cilinder sloten schoonmaken/reviseren

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: cilinder sloten schoonmaken/reviseren

Ongelezen bericht door ReneK »

Gisteren het slot van de bijrijders kant eens gedemonteerd. Ik dacht altijd dat hier een afwijkende sleutel bij hoorde die kwijt was. Bleken de slotplaatjes zo vast geoxideerd en geplakt in de cilinder te zitten dat deze niet meer te verdraaien was. Na verwijderen van oude harde dotten vet en oxidatie werkte mijn originele contactsleutel weer. Het is een eenvoudige klus. Alleen de volgorde van de plaatjes even goed bewaren en zorgen dat de veertjes niet wegspringen.

Moet nu weer een nieuwe sleutel laten bijmaken van de originele nieuwe omdat de cilinder een beetje hakerig draait met de ingesleten sleutel.
Laatst gewijzigd door ReneK op 26 apr 2020 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: cilinder sloten schoonmaken/reviseren

Ongelezen bericht door krisg »

ik heb hier een lading veertjes en plaatjes liggen maar ben er nog niet aan begonnen...
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Gvandaal
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 126
Lid geworden op: 05 okt 2019 20:47

Re: cilinder sloten schoonmaken/reviseren

Ongelezen bericht door Gvandaal »

Sloten kan je best droogsmeren met grafietpoeder. Maar aangezien WD40 niet hielp zal er iets anders aan de hand zijn.
groet,
Geert

1986 Volkswagen T3 1.9TD (camper project)
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: cilinder sloten schoonmaken/reviseren

Ongelezen bericht door ReneK »

Afgelopen week ook het slot van de bestuurderszijde gedaan. Ik heb ooit de originele deurgreep vervangen door een nieuwe imitatie omdat ik ook hier dacht dat er een sleutel bij hoorde die we niet hadden. Helaas de originele greep weggegooid anders was deze na een schoonmaakbeurt misschien ook wel met de originele contactsleutel te gebruiken. Nu via marktplaats een gebruikte originele greep gekocht en hiervan de cilinder van nieuwe plaatjes en veertjes voorzien (bij Thomas Koch nieuw te koop). Helaas was één type plaatje uitverkocht dus heb ik twee oude gerecycled. De 2e hands deurgreep bleek helaas zo versleten dat de gaatjes in de ontgrendelingshefboom doorgesleten waren waardoor deze niet meer op de juiste plaats terug kwam na inknijpen. Na wat vijlwerk de originele cilinder in de imitatie deurgreep kunnen zetten. Nu weer één sleutel voor alle sloten en das prettig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Plaats reactie