Problemen met de versnellingsbak!?

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Jolt
Weet waar de oliepeilstok zit
Contacteer:

Problemen met de versnellingsbak!?

Ongelezen bericht door Jolt »

Sinds kort heeft de versnellingsbak wat kuren.
Bij een koude motor heeft hij moeite om weg te komen uit stilstand. ik hoor de motor achter tegensputteren en voel de versnellings pook trillen. Ook schraapt hij soms zijn tanden als ik hem in z'n achteruit zet. Bij de tweede versnelling trilt hij ook maar lang niet zo erg. bij de derde en vierde versnelling is er niets aan de hand. Ook ruik ik een lichte brandgeur :(

Zodra alles op temperatuur is, is er niets meer aan de hand.

Zou dit aan de bakolie kunnen liggen of is er een groter probleem.
We gaan er over 3 weken mee op vakantie......

Alvast bedankt voor de reacties,

Jolt
Laatst gewijzigd door Jolt op 05 jul 2013 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten J0lt

VW T3 2.0 ltr CU luchtgekoeld van 22/01/1980
Roerdomp
Bus guru

Re: Problemen met de versnellinsbak!?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Lijkt er meer op dat de koppeling niet goed vrij komt. Kun je met de schakelstangen los het pookje aan de versnellingsbak wel gemakkelijk van de ene naar de andere versnelling krijgen?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI

Beter duur dan niet te krijgen
RVB
Wandelende vraagbaak

Re: Problemen met de versnellinsbak!?

Ongelezen bericht door RVB »

Jolt , ik zou iets meer prijs geven wat er gebeurd.. Als je zegt dat de motor tegensputtert en je pook trilt.. wanneer precies. hoe lang.. de hele tijd.? Of het moment van schakelen, koppelen ontkoppelen?

Idee van de koppeling lijkt mij voor de hand liggend... remvloeistof niveau? lekkage bij de pedalen? Hoe is de weertand van je koppelingspedaal. Is heyt plots ingetreden?

gr, Rolf
Jolt
Weet waar de oliepeilstok zit
Contacteer:

Re: Problemen met de versnellingsbak!?

Ongelezen bericht door Jolt »

Zodra ik de koppeling op laat komen en gas bij geef, begint hij op het "koppelpunt" te stotteren. Net of ik 2 dagen mijn rijbewijs heb. Zodra op temperatuur, is het weer het vertrouwde koppelpunt.

Vandaag naar mijn werk gereden in de bus, de eerste paar schakelbeurten gingen weer stroef maar daarna ging het weer goed. Ook schraapte hij elke keer zijn tanden als ik hem van de vrij naar de achteruit zette ( koppelingspedaal volledig in en schakelend met een zijde handschoentje).

Een jaar of 2 terug hebben we een zelfde soort probleem gehad. elke keer als ik hem in de achteruit zette knarste hij ook. Er was toen iets met een "stang" die vervangen moest worden... Sinds kort hebben we een klein bagagewagentje achter de bus. voornamelijk voor op vakantie dus nog maar echt 1 keer beladen er achter gehad voor een klein stukje als proef. Het koppelen zelf voelt niet ander als anders, zwader of lichter.. Ook het schakelen zelf gaat heel soepel....

Ik probeer zoveel mogelijk prijs te geven :D . Ik heb helaas niet de technische kennis om alles bij naam te noemen..

Groeten,

Jolt
Groeten J0lt

VW T3 2.0 ltr CU luchtgekoeld van 22/01/1980
captain slow
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door captain slow »

Misschien dat de koppelingsplaat vet is?

Gr. Jan :D
Groeten Jan.
T3 1981 Westfalia-ombouw 1.9TD You can't beat the smell of an old diesel on a cold morning
Pino
Blog van Trudy, ook met verhalen over Pino. http://seealadybird.blogspot.nl
Facebook: http://facebook.com/janpascha1
markdb

Ongelezen bericht door markdb »

Ik zit te zoeken naar vergelijkbare observaties en deze komt erg overeen met mijn issue. We hebben sinds kort een t3 uit 1982 1600 diesel. Hij begint enorm te trillen bij wegrijden. Tussen schakelen soms ook een bonk bij ontkoppelen. Wat kan dit zijn?
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden

Ongelezen bericht door motnamol »

Dat kan verschillende oorzaken zijn . veren in de frictieplaat die ruimte hebben of te slap zijn. naaldlager die er uit ligt zodat de prise as gaat vibreren en de koppelingsplaat doet trillen bij wegrijden, lekke olie keerring die de koppelingsplaat vet maakt .
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Plaats reactie