Pagina 1 van 8

Elektrische stuurbekrachtiging

Geplaatst: 06 okt 2012 18:46
door Drytooler
Op het syncro forum zijn er al een aantal mensen die een Electrische stuur bekrachtiging van een GB Opel corsa hebben in gebouwd.
Dit zou relatief simpel zijn maar ik loop toch tegen van alles aan.
De versie die ik gebruik is normaal ook in hoogte instelbaar maar dat wil ik niet in de bus.

Poging tot foto verslagje..
Afbeelding
Het demonteren van de t3 en Corsa stuurkolommen en het puzzelen hier aan.


Afbeelding
Afbeelding
De corsa en t3 stuurkolom 1 2 stukken geslepen


Afbeelding
De corsa buis past precies in de t3 buis :D zo blijft de originele bevestiging en het stuurslot behouden.
Deze heb ik vervolgens vast gelast.

Afbeelding
De onderste Corsa beugel gedemonteerd en in stukken geslepen

Afbeelding
De t3 onderbeugel aan de corsa beugel gelast ja ik moet nog even meer oefnen met lassen is al weer 2 jaar terug dat ik voor het laatst gelast heb :lol:

Afbeelding
Vervolgenns de t3 stuur stang afgeslepen en over de splines van de corsa stuurstang gehamerd. en daarna vast gelast.

Afbeelding
Dat ziet er zo uit in de bus


Afbeelding
Iets te hard gehamerd dus paste de moer niet meer..(en heb dus geen M22 schroefdraad snijder)

Afbeelding
Dus maar M10 in de buis getapt en nu zit het ook vast

De onderkant ben ik nog niet over uit.. Moet ergens een stuk corsa stuur stang vandaan halen denk ik

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Geplaatst: 06 okt 2012 22:33
door menno
Klopt als je op deze foto goed kijkt zie je nog net een kruiskopkoppeling er onder zitten. Ok tot zo ver. Hoe komt het nu met het elc gedeelte of zet je alleen het grijze E.C.U Kastje er op? Of moet er nog meer op ? Wat doet de censor die op de bekrachtiging zit, ik zag dat als je kracht zet dan schakelt hij Dus als je stil staat gaat het zwaar dan helpt hij veel. Maar als je recht uit rijd met wat snelheid dan Helpt hij weinig . Maar kun je hem zo ook gebruiken ?.Ik hoop dat iemand hier iets meer van weet.
IMG_2983.jpg
nog een mooie link over de sensor afstelling http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/co ... ntroducing
Groeten Menno

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Geplaatst: 06 okt 2012 22:57
door Drytooler
Huh.. waar is zijn zekeringskastje gebleven?


"
Als Je bus van nĂ¡ 1985 is vind je alles in de aansluiting van relaisplaats 2.
1 = 31 massa
2 = 30 Const. plus
3 = vrij
4 = 15 Gesch. plus
5 = 1 ontsteking of klem W bij diesel.
6 = vrij
7 = 50 startmotor
8 = vrij

Massa en Constante plus moet je natuurlijk direct op de zekeringkast en de carrosserie nemen.
Op de zekeringkast is klem P geschikt met een brede schuifstekker.
Doe je er wel een zekering tussen? 50 Amp.voor de motor en 10 Amp voor klem 15.
Hij heeft een aantal signalen nodig:
Plus 50 Amp.
Geschakelde plus 1 Amp.
D+ 61 kun je ook aan gesch.plus doen
Ontsteking 1 groene draad aan de bobine
Speedpuls
Voor de laatste kun je een sensor in de Tacho schroeven.
321 907 345 B "Hall-Geber" Te vinden in een golf van 1990 met multifinktionsanzeige.
of die van Tobias.

Bruin aan de massa.
Rood via 40A zekering aan de accu.
Zwart en Rood/Wit aan klem 15 geschakelde plus.
Groen aan klem 1 of bij een diesel aan klem W , of aan de toerenteller.
Blauw/Rood aan de uitgang van de Hallgever achter op de snelheidsmeter. of de speedpulse (is hetzelfde alleen zelfbouw van Tobias)"


Bron Jaap A.k.a Japio

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Geplaatst: 06 okt 2012 23:09
door menno
Zo dat zet zoden aan de dijk moet ik eerst even op studeren.Moet ik eerst het grijse ecu hebben om dit te onschijveren.
maar erg bedankt voor de info.
Groeten menno

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Geplaatst: 06 okt 2012 23:25
door Drytooler
lijkt kei ingewikkeld komt er op neer dat je - +
en een http://www.vw-t3-bus-shop.de/eng/engine ... us-t3.html nodig hebt :D

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Geplaatst: 07 okt 2012 12:11
door captain slow
Ziet er goed uit allemaal.
Ik heb nog een 'nieuwerwetse' teller liggen van een 91'er waar een electronisch signaal afkomt, kan je deze daar ook voor gebruiken (maw geeft ie genoeg pulsen)?

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Geplaatst: 09 okt 2012 17:10
door Franz
Zeeeer interessant dit topic !! [[thumbup]] [[thumbup]]

Groetjes Franz

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Geplaatst: 09 okt 2012 18:48
door Howlin' wolf
Volgens mij heeft Ad Houtstoker deze ook in zijn bus. Mogelijk dat Ad nog tips heeft.

groet, ruud

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Geplaatst: 09 okt 2012 19:57
door Cees
Ja Ruud dat klopt, een drie tal jaren geleden zijn er een paar besteld en gehaald vanuit Engeland. En een van die is in het bezit van Ad. Ik heb nog even een zoekactie gedaan, maar ik kan het zo snel niet terug vinden. Robert (ac bad dragon) heeft ze toen in Engeland opgehaald.

Ga dit topic ook volgen :wink:

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Geplaatst: 09 okt 2012 20:03
door Cees

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Geplaatst: 11 okt 2012 15:26
door reindert
dennis, japie kan ook je snelheidssensor leveren. kost een stukje minder dan in de reguliere shops en werk (ook bij mij) prima!

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Geplaatst: 11 okt 2012 17:13
door tifrajo
Die uit Engeland kwamen hier: http://www.ultimate-engineering.co.uk/ vandaan, ik heb er een in de bus gehad en was er zeer tevreden over.

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Geplaatst: 11 okt 2012 19:16
door Drytooler
Missing link gemaakt vandaag.

Ik miste een stuk opel corsa stuur.
Aangezien mijn bus nu niet kon rijden door het ontbreken van een stuur was het moeilijk aan dit onderdeel te komen.
De oplossing werd geboden door Jaap van het Syncroforum.
Hij had er nog een liggen en in de buurt dus kon hij wel even langskomen [[thumbup]] .

Hij gaf de tip de stuurbuis van een IBiza te gebruiken in combinatie met het opel stuk in verband met platte stukken.
Deze had ik toevallig liggen dus met een uur klaar :D .

Afbeelding

opel stuur koppelstuk splitsen en alleem het rechter stuk gebruiken.

Afbeelding

Onderstuk van de Ibiza stuurbuis afslijpen deze past in de T3 hardy schijf.

Afbeelding

Helaas past deze niet gelijk in het Opel deel en zul je de Ibiza stuur buis moeten afdraaien/ vijlen/slijpen....

Afbeelding

En vervolgens erin gehamerd en vast gelast kan ook met door boren en vast bouten.

Resultaat:
Afbeelding

Stuur draait weer :) nu nog electrice aan sluiten maar het is nu wachten op mijn hals-censortje [[toast]]

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Geplaatst: 11 okt 2012 19:46
door menno
Geweldig gaat goed zo. Bij mij niet lig met een beklemde zenuw op bed maar dat gaat wel over.Ik moet nog steeds eerst het grijse ecu bakje hebben(tip?)
en de snelheid sensor. Hopelijk leuk het je met het elc. Mischien als het werkt een schema van het geheel.Veel sucses.
Groeten Menno

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Geplaatst: 11 okt 2012 19:56
door Drytooler
oef Menno Beterschap!

Voor dat kastje.. Sloop? zijn voor NL en GB het zelfde.
Die snelheid sensor 21 907 345 B "Hall-Geber" Te vinden in een golf van 1990.

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Geplaatst: 11 okt 2012 20:02
door menno
Voor dat kastje.. Sloop? zijn voor NL en GB het zelfde.
Die snelheid sensor 21 907 345 B "Hall-Geber" Te vinden in een golf van 1990.
Super Bedankt voor de snelle mail
Groeten Menno