@Paul, ja met de tig inderdaad. Blijft een beetje prutsen met al die bochten maar goed, het is dicht en stevig
@Michiel, ik heb geen idee of het iets dempt, maar zag er leuk uit
Dat van de turbo zie je helemaal goed, het heeft te maken met de ontstekingsvolgorde van de motor (1-3-4-2) waardoor de gassen op de meest vloeiende manier bij de turbine komen zonder op elkaar te botsen.
Toen het spruitstuk klaar was kon het echte werk beginnen! De oude motor er uit en de nieuwe er in!
WhatsApp Image 2018-08-15 at 17.25.15.jpg
Ik merkte in de garage al dat de nieuwe motor niet geheel hetzelfde is als de oude, het is ook een nieuwere versie van het onderblok (oud 058 = externe waterpomp en oliepomp op tussenas, nieuw = 06A met interne waterpomp op de distributie en oliepomp met ketting op de krukas) dus er moest een nieuwe linker (bij mij rechter) steun komen. Die was gelukkig te vinden op de sloop. De oude motordrager die ik had gemaakt past ook niet meer, dit komt door de grotere oliepan. Ik had er voor kunnen kiezen om een nieuw type a4 oliepan te monteren, maar ik vind de extra oliecapaciteit eigenlijk wel belangrijk en pas dan gewoon de drager aan.
Later die avond hing hij ongeveer op de goede plek.
motor in.jpg
De volgende dag kwam JochemT3 mij helpen, hij heeft zich ontfermd over de intercooler plaatsing en oliekoeler terwijl ik het koelwater en alle elektra aansloot en de motordrager aanpaste.
Met de turbo op de juiste plek kon de inlaat ook deels geinstalleerd, hier moet nog een kleine hoek tussen, tussen maf en turbo, waar ik dan de PCV en omloopklep op kan aansluiten.
WhatsApp Image 2018-08-16 at 21.37.42.jpg
De intercooler achter het achterlicht, met verlengstuk voor de waterslang er op gelast
WhatsApp Image 2018-08-16 at 21.37.56.jpg
De oliekoeler ter hoogte van de schuifdeur
WhatsApp Image 2018-08-16 at 21.38.23.jpg
De volgende dag ging ik verder met het aansluitwerk, er moesten nog waterleidingen aan de turbo gemaakt namelijk.
De retour van rvs leiding en om de drukbuis heen:
WhatsApp Image 2018-08-17 at 14.44.11.jpg
WhatsApp Image 2018-08-17 at 14.44.47.jpg
En de aanvoer vanaf de verdeelflens van slang, deze heb ik nu ook nog extra in een hittebeschermende hoes:
WhatsApp Image 2018-08-17 at 15.36.25.jpg
Toen was het ook eens tijd om te kijken of deze motor het eigenlijk wel deed!
Na een paar keer 10 seconden starten zonder ontsteking, olielampje uit, vertrouwde ik er op dat de motor er klaar voor was. De eerste echte startpoging mislukte, ik had de benzineleidingen verkeerd om aangesloten
De tweede poging sloeg de motor direct aan!
Nog zonder uitlaat en koelwater hier en met een los spruitstuk, maar het ging om de bevestiging dat de motor aanslaat
[embed]
https://www.youtube.com/embed/fSl8iMZAt98?rel=0[/embed]
Nu kon ik verder met het uitlaat werk, bij een twin scroll turbo hoor je elke scroll van zijn eigen wastegate te voorzien om te voorkomen dat de gassen van de verschillende delen naar elkaar toe kunnen "lekken". Dat betekent dus dat ik een paar gaten in mijn nieuwe spruit moest gaan zagen
WhatsApp Image 2018-08-17 at 22.36.36.jpg
De vband flenzen voor de gates heb ik alvast op buisjes gelast, deze heb ik uit dezelfde buis gemaakt als de rest van het spruitstuk (schedule10 1-1/4" buis, ofwel 42.16mm met 2.77mm wanddikte) Ze zitten hier op elkaar geklemd om vervorming tegen te gaan bij het lassen.
WhatsApp Image 2018-08-18 at 10.58.35.jpg
Nu konden ze op hun plek gelast worden, het spruitstuk weer in ere hersteld
WhatsApp Image 2018-08-18 at 14.58.05.jpg
En zo ziet dat er uit in de bus:
WhatsApp Image 2018-08-18 at 20.39.15.jpg
en met turbo er op:
WhatsApp Image 2018-08-18 at 20.15.38.jpg
Nu eerst heel even wachten op buis voor de dump buizen van de wastegates, die verwacht ik maandag. Ik moet de flenzen nu nog vlakken en m10 tappen met een degelijke machinetap (mijn chinese set komt echt niet door 10mm rvs
) en dan moet ik de oude uitlaat gaan aanpassen op de nieuwe situatie. Bijna rijklaar!