
Arno Blokhuis met bus
Over de bus(sen) van Arno valt veel meer te vertellen. Van de T1 tot en met de T4 heeft hij ze allemaal ooit in bezit gehad, voor alle duidelijkheid: niet gelijkertijd. Zijn huidige bus, een 1989-er T3 16” Syncro, heeft hij sinds mei 2009. Het had weinig gescheeld of hij was dit jaar busloos geworden maar ondanks de bizarre verhalen die de ronde doen over de schade die een T3 oploopt bij een aanrijding, was zijn bus wel zwaar beschadigd maar op dit moment volop in herstelling. Maar eerst het verhaal van de bus.

De bus zoals die was bij aankoop
De auto stond op Ebay en kwam uit de buurt van Winterberg in Duitsland. Ondanks dat het een gemeente-auto was, bleek er nog al wat aan te mankeren. Zo moest er heel wat afgelast worden en waren de aandrijfassen defect. De motor was een JX maar achteraf was die ook een beetje moe. Maar de prijs was interessant en Arno draait zijn hand niet om voor wat werk. De 8-persoons bus moest een camper worden en één van de eerste grote klussen was het monteren van een groot Westfalia hefdak. Daarna werd de JX vervangen door een 1Z (1.9 turbo) maar omdat die ook de nodige problemen gaf kwam er een 1.9 TDi in, de versie met 105 pk. De vaste lezers weten vast wel welke motorcode daarbij hoort.

Met een Westfalia hefdak
Op het forum deed Arno nu en dan verslag van zijn vorderingen en veranderingen. Het ene project verliep wat vlotter dan het andere maar aan het begin van 2011 werd de Syncro nog een keer heel rigoureus aangepakt. Het Westfalia dak ging er weer af en daarvoor in de plaats kwam een Dehler dak. Ook werd een Dehler interieur geplaatst en zo werd de bus een Dehler die nooit bij Dehler was geweest, laat staan gebouwd. Motor, dak en interieur zijn dus niet origineel. Wel origineel zijn de 16 inch velgen en de enkele sper waardoor er ook gereden kan worden met alleen de achterwielen aangedreven. Dat scheelt aanmerkelijk in brandstof en slijtage. Tot zover ging alles goed. Tot 7 november j.l.

De ingekorte Opel Astra

Zo stond de Syncro er bij
Op die dag reed Arno tussen Hardenberg en Slagharen toen een dame in een ander Duits product zonder te kijken de weg op reed waar op dat moment juist Arno aankwam. Na de klap zagen beide auto’s er heel anders uit. De Opel moest afgevoerd worden maar Arno is zelf nog naar huis gereden. Alleen zijn hond had een optater gehad maar die is daar inmiddels van hersteld.
Overigens had de mevrouw wel een opmerkelijke verklaring voor haar fout. Arno had (of heeft) Amerikaanse knipperlichten gemonteerd. Zijn (oranje) richtingaanwijzers werken als stadslichten (of parkeerlichten zo u wilt) en zijn dus continue aan. Mevrouw dacht dat hij stilstond met alarmlichten aan. Politie en verzekering zijn daar niet op in gegaan omdat ze beter had moeten opletten. Amerikaanse stadslichten zijn in Nederland niet toegestaan, je mag uitsluitend wit licht naar voren stralen, en ze kunnen dus tot verwarring leiden.
In Denekamp aangekomen bleek de schade toch groter dan eerst gedacht, zelfs zo groot dat de bus aanvankelijk total loss werd verklaard. Toen begon een moeizaam proces. De verzekering beschouwde de Syncro als “een” VW Transporter uit 1989 en waardeerde die ook als zodanig. Voor het schadebedrag zou je op MP misschien een halfgare bus kunnen kopen maar zeker geen Syncro. Met behulp van bekende sites en de Busman kon Arno aantonen dat de waarde van een 16” Syncro vele malen hoger was. Hij moet dat wel zelf doen omdat zijn bus niet getaxeerd was. En dat is een volgende les die hij geleerd heeft. Zodra zijn bus weer klaar is, wordt hij getaxeerd. Want intussen is duidelijk dat de bus weer aan het rijden komt. Uiteindelijk betaalde de verzekering een bedrag waarvoor reparatie in eigen beheer goed kon worden uitgevoerd. De bus werd daarbij niet Total loss verklaard zodat er ook nog uitgekeerd wordt bij een niet gewenste volgende schade.

Na het uitslijpen van de beschadigde delen
Arno heeft geen geweldige haast bij de reparatie, hij pakt ondertussen ook wat andere zaken aan zoals de remmen. Maar twee weken geleden ging het mis. Tijdens het slijpen knapte de schijf. Een deel van de schijf boorde zich in zijn hand waardoor er voorlopig geen sprake kan zijn van werken, en dus ook niet van werken aan de bus.
Arno heeft nu wat meer tijd voor het forum. Hij kijkt zeker iedere dag wel of er nog wat bijzonders is maar hij is niet zo’n schrijver. Een deel van zijn enthousiasme werd getemperd toen hij geen respons kreeg op vragen of opmerkingen maar wel op taalfouten die hij vanwege zijn dyslexie maakte. Hij moest eerst maar eens fatsoenlijk Nederlands leren…
Arno omschrijft dat wel heel leuk. Toen hij op school zat zag zijn juf hem het liefst vertrekken. Het kostte haar teveel tijd en moeite. Maar de juf van zijn zoon die ook dyslectisch is wil zijn zoon juist graag op school houden vanwege het rugzakje… Het kan verkeren.
Arni beschouwt zijn bus als zijn hobby. Er is altijd wel wat te lezen en hij verkeert graag op de diverse T3 en Syncro forums. Dit jaar is hij voor het eerst (met andere forummers) naar Vanfest geweest en dat is hem goed bevallen. Als het even kan wil hij dit jaar weer gaan.

Op Vanfest 2011
Het was een interessant gesprek met Arno van wie we in de toekomst graag nog willen horen en lezen. We wensen hem sterkte met zijn hand en de bus.
Wybo Miedema
(met excuus voor de vertraagde plaatsing)