geluidsisolatie

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
eertwegh66

geluidsisolatie

Ongelezen bericht door eertwegh66 »

Hallo mensen, ik wil weten wie er een tip voor me heeft inzake isolatie van binnen tegen motorgeluid. T3 bus Joker III. Ik wil een dichte schuimrubber mat onder de achterbank laten beginnen en door laten lopen tot achterin achterbak op motordeksel. Idee? Groeten van Gé (eertwegh66)
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: geluidsisolatie

Ongelezen bericht door Vissekop »

Hoi Ge,

Ik ben ook op zoek naar een goede oplossing (waarschijnlijk: oplossingen) om het geluid te dempen. Kwam deze site tegen:

http://www.stevens-shop.de/shop/Soundpr ... 7a076d8b3a

Redelijk goedkoop (in vergelijking tot andere sites die ik vond), en een aantal verschillende oplossingen.

Ik wilde eigenlijk de 'car interior sound proofing' mat kopen, inderdaad voor onder de achterbank door tot over het motordeksel

Echter geen idee in hoeverre dit daadwerkelijk het geluid dempt - iemand een idee?

Daarnaast wilde ik de 'antidreunmat' bestellen voor aan de binnenzijde van o.a. portieren.

Ik zie trouwens dat ze ook een oplossing hebben voor in de bak onder mijn motor. Hmm. wordt al met al toch wel weer duur...

Als je in de buurt van Haarlem woont, kunnen we wellicht iets samen bestellen, scheelt allicht transportkosten!?

Gr. Remko.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: geluidsisolatie

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Welke motor maakt natuurlijk uit. Ik heb ca. 2 cm armaflex over de motorruimte, niet echt geluidwerend/dempend maar voor de warmte en wat hoogte nivellerend. Met het matras erop is het met mijn 2100 benzien erg aangenaam. Windruis is sowieso erger dan de motor.

Verbeteren in je motorruimte zal mogelijk meer doen dan binnen in de wagen. Het lijkt mij als geluid gedempt wordt voor het je carrosserie raakt dit een beter resultaat geeft dan het geluid dat door de kas doorgegeven wordt proberen te dempen. Nadeel is dat specifiek dempend materiaal voor in motorruimtes duur(der) is en lastiger te verwerken in die krapte.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: geluidsisolatie

Ongelezen bericht door Coen »

Mijn California TD zat stijf onder het isolatiemateriaal. Dit had tot gevolg dat het plaatwerk rondom de accubak en aan de andere zijde bij het luchtfilter stijf verrot was. Het isolatiemateriaal bleek namelijk ook vocht (condens) vast te houden.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 597
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Re: geluidsisolatie

Ongelezen bericht door tdn »

Ik heb samen met Leo anti-dreunplaten in mijn bus geplakt. Dit zijn dunne zwarte metalen platen. Ze zijn gewoon zelfklevend en je kan hier en daar een plaatje tegen de wanden van je bus plakken.
Ze werken zeer goed om alle trillingen, vibraties en wat van het motorgeluid te dempen.
In combinatie met de wandpanelen en een slaapbank op de motor is het een gigantisch verschil!

Ze zijn niet zo duur normaal gezien (denk dat je het voor de hele bus wel onder de 50 euro kan houden, er hoeft ook niet overal een plaat aangebracht te worden)
Hier op het forum weet vast wel iemand waar je die kan halen.
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Per
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:54
Locatie: Omg. Nijmegen Uden

Re: geluidsisolatie

Ongelezen bericht door Per »

Tja, kan je deze aanraden.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=854676
wel genoeg bestellen want zelf heb ik er bij de autohandel nog een paar bij moeten halen.
Daar waren ze 4 euro/st.

gr. Perry
Perry
1986, wbx dg
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: geluidsisolatie

Ongelezen bericht door Vissekop »

Ik heb er laatst eentje bij Conrad besteld, samen met een andere lading spulletjes, om eens te bekijken wat het is.

Het grappige is dat ik me een enorme plak had voorgesteld, terwijl het uiteindelijk maar een klein dingetje leek, maar inderdaad, je hebt er niet veel van nodig...

Binnenkort dus nog maar weer een aantal bestellen, weer een excuus om ook weer wat andere spulletjes bij ze te bestellen!

Gr. Remko.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Per
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:54
Locatie: Omg. Nijmegen Uden

Re: geluidsisolatie

Ongelezen bericht door Per »

Om echt alles te doen. Dak, zijkanten incl. schuifdeur, voordeuren heb je ongeveer 20 tot 24 platen nodig. (ik heb het ff nagekeken in de rekeningen)
Je hoeft niet alles te doen. Gewoon in het midden van grote platen plakken en een beetje slim uitsnijden ben je er al.

Gr. Perry
Perry
1986, wbx dg
matfried
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 aug 2014 07:57

Re: geluidsisolatie

Ongelezen bericht door matfried »

Hallo,
ik ben benieuwd of het goed bevallen is met die isolatie, wij hebben ook niets tussen het achtermatras en de motordeksel zitten en zouden daar ook zeker (niet alleen over het deksel, maar over de hele achterkant tot aan de bank) isolatie willen, zowel voor geluid als ook warmte/koude.
Ik zie dat veel T3-ers ook een rubber mat hebben, maar hoe lichter hoe beter?
Nog advies?

Met vriendelijke groet,
Mattie
Met vriendelijke groet,

Mattie en Fried
Nasic
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 mei 2013 13:08

Re: geluidsisolatie

Ongelezen bericht door Nasic »

Wij hebben een personenbus omgebouwd tot camper.
Hier zijn bitumen rondom de motordeksel geplakt, en dit loopt door tot over de schuine voorzijde voor de motorruimte.
Ik denk dat dit niet standaard is, aangezien je met die bitumen rommel nooit je lading schoon over krijgt (indien het een gesloten bus was).
Voor of nadelen kan ik niet noemen, aangezien ik er nooit mee gereden heb. Ik heb wel de bitumen aan de voorzijde van het motorruim over de schuine zijde weggehaald, aangezien dit af gaat geven in de rock&roll kast. Mocht het later teveel geluid geven dan plak ik er wel een niet-bitumen anti dreunplaat over.
Groeten, Roy

VW T3 camper 1984 2.5i
Gebruikersavatar
rooibus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 23 aug 2007 16:22
Locatie: Haarlem

Re: geluidsisolatie

Ongelezen bericht door rooibus »

Hetzelfde spul als bij Conrad, alleen de helft goedkoper: http://www.geluidsisolatie-auto.nl/easy ... uning.html
Groeten,
Willem

VW T3 California 1989 2.1 DJ op LPG
Gebruikersavatar
Robin I.
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 jun 2012 14:52
Locatie: Groningen

Re: geluidsisolatie

Ongelezen bericht door Robin I. »

Ik wil het spul van de link van Willem gaan bestellen maar ik heb nog een paar vragen:

- Heeft iemand ervaring met de twee verschillende diktes die worden aangeboden? Ik zou graag voor de dikste variant gaan voor maximale demping maar als ik de bus ermee vol plak... 8 kilo de vierkante meter... Misschien kan ik dan beter wachten tot na de herkeuring van de motorinbouw :lol:

- Iemand ervaring met hoe dit omgaat met hitte? Ik wil het o.a. voor mijn motordeksel gebruiken. Volgens de site kan het 90 graden hebben, iemand een idee hoe heet het plaatwerk naast de motor wordt? Ik weet wel dat ik na een lange rit mijn zelfgemaakte motordeksel aan de kant van de uitlaat niet meer kan aanraken.

- Iemand ervaring met het verwijderen van de matten? Laat het veel rotzooi achter, laat het überhaupt los? ivm eventuele roestaanpak/spuiten van delen die beplakt worden.

- wat is het verschil in effect tussen oppervlakken helemaal vol plakken, of gedeelten beplakken met strookjes.
Robin

Fiat 500 1968 650cc 23pk
T3 1980 1.8 20v 125pk
Audi A4 1996 1.8 20v 125pk
Gebruikersavatar
Frankvanm
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 feb 2009 15:43
Locatie: Den Haag

Re: geluidsisolatie

Ongelezen bericht door Frankvanm »

Het idee van die bitumen is het verzwaren van de panelen waardoor deze minder snel gaan mee trillen want trillingen = geluid. Bij meer kg/m2 zal je dus minder nodig hebben om het gewenste effect te bereiken, of je zal een beter effect krijgen dan met de lichtere variant. Strookjes of helemaal beplakken is dus kwestie van gewicht, met minder gewicht kan je vaak al een goed resultaat krijgen. Bij dikker plaatmateriaal zou ik ook sneller meer plakken om het percentueel een beetje overeen te laten komen (al trillen dikke platen sowieso al minder snel mee)

Ik heb een paar plaatjes in de voordeuren zitten en bij goed schoonmaken blijft het redelijk zitten. Verwijderen van de matten geen ervaring mee, denk dat het met een beetje warmte zo los komt.

Wat betreft het motorruim zou ik zelf liever schuim in het motorruim hebben voor geluidsdemping (wat origineel ook zo is geplaatst) zoals hier: http://www.tuning-gids.nl/motorkap_isolatie.htm , en dan wellicht wat bitumen in de bus om de panelen te verzwaren.
Met vriendelijke groet,
Frank!

VW T3 westfalia camper 1.9 WBX 2.0 8v
Gebruikersavatar
Frankvanm
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 feb 2009 15:43
Locatie: Den Haag

Re: geluidsisolatie

Ongelezen bericht door Frankvanm »

Hier nog een leuke pagina over geluid in een t2 bus. http://tobusornottobus.wordpress.com/ta ... sisolatie/
Denk trouwens dat er vooral veel te halen valt m.b.t. het wind- en rol-geluid.
Met vriendelijke groet,
Frank!

VW T3 westfalia camper 1.9 WBX 2.0 8v
Gebruikersavatar
Robin I.
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 jun 2012 14:52
Locatie: Groningen

Re: geluidsisolatie

Ongelezen bericht door Robin I. »

Windgeruis wil ik ook nog aanpakken. Tips daarover zijn ook welkom!

Ik begin eerst maar met de deurrubbers vervangen, die zijn behoorlijk af.
Als ik 100km/u rij hoor ik geen verschil in geluid als ik mijn raam opendraai... :he!!!:
Robin

Fiat 500 1968 650cc 23pk
T3 1980 1.8 20v 125pk
Audi A4 1996 1.8 20v 125pk
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: geluidsisolatie

Ongelezen bericht door insomnia »

Ik "irriteer" mij vooral over de vorm van het rubber van de B-stijl van de auto.

Zou er niet een rubber zijn die niet haaks op de wind zou staan maar een wat beter profiel (nu op telefoon is het wat lastig toe te lichten met een foto) maar ervaring is ook dat raam open of dicht niet heel veel geluid scheelt :oops:
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Plaats reactie