naden roest

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Gebruikersavatar
reindert
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1413
Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
Locatie: westland

naden roest

Ongelezen bericht door reindert »

busje ontkomt er niet meer aan. hij roest....


Daar wil ik aan gaan beginnen om daar een (voorlopig) einde aan te maken. Maar nu de vragen:

- hoe open krabben?
- alles openhalen of alleen de roestige plekken?
- Welk gereedschap?
- welke 2 k lak?
- welke kit?


En dan voor het dak.....

- welke korrel schuurpapier?
- als ik m'n dakraam er uit haal (kleintje!), schoonmaken en dan invetten of opnieuw kitten? Met wat?


ik heb al een litertje rx 5 mocht ik die ergens voor nodig hebben?
groeten,

Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Gebruikersavatar
reindert
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1413
Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
Locatie: westland

Re: naden roest

Ongelezen bericht door reindert »

precies, en nergens staat in mijn ogen een snelle redelijk nette manier. En meer doen minder lezen is wel mijn idee hier achter! ;)
groeten,

Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: naden roest

Ongelezen bericht door Theo Postma »

snel zonder lezen :shock:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:buiken:

Theo
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: naden roest

Ongelezen bericht door servicebus »

Ik heb laatst ook de naden aangepakt.
Eerst heb ik ze opengekrabt met een scherpe houtbeitel, daarna waar nodig met de slijptol en een 1mm schijfje de roest uitgeslepen en pleksgewijs ook nog uitgestraald.
Vervolgens 3 keer in de grondverf gezet en na voldoende droging het zaakje met sikaflex afgekit.
Het schuurwerk van dak etc is waterproof met korrel 600 gedaan.
Qua lak zijn er diverse mogelijkheden, ook afhankelijk van wat je er aan uit wilt geven.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: naden roest

Ongelezen bericht door René »

Ha Reinier,

Of met heel weinig text:

100% onroesten en afwerken met een goed 2K laksysteem [[thumbup]]

Kort genoeg? past eigenlijk wel goed bij theo zijn beeldstripverhaal die korte text :buiken:

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: naden roest

Ongelezen bericht door Marcel.S »

ik doe het met zo'n 3hoek ding van de schilder, wel een wat kleinere dan standaard, en dan kom je lekker diep en dan kom je aardig wat roest tegen die je dan aardig kan verwijderen.
en daarna roestomvormer eer zo diep als je kan in spuiten.
alleen het afwerken na het gronden en de eerste laklaag ben ik nog over aan het denken, hoe ,iig met kit, maar ja hoe krijg je dat in model van het origineel.

[[thumbup]]
Gebruikersavatar
captain slow
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2807
Lid geworden op: 23 jun 2012 14:40
Locatie: Brummen

Re: naden roest

Ongelezen bericht door captain slow »

Misschien is dit iets om verder in de naad zittend roest te elimineren.
Groeten Jan.
T3 1981 Westfalia-ombouw 1.9TD You can't beat the smell of an old diesel on a cold morning
Pino
Blog van Trudy, ook met verhalen over Pino. http://seealadybird.blogspot.nl
Facebook: http://facebook.com/janpascha1
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: naden roest

Ongelezen bericht door René »

Nadenroest is het grootste probleem van de volkswagen bussen T1, T2 en T3 in het algemeen en eigenlijk niet echt op te lossen.
Het probleem is dat de plaatwerkdelen in de fabriek gevormd zijn in de mallen en daarna door robots met puntlassen tegen elkaar zijn gezet. De naden welke je aan de buitenzijde ziet zijn veelal 90 graden omgezette randen welke aan de binnenkant aan elkaar gepuntlast zijn. Tot hier nog geen probleem natuurlijk want dat zit stevig in elkaar.
Toen de bus in elkaar zat is hij in de grondverf gespoten, naadjes kregen 10 jaar flexibel blijvende kit en de bus kreeg daarna zijn lak-kleurtje. Er zit tussen de puntlasnaden dus helaas geen enkel spoortje aan verf of wat dan ook buiten een walshuidje van het plaatstaal welke ter plaatse van de puntlassen ook totaal vernietigd is :he!!!:
Na die 10 jaar werden de kitnaadjes wat hard en scheurden los waardoor het regenwater mooi door de capillaire werking tussen die naden kon kruipen en zie daar de nadenroest is geboren.

Je kunt aan de buitenkant gaan stralen, borstelen, krabben of steken wat je wilt maar je komt nooit tussen die naden waar de roest echt zit, al dat werk is dus oppervlakkig gepruts vanaf de buitenkant en eigenlijk gedoemd om ooit weer opnieuw gedaan te moeten worden want de roest is niet weg [[head]]
Natuurlijk is het niet te doen om iedere puntlas los te maken om echt alle roest weg te halen want dan krijg je die auto nooit meer zo stevig in elkaar als dat hij was en precies dit maakt dat het zoeken naar een bus bus met een keiharde carrosserie zonder deze nadenroest zo belangrijk is [[thumbup]]

Niets doen is geen optie als je wilt blijven rijden dus je moet aan het prutsen van buitenaf en de kunst is dan voornamelijk om echt zoveel als mogelijk weg te halen aan roest en dan de open naden helemaal te verzadigen met een product wat wel iets met de aanwezige roest doet om daarmee het proces zoveel mogelijk te vertragen.
Als de nadenroest al bloemkolen laat zien aan de buitenkant dan zit er aan de binnenkant waarschijnlijk ook het nodige dus daar dan dezelfde behandeling. Als spul ter vertraging van de roest heb je bij de naden iets waterduns nodig dus denk ik daarbij aan een product als de genoemde RX5 of Owatrol RLS met loodmenie omdat dit producten zijn die heel dun en erg penetrerend/kruipend zijn. Door dit spul 2 3 of misschien meer keren aan te brengen kun je de naden helemaal vol laten zuigen er mee en dit dan aan de buitenkant wegvegen iedere keer omdat je dit spul niet kunt overspuiten met 2K lak.
Dan de buitenkant even nastralen en in de grondverf waar ik zelf voor een etsende primer zou kiezen omdat die enigszins roestwerend is of een goede epoxy primer gebruiken welke wel absoluut 24 uur of meer uit moet dampen voor je verder mag. Dan kitten met speciale nadenkit welke flexibel blijft en spuiten met 2K-lak.
Alleen de naden doen levert een lelijke bus op dus een hele spuitbeurt is voor een mooi eindresultaat beter.

Als alles klaar is dan de binnenkant alle naden voorzien van een laagje Mike Sander vet en je hoeft pas over een jaar of 5 weer aan de bak.

Let op als je bloemkooltjes gaat stralen worden dat gaatjes en sta je voor je het weet een complete restauratie te doen, dat is niet erg maar wel als je denkt het effe te doen.

Perry heeft een hele serie foto's laten zien van het carrosseriewerk wat we aan zijn bus gedaan hebben en hij kwam veel uren in een dag te kort om dit goed te doen en zijn opgeofferde vakantie was te kort er voor. Zoek dat verhaal nog eens op.
Je kunt natuurlijk ook stukje voor stukje doen maar dan rijdt je net zoals ik maanden en maanden met nogal opvallende naden alsof de bus bijna uit elkaar valt.

Hoe beter je dit soort problemen aan pak hoe langer het weg blijft [[thumbup]]

Sorry dat het toch een lang verhaal geworden is waar je eigenlijk geen tijd voor hebt of wilt maken maar hoe krijg je anders zoiets duidelijk?

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: naden roest

Ongelezen bericht door Marcel.S »

je hebt tijd nodig dat is duidelijk, ik heb er voor gekozen om de bus deel voor deel aan te pakken , hij valt op zich erg mee met wat ik lees, maar ik heb er wel een hoop werk aan .
Voormalig lid 91

Re: naden roest

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

reindert schreef:precies, en nergens staat in mijn ogen een snelle redelijk nette manier
Mis! Kijk maar hoe Theo het aangepakt heeft! Een heel snelle nette manier, met als voordeel dat zijn handen schoon bleven.
Kun jij ook! Gewoon naar een karosserie werkplaats gaan en de buidel trekken voor uitbesteding van de werkzaamheden :buiken:
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5446
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: naden roest

Ongelezen bericht door Roerdomp »

houtstoker schreef:Gewoon naar een karosserie werkplaats gaan en de buidel trekken voor uitbesteding van de werkzaamheden
Ik denk dat Reindert de buidel de laatste tijd genoeg getrokken heeft. Hoe is het trouwens met de Subi? Werkt het nu allemaal een beetje goed?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: naden roest

Ongelezen bericht door rick »

Eerst alles behandelen en aflakken. Pers met de vingers voor het kitten Mike Sanders vet van buiten naar binnen diep in de naad. Met luchtdruk dieper in de naad blazen. Binnenzijde ook insmeren.
Waar de kitnaad komt het vet goed verwijderen en ontvetten. Voor lange tijd geen roest meer.
Laatst gewijzigd door rick op 03 sep 2012 10:43, 4 keer totaal gewijzigd.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: naden roest

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Feit is wel dat de naden van de Rooie 7 jaar geleden zijn aangepakt, en dat er tot nu aan toe niets terug is gekomen.
Het aanpakken van de naden achter was zeker niet in een dag klaar, daar is Rikus een volle werk week mee bezig geweest.
Uitbesteden kan prima, maar dit moet je niet in een keer klaar willen hebben.
De laatste fase van roest aanpakken is nu bij de rooie begonnen, en hij moet volgend jaar klaar zijn.
Wij zijn gelukkig al lang vergeten wat het gekost heeft :buiken:
(en het nog gaat kosten)

Theo
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: naden roest

Ongelezen bericht door Cees »

Tja, tijd heb ik op dit moment voldoende...het weer is ook goed...dus ik ga nog even door :mrgreen:
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
kok
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 feb 2013 17:14
Locatie: amsterdam

Re: naden roest

Ongelezen bericht door kok »

ik heb goede ervaring met
roestoleum trekt lekker in de roest
groet kok

ken niet is dood
BerenBussie'81

Re: naden roest

Ongelezen bericht door BerenBussie'81 »

Hallo. Ik ben net lid op dit forum en heb al veel gelezen. Eén van de interessante items is wel "Het nadenprobleem" bij de T3. Heb al veel behandelmethodes gezien/lezen en bij mij komt opborrelen: Is vertinnen geen optie? De carr.delen zitten door puntlassen onbeweeglijk aan elkaar. Als je het ertussen zo goed als mogelijk schoonkrabt (zie ideeën met houtbeitel en meer van die smalle attributen) en dan met een reiniger schoonmaakt. Daarna met S39 of veilige vervanger daarvoor voorbewerken voor het tin te laten vloeien. Dan acceptabel verwarmen en vertinnen. Daarna de geëigende procedures voor reinigen, ontvetten en verdere behandelingen. Het is een "brainstorm" en hoop daar antwoord met +en en -en op te krijgen.

Lees 't wel,

Jan.
Plaats reactie