
Toen de foto’s van Rich binnen kwamen was het direct al duidelijk: We hebben hier niet te maken met een afgeleide van het bekende Zeeuws Meisje. Die heb ik tenminste nooit op een Ducati zien rijden en dat is namelijk de echt grote hobby van Richard. Veel meer forummers blijken naast de T3 nóg een liefhebberij te hebben.

Maar eerst de T3. In 2007 kocht Rich zijn bus, een luchtkoeler (2.0 CU) met een Reimo camper inbouw. Zijn T3 werd een passie bij toeval want eigenlijk had hij zijn zinnen gezet op een T2. Maar dat bleek financieel onhaalbaar. Maar een diesel of een benzine-waterkoeler mochten het niet worden. Hoewel hij er niet vrolijk van wordt accepteert hij het hogere brandstofverbruik.

Zoals we wel vaker op dit forum zien moet de echte liefhebber zijn bus af en toe eens flink onder handen nemen. Gebrekkig onderhoud uit het verleden leidt tot kleine en grote storingen en de carrosserie krijgt her en der ongewenste vormen. Zo begon Rich dit voorjaar met het uitnemen van een zijraam. Een klein klusje, hoopte hij. Maar uiteindelijk moest het hele interieur eruit en vervolgens de vloer. De boosdoener bleek de watertank te zijn die geen overloop had. Het voordeel was dat het bruine jaren 80 interieur nu vervangen kon worden door wit meubilair met een meer eigentijdse uitstraling. Tussendoor werden ook nog de carburateurs vervangen en nieuw afgesteld. Het verbruik liep wel wat erg hoog op en werd nu weer tot aanvaardbare proporties terug gebracht.

Als we ons gesprek hebben rest er nog precies een week om het interieur in te bouwen voordat de bus mee moet op vakantie. Maar het zal ongetwijfeld allemaal gelukt zijn.

De bus maakt alleen in de vakanties kilometers, zo’n 3500 per jaar. Zoonlief (7) slaapt boven, zijn zusje (2) in een hangzak boven de voorstoelen. Als ze wat ouder is gaat ze ook naar boven. Het onderhoud doet Rich zelf, de bus ziet één keer per twee jaar een garage voor de APK-keuring. Dat hij nu pas tijd neemt om de bus onder handen te nemen komt ook omdat hij in de afgelopen jaren zijn huis zelf gebouwd heeft. En alles tegelijk gaat nu eenmaal niet.
.
Rich is niet een man voor meetings. De afstand speelt daarbij een rol. Misschien gaat hij in september even kijken op de najaarsmeeting van VW-busclub als die in zijn eigen Zeeland wordt gehouden. Rich is wel erg actief in de Ducati-club en zoals gezegd, je kan maar één ding tegelijk doen.

Rich beschouwt de bus als een “familieding” maar voor zichzelf heeft hij iets anders. Hij rijdt een Ducati 996, een motor met oorspronkelijk 123 pk maar inmiddels voorzien van een sterker blok met 165 pk. Daar ligt het hart van Rich. Hij rijdt af en toe races, niet het grote werk, maar clubraces van de Ducati-club. Voor het vervoer beschikt hij over een aanhanger waar de motoren op vervoerd worden. Richard geeft eerlijk toe dat de liefde voor de Ducati toch wel groter is dan voor de T3. Aan de andere kant kun je ze moeilijk met elkaar vergelijken.
Het forum beschouwt Rich als een mooie vraagbaak. Hij doet er regelmatig goede ideeën op. Ook van de reisverslagen kan hij genieten.
Eigenlijk is het toch wel bijzonder dat Rich actief is op het forum want naast zijn bus, zijn huis en zijn motoren is hij ook nog actief bij de vrijwillige brandweer. Tenslotte heeft hij ook nog een baan als operator in een elektriciteit centrale. T3 rijders zijn in positieve zin eigenlijk wel een beetje bijzonder en Rich is daar weer een bewijs van….
Wybo Miedema