Compressor

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Compressor

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Hoi allemaal,

Ik overweeg om op termijn een compressor aan te schaffen om de werkzaamheden aan mijn bus te vergemakkelijken. Wel wil ik eigenlijk niet meer dan 250 euro uitgeven. Dat geld moet ik al in vers blik steken.

Nu zag ik deze website, iemand daar ervaring mee en zou de kibani 50 liter of 80 liter een beetje ok zijn?
http://betaalbaarshoppen.nl/voor-de-klu ... ompressors

Is die geschikt voor het volgende:
- werken met een spot straalpistool, zoiets als die van rustbuster
- wellicht op termijn wat spuitwerk
- ooit misschien ander gereedschap op aansluiten als bijvoorbeeld een ratel, maar voor nu voldoet een blaaspistooltje.

Hebben jullie nog andere adviezen of alternatieven? Er is zoveel keus, zie door de bomen het bos niet meer.

Groetjes,

Erik
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5459
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Compressor

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik heb een simpele oude Airpress van 215 liter/min, 10 bar en 25 litertank. Echt hobbycijfers. Maar spuiten en stralen gaat prima. Bandjes oppompen. Voor luchtgereedschap als ratels heb je vaak een hogere luchtopbrengst per minuut nodig. Een goede accuslagmoersleutel is goedkoper dan een goede compressor...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Voormalig lid 91

Re: Compressor

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

en met een accuslagmoersleutel haal je hetzelfde moment als met een goede lucht-slagmoersleutel?

Voor je antwoord, ik heb 3 slagmoersleutels op accu (hitachi, allen met verschillen aanhaalmoment) en 3 op lucht (ook met verschillend aanhaalmoment)

Overigens voor de prijs van een accu-slagmoersleutel koop je ook een compressor, maar je kunt met die accu slagmoersleutel geen banden oppompen, lucht blazen, slijpen, snijden schuren enz.
Nu kun je dat met een compressor ook niet, maar als je de compressor eenmaal hebt, valt de aankoop van budget gereedschap wel mee (al kun je voor sommige dingen beter merkgereedschap nemen)

Voorbeelden van merk luchtgereedschap in mijn kist;
karosseriezaag van Hazet
Slagmoersleutel van Asta en Rodac
bandenpomp van Rodac
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5459
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Compressor

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik denk dat jij het gereedschap ook net wat vaker beet hebt dan de gemiddelde buseigenaar, Ad. :mrgreen:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Compressor

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Kijk aan, wat ik hieruit opmaak is dus dat het niet heel veel uitmaakt voor lokaal wat stralen en spuiten?

Hoe belangrijk is het verschil tussen 8 en 10 bar als hier om bovenstaande gaat? Ik dacht altijd dat het heel belangrijk is om een grote tankinhoud en luchtopbrengst te hebben.

Wat ik uit jullie verhaal opmaak is dat je uiteindelijk met de investering meer hebt aan een compressor?

Wat is handiger, volgens de website dezelfde prijs: dubbele motor met 50 liter of enkele motor en 80 liter inhoud.

Groetjes,

Erik
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Compressor

Ongelezen bericht door luizenbos »

ik zou ik dubbele motor met 50 liter nemen je komt altijd lucht tekort als ik aan het stralen ben
100 liter dubbele zuiger red ik het niet altijd en maar wachten :mrgreen:

Nog beter is :idea: 100 liter tank dubbel zuiger heb je even meer buffer de kleinere maken meer een jank geluid die had ik heel snel teruggebracht denk erom als je hem hebt ga je wel steeds meer ermee doen voor de gekste dingen .

je kan ook op markplaats kijken voor een 2dehans heb misschien iets meer voor minder aan geld kan je keuze later bijstellen

ik straal zelf met 8 bar met meer :!: gaat je tank sneller leeg en alleen nog maar met veel ( roest lees druk )dat is ook de ( reden dat ik als ik dingen onroest in de schoonmaak azijn leg ) kan hem niet altijd bij houden laat staan een kleinere

vooral met schuren lucht sleutel en knipschaar gaat het erg hard schuren doe ik alleen elektrische je komt er wel achter als dat ding naast je staat te denderen

gaat ik altijd weer naar even buiten :wink: wachten tot die vol is ondanks me oorkleppen :buiken: succes met je keuze .
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Voormalig lid 91

Re: Compressor

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Een tijd geleden een 2 cilinder compressor gezien van 500 watt. Wedden dat een 1 cilinder van 1500 watt meer lucht geeft?

Kijk dus naar het verpomp volume en het wattage. Meer is immers beter

@ Steven;
Elke werkende compressor is beter als geen compressor
Met genoeg geduld kun je ook met een bouwmarkt compressor zandstralen. Hoe meer lucht de compressor geeft, hoe makkelijker het echter gaat.
Gebruikersavatar
JKGW
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 okt 2014 19:19
Locatie: Groningen

Re: Compressor

Ongelezen bericht door JKGW »

Hoe veilig het is moet je me niet vragen, maar ik heb ooit twee lege en omgespoelde propaantanks op mn compressor aangesloten. Zo had ik een grotere capaciteit en duurde het veel langer voordat mn druk te laag werd.

Tanks wel buiten achter een stenen muur gezet :buiken:
Gr,

Arjan
Voormalig Lid 27

Re: Compressor

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 27 »

http://www.compressorcenter.nl/product/ ... rboss.html

Hoi Erik,
Ik heb deze en hij bevalt me best.
Handig voor de klussen aan de bus [[thumbup]]
Voormalig lid 91

Re: Compressor

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Arjan let er wel op dat je de tanks ondersteboven aansluit. Propaan wordt vloeibaar bij ca 10 atm, de testdruk voor de tanks is meen ik 30 atm. Hoezo zou dit dan niet veilig zijn?

De koude tanks verzamelen condens. Naarmate ze langer in gebruik zijn zullen ze dus vol raken met water. Door de aanvoer en afvoer van lucht aan de onderzijde te doen voorkom je dit. Een waterafscheider moet er toch tussen hangen, maar periodiek water uit de tank halen heb je dan niet. (is ook lastig met maar een aansluiting)
Gebruikersavatar
JKGW
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 okt 2014 19:19
Locatie: Groningen

Re: Compressor

Ongelezen bericht door JKGW »

Goede tip!

Het was echter maar voor een middagklusje en "goh zou dat werken?". De opstelling is inmiddels verleden tijd. Werkte wel goed.

Waterfilter heb ik er sowieso tussen. Compressor werd vaak gebruikt bij het uitblazen van computers die ik repareerde etc.
Gr,

Arjan
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Compressor

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Waarom ik de vraag stelde van de compressor is dat ik afweeg wat de beste optie is om de naden van mijn bus te ontroesten en goed schoon (lees: kaal) te maken met bijvoorbeeld zo'n straalsetje. Of voldoet de slijptol ook? Wat kan ik dan het beste gebruiken op de slijptol om te ontroesten?

Ik heb namelijk ook wel eens gelezen dat je met een slijptol teveel warmte creëert waardoor het lijkt of je roest verwijderd maar dat dus niet zo is.

In het geval van de slijptol kan ik de aanschaf van een compressor nog even uitstellen totdat ik de bus wellicht ga spuiten.

Groetjes,

Erik
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2495
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Compressor

Ongelezen bericht door servicebus »

Met een 1mm door slijpschijf kun je heel netjes de naden schoon slijpen.
100℅ schoon krijg je alleen als je het plaatwerk los van elkaar haalt.
Zo zijn er ook theorieën over het vertinnen van deze naden, maar dat werkt ook alleen maar als de naad geheel roest en conserveringsmiddel vrij is, dus op blanke plaat, want VW heeft het plaatwerk wel geconserveerd voor het puntlassen....
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Compressor

Ongelezen bericht door rick »

Wat ik deed waardoor de roest in ieder geval 7 jaar niet terugkwam;

- ontroesten met slijpmateriaal
- behandeling met Fertan
- spoelen en drogen
- behandeling met Ferpox
- naad aflakken
- naad vol persen met Mike Sanders vet
- overtollige vet met ontvetter verwijderen (aantal keren met lap herhalen)
- met geschikte kit afwerken
- kit gedurende een week of langer laten uitharden totdat hij gekrompen is (barst de later aangebrachte lak niet).
- afwerken met lak.

Binnenzijde zo mogelijk ook behandelen.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voormalig lid 91

Re: Compressor

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Erik, kom gerust eens langs om mijn borstel uit te proberen.
Afbeelding

Het oppervlak wat je ermee kunt bereiken is dit;
Afbeelding

zonder compressor! maar let op, ook in dit geval kost goed gereedschap een paar centen!
Hier komen die foto's vandaan; https://www.facebook.com/Houtstoker/photos_stream
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Compressor

Ongelezen bericht door Erik Middel »

houtstoker schreef:Erik, kom gerust eens langs om mijn borstel uit te proberen.

zonder compressor! maar let op, ook in dit geval kost goed gereedschap een paar centen!

Bedankt voor je aanbod! Gelukkig is Maasbree ver weg van onze woonplaats (Kampen) want ik zou jaloers worden van je werkplaats en dat is een slechte eigenschap :shock:. Gelukkig heb ik sinds twee maanden een schitterende overdekte ruimte waar ik alle kanten op kan en niemand in de weg zit.

De borsteltjes zijn duur bedoel je? Mijn huidige haakse slijper doet het niet goed dus moet op zoek naar een andere (tips zijn welkom, bijv. 115 mm of 125 mm). En waar koop je die borsteltjes? Zijn die vergelijkbaar effectief als met plaatselijk zandstralen?
rick schreef:Wat ik deed waardoor de roest in ieder geval 7 jaar niet terugkwam;
Super, heel helder! Paar vraagjes ter verduidelijking:
- Waar spoel je mee? Geen water neem ik aan.
- De naad aflakken, bedoel je met de gekozen kleur of nog met de Ferpox?
- Hoe bedoel je volpersen met MS vet? gewoon met een vetspuit?
- Welke kit heb je gebruikt? (goede tip van het laten uitharden!)
- Gebruik je na het kitten (voor het lakken) nog een roestwerende primer?

servicebus schreef:Met een 1mm door slijpschijf kun je heel netjes de naden schoon slijpen.
Goeie! Ik was al bang om de boel dan door te slijpen, maar je bedoeld dus gewoon voorzichtig er langs om schoon te maken.

Super fijn deze heldere reacties, daar kan ik vast straks verder mee!

Groetjes,

Erik
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Plaats reactie