TijnCU project 2.0

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Precies Theo! Dat is in feite dezelfde aanpak, alleen worden die functies niet door een lpg computer aangestuurd maar door de abs sensoren :-) Het is trouwens al veel langer bekend bij tuners dat veel moderne auto's bij een 2-wiel aangedreven test geen vol vermogen leveren, eigenlijk beschermt de auto zichzelf alleen maar tegen een onnatuurlijke situatie ;-)
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Hehe, ja behoorlijk sjonnie!
Wat het grappige is, ik liet dit filmpje zien aan mijn zwager en hij geloofde niet dat het mijn bus was. Ik rij normaal eigenlijk altijd rustig, en wanneer je niet boven de 3000 toeren komt is de motor redelijk stil. Behalve de wat zware toon van de uitlaat had hij dus nooit gemerkt (in deze 2 jaar tijd) dat de uitlaat zo kan klinken.
Als je op het gas gaat verandert het geluid helemaal en wordt het aardig sportief.

Nadeel van het huidige uitlaatsysteem is voor mij echt wel de brom op de snelweg, daarom heb ik besloten om de korte Simons absorptiedemper in te gaan wisselen voor een -wat grotere- zelfbouw schottendemper (met elektronisch bedienbare klep dus). Deze kanaliseert het uitlaatgas bij gesloten klep via 2x 52mm geperforeerde buis een stukje terug naar achter en dan via een aantal kamers en schotten uiteindelijk weer naar voren waar het uitkomt in de 76mm buis achter de klep. Bij geopende klep is er helemaal geen tussendemper meer aanwezig, en zal het geluid dus nog iets harder worden dan dat het momenteel is. De betreffende demper is nog in aanbouw, ik plaats wel wat foto's van het geheel als hij wat meer vorm krijgt :-) de aansturing is echter al helemaal klaar. Alle onderdelen zijn ook al in huis (bedienbare klep, 76mm buis, rvs dempwol en 52mm rvs geperforeerde buis). De totale oppervlakte van de 2x 52mm buis is ongeveer 90% van de normale oppervlakte die ik met de 76mm buis had. Ik verwacht dat er dus iets minder vermogen vrijkomt, maar dat is verwaarloosbaar als je daarmee rijcomfort terug wint. Bovendien kan je dus altijd de klep openen wanneer je echt wil racen [[thumbup]]
Hier een schets van het idee:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Voor Steven:
[bbvideo=560,315]https://youtu.be/3Gnu93vi1h4[/bbvideo]
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door Theo Postma »

En dat op een 100 kmh weg :mrgreen:
Indrukwekkend.

Theo
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door luizenbos »

mooi dat je der weer bij bent [[thumbup]] enne leuk geluidje
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Ja mn gas bleef ineens hangen! [[bye]]
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door wouter »

Prachtig, leuk om te zien hoe je lekker bezig bent met je bus en hoe je alles aanpakt. Doet mij een beetje aan New Kids denken, maar daar is niets mis mee.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

New Kids? hmm dat is niet helemaal het stempel dat ik zocht :mrgreen: Ik dacht meer aan creative automotive engineer ofzo :wink:
Hier is de functie van de uitlaatklep te zien in testopstelling. Hij doet bij auto op contact 1x een cyclus om de klep gangbaar te houden wanneer deze niet vaak wordt gebruikt, daarna is hij afhankelijk van een 5v input. Door de testcyclus staat de klep altijd dicht tijdens de start van de auto, tenzij je voor het starten al de auto in mapping 3 zou zetten.
[bbvideo=560,315]https://www.youtube.com/watch?v=j-QDCXax4IY[/bbvideo]
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Gaaf sjoemel decibellen? :buiken:
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door insomnia »

TijnCU schreef: Nadeel van het huidige uitlaatsysteem is voor mij echt wel de brom op de snelweg, daarom heb ik besloten om de korte Simons absorptiedemper in te gaan wisselen voor een -wat grotere- zelfbouw schottendemper (met elektronisch bedienbare klep dus). Deze kanaliseert het uitlaatgas bij gesloten klep via 2x 52mm geperforeerde buis een stukje terug naar achter en dan via een aantal kamers en schotten uiteindelijk weer naar voren waar het uitkomt in de 76mm buis achter de klep. Bij geopende klep is er helemaal geen tussendemper meer aanwezig, en zal het geluid dus nog iets harder worden dan dat het momenteel is. De betreffende demper is nog in aanbouw, ik plaats wel wat foto's van het geheel als hij wat meer vorm krijgt :-) de aansturing is echter al helemaal klaar. Alle onderdelen zijn ook al in huis (bedienbare klep, 76mm buis, rvs dempwol en 52mm rvs geperforeerde buis). De totale oppervlakte van de 2x 52mm buis is ongeveer 90% van de normale oppervlakte die ik met de 76mm buis had. Ik verwacht dat er dus iets minder vermogen vrijkomt, maar dat is verwaarloosbaar als je daarmee rijcomfort terug wint. Bovendien kan je dus altijd de klep openen wanneer je echt wil racen [[thumbup]]
Hier een schets van het idee:
Hè ik had een Yamaha motor en die had EXUP systeem..... Dat is exact dit (vanaf 3000tpm gaat de klep open) wellicht dat je daar ook nog nuttige info uit kan halen? Ook daar was het een redelijk eenvoudig doch geniaal concept waarbij een servo was gekoppeld aan de CDI (computer) die aansturing gaf

Ennuh.... Erg leuk allemaal.... Ik ben blij met mijn DG maar dit is gewoon leuk om te lezen
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Bus heeft ondertussen weer een verse apk, daarvoor moest ik de onderste fuseekogels vernieuwen en een stuurkogel. Dat heb ik even gezellig samen met Jochem gedaan op betere werkhoogte, het is wel een klusje om de fuseekogels los te krijgen en ze moeten natuurlijk ook weer geperst worden.
Afbeelding
Ook moesten de ashoezen en stuurhuis stofhoezen vervangen worden.
Gelukkig alles geslaagd en dus weer 2 jaar apk.
Jochem heeft toen nog een adapter voor de druksensor in mijn intercooler gelast, de adapter had ik zelf al gemaakt met de frees maar het alu lassen doe ik niet zelf.
Afbeelding

Omdat ik echt een bende heb in mijn gereedschapskist, en ik in februari jarig was heb ik deze mooie kar tweedehands gekocht. Eindelijk wat overzicht!
Afbeelding

Laatste dingetjes aan de nieuwe turbo en spruitstuk aan het klaarmaken, hier het spruitstuk dat ik in de heatwrap heb gezet (had nog een stukje liggen in de schuur) Helaas niet genoeg voor al het buizenwerk te bedekken, maar scheelt toch een hoop warmte straks zo.
Afbeelding

en een druknippel in de compressorbehuizing gemaakt, hier zit de boostcontrol (n75) op aangesloten.
Afbeelding

Vandaag was ik even bezig met de uitlaat van de bus aan te passen, ik heb een hitteschild geplaatst op de plek waar de downpipe langs de aandrijfas loopt. Hier smolten mijn hoezen namelijk gewoon van weg na een paar keer flink doorgassen :-)
Afbeelding

Ik was van plan om de turbo te wisselen, maar nadat ik de hele zooi los had gehaald (inclusief koelvloeistof afgetapt) braken er 2 tapeindes in het spruitstuk. Helaas heb ik niet echt veel tijd dat de auto stil kan staan, morgen moet ik er weer mee op pad. Dus toen heb ik alles maar weer in elkaar geschroefd en mag ik het voor de volgende keer gaan plannen (met extra kruipolie, boormachine en lasapparaat erbij denk ik dan...) Akelig klusje :-(

Maar, gelukkig heb ik nog een reserve motor die ik aan het opbouwen ben, daar is een set versterkte gesmede drijfstangen voor onderweg en lagere compressie zuigers van een S3. Met die inwendige verstevigingen, en nieuwe lagers en pakkingen etc heb ik straks in elk geval een bom-proof motorblok dat zeker 600pk moet aankunnen (en ik verwacht ongeveer de helft te draaien dan). Dan hoef ik me dus geen zorgen meer te maken over falende onderdelen in de motor. Fotos daarvan volgen spoedig ;-)
Laatst gewijzigd door TijnCU op 22 mar 2017 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
japio
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 okt 2010 13:09

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door japio »

Lekker bezig Tijn! [[thumbup]]
Groeten,
Jaap
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Vooral de aandrijf assen, wat is er zo anders aan?

Theo
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Mijn aandrijf assen? Die zijn gewoon standaard. Het enige dat ik zelf heb veranderd is dat ik aan de wiel kant een iets dikkere Porsche 944 homokineet heb, en aan de bak een 108mm homokineet van een T4. Die passen gewoon op de splines, en zo kon ik de standaard as gebruiken met de Audi versnellingsbak. Ik ben echter wel van plan om zelf chromoly aandrijfassen te gaan maken in de toekomst, met name omdat je dan helemaal vrij bent in de keuze voor de splines (en dus de sterkste homokineten kan kiezen)
Ik neig naar Porsche 930, die zijn enorm dik en stevig: ik heb ze zelfs op custom aandrijfassen in een rally auto gezien.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Mooie plannen Tijn. Ondanks dat je bus als zo fijn rijd.
Dat van de die porsche homokineten werkt echt goed als je met een audi v-bak wil rijden.
Succes met Tunen!!
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

drijfstangen naast elkaar
Afbeelding

Er zit vooral veel verschil in de small-end. De originele zijn taps, en met 19mm pin. De nieuwe zijn recht en met 20mm pin:
Afbeelding

Aan de onderkant ook wat dikker allemaal.
Afbeelding

Verschil in compressie zuigers, links 9.0:1 en rechts 9.5:1
Afbeelding

Afbeelding

Blok krijgt een lichte hoonbeurt en zuiger krijgt nieuwe veren. En natuurlijk lagers etc. allemaal even nieuw.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Plaats reactie