2.5 TDI inbouw
- Jeltuh
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
- Locatie: Franeker
2.5 TDI inbouw
Ik begin ook maar eens een topic over mijn motorinbouw.
Vorig jaar de WBX DJ gereviseerd maar toch geschrokken van het verbruik deze zomer. Ik had nog een 2.5 TDI staan welke nog een bestemming zocht. De Dehler, welke behoorlijk roest aan de linkerkant en de dakgoten, heeft zijn mannetje gestaan tijdens een 6000km lange reis maar staat nu netjes in de stalling. Ik heb deze zomer een keihard casco op de kop getikt welke ik wil gebruiken om alles van de Dehler over te zetten. Om een lang verhaal kort te maken; De de 2.5 TDI bouw ik momenteel in het casco.
Als eerst een paar foto's
De donorauto, een A6 avant met 6-bak
Motoruitbouw
Motor er uit, geen foto van de kabelboom (zeg maar bos) helaas
Adapter maken om een TDI 5bak (DJE) omgekeerd te kunnen monteren
Ik ga geen stuk van de bak frezen is de bedoeling. Het lager in het vliegwiel kan gelukkig eenvoudig een stukje uitsteken, ook heb ik berekend dat de koppeling nog voldoende over de prise as steekt, wellicht vind ik hier nog wel een truukje op om dit te verlengen. De beugel voor het druklager ga ik ook aanpassen.
Vorig jaar de WBX DJ gereviseerd maar toch geschrokken van het verbruik deze zomer. Ik had nog een 2.5 TDI staan welke nog een bestemming zocht. De Dehler, welke behoorlijk roest aan de linkerkant en de dakgoten, heeft zijn mannetje gestaan tijdens een 6000km lange reis maar staat nu netjes in de stalling. Ik heb deze zomer een keihard casco op de kop getikt welke ik wil gebruiken om alles van de Dehler over te zetten. Om een lang verhaal kort te maken; De de 2.5 TDI bouw ik momenteel in het casco.
Als eerst een paar foto's
De donorauto, een A6 avant met 6-bak
Motoruitbouw
Motor er uit, geen foto van de kabelboom (zeg maar bos) helaas
Adapter maken om een TDI 5bak (DJE) omgekeerd te kunnen monteren
Ik ga geen stuk van de bak frezen is de bedoeling. Het lager in het vliegwiel kan gelukkig eenvoudig een stukje uitsteken, ook heb ik berekend dat de koppeling nog voldoende over de prise as steekt, wellicht vind ik hier nog wel een truukje op om dit te verlengen. De beugel voor het druklager ga ik ook aanpassen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Jelte
Dehler Profi 2.1WBX '88
Jelte
Dehler Profi 2.1WBX '88
- Jeltuh
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
- Locatie: Franeker
Re: 2.5 TDI inbouw
Reminder to myself: Volgende keer zoveel mogelijk uit 1 plaat maken, scheelt slijpwerk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Jelte
Dehler Profi 2.1WBX '88
Jelte
Dehler Profi 2.1WBX '88
- Robin I.
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 12 jun 2012 14:52
- Locatie: Groningen
Re: 2.5 TDI inbouw
Gaaf, ik ga dit volgen!
Preciezie werkje die pasplaat maken
Preciezie werkje die pasplaat maken
Robin
Fiat 500 1968 650cc 23pk
T3 1980 1.8 20v 125pk
Audi A4 1996 1.8 20v 125pk
Fiat 500 1968 650cc 23pk
T3 1980 1.8 20v 125pk
Audi A4 1996 1.8 20v 125pk
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: 2.5 TDI inbouw
Dat tekenen doe ik altijd met een pen en papier, je pakt het profi aan! Ik vind het ook leuk dat je het op een andere manier probeert dan een stuk van de bak af te halen.
Ik heb mijn tekening niet meer gevonden, maar die had je ook niet nodig zo te zien. Succes!
Ik heb mijn tekening niet meer gevonden, maar die had je ook niet nodig zo te zien. Succes!
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: 2.5 TDI inbouw
Succes met de inbouw
- Daan
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 07 apr 2005 22:44
- Contacteer:
Re: 2.5 TDI inbouw
Gaaf deze ga ook in mijn volglijst zetten. Dacht bij het lezen met een V6 te maken te hebben maar het blijkt dat deze dus ook in een 5 cilinder geleverd is. Weer wat geleerd.
Groet Daan
Bus V6 2.8 30v
live life in the fast lane.
busproject foto's op http://photobucket.com/daan
Bus V6 2.8 30v
live life in the fast lane.
busproject foto's op http://photobucket.com/daan
- Jeltuh
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
- Locatie: Franeker
Re: 2.5 TDI inbouw
Thnx, V6 is ook leuk. Maar een 5 cilinder klinkt ubervet en is zeker robuuster dan de V6.
Deze motor heeft 140 pk maar is al gauw op 200pk te krijgen met een andere turbo en grotere verstuivers. Dat is voor latere zorg
Deze motor heeft 140 pk maar is al gauw op 200pk te krijgen met een andere turbo en grotere verstuivers. Dat is voor latere zorg
Groeten,
Jelte
Dehler Profi 2.1WBX '88
Jelte
Dehler Profi 2.1WBX '88
- Daan
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 07 apr 2005 22:44
- Contacteer:
Re: 2.5 TDI inbouw
Als het zo door gaat met al die ombouwen krijgen we straks nog een 200pk+ club
Groet Daan
Bus V6 2.8 30v
live life in the fast lane.
busproject foto's op http://photobucket.com/daan
Bus V6 2.8 30v
live life in the fast lane.
busproject foto's op http://photobucket.com/daan
- Robin '84 T3 TD
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
- Locatie: Zwolle
Re: 2.5 TDI inbouw
Nou, dat pak je goed aan.
Ik ga deze ombouw ook volgen.
Ik rij liever in een dikke diesel van een slurpende benzine
Mooi dat je er ook foto's bij doet.
Ik ga deze ombouw ook volgen.
Ik rij liever in een dikke diesel van een slurpende benzine
Mooi dat je er ook foto's bij doet.
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
- marcel w
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
- Locatie: onderdendam
Re: 2.5 TDI inbouw
Mooi topic om te volgen,je gaat precies doen waar ik al eens over heb gedacht te gaan doe.zo'n 2,5 tdi is kwa koppel en vermogen een pracht motor voor een bus!
Greetz marcel
Greetz marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
- hanzzz...
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 12 feb 2007 09:13
- Locatie: scheveningen
- Contacteer:
Re: 2.5 TDI inbouw
Mooi poject!
Waarom heb je besloten niet je bak af te frezen? Dat was net zoveel werk geweest als die bovenbalk achter "notchen", maar dan had je overall meer ruimte gehad voor riemwissels enzo. en je moet nog steeds ruimte maken voor je startmotor toch?
ik ga hem volgen!
Hans
Waarom heb je besloten niet je bak af te frezen? Dat was net zoveel werk geweest als die bovenbalk achter "notchen", maar dan had je overall meer ruimte gehad voor riemwissels enzo. en je moet nog steeds ruimte maken voor je startmotor toch?
ik ga hem volgen!
Hans
groetjes,
Hans
'84 poptop camper,AGT bak, 1z motor
Hans
'84 poptop camper,AGT bak, 1z motor
- Jeltuh
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
- Locatie: Franeker
Re: 2.5 TDI inbouw
Hoi Hans, de ruimte in de balk was niet vanwege de ruimte voor de bak. Maar om voor en achter wat spelingruimte te creeren voor deze lange motor.
Mijn gedachte was meer om alle onderdelen die ik gebruik makkelijk uitwisselbaar te houdeen. Mocht de bak kapot gaan in verweggistan dan kan ik daar snel een vervanger voor vinden. Alle input, gedachtenwisselingen zijn uiteraard welkom.
Leuk dat er zoveel interesse is. Ik zal dit weekend weer een update doen.
Mijn gedachte was meer om alle onderdelen die ik gebruik makkelijk uitwisselbaar te houdeen. Mocht de bak kapot gaan in verweggistan dan kan ik daar snel een vervanger voor vinden. Alle input, gedachtenwisselingen zijn uiteraard welkom.
Leuk dat er zoveel interesse is. Ik zal dit weekend weer een update doen.
Groeten,
Jelte
Dehler Profi 2.1WBX '88
Jelte
Dehler Profi 2.1WBX '88
- rkoffrie
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 04 jun 2007 17:57
- Locatie: Helmond
Re: 2.5 TDI inbouw
Beste Jelte,
Mooi project hoor; ook ik ga jou volgen...
Maar ik vraag mij wel af of de V-bak zo maar mag worden omgekeerd.
Buiten de aftap- en niveaupluggen (die dan verkeerd zullen zitten) zal je er voor moeten zorgen dat alles wat inwendig moet worden gesmeerd ook daadwerkelijk (voldoende) olie krijgt. Ik ben erg benieuwd hoe je dat gaat oplossen!
Heel veel succes,
Robert
Mooi project hoor; ook ik ga jou volgen...
Maar ik vraag mij wel af of de V-bak zo maar mag worden omgekeerd.
Buiten de aftap- en niveaupluggen (die dan verkeerd zullen zitten) zal je er voor moeten zorgen dat alles wat inwendig moet worden gesmeerd ook daadwerkelijk (voldoende) olie krijgt. Ik ben erg benieuwd hoe je dat gaat oplossen!
Heel veel succes,
Robert
Groeten Robert
T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
- T3x
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 01 mar 2013 23:38
- Locatie: Assebroek (België )
Re: 2.5 TDI inbouw
Toffe technisch uitdaging, ik volg je!
Grts Ruben
T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
- Jeltuh
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
- Locatie: Franeker
Re: 2.5 TDI inbouw
@rkoffrie Ik ben niet de eerste die een bak omkeert. Bij een bepaalde vulling (op te zoeken op internet) zorg je gewoon dat de tandwielen in de olie draaien en de rest met spatsmering smeren. Er zijn gelukkig voorbeelden bekend dat dit werkt. Hier op het forum zijn sowieso 2 bussen met een omgekeerde v-bak.
Groeten,
Jelte
Dehler Profi 2.1WBX '88
Jelte
Dehler Profi 2.1WBX '88
- Robin I.
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 12 jun 2012 14:52
- Locatie: Groningen
Re: 2.5 TDI inbouw
Wanneer je de aftapplug gaat omvormen tot ontluchter hou er dan rekening mee dat deze precies boven het diff zit, er komt hier behoorlijk wat olie naar boven... Beste zou zijn een ontluchter op een andere plek of een catchtankje.
Robin
Fiat 500 1968 650cc 23pk
T3 1980 1.8 20v 125pk
Audi A4 1996 1.8 20v 125pk
Fiat 500 1968 650cc 23pk
T3 1980 1.8 20v 125pk
Audi A4 1996 1.8 20v 125pk