Beste aanpak herstel plaatwerk rechtsvoor

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
iceskater
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 60
Lid geworden op: 20 sep 2014 09:34
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Beste aanpak herstel plaatwerk rechtsvoor

Ongelezen bericht door iceskater »

Beste mensen,

Ik dacht alle roesthaarden wel te hebben ontdekt, maar bij het verwijderen van het tank overloop vaatje toch nog een verrassing [[sad]]
plaatwerk_rv.jpg
Zoals jullie kunnen zien door het tankdopgat is vooral het plaatwerk boven in de wielkast flink doorgeroest. Ook het deel waar de gordelbevestiging zit is rot.

Hoe kan ik dit nu het beste herstellen? Volgens mij is het alleen goed te doen door het hele rechterscherm waar de tankdop in zit er uit te halen.
Dit rechterscherm ziet er echter nog wel goed uit. Behalve een kleine gaatje op 11 uur van de tankdop. De wielkastrand is ook nog goed. Of is het toch mogelijk dit scherm te sparen?

Bij Bogijn zie ik dit deel http://www.bogijn.nl/onderdelen/121/vw/ ... 6/spatbord voor de prijs van 22 euro. Dat valt dus wel mee.

Er is echter ook een duurder stuk plaatwerk waarbij het plaatwerk tot halverwege de wielkast doorloopt. Deze kost maar liefst 198,- euro
http://www.t3bus.nl/contents/nl/p2100_C ... estuk.html

Wat is nu wijsheid want bij het duurdere deel kom ik nog altijd materiaal te kort om de binnenste hoek van de wielkast de vervangen?

Jullie advies is heel erg welkom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groetjes,
Ralph
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Beste aanpak herstel plaatwerk rechtsvoor

Ongelezen bericht door luizenbos »

Daar mee kan ik je van dienst zijn op :idea: pagina 1 tot 3 bij mij heb ik het zelfde aan de hand gehad :mrgreen: kun je altijd noch kijken wat je wilt gaan doen . succes [[thumbup]]

vr--gr-- Frits
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
iceskater
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 60
Lid geworden op: 20 sep 2014 09:34
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Beste aanpak herstel plaatwerk rechtsvoor

Ongelezen bericht door iceskater »

[quote="luizenbos"]Daar mee kan ik je van dienst zijn op :idea: pagina 1 tot 3 bij mij heb ik het zelfde aan de hand gehad :mrgreen: kun je altijd noch kijken wat je wilt gaan doen . succes [[thumbup]]

Wauw Frits, had jouw restauratie topic nog niet doorgelezen. Respect voor je aanpak, wat een werk.
Ik put hoop uit het feit dat je ergens schreef er geen ervaring mee te hebben en het een kwestie van doen is. Dat is ook mijn insteek, want ik heb helemaal nul ervaring met metaal verwerking. Volgende week krijg ik eerst een lascursus.

Begrijp ik nu goed van jouw foto's dat je volledige stukken plaatwerk uit de bus zaagt en deze zelfde ook weer terug plaatst? Krijg je het dan nog wel passend aangezien je 1/2 mm zaagsnede mist?

Haal jij echt alles los door de puntlassen door te boren? Ik ontkom er niet aan om de slijptol te gebruiken volgens mij.
Groetjes,
Ralph
Gebruikersavatar
keesf
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 200
Lid geworden op: 14 nov 2010 22:14
Locatie: Veenendaal

Re: Beste aanpak herstel plaatwerk rechtsvoor

Ongelezen bericht door keesf »

Da zaagsnede kan je of met lassen vullen. Of het donor deel uitmeten passend voor je bus. En dan 1/2 mm afhankelijk van de dikte van het slijpschijfje groter te maken.

Afhankelijk van je manier van werken kan je er voor kiezen om hele panelen te vervangen. En dan dus de puntlassen uit te boren. Maar als je slechts kleinere stukken wil vervangen dan is uitslijpen de optie. Voor beide manieren. Is wat te zeggen. Maar geen van twee is "slecht"

*edit*
even typfouten en vreemde woorden weggehaald. posten via telefoon is nooit makkelijk :D
Laatst gewijzigd door keesf op 06 okt 2014 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
grtz,
Kees

Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Beste aanpak herstel plaatwerk rechtsvoor

Ongelezen bericht door luizenbos »

Ralph

Het is net wat kees zegt [[thumbup]] en de weg wijst eigenlijk vanzelf ik heb er zelf voor gekozen om alles eruit te halen om alle rotte plekken op een makkelijker manier op de werk bank te kunnen bekijken en te lassen .

Ook de rondom de tankvuldop gedeelte om het zelf te maken waarom :?: leuk om zelf dingen te proberen en te maken gewoon om te kijken of het gaat :wink: lukt het niet ---- kopen kan je dan altijd nog .

Ook een reden is en dat is eigenlijk voor mij 8) de voornaamste reden DE tijd reken dat is uit om te zoeken voor de onderdelen :!: afspraken maken en er naar toe te rijden :!: uit te hakken en weer terug te rijden :!: en de benzine kosten :!: en de tijd dat je onderweg bent :idea:

Heb ik in die tussen tijd er al 4 gemaakt en een stuk goed koper wand plaat materiaal kost niet in verhouding :mrgreen: en voordeel ben niet afhankelijk van andere en ondertussen maar wachten [[sad]] het kost uuuuuren nee lekker aan de slag kop koffie en koekje erbij en lekker knutselen en het geld wat je overhoud daar koop je weer gereedschap van succes .

vr--gr-- Frits
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
iceskater
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 60
Lid geworden op: 20 sep 2014 09:34
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Beste aanpak herstel plaatwerk rechtsvoor

Ongelezen bericht door iceskater »

@Kees: duidelijk. Het is dus de combinatie van de twee werkwijzen.

@Frits; mooie insteek heb je. Die heb ik zelf over het algemeen ook. Mijn hele huis heb ik ook casco gemaakt en weer opgebouwd. Alleen met de bus nog wat koudwatervrees. Moet er gewoon doorheen en de flex er maar in zetten :D
Groetjes,
Ralph
Plaats reactie