VW T3 Westfalia Joker 3 - Jullie mening

Deel je werk met het forum,
Oliesjeik
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mei 2014 18:23

VW T3 Westfalia Joker 3 - Jullie mening

Ongelezen bericht door Oliesjeik »

Beste mensen,

Mijn schoonvader heeft een VW T3 Westfalia Joker 3 (hoogdak) uit 1981 staan waar hijzelf niets meer mee doet. De auto staat dan ook al een paar jaar ergens buiten niets te doen (behalve te roesten helaas…). Nu hadden ik en mijn vriendin het laatst over de bus en hij gaf aan dat we die wel mochten hebben als we dat zouden willen (als hij hem maar af en toe nog mag lenen ;) ) . Het lijkt ons geweldig om met zo’n soort bus rond te toeren door Europa, festivals af te gaan, gewoon lekker paar daagjes weg te gaan, etc.

Afgelopen week zijn we eens gaan kijken hoe de bus erbij stond en wat er allemaal (zo op het oog) aan moet gebeuren. Maar laat ik me eerst voorstellen aangezien dit mijn eerste bericht is op dit forum:

Hoewel ik geen twee linker handen heb ben ik ook niet de handigste ;) . Ik weet wel wat van auto’s af en doe aan mijn eigen auto ook zo veel mogelijk. Zo heb ik aan mijn auto het volgende zelf vervangen:
- koppelingsplaten (wel met de hulp van een vriend overigens)
- bobine
- uitlaat
- handremkabel
- koppelingsplaten van andere auto (toyota)
Al met al natuurlijk niet de moeilijkste klussen maar toch, iets meer dan wat de gemiddelde Nederlander aan zijn auto doet. Ik heb overigens de beschikking over een garage met een brug wat het leven ook gemakkelijker maakt.

Goed, genoeg over mij zelf, nu de auto:
VW T3 Westfalia Joker 3 met hoogdak (ik vermoed interieur Van Dyke)
Bouwjaar: 1981
Motor: Luchtgekoelde 2.0 liter benzine motor
Kilometerstand: ehhh…

Wat er moet gebeuren:
Punt 1: koppelingsplaten
Deze zijn versleten en moeten vervangen worden. Als ik zo even kijk wat het kost aan onderdelen dan kom ik zo rond de 300-350EUR uit. Aangezien de motor gemakkelijk bereikbaar is en ik reeds twee keer zelf koppelingsplaten vervangen heb, wil ik dit zelf gaan doen

Punt 2: Roest (zie ook foto’s, niet schrikken ;) )
Zoals alle VW busjes heeft deze bus ook last van roest. Het lang buitenstaan heeft natuurlijk al helemaal niet geholpen. Zo op het eerste gezicht zit er roest op de volgende plekken:
- Voorruit binnenkant
- Naden
- Wielkast achter
- Schuifdeur

Punt 3: Verbruik
Het benzineverbruik van zulke motoren is erg hoog, rond de 1 op 7. Mocht ik de auto overnemen (zie einde) dan wil ik er misschien wel een LPG installatie in laten bouwen. Op wat fora heb ik gelezen dat de motor er opzich wel tegen moet kunnen alhoewel ik beetje bang ben voor de extra belasting op de motor die LPG veroorzaakt. Daarnaast moet ik ook realistisch kijken hoeveel kilometer ik denk daadwerkelijk met de bus te gaan rijden aangezien een LPG installatie ook niet al te goedkoop is.

Punt 4: Raam dak scheur
In het raam zit een scheurtje waardoor er water tussen het buiten en binnen raam staat.

Punt 5: komende week ga ik wat uitgebreider kijken of ik nog meer gebreken kan vinden.

Budget: Ik weet dat zo’n bus altijd geld gaat kosten en dat is opzich ook niet zo probleem maar het moet natuurlijk ook niet te gek worden. In eerste instantie wil ik de bus weer rijklaar maken en het roest aanpakken (Punt 1, 2 en 4). Hiervoor heb ik zo’n budget van 1500 tot 2000 euro over.

Tijdspanne:
In principe wil ik hem dit jaar opknappen en volgende voorjaar gaan gebruiken.

Vragen:
Nu zit ik het meeste in mijn maag met de roest. Ik heb wel wat ervaring met lassen (TIG, Elektrisch) maar dat is het wel. Met “roesteratie” heb ik geen ervaring alhoewel ik hier al wel wat tips heb gelezen. Zo afgaand op de foto’s (even door het groen heenkijken), wat vinden jullie dan van de mate van roest, is dit nog op te knappen? (alhoewel ik snap dat dit lastig te beoordelen is vanaf wat foto’s).

Wat is jullie mening over dit eventuele project? Ben ik realistisch met dit budget of zit ik er compleet naast en raden jullie het af. Een fiasco wil ik natuurlijk voorkomen. Jullie als kenners kunnen mij wellicht helpen om een weloverwogen beslissing te maken. Mocht ik nog andere dingen over het hoofd zien dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Goed, alvast bedankt voor jullie antwoorden, vragen, suggesties en meningen.




Ps. Ik zal komende week wat betere foto’s maken en extra info verschaffen
Laatst gewijzigd door Oliesjeik op 11 feb 2020 20:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: VW T3 Westfalia Joker 3 - Jullie mening

Ongelezen bericht door blauw »

Dag Thomas,

Welkom!
Zeker weten: je gaat het doen! Het gaat je veel bloed, zweet, tranen en geld kosten, maar dan heb je een bus die het echt waard is.
Voordeel is dat het een originele Joker-camper is, deze zijn best gewild. En met een originele motor. Dit is de versie van de twee beschikbare luchtgekoelde motoren die je wilt hebben. Heeft nog aardig wat power.

Succes!

Groeten,
Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
Mill
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 dec 2013 14:06
Locatie: Tilburg

Re: VW T3 Westfalia Joker 3 - Jullie mening

Ongelezen bericht door Mill »

Ha leuk weer een T3 in Tilburg, over een paar weken is die van mij klaar, zag er ook ongeveer zo uit. Leuke bus zou ik zeker aan beginnen, en ja het is veel werk, kost meer dan je denkt maar het resultaat zal geweldig zijn.

Groet Robin
Groet, Robin
T3 1981 ons bussie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 347
Lid geworden op: 09 sep 2012 20:15
Locatie: Nijland

Re: VW T3 Westfalia Joker 3 - Jullie mening

Ongelezen bericht door T3 1981 ons bussie »

Hallo thomas,

Een leuk project, neem de tijd ervoor en pak het goed aan. Gebruikte onderdelen zijn voldoende te verkrijgen. Je zult er nog veel plezier aan beleven.

Groet wim
Wim en Elsa

T3 CAMPER 1981 2.0 CU LBX 70PK bamboegeel
Audi A2 2004 1.4 75pk colorstorm sprintblau
Audi A2 2001 1.4 75pk donkergroen metallic
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: VW T3 Westfalia Joker 3 - Jullie mening

Ongelezen bericht door Mitch »

Hoi Thomas,

Ten eerste goed poetsen! En dan zie je dat het allemaal heel erg is of juist niet. Ik denk dat er veel te maken valt van deze bus en wees blij dat het wit is. Kun je makkelijk bijspuiten :mrgreen: . Wel die bij het raam goed aanpakken zou ik zeggen. Ach, eerst APK klaar en veilig rijdbaar maken. Dan genieten en dan is mooi maken ook gelijk het geld en de moeite waard.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: VW T3 Westfalia Joker 3 - Jullie mening

Ongelezen bericht door luizenbos »

Welkom [[thumbup]]

Voor de handigheid die je al in huis hebt En dat een goed budget om er aan te beginnen .

vr--gr-- Frits
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Bareld
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 110
Lid geworden op: 31 mei 2013 20:42
Locatie: Veendam (Meeden)

Re: VW T3 Westfalia Joker 3 - Jullie mening

Ongelezen bericht door Bareld »

Mooie bus. gefeliciteerd

Lekker beginnen met schoonmaken en poetsen. Dan aanpakken wat gebeuren moet. Je gaat er veel plezier van hebben. Zowel met het opknappen als met vakantieritjes.

Alle mensen op dit geweldige forum zullen je met raad (en soms daad) bijstaan om er weer een mooie camper van te maken.

Veel succes en veel plezier.
Vriendelijk groet,

Bareld
Groet, Bareld
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: VW T3 Westfalia Joker 3 - Jullie mening

Ongelezen bericht door wouter »

Punt 1: de koppeling is het laatste waar ik mij druk om zou maken. Ongeveer € 200 voor een koppelingsset en je bent klaar.
Punt 2: roest.. Kijk bij een hoogdak goed naar de dakgoten. Als die rot zijn, heb je een hele (teveel? :???: ) bak werk. Zo op de foto's lijkt je schuifdeur en de beide portieren aan de onderzijde aangetast door roest. Kun je beter goede vervangers voor zoeken. Hoe is de onderrand van de achterklep? Hoe is het paneel achter de keuken? Raamrandjes zijn allemaal krokant zo te zien.
Punt 3: om met de huidige belastingregels een LPG tank in te bouwen, lijkt mij niet verstandig. 1:7 rijden is niet leuk, maar benzine is niet overal net zo duur als in Nederland.
Punt 4: nieuw raampje in het dak zetten en klaar. Zijn de andere ramen wel heel? Geen scheuren? Isolatieramen zijn kostbaar om te vervangen.
Punt 5: goten, goten, goten.. Er is veel te roestaureren aan een T3, maar de dakgoten zijn vaak de reden waarom ze gedemonteerd worden.

Budget: als je zelf alles last, reken een paar honderd euro voor het plaatwerk en eventueel voor de deuren / schuifdeuren. Een set raamrubbers € 200, exclusief de rubbers voor de ramen bij de portieren. Dan nog het spuiten van de bus erbij, het dak kun je zelf doen met lakrollers of gewoon goed schoonmaken. Westfalia stickers € 150 voor een set. Ik denk dat veel afhangt van de staat van de techniek. Als je remklauwen vastzitten en je deze niet kunt reviseren (€ 150 per klauw), ophangingsrubbers (€ 100++) en een nieuwe set banden (€ 300), los van wiellagers en andere ongein.. Aan de andere kant is het een fantastische camper (Westfalia fabriekscamper met CU motor), die een restauratie dubbel en dwars waard is (ook als investering). 8)

Je moet alleen kijken of je zelf zoveel tijd in deze camper wilt steken en je laat pakken door het bus virus.. :mrgreen: Ik zou niet beginnen met de roestplekken, maar de bus poetsen, "cosmetisch" bijwerken op de roest en eerst kijken hoe de techniek is. Dan eventueel na de zomer de bus uit elkaar en opknappen.

[[wave]]
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
busdude
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 634
Lid geworden op: 26 mei 2008 13:40
Locatie: Schiedam

Re: VW T3 Westfalia Joker 3 - Jullie mening

Ongelezen bericht door busdude »

Hey Thomas, welkom !

Zoals al door velen gezegd, schoonmaken, poetsen en dan kijken wat je hebt.
De techniek in orde maken en de "regenproef" nemen, oftewel kijken waar hij lekt. Die plekken als eerste aanpakken, de rest kan dan later.
Lekker op Marktplaats speuren naar vervangend plaatwerk (deuren, schuifdeur, achterklep), en vooral, meteen gebruiken dat ding !
Je hebt de mooiste combi, origineel Westfalia met een 2.0CU motor die bij gewoon gebruik tussen de 1:8 en 1:9 moet kunnen lopen.

veel plezier met je bus !

cheers,
Marcel
Hang los !
-------------
Verlaagde VW T3 1980 2.0 CU westfalia Joker 2
Gebruikersavatar
Marco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 05 apr 2005 18:24
Locatie: Flevoland

Re: VW T3 Westfalia Joker 3 - Jullie mening

Ongelezen bericht door Marco »

Leuk project ! Zeker doen.
Groet,
Marco [[thumbup]]
VW Westfalia 2liter cu luchtgekoelde Joker uit 1982.Originele fabrieks camper
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5455
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: VW T3 Westfalia Joker 3 - Jullie mening

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Als je het doet, weet je zeker dat je er spijt van krijgt.
Als je het NIET doet, weet je zeker dat je er nog VEEEEL meer spijt van krijgt... :mrgreen:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Oliesjeik
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mei 2014 18:23

Re: VW T3 Westfalia Joker 3 - Jullie mening

Ongelezen bericht door Oliesjeik »

haha, iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe!
Krijg er zo alleen nog maar meer zin in ;)
blauw schreef: ..........Voordeel is dat het een originele Joker-camper is, deze zijn best gewild. En met een originele motor. Dit is de versie van de twee beschikbare luchtgekoelde motoren die je wilt hebben. Heeft nog aardig wat power.
Dat had ik idd al begrepen van m'n schoonpa dat het de betere motor is om te hebben, die 2.0 liter.
Mitch schreef:Wel die bij het raam goed aanpakken zou ik zeggen.
Ja, zag dat dit bij meerdere bussen het geval is. Ik moet nog onderzoek doen maar volgens mij was het beste om de ruit er helemaal uit te halen nietwaar?
wouter schreef:Punt 1: de koppeling is het laatste waar ik mij druk om zou maken. Ongeveer € 200 voor een koppelingsset en je bent klaar.
Punt 2: roest.. Kijk bij een hoogdak goed naar de dakgoten. Als die rot zijn, heb je een hele (teveel? :???: ) bak werk. Zo op de foto's lijkt je schuifdeur en de beide portieren aan de onderzijde aangetast door roest. Kun je beter goede vervangers voor zoeken. Hoe is de onderrand van de achterklep? Hoe is het paneel achter de keuken? Raamrandjes zijn allemaal krokant zo te zien.
Punt 3: om met de huidige belastingregels een LPG tank in te bouwen, lijkt mij niet verstandig. 1:7 rijden is niet leuk, maar benzine is niet overal net zo duur als in Nederland.
Punt 4: nieuw raampje in het dak zetten en klaar. Zijn de andere ramen wel heel? Geen scheuren? Isolatieramen zijn kostbaar om te vervangen.
Punt 5: goten, goten, goten.. Er is veel te roestaureren aan een T3, maar de dakgoten zijn vaak de reden waarom ze gedemonteerd worden.

Je moet alleen kijken of je zelf zoveel tijd in deze camper wilt steken en je laat pakken door het bus virus.. :mrgreen: Ik zou niet beginnen met de roestplekken, maar de bus poetsen, "cosmetisch" bijwerken op de roest en eerst kijken hoe de techniek is. Dan eventueel na de zomer de bus uit elkaar en opknappen.
[[wave]]
2. dakgoten zijn al gekit. Weet alleen niet wanneer dit gebeurd is en of het eronder aan het rotten is..
3. hmm, bummer. Dat wist ik niet.. :( Las dat dit ook voor diesel geld overigens, dat verhoogde tarief voor autos tussen de 26-40 jaar
Laatst gewijzigd door Oliesjeik op 11 feb 2020 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5455
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: VW T3 Westfalia Joker 3 - Jullie mening

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Andere deur monteren?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: VW T3 Westfalia Joker 3 - Jullie mening

Ongelezen bericht door Tjeerd »

Punt 3 het is een camper dus kwarttarief
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Gebruikersavatar
captain slow
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2807
Lid geworden op: 23 jun 2012 14:40
Locatie: Brummen

Re: VW T3 Westfalia Joker 3 - Jullie mening

Ongelezen bericht door captain slow »

Punt 6: Graven :mrgreen:

Succes iig, groetjes Jan [[bye]]
Groeten Jan.
T3 1981 Westfalia-ombouw 1.9TD You can't beat the smell of an old diesel on a cold morning
Pino
Blog van Trudy, ook met verhalen over Pino. http://seealadybird.blogspot.nl
Facebook: http://facebook.com/janpascha1
Gebruikersavatar
Mill
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 dec 2013 14:06
Locatie: Tilburg

Re: VW T3 Westfalia Joker 3 - Jullie mening

Ongelezen bericht door Mill »

wouter schreef:Punt 1: de koppeling is het laatste waar ik mij druk om zou maken. Ongeveer € 200 voor een koppelingsset en je bent klaar.
Punt 2: roest.. Kijk bij een hoogdak goed naar de dakgoten. Als die rot zijn, heb je een hele (teveel? :???: ) bak werk. Zo op de foto's lijkt je schuifdeur en de beide portieren aan de onderzijde aangetast door roest. Kun je beter goede vervangers voor zoeken. Hoe is de onderrand van de achterklep? Hoe is het paneel achter de keuken? Raamrandjes zijn allemaal krokant zo te zien.
Punt 3: om met de huidige belastingregels een LPG tank in te bouwen, lijkt mij niet verstandig. 1:7 rijden is niet leuk, maar benzine is niet overal net zo duur als in Nederland.
Punt 4: nieuw raampje in het dak zetten en klaar. Zijn de andere ramen wel heel? Geen scheuren? Isolatieramen zijn kostbaar om te vervangen.
Punt 5: goten, goten, goten.. Er is veel te roestaureren aan een T3, maar de dakgoten zijn vaak de reden waarom ze gedemonteerd worden.

Budget: als je zelf alles last, reken een paar honderd euro voor het plaatwerk en eventueel voor de deuren / schuifdeuren. Een set raamrubbers € 200, exclusief de rubbers voor de ramen bij de portieren. Dan nog het spuiten van de bus erbij, het dak kun je zelf doen met lakrollers of gewoon goed schoonmaken. Westfalia stickers € 150 voor een set. Ik denk dat veel afhangt van de staat van de techniek. Als je remklauwen vastzitten en je deze niet kunt reviseren (€ 150 per klauw), ophangingsrubbers (€ 100++) en een nieuwe set banden (€ 300), los van wiellagers en andere ongein.. Aan de andere kant is het een fantastische camper (Westfalia fabriekscamper met CU motor), die een restauratie dubbel en dwars waard is (ook als investering). 8)

Je moet alleen kijken of je zelf zoveel tijd in deze camper wilt steken en je laat pakken door het bus virus.. :mrgreen: Ik zou niet beginnen met de roestplekken, maar de bus poetsen, "cosmetisch" bijwerken op de roest en eerst kijken hoe de techniek is. Dan eventueel na de zomer de bus uit elkaar en opknappen.

[[wave]]
De dakgoten bij mijn bus waren ook redelijk krokant, maar hier zijn reparatiedelen voor te krijgen
http://have-a-nice-bay.nl/product_info. ... ts_id=5135
Ik heb ze er in gelast en is best goed te doen (ook een hoogdak)

Groet,

Robin
Groet, Robin
Plaats reactie