Vaste forumers kennen hem ongetwijfeld van de foto’s die hij publiceerde van zijn zwaar overbeladen Enka. Die gebruikte hij voor zijn eigen bedrijf in bestratingen en tuinaanleg. En aangezien voor een straatje tegels en zand nodig zijn, werden die in de Enka vervoerd. Dat is inmiddels voorbij. Bedrijfsmatig is er nu een Transit actief. Dat het geen Transporter is, heeft te maken met prijs en afmetingen. Een Transit is net een fractie breder waardoor bepaalde machines meegenomen kunnen worden die niet in een T5 passen. De zaken en de liefhebberij zijn goed gescheiden. En we hebben natuurlijk kennis kunnen maken met zijn zoon Driek die we al een aantal keren op het forum hebben kunnen bewonderen.

Toen Roelant met zijn eigen bedrijf begon was een VW vanzelfsprekend. Zijn vader en zijn oom hadden toen al enkele bussen versleten, zowel T2’s als T3’s. Hij beschouwt de T3 nog altijd als een mooie bus. Op dit moment heeft hij er twee in bezit. De Enka uit 1986 heeft een CS motor (1.6D) die slechts 102.000 km heeft gelopen. De motor is al wel deels gereviseerd. De Enka is altijd goed onderhouden maar is momenteel geschorst omdat er geen gebruik van wordt gemaakt. Dat gaat zeker weer komen. De auto gaat eerst gerestaureerd worden.

De andere bus is een ’89 Caravelle met MV motor. Over die bus is Roelant minder enthousiast. Het lukt maar niet om de MV motor bedrijfszeker te krijgen. De bus verkeert verder in perfecte staat maar de motor… Eigenlijk wordt er alleen gereden van en naar de keuring, verder niet. Dat is wel heel weinig. Hij wil hem wel verkopen maar er zijn niet veel liefhebbers voor een bus op geel kenteken die niet belastingvrij wordt. Hij overweegt nu om hem te slopen en in onderdelen te verkopen. Dat brengt hij tenminste nog wat op. Uw schrijver heeft overigens grote moeite om die zin uit zijn laptop te krijgen. Er moet toch iets anders te bedenken zijn voor zo’n mooie bus? Elders op het forum kunt u inmiddels lezen wat hij er zelf over schrijft.


Voor het “gewone” vervoer is een BMW 318D beschikbaar.
Eens was de T3 de grote hobby maar nu is het even wat minder. Dat heeft ook te maken met de economie. Kapotte machines repareren gaan voor een kapotte T3.
Het forum heeft hij altijd leuk en interessant gevonden hoewel ook daar nu wat minder tijd voor is. Het heeft ook leuke contacten opgeleverd. Zo kwam forumlid Jan van Klink spontaan even op kraamvisite na de geboorte van zoon Driek. Maar er is wel meer dan het forum. Hij houidt ook raskippen en een enkele keer heeft hij daar op het forum wel over geschreven.
Op meetings is Roelant nog niet gesignaleerd. Het komt er gewoon niet van. Hij heeft wel een keer meegedaan aan de Severinusrit.

Roelant Hakkens bewijst nog maar eens dat ook actieve forumers soms toch niet helemaal zo maf zijn van hun T3 als we wel eens denken. Zaken en gezin zijn belangrijker maar daarna neemt de bus toch wel een belangrijke plaats in. Gelukkig maar.
Wybo Miedema