2.5 TDI inbouw

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: 2.5 TDI inbouw

Ongelezen bericht door marcel w »

Robin bedoelt denk ik dat je de ontluchting juist niet pal boven het diff moet maken om te voorkomen dat je daar lekkerij krijgt [[head]] :mrgreen:
Greetz marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Gebruikersavatar
Robin I.
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 jun 2012 14:52
Locatie: Groningen

Re: 2.5 TDI inbouw

Ongelezen bericht door Robin I. »

Het kan wel, maar niet met alleen een normaal ontluchtingsdopje erop. Ik heb er een stuk slang aan zitten wat eerst nog een stuk naar boven loopt.
Robin

Fiat 500 1968 650cc 23pk
T3 1980 1.8 20v 125pk
Audi A4 1996 1.8 20v 125pk
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: 2.5 TDI inbouw

Ongelezen bericht door Jeltuh »

De laatste tijd minder tijd besteed aan de bus ik wil, maar goed we vorderen gestaag.

Na de laatste update de motor weer terug gehangen en alles heel goed uitgemeten, alle 3 hoeken juist en de krukas precies in het midden van de bus. De motor heeft nu voor en achter best wat ruimte. Daar ben ik erg blij mee. Ik zat eerst over de bodemvrijheid in, echter wanneer ik google dan zie ik meer ombouwen (20VT) met de krusasbout op de hoogte van de rand van het achterpaneel. Dit zal dus wel loslopen. Een paar foto's:
2015-01-04 15.18.44.jpg
2015-01-04 15.18.57.jpg
2015-01-04 15.20.56.jpg
2015-01-04 15.23.19.jpg
2015-01-17 13.27.32.jpg
Ik ben vooral bezig geweest met de uit- inlaat zijde. Ik wil het oliefilter niet zo laag hebben, daarom heb ik een oliefilterhuis van een Volvo V70 gekocht (zat ook een 2.5 TDI van Audi in). Deze heeft het filter horizontaal liggen. Echter komt deze tegen de inlaat te zitten, past net niet. Ik heb uiteindelijk de originele wat verdraaid.

Ik heb ook nagedacht over de waar de luchtfilterbox, de inter-/chargecooler en uitlaat moeten komen. Ik had verschillende theorieen. 1 daarvan was de Volvo inlaat gebruiken zodat de inlaatzijde aan de achterkant van het blok komt, hier heb ik later van afgezien, mede omdat de carterontluchting met de cycloon dan niet meer bruikbaar was.

Uiteindelijk heb ik de turbo omgedraaid zodat ik zonder heel veel bochten de inlaat achter de motor langs kan leggen. Dan kom het filterhuis net als bij een WBX aan de passagierszijde. Om meer ruimte te creeeren voor de uitlaat heb ik wel het uitlaat spruitstuk gebruikt van de Volvo. Dan kan de uitlaat met een U-bocht onder de Vbak door, dan is er aan de passagierszijde ruimte voor een demper, dit zie ik niet gebeuren aan de bestuurderszijde en overdwars aan de achterkant is geen optie/ruimte.
Zo heb ik ruimte zat aan de bestuurderszijde voor de inter- of chargecoolerbuizen.

Het omdraaien van de turbo was wel even spannend maar de schoepen draaien weer netjes zonder de behuizing te raken. De EGR flens van de uitlaat moest het veld wel ruimen, ik was toch niet van plan de EGR weer te gebruiken. Ik heb al een nieuwe olieafvoer gemaakt van RVS. De toevoer moet ik nog even over nadenken.

De motorsteunen had ik eerst onder de motor langs bedacht maar daar was ik niet over te spreken. Ik ben nu bezig met andere steunen.
2015-01-03 16.09.16.jpg
2015-01-03 16.17.37.jpg
2015-01-17 13.27.24.jpg
2015-01-17 13.27.32.jpg
2015-01-17 14.04.14.jpg
2015-01-18 14.14.29.jpg
2015-01-18 17.42.21.jpg
2015-01-18 15.55.31.jpg
Ik ben misschien wat kort en bondig in mijn verhaal maar vragen en opmerkingen zijn altijd welkom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
hanzzz...
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 295
Lid geworden op: 12 feb 2007 09:13
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: 2.5 TDI inbouw

Ongelezen bericht door hanzzz... »

Jeltuh schreef:@rkoffrie Ik ben niet de eerste die een bak omkeert. Bij een bepaalde vulling (op te zoeken op internet) zorg je gewoon dat de tandwielen in de olie draaien en de rest met spatsmering smeren. Er zijn gelukkig voorbeelden bekend dat dit werkt. Hier op het forum zijn sowieso 2 bussen met een omgekeerde v-bak.
ehh... binnenkort 3, ik ben ook bezig. en jij dus, dus da's 4 [[thumbup]]
groetjes,
Hans

'84 poptop camper,AGT bak, 1z motor
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: 2.5 TDI inbouw

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Mooie ontwikkelingen Jeltuh [[thumbup]]

Heb je je adapterplaat zelf gemaakt of laten doen???
Ben benieuwd.
Ik heb een bak van een audi 80 TDI gekocht gekocht en ben nog op zoek naar een adapterplaat naar 1Z TDI blok (50gr tov elkaar gedraaid)

Succes met de ombouw en ik blijf je volgen :mrgreen:
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Hoi Robin,
Ik heb nog geen plaat.. Hij hangt er eerst professorisch aan. Ik ben wel van plan snijtekeningen te maken om later zelf draad en potgaten te maken. Wellicht kun je met me mee doen..
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: 2.5 TDI inbouw

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Goed idee. Ik ga een mal van beide bakken maken zodat ik ze op elkaar kan leggen en in de juiste hoek verdraaien kan.
Hoe het in een computer moet heb ik geen kaas gegeten. Misschien ben jij daar goed in?
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Gebruikersavatar
hanzzz...
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 295
Lid geworden op: 12 feb 2007 09:13
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: 2.5 TDI inbouw

Ongelezen bericht door hanzzz... »

Ik heb nu nog een plaat los liggen (gekocht bij Tim in de UK).... maar woon niet om de hoek.
groetjes,
Hans

'84 poptop camper,AGT bak, 1z motor
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Aan een foto zou ik ook genoeg hebben voor Robin ter verificatie. De boutpatronen van bak en motor heb ik al in CAD.
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: 2.5 TDI inbouw

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Hans, wil jij Jeltuh een paar mooie foto's mailen van de plaat?
Zou ik heel erg op prijsstellen :mrgreen:

Komt jou blok/bak ook in een hoek van 50gr??

Mijn set-up wel: 1Z TDI (4cilinder) met audi 80 TDI bak.
Ik had net speciaal dik papier gekocht om sjablonen van te maken :lol:
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: 2.5 TDI inbouw

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Ik heb nog een draadje via een goede klant van me.
De man heeft z'n machine fabriek verkocht (met cnc) en heeft thuis inmiddels weer een nieuwe werkplaats.
Ik ga hem bellen en vragen wat mogelijk is.
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: 2.5 TDI inbouw

Ongelezen bericht door marcel w »

Als er pasplaten gemaakt gaan worden voor de tdi 4 cil met upsidedown v-bak doe ook ik graag mee.die ombouw wil ik binnenkort ook gaan doen :-)
Groet marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Een 5 cylinder ligt origineel al op 28 graden en is dus qua pasplaat niet te vergelijken. Boutpatronen van bak en motor zijn wel vergelijkbaar echter zal ik dan de hoek iets moeten verdraaien. Ne pas de problem. Ik stel voor een nieuw topic te openen over dit onderwerp en de uitvoering ervan..
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: 2.5 TDI inbouw

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Ik ben voor, wie doet er mee?
Misschien een idee om de CAD tekening aan te leveren zodat de cnc machine de rest kan doen.
Scheelt weer tijd (en tijd is geld).
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: 2.5 TDI inbouw

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Oh ja, we moeten ook nog adapterbussen voor de aandrijfassen hebben.
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Ik heb waarschijnlijk een andere oplossing voor de aandrijfassen..
Plaats reactie