"Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> carrosserie en huishoudaccu
- tdn
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
- Locatie: Dilsen-Stokkem (België)
"Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> carrosserie en huishoudaccu
Nu de grootste onzekerheden achter de rug zijn, tijd om een nieuw draadje te openen voor mijn nieuwe bus!
Mijn vriendin en ik geraakten het niet eens over een mannelijke of vrouwelijke naam, dus hebben we maar voor "Michel" of "Michelle" gekozen, dan zijn we allebei tevreden
Deze bus was voormalig van forumlid Dennis Caravelle (klik voor zijn topic), en toen deze te koop kwam heb ik niet geaarzeld!
Wat technische specificaties die me overtuigd hebben:
- sterke 2.1 DJ waterboxer motor met 112 pk en benzine+LPG
- automatische versnellingsbak
- airco
- stuurbekrachtiging
- centrale vergrendeling
- luxe-interieur met slaapbank
- chroom bumpers
- ...
Kortom, om hetzelfde comfort te bekomen met mijn 1.7D KY bus was ik een fortuin kwijt geweest. De keuze was snel gemaakt dus.
De bus dan maar meteen bij Dennis gaan ophalen, op +/- 300km van Gent. Na het bewonderen van Dennis z'n mooie werkplaats, alle papierwerk en administratie bij de RDW, een export kenteken en tijdelijke verzekering erop gezet en rijden maar!
's Avonds stond hij al in ons straatje:
Dan iets waar ik echt tegenop zag: invoeren en keuren in de administratieve soepketel die België heet.
Eerst en vooral langs de douane om vignet 705 en roze formulier te halen. Ging heel vlot. Kwartiertje wachten en 10 cent betalen en hup, naar de verzekering. Die ging ook heel vlot, en is lekker goedkoop doordat de bus oldtimer is.
Dan keuring. Besloten voor oldtimer keuring te gaan (zonder gelijkvormigheidsattest), aangezien dat het makkelijkst en snelst is, en de enige beperkingen zijn dat je hem niet voor woon-werk verkeer of commerciële doeleinden mag gebruiken (was ik sowieso niet van plan).
Er moesten wel wat dingen aan gebeuren eer de bus in België mocht rondrijden. Dennis had enkele zeer mooie aanpassingen gemaakt, maar helaas konden die niet voor de keuring in België
1. De LPG:
Dit was de grootste (en duurste) aanpassing. Dennis had een heel fijne ringtank laten steken waar het reservewiel normaal gezien komt. Helaas is het absoluut verboden voor Belgische wagens om een tank te hebben vóór de vooras. Belachelijk, maar de voorste tank moest er dus uit . Bovendien moet de vulopening van de tank onder de bank in een beschermende slang zitten, wat ook weer een aanpassing betekende. Kostelijk grapje, en byebye grote actieradius, maar een keuze was er niet...
Bij de LPG specialist:
2. De wielen
Welkom in apenland België. Je moet welgeteld 1 keer (ooit) naar de technische keuring (behalve voor de LPG, dat is jaarlijks), en dan hebben ze van deze regeltjes:
verlagen mag, zolang er 11cm ruimte is (oef, de veren mochten er dus in blijven). Grotere banden mag, maar zolang ze alle 4 even groot zijn, indien dat origineel zo is. . Bovendien zijn spoorverbreders absoluut verboden in België, dus byebye cup velgen. Deze zijn ondertussen verkocht en hebben me wel een mooi stuk van de LPG aanpassing terug bezorgd... Dennis was zo vriendelijk een mooie set winterbanden op velg mee te geven met de verkoop, dus die gaan er nu voorlopig op tot ik een mooie set zomervelgen vind.
Voor de zekerheid maar de originele velgen + banden er op gezet voor de keuring. (2 van Dennis, en 2 van mijn andere T3).
Voor:
Na:
Meteen ook geïnvesteerd in een goede 3 ton garagekrik, slagmoersleutel op 12V en momentsleutel. Werkt heel fijn zo
3. Mistlicht achteraan
Alweer zo'n regeltje. Je moet achteraan een mistlicht hebben. Niet dat iemand dat achteraf dan ooit nog controleert, maar bij de keuring moet het er op.
Na wat gepruts met de bestaande aansluitingen besloten dat dat iets is voor iemand die er verstand van heeft, het opgegeven en gewoon een draadje onder de interieurbekleding getrokken naar achter, en daar een extern mistlicht op aangesloten.
Dus nu heeft Michelle een lelijke pukkel op haar achterwerk!
De smoken taillights die er op zaten mochten ook niet voor de keuring (hoe kan het ook anders ) doordat je de reflectoren dan niet zou zien. Gelukkig had ik de originele lenzen meegekregen.
Uiteindelijk met een bang hartje naar de keuring, en na 2,5 uur wachten (!!!)...
...Jawel! Ze is er door!
Was even adem inhouden toen ze met 3 man aan het kijken waren naar de uitlaat van de standkachel, die minder dan 10cm van de LPG slang zat. Maar uiteindelijk zei de keurmeester "Voor mij is't goed" en waren we er vanaf
Morgen dus naar DIV voor de platen aan te vragen, en we kunnen met de nieuwe bus naar de Ardennen meeting op 1 mei!
Tenslotte nog oud en nieuw naast elkaar:
Mijn vriendin en ik geraakten het niet eens over een mannelijke of vrouwelijke naam, dus hebben we maar voor "Michel" of "Michelle" gekozen, dan zijn we allebei tevreden
Deze bus was voormalig van forumlid Dennis Caravelle (klik voor zijn topic), en toen deze te koop kwam heb ik niet geaarzeld!
Wat technische specificaties die me overtuigd hebben:
- sterke 2.1 DJ waterboxer motor met 112 pk en benzine+LPG
- automatische versnellingsbak
- airco
- stuurbekrachtiging
- centrale vergrendeling
- luxe-interieur met slaapbank
- chroom bumpers
- ...
Kortom, om hetzelfde comfort te bekomen met mijn 1.7D KY bus was ik een fortuin kwijt geweest. De keuze was snel gemaakt dus.
De bus dan maar meteen bij Dennis gaan ophalen, op +/- 300km van Gent. Na het bewonderen van Dennis z'n mooie werkplaats, alle papierwerk en administratie bij de RDW, een export kenteken en tijdelijke verzekering erop gezet en rijden maar!
's Avonds stond hij al in ons straatje:
Dan iets waar ik echt tegenop zag: invoeren en keuren in de administratieve soepketel die België heet.
Eerst en vooral langs de douane om vignet 705 en roze formulier te halen. Ging heel vlot. Kwartiertje wachten en 10 cent betalen en hup, naar de verzekering. Die ging ook heel vlot, en is lekker goedkoop doordat de bus oldtimer is.
Dan keuring. Besloten voor oldtimer keuring te gaan (zonder gelijkvormigheidsattest), aangezien dat het makkelijkst en snelst is, en de enige beperkingen zijn dat je hem niet voor woon-werk verkeer of commerciële doeleinden mag gebruiken (was ik sowieso niet van plan).
Er moesten wel wat dingen aan gebeuren eer de bus in België mocht rondrijden. Dennis had enkele zeer mooie aanpassingen gemaakt, maar helaas konden die niet voor de keuring in België
1. De LPG:
Dit was de grootste (en duurste) aanpassing. Dennis had een heel fijne ringtank laten steken waar het reservewiel normaal gezien komt. Helaas is het absoluut verboden voor Belgische wagens om een tank te hebben vóór de vooras. Belachelijk, maar de voorste tank moest er dus uit . Bovendien moet de vulopening van de tank onder de bank in een beschermende slang zitten, wat ook weer een aanpassing betekende. Kostelijk grapje, en byebye grote actieradius, maar een keuze was er niet...
Bij de LPG specialist:
2. De wielen
Welkom in apenland België. Je moet welgeteld 1 keer (ooit) naar de technische keuring (behalve voor de LPG, dat is jaarlijks), en dan hebben ze van deze regeltjes:
verlagen mag, zolang er 11cm ruimte is (oef, de veren mochten er dus in blijven). Grotere banden mag, maar zolang ze alle 4 even groot zijn, indien dat origineel zo is. . Bovendien zijn spoorverbreders absoluut verboden in België, dus byebye cup velgen. Deze zijn ondertussen verkocht en hebben me wel een mooi stuk van de LPG aanpassing terug bezorgd... Dennis was zo vriendelijk een mooie set winterbanden op velg mee te geven met de verkoop, dus die gaan er nu voorlopig op tot ik een mooie set zomervelgen vind.
Voor de zekerheid maar de originele velgen + banden er op gezet voor de keuring. (2 van Dennis, en 2 van mijn andere T3).
Voor:
Na:
Meteen ook geïnvesteerd in een goede 3 ton garagekrik, slagmoersleutel op 12V en momentsleutel. Werkt heel fijn zo
3. Mistlicht achteraan
Alweer zo'n regeltje. Je moet achteraan een mistlicht hebben. Niet dat iemand dat achteraf dan ooit nog controleert, maar bij de keuring moet het er op.
Na wat gepruts met de bestaande aansluitingen besloten dat dat iets is voor iemand die er verstand van heeft, het opgegeven en gewoon een draadje onder de interieurbekleding getrokken naar achter, en daar een extern mistlicht op aangesloten.
Dus nu heeft Michelle een lelijke pukkel op haar achterwerk!
De smoken taillights die er op zaten mochten ook niet voor de keuring (hoe kan het ook anders ) doordat je de reflectoren dan niet zou zien. Gelukkig had ik de originele lenzen meegekregen.
Uiteindelijk met een bang hartje naar de keuring, en na 2,5 uur wachten (!!!)...
...Jawel! Ze is er door!
Was even adem inhouden toen ze met 3 man aan het kijken waren naar de uitlaat van de standkachel, die minder dan 10cm van de LPG slang zat. Maar uiteindelijk zei de keurmeester "Voor mij is't goed" en waren we er vanaf
Morgen dus naar DIV voor de platen aan te vragen, en we kunnen met de nieuwe bus naar de Ardennen meeting op 1 mei!
Tenslotte nog oud en nieuw naast elkaar:
Laatst gewijzigd door tdn op 18 feb 2021 15:32, 8 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3045
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ
ik wil meerijden tijdens dat weekend
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
- DGio
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 07 apr 2009 21:38
- Locatie: Mesen
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ
Ja Tom... ik kan er van meepraten (lpg, mistlichten, banden,.. ) proficiat allesinds met uw oldi keuring
Giovanni
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 25 mar 2015 09:34
- Locatie: Zoetermeer
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ
Wat een verhaal, ik dacht dat Nederland een moeilijk land was maar dat valt dan nog wel mee!
Veel plezier met jullie nieuwe, mooie en oude bus
Veel plezier met jullie nieuwe, mooie en oude bus
Grtz, Nico
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ
pffff Dacht eerst dat er ging komen: mag niet op de belgische weg ...
Lpg tank niet voor de vooras: kan ik ergens begrijpen i.v.m. frontale botsing maar spoorverbreders ... volgens mij moet je dan een tuning keuring nemen.
In ieder geval: ik ga samen met Kris carpoolen
Lpg tank niet voor de vooras: kan ik ergens begrijpen i.v.m. frontale botsing maar spoorverbreders ... volgens mij moet je dan een tuning keuring nemen.
In ieder geval: ik ga samen met Kris carpoolen
- Dennis Caravelle
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 15 okt 2011 15:16
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ
Wat een verhaal Tom
Die pukkel heb je daarvoor in de carat beplanking geboord of gezaagd??
De achterlichten mochten ook niet? Ook niet met aan aparte reflector?
Wat een rare regels allemaal daar.. Succes met de rest een veel plezier met de bus..
Die pukkel heb je daarvoor in de carat beplanking geboord of gezaagd??
De achterlichten mochten ook niet? Ook niet met aan aparte reflector?
Wat een rare regels allemaal daar.. Succes met de rest een veel plezier met de bus..
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ
Gelukkig kunnen jullie wel prima bier brouwen. Gefeliciteerd met de goedkeuring.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- T3x
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 01 mar 2013 23:38
- Locatie: Assebroek (België )
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ
Proficiat Tom! heel mooi bus! Ik doe mee met kris en Lieven met de carpoolen
Grts Ruben
T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
- Daan
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 07 apr 2005 22:44
- Contacteer:
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ
Wat een ongelofelijke mooie bus vind ik dat. Jammer dat onze zuiderburen zo streng zijn met de regeltjes want de velgen die eronder zaten staan juist zo mooi.
Groet Daan
Bus V6 2.8 30v
live life in the fast lane.
busproject foto's op http://photobucket.com/daan
Bus V6 2.8 30v
live life in the fast lane.
busproject foto's op http://photobucket.com/daan
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14977
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ
Is niet nodig ook, elk EU lid moet bij import van een auto, deze zonder nadere eisen op kenteken zetten.
Sterker nog, er is al een uitspraak van het hof van europa welke Belgie opdraagd om de europese regels uit te voeren.
Dan ben je van deze poppekast af.
Theo
Sterker nog, er is al een uitspraak van het hof van europa welke Belgie opdraagd om de europese regels uit te voeren.
Dan ben je van deze poppekast af.
Theo
- sander
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 17 jun 2012 21:12
- Locatie: Delfzijl
- Contacteer:
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ
Mooie upgrade, alleen erg jammer van al die regeltjes. vooral dat je afscheid moest nemen van die velgen, die stonden erg mooi!
- tdn
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
- Locatie: Dilsen-Stokkem (België)
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ
Mja Theo, daar hebben ze helaas hier bij de keuring lak aan.Theo Postma schreef:Is niet nodig ook, elk EU lid moet bij import van een auto, deze zonder nadere eisen op kenteken zetten.
Sterker nog, er is al een uitspraak van het hof van europa welke Belgie opdraagd om de europese regels uit te voeren.
Dan ben je van deze poppekast af.
Theo
Ik hou m'n ogen open voor dezelfde velgen, die zonder spoorverbreders passen, want vond ze ook heel mooi
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14977
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ
Voor dat Vlaams en Frans Belgenland dit opgelost hebben ?
Ik geloof er niet zo in
https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_richtlijn
Volledige, tijdige en correcte omzetting van de Europese richtlijnen is een verplichting die krachtens het EG-Verdrag rust op de Lidstaten.
Zo gauw een van de lidstaten de richtlijn omgezet heeft in een wet kun je als Europees burger een beroep doen op het grondbeginsel dat elke Europeese burger gelijk is. Dat de wetgever in het land waar je woont gewoon laat is met het omzetten van de richtlijn is pech voor die wetgever. Discriminatie mag gewoon niet
Zo zijn er wel meer zaken in Europa wat raar gaat, en dan niet zo als de populisten je wijs willen maken.
Maar terug on topic
Theo
Ik geloof er niet zo in
https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_richtlijn
Volledige, tijdige en correcte omzetting van de Europese richtlijnen is een verplichting die krachtens het EG-Verdrag rust op de Lidstaten.
Zo gauw een van de lidstaten de richtlijn omgezet heeft in een wet kun je als Europees burger een beroep doen op het grondbeginsel dat elke Europeese burger gelijk is. Dat de wetgever in het land waar je woont gewoon laat is met het omzetten van de richtlijn is pech voor die wetgever. Discriminatie mag gewoon niet
Zo zijn er wel meer zaken in Europa wat raar gaat, en dan niet zo als de populisten je wijs willen maken.
Maar terug on topic
Theo
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ
Maar Theo, de Belgen volgen toch EU recht en regels. Daar heb je "keuren als alleenstaand geval" voor. Duurt enkel wat (lees véél) langer.
Keuren als oldtimer of zoals voorheen in België geleverd is geweest is goedkoper en gaat sneller
Keuren als oldtimer of zoals voorheen in België geleverd is geweest is goedkoper en gaat sneller
- Tux
- Komt net kijken
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 28 apr 2015 22:00
- Locatie: Gent & Bilzen
- Contacteer:
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ
Zonet je bus gezien en zag er zéér tof uit Indien mijn maat uw geliefde Marcel koopt beloof ik u dat we deze zullen soigneren!
Veel succes met Michelle
Bart
Veel succes met Michelle
Bart
It's a bargain
Grtz,
Bart
Grtz,
Bart
- tdn
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
- Locatie: Dilsen-Stokkem (België)
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ
Merci!
Inderdaad, Michelle/Michel is sinds maandag officieel Belg, en heeft de plaat om het te bewijzen!
Deze morgen bij een vriendelijke man uit Laarne ook zo goed als nieuwe 2dehands 185R14C banden gestoken, want de banden die er op zaten waren echt op en maakten veel lawaai. Dus we kunnen met een gerust hart naar de Ardennen meeting
Nu op het gemakje uitkijken naar een andere mooie zomervelg. Misschien vlak voor de winter ofzo, dan komen er ineens veel te koop
Inderdaad, Michelle/Michel is sinds maandag officieel Belg, en heeft de plaat om het te bewijzen!
Deze morgen bij een vriendelijke man uit Laarne ook zo goed als nieuwe 2dehands 185R14C banden gestoken, want de banden die er op zaten waren echt op en maakten veel lawaai. Dus we kunnen met een gerust hart naar de Ardennen meeting
Nu op het gemakje uitkijken naar een andere mooie zomervelg. Misschien vlak voor de winter ofzo, dan komen er ineens veel te koop
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic