Pagina 1 van 1

Forumlid van de maand Maart 2012

Geplaatst: 02 mar 2012 18:32
door Malamu
Afbeelding

Op bovenstaande foto ziet u van links naar rechts Kleppie, Vonnie en Rooibus en dan kan het niet anders of een nieuw forumlid van de maand wordt gepresenteerd. Rooibus heet, als hij niet op het forum zit, Willem Bloem. Hij is 45 jaar en woont in Haarlem. Dat Vonnie eigenlijk Yvonne heet, is nog te begrijpen, maar Kleppie is de verkorte versie van geelklepje, en dat vraagt bij een rode bus nadere uitleg. Gelukkig is deze rubriek daar bijzonder geschikt voor.
Het toeval wil dat uw verslaggever op 1 maart op Texel was bij René voor een reparatie aan zijn bus. Op de brug stond een rode Joker en René vertelde dat de eigenaar van die bus veel, erg veel over had voor zijn bus en dat er nu een nieuwe motor in moest. Die eigenaar is dus Willem Bloem en daar heb ik een dag later een al veel eerder afgesproken gesprek mee. Willem heeft zowel over zichzelf als over zijn bus een hoop te vertellen en het één kan niet helemaal los worden gezien van het ander.
Willem en Yvonne zijn gek op Italië. Niet zomaar een beetje gek, neen, heel erg gek. Vele vakanties worden in het land doorgebracht en beiden spreken ze de taal vloeiend. Of dat komt omdat ze meestal Italiaans eten, zou zo maar kunnen.

Afbeelding

Een jaar of zeven geleden kreeg Willem op een Italiaans strand een ingeving. Ze hadden wel eens over een camper gedacht, maar dan voor als het pensioen in zicht komt. Maar als je nog geen veertig bent, duurt dat nog heel lang. De ingeving van Willem was dat ze ook wel eerder een camper konden kopen, Die konden ze dan in plaats van auto + tent gaan gebruiken om naar Italië te gaan en daar te verblijven. Nadat ze meerdere van die grote witte blokken hadden bekeken om eens uit te proberen, kwamen ze in Hoofddorp waar de Dutch Nomads T3’s verhuren. En vanaf dat moment gingen Willem en Vonnie hun liefde delen tussen Italië en de T3. Ze besloten een T3 te kopen. De Duitse Ebay was wat Willem noemde een Walhalla, met honderden bussen in alle mogelijke uitvoeringen en ook in diverse staat van ontbinding. Voor Willem werd langzaam duidelijk wat hij wilde hebben. Een Westfalia van 1987 of jonger (vanwege het wit/grijze interieur), op benzine en rijklaar. In Aschaffenburg vond hij zijn droombus voor een erg aantrekkelijke prijs. Probleem was alleen dat de verkoper niet reageerde op email of telefoon. Net op het moment dat Willem iets anders wilde kiezen kwam er toch contact tot stand. De verkoper begon met een vervelende mededeling, de prijs was niet goed. Daar was Willem al bang voor maar het liep anders dan hij dacht. Er ging nog duizend Euro vanaf… Ze spraken af voor drie dagen later maar na twee dagen belde de verkoper. Er was een nieuw probleem. Hij had de bus nog een beurt laten geven en nou liep die niet lekker stationair. Onderdelen waren besteld maar hij wist niet of ze op tijd kwamen… Ze kwamen op tijd. Bij de overdracht legde de verkoper uit dat er nog iets mis was met de kraan. Die kon niet meer zo snel worden gerepareerd maar hij zou wel 150 Euro van de prijs afdoen… Toen heeft Willem maar gauw het afgesproken bedrag betaald, inclusief de 150 Euro. Vervolgens ging de garage open en kwam er nog een schat aan accessoires te voorschijn. Een fietsenrek, een dakdrager, startkabels, alles wat bij de bus hoorde werd overgedragen en het was bij de prijs inbegrepen. Geen wonder dat Willem enthousiast is over het zaken doen met Duitsers. O ja, de achterklep had ooit schade gehad en was vervangen door een geel exemplaar. Vandaar de naam Geelklepje.
Sinds die dag in 2007 zijn Willem en Yvonne veel met de bus op stap geweest, zo’n 20.000 km per jaar. Wel werd er eerst een LPG-installatie ingebouwd. Natuurlijk gingen ze naar Italië maar ook veel weekenden weg in eigen land.
Hier rijden Willem en Vonnie langs de kust van Sardinië
Ook voor het bezoek aan de ouders in Lochem wordt de bus gebruikt, eigenlijk zonder grote problemen. Twee jaar geleden is de versnellingsbak vervangen, die had er toen 240.000 km opzitten. De bak kwam opnieuw uit Duitsland maar het monteren heeft Willem zelf gedaan. In principe doet hij alle onderhoud aan de bus zelf. In de buurt is een doe-het-zelf garage met brug. In 2011 besloot Willem de carrosserie onder handen te nemen. Rond de garage waren een paar bekwame niet-landgenoten die wel een centje wilden bijverdienen. Zij bezwoeren dat het niet nodig was om nieuw plaatwerk te bestellen. Zij waren in staat om stukken uit te snijden en te vullen met nieuw staalplaat. Het resultaat van dit ijzerkleien was een net en zeer solide werkstuk. Maar omdat het allemaal wat tegenviel, welke T3 heeft geen verborgen roest, waren de mannen wel 80 uur bezig geweest. Achteraf was nieuw plaatmateriaal wellicht toch een betere optie geweest. Maar de bus staat er weer mooi bij, dat wel.
En toen twee weken geleden. Op de A1, bij de afslag Lochem was de motor na zo’n 200.000 kilometers wat al te moe geworden. Er is nog niet in het binnenste gekeken maar rook, olie- en vermogensverlies voorspellen weinig goeds. Voor Willem was er dan ook maar één optie. Op Texel bouwt René een gereviseerde DJ in.

Afbeelding

Voor Willem is de bus zijn lust en zijn leven. In het dagelijks leven is hij eigenaar van een geluidsstudio maar in de verloren uren surft hij graag op de diverse websites over VW-bussen, op zoek naar dat ene item dat hij nog niet heeft of kent.
In deze clip speelt zijn bus een hoofdrol:
Hij is ook een dagelijkse bezoeker van het forum en levert ook zo nu en dan een bijdragen. Hij onderscheidt twee soorten forummers. Een groep die een bus heeft en probeert met zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk plezier te hebben en een groep die met veel geld hun Westfalia of andere aangepaste merkbus in fraaie rijdende staat probeert te houden, Hetzelfde ziet hij op meetings, hoewel zijn oordeel daarover wat verdeeld is. Het liefst zou hij op een meeting veel mensen willen ontmoeten die elkaar hun bus laten zien en kennis uitwisselen en wat minder de mensen die hun stoel uitklappen met een krat bier onder handbereik. Hij is beide soorten tegen gekomen en dat bepaalt voor Willem het succes van een meeting.
Enthousiast is hij over de meeting van de Jokeristi, dat is de Italiaanse busclub. Zoals de naam al zegt hebben de meeste een Joker maar er komen ook andere T3-en, zo’n 80 in totaal. Vorig jaar waren Willem en Vonnie de enige buitenlanders. Wie er iets van wil zien:
Op 2:11 ziet u Willem en Vonnie.
Dit jaar wil hij naar Vanfest (of Busfest zoals het nu heet), hij heeft al geboekt.
Willem heeft veel te vertellen en had ik geen eind aan het gesprek gemaakt, dan zaten we nu nog te bellen en had u nog lang moeten wachten op het resultaat.
We wensen Willem en Yvonne een voorspoedig herstel van hun Kleppie!

Re: Forumlid van de maand Maart 2012

Geplaatst: 02 mar 2012 18:55
door Theo Postma
Mooi verhaal geworden [[thumbup]]
En daarom kwamen Willem en vrouw (denk ik dat ze er ook bij was) elkaar ook hoog in Denemarken tegen.
Willem kwam van de boot en wij wilden er op rijden.
Hij herkende mij toen wel, ik had geen idee wie we toen tegen waren gekomen :D

Theo

Re: Forumlid van de maand Maart 2012

Geplaatst: 02 mar 2012 21:12
door Cees
Hoi,
Leuk verhaal geworden, en net als wij Italië gek. Kans is dus groot dat we elkaar eens gaan zien in dat heerlijke land [[thumbup]]

Re: Forumlid van de maand Maart 2012

Geplaatst: 03 mar 2012 20:04
door Franz
Hoi,

Leuk te lezen ! Proficiat met deze benoeming.

Groeten Franz

Re: Forumlid van de maand Maart 2012

Geplaatst: 16 mar 2012 18:59
door Narone1977
Leuk verhaal en grappige clip ;)

Re: Forumlid van de maand Maart 2012

Geplaatst: 23 jul 2012 18:28
door Sprint88
Grappig nu zie waar mijn tapeinden vandaan komen [[thumbup]]

Re: Forumlid van de maand Maart 2012

Geplaatst: 19 mar 2013 20:44
door Henk van Anrooij
Hoi Willem en Yvonne, heel leuk verhaal en nog heel veel plezier met jullie T3.
Henk van Anrooij