Ik ben Wybo Miedema, 60 jaar jong en wonende te Hengelo Ov. Op dit forum (en ook op andere fora) gebruik ik de naam Malamu, een naam die ik jaren gelden heb gekregen in Congo. Mijn vrienden daar kennen mij als Wybo Malamu.

Ik ben sinds 1987 zelfstandig ondernemer. Ik heb heel wat beeld- en geluidsproducties gemaakt, variërend van educatieve TV-programma’s tot CD’s met cursussen Nederlands voor allochtonen. De markt voor dit werk is de laatste jaren zo sterk gekrompen, “Neef Jan maakt zulke leuke filmpjes…”, dat ik sinds begin dit jaar weer terug ben bij mijn eerste liefde, het geschreven woord. In mijn bedrijfje “Huis der Historie” draait alles om geschiedenis. Wie meer wil weten moet maar eens op de site kijken die rond deze tijd in de lucht gaat.
Sinds 1999 ben ik de bezitter van een T3.

Deze bus draagt de naam Pax Intrantibus. Dat is Latijn en heeft niets met bussen te maken met uitzondering van de vervoeging. Het betekent “Vrede aan wie hier binnen treedt” en dat vinden we wel een mooie betekenis. De bus is oorspronkelijk een Caravelle uit 1985 met 1.6 D, al in 1988 met een Carthago pakket omgebouwd tot camper. In 2009 hebben we de oorspronkelijke motor vervangen door een 1.9 D. Sinds april 1999 hebben we 110.000 km met de bus gereden in heel Europa. We zijn er mee naar de Noordkaap geweest (2004 en 2009) maar ook naar Gibraltar (2000). Het zuidelijkste punt was ongeveer Sardes in Turkije (2008) en het meest westelijke punt de Ring of Fire in Ierland (2007). Sint Petersburg was (2009) het meest oostelijke punt.
In de loop der jaren hebben we alle bekende T3 euvelen wel een keer langs zien komen. Het nauwkeurig bijgehouden kasboekje komt dan ook tot een astronomisch bedrag. Toch ligt dat bedrag lager dan bij aankoop en afschrijving van een nieuwe camper. En bovendien, het plezier dat we met de T3 hebben gehad is niet in geld uit te drukken. Zelfs de pechgevallen hebben geweldige avonturen opgeleverd waar we met plezier aan terug denken.

Onze bus is vrijwel uitsluitend voor recreatie gebruikt, een heel enkele keer moest de bus opdraven als er grotere vrachten vervoerd moesten worden. De komende weken bezoeken we een aantal markten en vanwege volume en draagvermogen maken we dan noodgedwongen gebruik van onze bus. Als het een succes wordt moet er een bus bijkomen maar ik beloof niet dat het een T3 wordt. Wie een mooie besteller weet, geen aannemersuitvoering, wordt vriendelijk uitgenodigd een tip te geven.
Wij hebben het voorrecht dat we onze bus in een loods achter ons huis kunnen stallen.

Bij thuiskomst staat de bus binnen een kwartier al weer droog. Toch gaat het plaatwerk nu op meerdere plaatsen de beruchte bobbels en blaren vertonen. Dit jaar gaan we er nog mee naar IJsland en dan breekt een periode van herstel aan. Ik heb voor mezelf nog niet helemaal helder hoe ik dat aan ga pakken. Zeker is dat ik dat zelf niet ga doen. Ik mis daarvoor de tijd en de vaardigheid.

Ik hoop dat dit een aanzet is voor een hernieuwde traditie: Het forumlid van de maand.
Wybo Miedema