Eindelijk is het zover! Sinds 2012 zijn wij de trotse eigenaar van een gele VW T3 uit 1981 met een luchtgekoelde motor (CU). Samen hebben we enorm genoten van een flinke rondreis door Europa (2012) met als belangrijke bestemming een bezoek aan Rome. Verder hebben mijn vrouw en ik (en sinds februari 2015 onze prachtige dochter) mooie trips gemaakt door de Ardennen, Luxemburg, Duitsland en natuurlijk ook gewoon Nederland.

Sinds augustus 2015 hebben we de beschikking over een schitterende ruimte waar ik al het onderhoud aan de bus kan doen. Wat een luxe! We hebben besloten om de bus een goede opknapbeurt / roestauratie te geven zodat deze langer mee kan. Daarom is het tijd voor deze 'projectpagina' zodat anderen mee kunnen genieten en ik vooral gebruik kan maken van zoveel expertise op dit forum.

In de afgelopen weken heb ik heel veel gereedschap bij elkaar verzameld en langzaam bouwen we het wat op. Mijn vader is erg enthousiast en helpt graag een handje mee hier en daar. Zo is het interieur er inmiddels helemaal uit en tussendoor oefen ik wat met het lassen (op een oude motorkap van een sloopauto overigens).

Gegevens
Het gaat hier om een Volkswagen T3 uit 1981 met een 2.0l luchtgekoelde benzine motor (CU) op bandjes uit 2012. In 1999 is de motor gereviseerd en nog eerder is de bus een keer opnieuw in de verf gezet. De opbouw is van Eurec, met een hoogdak. Verder enorm veel handige accessoires waar we dankbaar gebruik van maken, zoals het bekende pedaalslot, tochtroosters, bustent noem maar op.
Reeds gedaan (tot aan nu)
De koelkast werkte niet goed. Deze hebben we eruit gehaald en 'gereviseerd'. Nu is het bijna een vrieskist, dus daar klopt inmiddels iets niet meer. Daarnaast hebben we tweemaal wat los onderhoud uitgevoerd welke bestond uit het verversen van olie, oliefilter, bougies en luchtfilter. In 2012 heb ik er een nieuwe accu ingezet, de handremkabel vervangen, en ook de dynamo is vervangen (dure uitgebuite reparatie in Italië). Ook de versnellingsbak olie heb ik eenmaal ververst. Afgelopen zomer zat de voorrem vast. Links heb ik de klauw vervangen en direct daarmee de remvloeistof vervangen en de boel ontlucht (daarmee ook de versnellingsbak ontlucht). Verder wat kleine dingetjes.
Wat te doen
Voor het gemak heb ik maar even een lijstje gemaakt in willekeurige volgorde. Deze lijst zal zichzelf ongetwijfeld vermenigvuldigen naar gelang de werkzaamheden zich vorderen.
- Rondom rotte plekken aanpakken. Deze zitten vooral aan de buitenkant. Met het interieur er uit blijkt het aan de binnenkant vooralsnog erg mee te vallen.
- Naden ontroesten en opnieuw kitten.
- Ruiten eruit (eventueel nieuwe rubbers) en nalopen.
- Ruit voor eruit en de hoeken repareren.
- Bumpers ontroesten en opnieuw lakken.
- Schuifrail schoonmaken.
- Schuifdeur en andere deuren aanpakken.
- Zwarte plastic onderdelen buiten de bus opnieuw spuiten.
- Gootjes vervangen.
- Koelkast repareren.
- Rubbers stuurkolom vervangen.
Wensen / Idealen
- De bus geheel opnieuw in de verf zetten.
- Een eigen interieur ontwerpen en bouwen, wel in de 'retro' stijl en net zo praktisch.
- Een hefdak (het liefst een zijwaardse, maar die zijn niet te vinden of duur).
- Op de langere baan de motor echt eens goed nalopen.
Ik hoop jullie hiermee op de hoogte te houden! Opmerkingen en tips zijn altijd heel welkom.