Hefdak sluit niet aan

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Gebruikersavatar
VinO
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 mei 2014 12:17

Hefdak sluit niet aan

Ongelezen bericht door VinO »

Hallo busgenoten,

Wij hebben een busje met een hefdak. Het hefdak was aan flinke opknapbeurt toe. En dat heb ik de afgelopen weekenden dus gedaan. Hefdak van de bus gehaald, kaal geschuurd, plekjes bijgewerkt, in de primer gezet en opnieuw geschilderd (2 keer). Zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant. Was een beste klus maar prima te doen en best trost op het resultaat.

Toen moest het hefdak weer op de bus. Met drie mensen het hefdak op de bus getild en het hefdak vastgebout (met natuurlijk alle nieuwe bouten en moeren). Ik helemaal trots en dacht klaar! (een klein stemmetje in mij riep al ... dit ging wel heel makkelijk maar ik dacht soms zit het mee).

Maar ..... nu sluit het hefdak aan de achterzijde niet aan op de bus. Het hefdak zit op vier punten vast aan de bus, aan de voorzijde met de buisconstructie en aan de achterzijde met scharnieren (links en rechts). Aan de buisconstructie heb ik niet gezeten. Ik ben als volgt te werk gegaan. Hefdak dicht doen, kijken waar de kier zit, kier zit aan de linkerzijde, dak omhoog, linkerscharnier iets naar achter tikken (of naar voren), scharnier vastbouten, dak weer dicht om te kijken naar het resultaat. Inmiddels heb ik alle varianten ruimschoots geprobeerd maar het lukt me niet om het hefdak te laten aansluiten aan de bus. Ben ruim 5 uur verder en niet het gewenste resultaat. :(

Nu hoor ik jullie denken .... Heb je dan geen voorfoto's gemaakt? Heb je ook de scharnieren niet gemarkeerd op de bus (met een streepje ofzo). Moesten deze scharnieren uberhaupt van de bus en hier ook geen foto's van gemaakt. Nee, nee, nee en nee. [[head]]

Mijn vraag aan jullie, hebben jullie tips voor mij om het hefdak wel aan te sluiten of kan iemand mij helpen. Ik ben echt een beetje ten einde raad.

Hoor graag van jullie en nu al bedankt.

Vincent
Groetjes Vin & Odet
Gebruikersavatar
VinO
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 mei 2014 12:17

Re: Hefdak sluit niet aan

Ongelezen bericht door VinO »

Hallo Steven,

Dank voor je reactie. Het is een Westfaliadak. Het lip van het rubber sluit de ene keer beter aan dan de andere keer. Heb ik het aan de voorkant goed dan is ie aan de achterzijde weer niet goed.

Heb jij alleen aan de achterscharnieren je aanpassingen gedaan om het dak te stellen? Of ook aan de buisconstructie voor?

Ga met je advies aan de gang, ik houd je op de hoogte.

Vincent
Groetjes Vin & Odet
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Hefdak sluit niet aan

Ongelezen bericht door Ewout »

Hoi Vincent,

Bekend probleem. Had bij mij inderdaad te maken met de positie van de achterscharnieren op het dak. Ik heb het uiteindelijk opgelost door de bouten waarmee het scharnier op het dak zit eerst losjes vast de draaien (zodat de scharnier nog een beetje over het dak kan schuiven. Toen dak dichtgeklapt (bleef aan 1 kant kieren). Toen met beetje kracht het hefdak aan de achterzijde op het vaste dak gedrukt (geen kier meer). Daarna vanuit de binnenkant van de bus (bij mij zat de tent er nog niet in, anders onderzijde tent losmaken) de positie gemarkeerd. Daarna dak weer open (en inderdaad, scharnier verschoof van positie...) en scharnier op gemarkeerde positie vast gezet. Meen me overigens te herinneren dat ik de positie ook een keer vanaf de buitenzijde gemarkeerd heb (achterzijde kan je beetje optillen, maar wwet ik niet meer zeker.

Succes, Ewout
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Hefdak sluit niet aan

Ongelezen bericht door Ewout »

En wellicht nog een andere oorzaak: als de scharnieren op de juiste plek op het dak staan (voldoende naar voren/achter), kan het zijn dat de scharnieren te veel naar buiten hellen. Hierdoor kan een van de armen van het scharnier net achter de klinknagel van het draaipunt van het scharnier blijven haken, waardoor je scharnier onvoldoende inklapt ( en dak dus open blijft staan). Oplossing is de voet van het scharnier iets naar binnen schuiven.
In mijn geval (tweedehands dak op kastenwagen) moest ik de voet van het scharnier iets uitbuigen waardoor het scharnier net iets rechter op het dak kwam te staan. In jouw geval zou dit laatste niet moeten hoeven, omdat het dak en de bus al eerder gepast hebben.

Nogmaals succes, Ewout
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Hefdak sluit niet aan

Ongelezen bericht door Ewout »

Ik heb het ook alleen over de scharnieren achter, de buizen hebben nauwelijks invloed op het sluiten van het dak (aan de achterzijde).
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
VinO
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 mei 2014 12:17

Re: Hefdak sluit niet aan

Ongelezen bericht door VinO »

Hallo Steven, Ewout,

Dank voor jullie input, ik ga as zondag weer aan de slag. Ik houd jullie op hoogte.

Vincent
Groetjes Vin & Odet
Gebruikersavatar
mmeijer
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 sep 2014 15:48

Re: Hefdak sluit niet aan

Ongelezen bericht door mmeijer »

vincent,

heb het zelfde probleem gehad, aan de achterzijde stond mijn dak 1 CM open.
doordat het dak bijna dicht zit kan je de oorzaak niet zien.

het kan misschien zijn dat je mooie nieuwe boutjes te lang zijn waarmee de scharnieren vast zitten aan het hefdak.
deze steken dan binnen te ver door waardoor je dak met deze botjes op de scharnieren valt.

aan de binnenzijde van het dak mogen de de boutjes maar minimaal doorsteken, anders vallen de scharnieren niet helemaal dicht.

mattijs
Groeten mattijs meijer.

Vespa PK 50 '88-Vespa Special '82-Honda CB750KZ '79 Cafe-Volkswagen T3 Caravelle '89 1.9D Zelfdbouw camper (project).
Gebruikersavatar
VinO
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 mei 2014 12:17

Re: Hefdak sluit niet aan

Ongelezen bericht door VinO »

Hallo,

Even een update. Ik heb de boutjes van de scharnieren losgedraaid en het dak dichtgedaan. Het dak valt precies op zijn plek :). Maar het aftekenen van de scharnieren ging wel wat lastig, het dak van de bus zelf zit in de weg (=ombouwcamper). Dus was geimproviseerd met een langestaaf en potlood eraan vastgetaped. Aftekenen gaat dan niet heel precies dus het dak zit nog helemaal op zijn plekje, maar ik heb wel vertrouwen dat het goed gaat komen.

De nieuwe boutjes zijn kort genoeg waarbij het scharnier goed dichtvalt.

Dank jullie allemaal.

Vincent
Groetjes Vin & Odet
Plaats reactie