijn. Op de een of andere mannier komt er een kleine spanning op te staan + 80 mV. En toen de motor warm werd sloeg de spanning om naar een negatief voltage - 80 mV. Als ik de verlichting aan zetten of de ventilator hoger zette veranderde de spanning hoogte.

Ik vraag mij af of de oorzaak ligt in een slecht massa contact?
Of juist in de bekabeling.

Verder vraag ik mij af hoe de bekabeling is aangesloten achter in de bus. De temperatuur sensor kabel 6 geeft het signaal door van de water temperatuur, maar ook het signaal van het expansievat (bij te laag niveau moet het rode lampje gaan knipperen).
Weet iemand hoe dat in zijn werk gaat?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alexander

T3 Westfalia, 1983 1.9D, 5 bak
Gebruikersavatar
go2alexander
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jul 2008 23:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door go2alexander »

Hee bedankt T3 Kenner,

Hier kan ik heel veel mee :-) Begrijp nu pas hoe het ledje wordt aangestuurd. Ik ga je advies direct opvolgen. Ga de kabelboom niet in, maar langs de kabelboom trekken. Onze bus is ook uit 1983 en we hebben regelmatig lekkage gehad bij de voorramen. Dit hebben we met speciale ramenkit opgelost, maar het relais zal in het verleden wel vaak nat geworden zijn. Ik ga ook je advies omtrent relaisvoet opvolgen en vervangen.

Dat irritante van het knipperende ledje, dat herken ik wel. Heb afgelopen tijd voor de zekerheid een olie temperatuur meter geplaatst om zeker te weten dat de motor niet te heel loopt. En nu wil ik gewoon de led sensor in orde hebben.

Ik zag trouwens dat achter in bij het motor blok in het zwarte kastje naast de kabels ook een platte zekering zit. Bij mij is dit zekering plaatje half doorgescheurd. Weet jij waar ik hiervoor een nieuwe zekering kan kopen? En waar deze voor is? Is het voor de accu laadspanning?

Alvast erg bedankt.

p.s. Ik heb nu een T3 cockpit over compleet met km teller over.
Als iemand er nog een nodig heeft dan kun je mij pm en
Alexander

T3 Westfalia, 1983 1.9D, 5 bak
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

JanmetDoKa schreef:Dag Alexander,

Eindelijk eens een leuke, interessante vraag. Daarvoor kom ik graag onder mijn steen vandaan gekropen. [[thumbup]]


Met vriendelijke groet, Jan van Klink.


PS: 80 mV (milivolt) is zo goed als niks. Dat kunnen heel goed inductief opgepakte spanninkjes zijn. Daar zou ik niet teveel achter zoeken.
dag jan,
ik ken het verhaal, ik heb het allemaal moeizaam door de schema's ploeterend uitgezocht toen ik in mijn bus waar geen niveaubewaking inzat dat toch wilde aansluiten.
maar ik zou het dus nooit zo helder en duidelijk hebben kunnen opschrijven [[worshippy]]
zou het geen goede gedachte zijn dit in de FAQ te plaatsen?
er komen -iig de laatste tijd-, best veel vragen hier over voorbij.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
go2alexander
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jul 2008 23:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door go2alexander »

Ik heb hard zitten werken en heb vorige weekeind nieuwe draden onderlangs getrokken.
Voor de zekerheid meerdere kabel genomen zodat ik nog wat reserve heb als het nodig is.

Vandaag het werktje afgemaakt en alles netjes aangesloten, de kabel helemaal doorgetrokken tot aan de connector van het drukvat (zie foto). Helemaal blij en er van overtuigd dat alles nu top zou werken. Springt na een kwartiertje rijden weer het ledje op knipperen :-( Nogmaals dashboard los en ook het relaisblokje los gehaald (het zwarte blokje is overigens geen relais zag ik maar er zit een stukje elektronica in). Ook deze contacten nogmaals schoon geschuurd, maar helaas nog steeds knipperend ledje.

Of er ontstaat toch echt lucht in mijn drukvat. Heb wel een paar kleine luchtbelletjes gezien, maar niet echt veel. Ook als ik gas geef zie ik niet echt een luchtbel ontstaan in het drukvat, en ook het expansievat zit netjes vol. Drukvat is trouwens vorige jaar vervangen voor een nieuwe.

De andere optie die overblijft is dat de sensor in het drukvat defect is (wat ik mij betwijfel want ik heb dat ding 1,5 jaar geleden voor de zekerheid vernieuwd). Ik zag overigens wel op de onderdelen site van t3bus.nl dat hij nu 2 uitvoeringen van de nivo sensor heeft (standaard en voor de injectiemotor van de waterboxer, zou een afwijkende weerstand het kunnen veroorzaken?).

Kortom ik baal er wel aardig van. Wil nu eindelijk van die storing verlost zijn en met het volgende project aan de slag (mijn hele dak vol leggen met zonnecollectoren / heat-pipes)!

Iemand nog tips?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alexander

T3 Westfalia, 1983 1.9D, 5 bak
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door rick »

De sensor steekt vrij diep in het vat. Dus een paar luchtbellen heeft op de goede werking geen invloed.
Meet hem desnoods buiten de auto door met behulp van een potje met koelvloeistof. Dan weet je of hij in orde is. En dat zal zo zijn, verwacht ik.

Alles wat betreft de temperatuurzender in orde?
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag Alexander

Hetgeen mij opvalt is dat je expantievat wel heel donker gekleurd is,wat er kan op wijzen dat er misschien olie in de koelvloeistof zit.Deze olie gaat zich afzetten op de zijkanten van het vat.Dan zou er misschien een motorstoring-lees koelsysteem-koppakking- zijn,waarbij de melding dan toch juist is.
Hierbij twee foto's om aan te tonen,wat ik bedoel.

Mijn oude CS motor met een 8 jaar oud expantievat,maar wel nog helder.
Afbeelding

Mijn nieuwe KY motor met nieuw expantievat en ook helder.
Afbeelding

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

dag alexander,
probeer eens de stekker van de niveausensor kort te sluiten, als het knipperen dan weer terugkomt zit het toch nog in de bedrading of in het stuurapparaat/zwart blokje.
blijft het dan weg zit het in de sensor.
de tempsensor is idd ook nog een mogelijkheid, die stekker kan je dan los laten hangen.
met de niveausensor door verbonden en de tempsensor los heb je alle bedieningen van lampje en meter uitgeschakeld.

edit; bij achteraf nalezen van dit topic heb je alles wat de niveausensor aangaat al geprobeerd.
blijft dus de tempsensor over.
dus ga eens rijden met de stekker van de tempsensor los.
ligt het daar dan ook niet aan ben ik zo'n beetje aan het end van mijn opties.
de (mijn) ervaring leert dat als ik aan het eind van mijn opties ben ik een heel voor de hand liggend iets over het hoofd heb gezien.
dus; neem een bak koffie, rook een sjekkie, (als je niet rookt, begin er dan mee) en kijk alles nog eens opnieuw na.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
MarlyNL
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mei 2009 07:26
Locatie: Achterhoek

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door MarlyNL »

Mochten de elektronica storingen het toch niet zijn.
Bij de meeste autobedrijven hebben ze een tester.
Die kun je gebruiken door met lopende motor, dop van kvs (koelvloeistof) tankje,
soort van pomp met vloeistof er in, die vloeistof verkleurd naarmate er gassen in de kvs zitten.

Ook hebben ze een pomp die je kvs systeem onder druk zetten.
Blijft de druk het zelfde, niks aan de hand, zakt die dan heb je koppakking/kvs slang/koeler lek.
Gr. Marc
---
VW Scirocco GTII
VW T3 Camper
Gebruikersavatar
go2alexander
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jul 2008 23:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door go2alexander »

Heren bedankt voor jullie snelle reactie. Weer input waar ik mee aan de slag kan.

Dus samenvattend zijn er een aantal opties:

1) Lekke koppakking (olie in de koelvloeistof): echt probleem
2) Defecte vloeistofnivo sensor
3) Defecte temperatuur sensor

Optie 1 hoop ik van niet.
Dat zou echt balen zijn. Wel heb ik een verklaring voor de donkere kleur. Tijdens het inbouwen van de 1.9D motor kwamen we er achter dat de oude oliekoeler lek was. Mijn koelvloestof was altijd heel mooi schoon, maar er liep door de lekke oliekoeler letterlijk olie in het koelvloeistof systeem. Ik heb toen niet alle koelvloeistof vervangen of doorgespoeld. Alleen alle olie die uit kwam bij het drukvat er uit laten lopen. Wat mij trouwens op valt is dat de koelvloeistof in het expansievat wel nog aardig schoon aardig is (beetje vreemd, of de olie zit alleen aan de binnenzijde tegen het vat vastgeplakt, of zou het overdruk dop niet goed werken?).

2) Defecte vloeistof sensor
Die ga ik testen

3) Defecte temperatuur sensor
Ga ik ook testen

Voordat ik gisteren de nivo sensor aan sloot heb ik een half uurtje gereden met de nivo sensor draad direct doorverbonden met de massaklem op de accu. De temp gaf netjes aan en geen knipperend ledje. Misschien was de meet periode te kort dus ik zal komende week de nivo sensor door verbinden en dit een lange rit zo aangesloten laten. Als het dan goed gaat, ben ik er zeker van dat het of het:
- het zwarte blokje of nivo sensor of werkelijk lucht in de leiding is.

Ben ik er dan nog niet uit, dan laat ik hem wel testen bij een garage bedrijf om te kijken of er gassen in het systeem ontstaan.
Alexander

T3 Westfalia, 1983 1.9D, 5 bak
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door rick »

Kan het misschien zijn dat de olieresten op een of andere manier invloed hebben op de geleidingscapaciteit van het koelwater?
De mate van geleiding bepaalt namelijk of het olielampje gaat knipperen.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
go2alexander
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jul 2008 23:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door go2alexander »

Dat zou misschien een oorzaak kunnen zijn.
Heb het even na gezocht: olie geleid elektriciteit zeer slecht, net als luchtbelletjes in het water.
(zie onderstaande tabel, hoe verder naar links in het overzicht hoe groter de elektrische weerstand).
Ik zou met koude en warme motor de weerstand van de nivo sensor eens kunnen meten.
Als de weerstand echt veel hoger wordt kan ik de koelvloeistof vervangen en het drukvat schoon maken.
Wat ik mij alleen niet voor kan stellen is dat de weerstand zo toe neemt door een klein beetje olie in het systeem.
Zou misschien de olie zich alleen in het drukvat ophopen alleen als de motor heel warm is? Ik zou verwachten dat de olie dan in het drukvat terecht zou komen en daar bovenop zou blijven drijven (olie heeft lager soortelijk gewicht dan koelvloeistof).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alexander

T3 Westfalia, 1983 1.9D, 5 bak
Gebruikersavatar
go2alexander
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jul 2008 23:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door go2alexander »

Ooh ik zie dat in de afbeelding de tekst is weg gevallen. Hier een link naar het overzicht met tekst:
http://www.hyfoma.com/nl/content/produc ... geleiding/
Alexander

T3 Westfalia, 1983 1.9D, 5 bak
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door rick »

Hallo Alexander,

Het wordt nu wel heel theoretisch, maar misschien dat het zich afzet op de elektroden zelf.

Kijk ook of de (zwarte) isolatie van de voelpennen niet gescheurd is. Dat wil nogal eens het geval zijn. Ik weet overigens niet wat het effect daarvan is.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
go2alexander
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jul 2008 23:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door go2alexander »

Ik zal de sensor er uit schroeven en vervangen door een andere.
Heb trouwens vandaag de nivo sensor los gehaald en doorverbonden. Knipperen houd dan op.
Heb vervolgens de weerstand van de sensor doorgemeten als de motor warm is.
En vooral als ik veel gas geef en de motor dan weer aftoerd ontstaan wel wat lucht in het expansievat.
Weerstand over de sensor neemt dan af van +- 3 M ohm naar soms wel 0,5 M ohm.
Dus hier zit wel iets wat niet helemaal goed is.
Heb de dop er vervolgens af gedraaid en gekeken of ik echt luchtbelletjes zie in het expansievat, maar ik zie geen hele kleine belletjes. Alleen komt er wel lucht in het systeem als ik veel gas geef, maar dat komt waarschijnlijk doordat de waterpomp harder gaat draaien en de leidingen door de hogere pompdruk iets gaan uitzetten.

Heb met veel toeren het expansievat bijgevuld, en kan eventueel ook nog de overstort leiding vervangen. Misschien dat die niet helemaal 100% afsluit en iets lucht aanzuigt.

.
Laatst gewijzigd door go2alexander op 24 feb 2010 09:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Alexander

T3 Westfalia, 1983 1.9D, 5 bak
Gebruikersavatar
go2alexander
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jul 2008 23:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door go2alexander »

Hee ik bedacht mij vanochtend ineens dat als de weerstand afneemt het rode lampje helemaal niet mag gaan branden!
Juist als de weerstand richting oneindig gaat (verbroken verbinding door lucht) moet het ledje gaan branden.

Dan is het misschien toch het elektronica blokje voor. Zal vandaag eens een nieuw elektronica blokje er voor kopen.
Alexander

T3 Westfalia, 1983 1.9D, 5 bak
Gebruikersavatar
y939
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 153
Lid geworden op: 17 jan 2010 15:50
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Re: Storing op temperatuur sensor "rode lampje knippert"

Ongelezen bericht door y939 »

De lucht in de expansievat komt inderdaad van de circulatie.
Mij ervaringen zijn meestal deze, dat de elektronica kapot is. Het is opzicht ook normaal. De onderdelen zijn meestal langer meegegaan dan normaal gebruikelijk. Gewoon mag of kan je rekening houden dat naar 8 jaren de verval van de elektronica inzet. Bij enkele merken is het ook naar 8 jaren afgelopen en een storing volgt op de andere. Daar is het alleen nog behulpzaam de hele draadboom te vervangen. Bijvoorbeeld aziatisch oldtimer. Ik heb het al een keer door omdat alle draden de isolatie kwijtraken. Maar niet bij een volkswagen uit de jaren 80 en 90 daar heb je kwaliteit voor 20 - 25 jaar. :buiken: Het is normaal ook een bekende probleem bij oude volkswagen dat de LEDjes gaan knipperen en de zoemer gaat schreeuwen. In de reparatie handleiding vind je daarom ook een schema om de storing te verhelpen. Sensor, kastje, dashboardfolie zelf, of zo als boven al geschreven de draden zijn gescheurd. meer is niet te vervangen, te proeven of oplosbaar.

Never touch a running system!
groetjes peer
Plaats reactie