TijnCU project 2.0
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
Precies Theo! Dat is in feite dezelfde aanpak, alleen worden die functies niet door een lpg computer aangestuurd maar door de abs sensoren Het is trouwens al veel langer bekend bij tuners dat veel moderne auto's bij een 2-wiel aangedreven test geen vol vermogen leveren, eigenlijk beschermt de auto zichzelf alleen maar tegen een onnatuurlijke situatie
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
Hehe, ja behoorlijk sjonnie!
Wat het grappige is, ik liet dit filmpje zien aan mijn zwager en hij geloofde niet dat het mijn bus was. Ik rij normaal eigenlijk altijd rustig, en wanneer je niet boven de 3000 toeren komt is de motor redelijk stil. Behalve de wat zware toon van de uitlaat had hij dus nooit gemerkt (in deze 2 jaar tijd) dat de uitlaat zo kan klinken.
Als je op het gas gaat verandert het geluid helemaal en wordt het aardig sportief.
Nadeel van het huidige uitlaatsysteem is voor mij echt wel de brom op de snelweg, daarom heb ik besloten om de korte Simons absorptiedemper in te gaan wisselen voor een -wat grotere- zelfbouw schottendemper (met elektronisch bedienbare klep dus). Deze kanaliseert het uitlaatgas bij gesloten klep via 2x 52mm geperforeerde buis een stukje terug naar achter en dan via een aantal kamers en schotten uiteindelijk weer naar voren waar het uitkomt in de 76mm buis achter de klep. Bij geopende klep is er helemaal geen tussendemper meer aanwezig, en zal het geluid dus nog iets harder worden dan dat het momenteel is. De betreffende demper is nog in aanbouw, ik plaats wel wat foto's van het geheel als hij wat meer vorm krijgt de aansturing is echter al helemaal klaar. Alle onderdelen zijn ook al in huis (bedienbare klep, 76mm buis, rvs dempwol en 52mm rvs geperforeerde buis). De totale oppervlakte van de 2x 52mm buis is ongeveer 90% van de normale oppervlakte die ik met de 76mm buis had. Ik verwacht dat er dus iets minder vermogen vrijkomt, maar dat is verwaarloosbaar als je daarmee rijcomfort terug wint. Bovendien kan je dus altijd de klep openen wanneer je echt wil racen
Hier een schets van het idee:
Wat het grappige is, ik liet dit filmpje zien aan mijn zwager en hij geloofde niet dat het mijn bus was. Ik rij normaal eigenlijk altijd rustig, en wanneer je niet boven de 3000 toeren komt is de motor redelijk stil. Behalve de wat zware toon van de uitlaat had hij dus nooit gemerkt (in deze 2 jaar tijd) dat de uitlaat zo kan klinken.
Als je op het gas gaat verandert het geluid helemaal en wordt het aardig sportief.
Nadeel van het huidige uitlaatsysteem is voor mij echt wel de brom op de snelweg, daarom heb ik besloten om de korte Simons absorptiedemper in te gaan wisselen voor een -wat grotere- zelfbouw schottendemper (met elektronisch bedienbare klep dus). Deze kanaliseert het uitlaatgas bij gesloten klep via 2x 52mm geperforeerde buis een stukje terug naar achter en dan via een aantal kamers en schotten uiteindelijk weer naar voren waar het uitkomt in de 76mm buis achter de klep. Bij geopende klep is er helemaal geen tussendemper meer aanwezig, en zal het geluid dus nog iets harder worden dan dat het momenteel is. De betreffende demper is nog in aanbouw, ik plaats wel wat foto's van het geheel als hij wat meer vorm krijgt de aansturing is echter al helemaal klaar. Alle onderdelen zijn ook al in huis (bedienbare klep, 76mm buis, rvs dempwol en 52mm rvs geperforeerde buis). De totale oppervlakte van de 2x 52mm buis is ongeveer 90% van de normale oppervlakte die ik met de 76mm buis had. Ik verwacht dat er dus iets minder vermogen vrijkomt, maar dat is verwaarloosbaar als je daarmee rijcomfort terug wint. Bovendien kan je dus altijd de klep openen wanneer je echt wil racen
Hier een schets van het idee:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
Voor Steven:
[bbvideo=560,315]https://youtu.be/3Gnu93vi1h4[/bbvideo]
[bbvideo=560,315]https://youtu.be/3Gnu93vi1h4[/bbvideo]
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: TijnCU project 2.0
En dat op een 100 kmh weg
Indrukwekkend.
Theo
Indrukwekkend.
Theo
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: TijnCU project 2.0
mooi dat je der weer bij bent enne leuk geluidje
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
Ja mn gas bleef ineens hangen!
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: TijnCU project 2.0
Prachtig, leuk om te zien hoe je lekker bezig bent met je bus en hoe je alles aanpakt. Doet mij een beetje aan New Kids denken, maar daar is niets mis mee.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
New Kids? hmm dat is niet helemaal het stempel dat ik zocht Ik dacht meer aan creative automotive engineer ofzo
Hier is de functie van de uitlaatklep te zien in testopstelling. Hij doet bij auto op contact 1x een cyclus om de klep gangbaar te houden wanneer deze niet vaak wordt gebruikt, daarna is hij afhankelijk van een 5v input. Door de testcyclus staat de klep altijd dicht tijdens de start van de auto, tenzij je voor het starten al de auto in mapping 3 zou zetten.
[bbvideo=560,315]https://www.youtube.com/watch?v=j-QDCXax4IY[/bbvideo]
Hier is de functie van de uitlaatklep te zien in testopstelling. Hij doet bij auto op contact 1x een cyclus om de klep gangbaar te houden wanneer deze niet vaak wordt gebruikt, daarna is hij afhankelijk van een 5v input. Door de testcyclus staat de klep altijd dicht tijdens de start van de auto, tenzij je voor het starten al de auto in mapping 3 zou zetten.
[bbvideo=560,315]https://www.youtube.com/watch?v=j-QDCXax4IY[/bbvideo]
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: TijnCU project 2.0
Gaaf sjoemel decibellen?
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
- insomnia
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2988
- Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
- Locatie: Dordrecht, Nederland
Re: TijnCU project 2.0
Hè ik had een Yamaha motor en die had EXUP systeem..... Dat is exact dit (vanaf 3000tpm gaat de klep open) wellicht dat je daar ook nog nuttige info uit kan halen? Ook daar was het een redelijk eenvoudig doch geniaal concept waarbij een servo was gekoppeld aan de CDI (computer) die aansturing gafTijnCU schreef: Nadeel van het huidige uitlaatsysteem is voor mij echt wel de brom op de snelweg, daarom heb ik besloten om de korte Simons absorptiedemper in te gaan wisselen voor een -wat grotere- zelfbouw schottendemper (met elektronisch bedienbare klep dus). Deze kanaliseert het uitlaatgas bij gesloten klep via 2x 52mm geperforeerde buis een stukje terug naar achter en dan via een aantal kamers en schotten uiteindelijk weer naar voren waar het uitkomt in de 76mm buis achter de klep. Bij geopende klep is er helemaal geen tussendemper meer aanwezig, en zal het geluid dus nog iets harder worden dan dat het momenteel is. De betreffende demper is nog in aanbouw, ik plaats wel wat foto's van het geheel als hij wat meer vorm krijgt de aansturing is echter al helemaal klaar. Alle onderdelen zijn ook al in huis (bedienbare klep, 76mm buis, rvs dempwol en 52mm rvs geperforeerde buis). De totale oppervlakte van de 2x 52mm buis is ongeveer 90% van de normale oppervlakte die ik met de 76mm buis had. Ik verwacht dat er dus iets minder vermogen vrijkomt, maar dat is verwaarloosbaar als je daarmee rijcomfort terug wint. Bovendien kan je dus altijd de klep openen wanneer je echt wil racen
Hier een schets van het idee:
Ennuh.... Erg leuk allemaal.... Ik ben blij met mijn DG maar dit is gewoon leuk om te lezen
Groet,
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
Bus heeft ondertussen weer een verse apk, daarvoor moest ik de onderste fuseekogels vernieuwen en een stuurkogel. Dat heb ik even gezellig samen met Jochem gedaan op betere werkhoogte, het is wel een klusje om de fuseekogels los te krijgen en ze moeten natuurlijk ook weer geperst worden.
Ook moesten de ashoezen en stuurhuis stofhoezen vervangen worden.
Gelukkig alles geslaagd en dus weer 2 jaar apk.
Jochem heeft toen nog een adapter voor de druksensor in mijn intercooler gelast, de adapter had ik zelf al gemaakt met de frees maar het alu lassen doe ik niet zelf.
Omdat ik echt een bende heb in mijn gereedschapskist, en ik in februari jarig was heb ik deze mooie kar tweedehands gekocht. Eindelijk wat overzicht!
Laatste dingetjes aan de nieuwe turbo en spruitstuk aan het klaarmaken, hier het spruitstuk dat ik in de heatwrap heb gezet (had nog een stukje liggen in de schuur) Helaas niet genoeg voor al het buizenwerk te bedekken, maar scheelt toch een hoop warmte straks zo.
en een druknippel in de compressorbehuizing gemaakt, hier zit de boostcontrol (n75) op aangesloten.
Vandaag was ik even bezig met de uitlaat van de bus aan te passen, ik heb een hitteschild geplaatst op de plek waar de downpipe langs de aandrijfas loopt. Hier smolten mijn hoezen namelijk gewoon van weg na een paar keer flink doorgassen
Ik was van plan om de turbo te wisselen, maar nadat ik de hele zooi los had gehaald (inclusief koelvloeistof afgetapt) braken er 2 tapeindes in het spruitstuk. Helaas heb ik niet echt veel tijd dat de auto stil kan staan, morgen moet ik er weer mee op pad. Dus toen heb ik alles maar weer in elkaar geschroefd en mag ik het voor de volgende keer gaan plannen (met extra kruipolie, boormachine en lasapparaat erbij denk ik dan...) Akelig klusje
Maar, gelukkig heb ik nog een reserve motor die ik aan het opbouwen ben, daar is een set versterkte gesmede drijfstangen voor onderweg en lagere compressie zuigers van een S3. Met die inwendige verstevigingen, en nieuwe lagers en pakkingen etc heb ik straks in elk geval een bom-proof motorblok dat zeker 600pk moet aankunnen (en ik verwacht ongeveer de helft te draaien dan). Dan hoef ik me dus geen zorgen meer te maken over falende onderdelen in de motor. Fotos daarvan volgen spoedig
Ook moesten de ashoezen en stuurhuis stofhoezen vervangen worden.
Gelukkig alles geslaagd en dus weer 2 jaar apk.
Jochem heeft toen nog een adapter voor de druksensor in mijn intercooler gelast, de adapter had ik zelf al gemaakt met de frees maar het alu lassen doe ik niet zelf.
Omdat ik echt een bende heb in mijn gereedschapskist, en ik in februari jarig was heb ik deze mooie kar tweedehands gekocht. Eindelijk wat overzicht!
Laatste dingetjes aan de nieuwe turbo en spruitstuk aan het klaarmaken, hier het spruitstuk dat ik in de heatwrap heb gezet (had nog een stukje liggen in de schuur) Helaas niet genoeg voor al het buizenwerk te bedekken, maar scheelt toch een hoop warmte straks zo.
en een druknippel in de compressorbehuizing gemaakt, hier zit de boostcontrol (n75) op aangesloten.
Vandaag was ik even bezig met de uitlaat van de bus aan te passen, ik heb een hitteschild geplaatst op de plek waar de downpipe langs de aandrijfas loopt. Hier smolten mijn hoezen namelijk gewoon van weg na een paar keer flink doorgassen
Ik was van plan om de turbo te wisselen, maar nadat ik de hele zooi los had gehaald (inclusief koelvloeistof afgetapt) braken er 2 tapeindes in het spruitstuk. Helaas heb ik niet echt veel tijd dat de auto stil kan staan, morgen moet ik er weer mee op pad. Dus toen heb ik alles maar weer in elkaar geschroefd en mag ik het voor de volgende keer gaan plannen (met extra kruipolie, boormachine en lasapparaat erbij denk ik dan...) Akelig klusje
Maar, gelukkig heb ik nog een reserve motor die ik aan het opbouwen ben, daar is een set versterkte gesmede drijfstangen voor onderweg en lagere compressie zuigers van een S3. Met die inwendige verstevigingen, en nieuwe lagers en pakkingen etc heb ik straks in elk geval een bom-proof motorblok dat zeker 600pk moet aankunnen (en ik verwacht ongeveer de helft te draaien dan). Dan hoef ik me dus geen zorgen meer te maken over falende onderdelen in de motor. Fotos daarvan volgen spoedig
Laatst gewijzigd door TijnCU op 22 mar 2017 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: TijnCU project 2.0
Vooral de aandrijf assen, wat is er zo anders aan?
Theo
Theo
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
Mijn aandrijf assen? Die zijn gewoon standaard. Het enige dat ik zelf heb veranderd is dat ik aan de wiel kant een iets dikkere Porsche 944 homokineet heb, en aan de bak een 108mm homokineet van een T4. Die passen gewoon op de splines, en zo kon ik de standaard as gebruiken met de Audi versnellingsbak. Ik ben echter wel van plan om zelf chromoly aandrijfassen te gaan maken in de toekomst, met name omdat je dan helemaal vrij bent in de keuze voor de splines (en dus de sterkste homokineten kan kiezen)
Ik neig naar Porsche 930, die zijn enorm dik en stevig: ik heb ze zelfs op custom aandrijfassen in een rally auto gezien.
Ik neig naar Porsche 930, die zijn enorm dik en stevig: ik heb ze zelfs op custom aandrijfassen in een rally auto gezien.
- Robin '84 T3 TD
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
- Locatie: Zwolle
Re: TijnCU project 2.0
Mooie plannen Tijn. Ondanks dat je bus als zo fijn rijd.
Dat van de die porsche homokineten werkt echt goed als je met een audi v-bak wil rijden.
Succes met Tunen!!
Dat van de die porsche homokineten werkt echt goed als je met een audi v-bak wil rijden.
Succes met Tunen!!
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
drijfstangen naast elkaar
Er zit vooral veel verschil in de small-end. De originele zijn taps, en met 19mm pin. De nieuwe zijn recht en met 20mm pin:
Aan de onderkant ook wat dikker allemaal.
Verschil in compressie zuigers, links 9.0:1 en rechts 9.5:1
Blok krijgt een lichte hoonbeurt en zuiger krijgt nieuwe veren. En natuurlijk lagers etc. allemaal even nieuw.
Er zit vooral veel verschil in de small-end. De originele zijn taps, en met 19mm pin. De nieuwe zijn recht en met 20mm pin:
Aan de onderkant ook wat dikker allemaal.
Verschil in compressie zuigers, links 9.0:1 en rechts 9.5:1
Blok krijgt een lichte hoonbeurt en zuiger krijgt nieuwe veren. En natuurlijk lagers etc. allemaal even nieuw.