Bus carrosserie restauratie vragen

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Gebruikersavatar
de Hunter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 719
Lid geworden op: 29 sep 2009 12:19
Locatie: regio Dokkum

Bus carrosserie restauratie vragen

Ongelezen bericht door de Hunter »

Hallo allemaal,

Ben bezig om prijzen aan te vragen voor het opknappen van de carrosserie van de bus.
Probleem bij mijn bus is als eerder aangegeven het rechter achterpaneel.
Ben naar twee restaurateurs/ spuiters geweest met de volgende vraag;
* uitslijpen paneel rechts achter onder schuifdeurrail volledig tot onder
* uitslijpen instappen links en rechts
* inlassen nieuw paneel en instappen (lever zelf klokkerholm paneel en instappen toe)
* bus geheel strak maken, roestplekjes voorwerken
* bus geheel overspuiten in originele kleur

Nu heb ik een tweetal prijzen gekregen die helaas niet helemaal vergelijkbaar zijn.

Prijs 1; als boven omschreven incl in-/uitbouw alle delen maar excl spuiten dak € 5800,--
Prijs 2; als boven omschreven, moet echter de bus zelf uitbouwen maar dak wordt wel meegespoten € 4000,--

Met uitbouwen bedoel ik dan, bumpers en zijplanken eraf, lampen gril ed verwijderen. Ruiten eruit halen enz.
Alles is wel onder voorbehoud van evt onverwachte grote roestspots achter de zijplanken.

Prijs 1 is een oldtimer restaurateur die eigenlijk niks anders doet dan oude autos restaureren.
Prijs 2 is een moderne spuiterij waarvan de eigenaar graag zo nu en dan een oude auto restaureert.
Bij beiden ben ik de bus een paar maand kwijt, ze willen de werkzaamheden tussen hun normale werk door doen.

Wat is jullie 1e indruk bij deze prijzen, zijn dit redelijke prijzen voor dergelijke werkzaamheden??
Tips?

grtz, Johan
groeten, Johan
VW T3 2.1 DJ Caravelle GL
VW Mk1 Cabriolet '86
VW Mk 1 Cabrio Wolfsburg edition '85
VW Lupo Open Air 1.4 2000
______________

Oan't moarn!!
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Bus carrosserie restauratie vragen

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Het lijken me heel fatsoenlijke prijzen, arbeids kosten zijn nu eenmaal het meeste.

Theo
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5457
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Bus carrosserie restauratie vragen

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Is Douwe bij 1 van deze bedrijven, want dat is een 'echte' T3-lasser. Ik kan me voorstellen dat hij slijpen, lassen en voorbewerken doet en dat je hem laat afspuiten in een spuitcabine
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
de Hunter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 719
Lid geworden op: 29 sep 2009 12:19
Locatie: regio Dokkum

Re: Bus carrosserie restauratie vragen

Ongelezen bericht door de Hunter »

Roerdomp schreef:Is Douwe bij 1 van deze bedrijven, want dat is een 'echte' T3-lasser. Ik kan me voorstellen dat hij slijpen, lassen en voorbewerken doet en dat je hem laat afspuiten in een spuitcabine
Nee, deze prijzen zijn van een restauratiebedrijf en een autospuiter.
Wil graag alles bij 1 partij, scheelt heen en weer gesleep.
Het laswerk is verhoudingsgewijs klein tov de hele make over.
groeten, Johan
VW T3 2.1 DJ Caravelle GL
VW Mk1 Cabriolet '86
VW Mk 1 Cabrio Wolfsburg edition '85
VW Lupo Open Air 1.4 2000
______________

Oan't moarn!!
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Bus carrosserie restauratie vragen

Ongelezen bericht door rick »

Er wordt gesteld; "Alles is wel onder voorbehoud van evt onverwachte grote roestspots achter de zijplanken".

En hoe zit het met de rest van de bus?

Het mag bekend zijn dat roest bij de T3 goed geinventariseerd moet worden alvorens je een offerte kunt maken. Is dat gebeurd?

Het lijkt mij onmogelijk om voor die prijzen een T3 met de bekende problemen volledig te herstellen wat betreft roestvorming en lakwerk, ook al wordt het dak niet meegespoten. De ervaring leert dat overal wel roest of gaten blijken te zitten als de bus goed onderzocht wordt. Daarbij blijkt de roestschade altijd véél groter dan aanvankelijk gedacht.

En ga er vanuit dat de uiteindelijke prijs die betaald moet worden het offertebedrag aanzienlijk overschrijdt. De uitvoerder valt daarbij terug op zinsneden zoals in de eerste alinea.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
de Hunter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 719
Lid geworden op: 29 sep 2009 12:19
Locatie: regio Dokkum

Re: Bus carrosserie restauratie vragen

Ongelezen bericht door de Hunter »

rick schreef:Er wordt gesteld; "Alles is wel onder voorbehoud van evt onverwachte grote roestspots achter de zijplanken".

En hoe zit het met de rest van de bus?

Het mag bekend zijn dat roest bij de T3 goed geinventariseerd moet worden alvorens je een offerte kunt maken. Is dat gebeurd?

Het lijkt mij onmogelijk om voor die prijzen een T3 met de bekende problemen volledig te herstellen wat betreft roestvorming en lakwerk, ook al wordt het dak niet meegespoten. De ervaring leert dat overal wel roest of gaten blijken te zitten als de bus goed onderzocht wordt. Daarbij blijkt de roestschade altijd véél groter dan aanvankelijk gedacht.

En ga er vanuit dat de uiteindelijke prijs die betaald moet worden het offertebedrag aanzienlijk overschrijdt. De uitvoerder valt daarbij terug op zinsneden zoals in de eerste alinea.
Hoi Rick,

Beide partijen hebben de bus rondom goed bekeken. Op zich heeft de bus erg weinig roestplekken, de reden waarom ik destijds deze bus gekocht heb.
Enige risico is evt roest achter de zijplanken. Op zich verwacht ik dit niet gezien de staat van de bus maar het zou altijd kunnen.
Dat is dan wel mijn risico, lijkt mi ook logisch.
Voor de rest zijn het incidentele roestplekjes bij een naadje in het front, onder een zijraam en een paar plekjes bij de naden rondom.
Partij 1 heeft zelfs een eerder gerestaureerde (en slechtere) bus als referentie genomen. Vandaar dat zijn prijs ook hoger is.
groeten, Johan
VW T3 2.1 DJ Caravelle GL
VW Mk1 Cabriolet '86
VW Mk 1 Cabrio Wolfsburg edition '85
VW Lupo Open Air 1.4 2000
______________

Oan't moarn!!
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Bus carrosserie restauratie vragen

Ongelezen bericht door Mitch »

Volgens mij heb je in eerste instantie goed onderzoek gedaan en ben je bewust naar deze 2 bedrijven gestapt. Slim ook om 2 verschillende specialismen te nemen vind ik. Maar goed heb je gevoel bij de ene en bij de andere? Wanneer dat zo is neem je natuurlijk degene met het beste gevoel, hoewel 1800 euro een smak geld is, is het voor het spuiten van een bus incl werkzaamheden geen gekke prijs.
Maar heb je geen gevoel verschil zou ik niet het voordeel van een oldtimer restaurateur zien. Als de andere spuiter niet alleen maar bumpers vervangt enz maar ook wel eens roestschade repareert dan moet dat allemaal wel goed komen. Qua verf mogen ze beide hetzelfde gebruiken van de wet dus daar zit ook niet echt verschil in, wellicht nog dat de moderne spuiterij zal overwegen om de schermen niet te lassen maar te lijmen, dat kan best eens interessant zijn.

Misschien heb je er helemaal niets aan dit verhaal maar ik weet zeker dat je er uit komt en ik denk dat het belangrijkste is: hoe is je gevoel bij de ene en bij de andere? Prijsverschil is er nu eenmaal maar wie gun je het?

Groeten Michiel

PS wat doet partij 1 als alles meevalt, zakt hij dan ook met de prijs???
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Cheetah
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 973
Lid geworden op: 11 mei 2014 11:46
Contacteer:

Re: Bus carrosserie restauratie vragen

Ongelezen bericht door Cheetah »

Zijn er geen forumleden in je buurt die kunnen lassen?

Bosma in menaldum..was vroeger niet duur wel goed...
Groet Albert

http://www.karmann -coachbuilts.com
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: Bus carrosserie restauratie vragen

Ongelezen bericht door Marcel.S »

ik weet uit pijnlijke ervaring dat een klein roest puntje (incidenteel roestpuntje ) hele grote gaten kunnen zijn en dat komt aan het ligt als je er mee aan de gang gaat .

ik zou dan weer die gek zijn die niet voor de oltimerresterauteur zou gaan , omdat hij dit dagelijks doet.
iemand die blij is met een ouwe roestbak tussen al die gedeukte leasbakken lijkt mij veel meer gemotiveerd om er een mooi klusje van te maken .

wat mij opvalt is het na werktijd gebeuren . krijg je dan een factuur en geen gezeur met garantie ?
je zult zien dat je niet tevreden bent, of er komt wat roest te voorschijn, en ze geven niet thuis dan ben je de pissang [[sad]]

dus let daar ook op .

over prijzen kan ik niks zinnigs vertellen , ik doe het graag zelf (dan duurt het maar wat langer )

succes [[thumbup]]
Gebruikersavatar
de Hunter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 719
Lid geworden op: 29 sep 2009 12:19
Locatie: regio Dokkum

Re: Bus carrosserie restauratie vragen

Ongelezen bericht door de Hunter »

@Mitch; wel een goeie idd. De oldtimerrestaurateur had 10 weken en 2 herinneringsmails nodig om een prijs te maken. Hier ook de meeste slagen om de arm voor wat betreft evt meerwerk. Zoals gezegd heeft hij een slecht T3 in gedachten, en dan nog een slag om de arm en het dak niet gespoten.......
Maakt wel errruuuggg mooie dingen, is een echte laskunstenaar en heeft op z'n site meerdere projecten staan. Ook de referenties op social media zijn positief.

@Marcel S; er is niet gesproken over wel/ geen factuur. Eerlijkheids halve geven beide aan uiteindelijk geen garantie te kunnen geven op het weer ontstaan van roest vanuit de naden. Als ik hier de forums doorspit moet ik ook concluderen dat iedere bus, hoe fijn gerestaureerd ook, uiteindelijk weer uit z'n naadjes gaat roesten. Wel belangrijk natuurlijk dat dit zo lang mogelijk duurt. Beide spuiters gebruiken roestwerende epoxy primer als grondlaag. Zegt mij niet zoveel, maar omdat ze dit beide doen zal dit wel het beste zijn.
groeten, Johan
VW T3 2.1 DJ Caravelle GL
VW Mk1 Cabriolet '86
VW Mk 1 Cabrio Wolfsburg edition '85
VW Lupo Open Air 1.4 2000
______________

Oan't moarn!!
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: Bus carrosserie restauratie vragen

Ongelezen bericht door Marcel.S »

ook als je niet tevreden bent over de kwaliteit ? ik vind het een hoop geld voor geen garantie .
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Bus carrosserie restauratie vragen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Garantie? het net goed genoeg doen of maken waarbij je gedurende de 'garantietermijn' niet aansprakelijk gesteld wordt voor tekortkomingen...... Garantie kost geld, we betalen allemaal teveel met zijn allen hiervoor, net als je zorgverzekering..... Vakmanschap met een hoofdletter kost geld maar behoeft geen garantie.

Ik zou zorgen dat jouw wensen en het te leveren werk duidelijk op elkaar afgestemd zijn en dit ook tussentijds controleren op goede uitvoering. De kosten hoeven naar mijn mening niet altijd vertaald te worden in een- uurtarief x werkuren- maar stel een duidelijk doel of referentiebeeld. Dan is de ervaren oldtimer restaurateur toch in het voordeel met zijn referenties denk ik (en controleer dat werk ook eens).
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
menno99
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 85
Lid geworden op: 12 jul 2011 23:24
Locatie: Savigny-Poil-Fol, Nievre

Re: Bus carrosserie restauratie vragen

Ongelezen bericht door menno99 »

He Johan, leuk dat je je bus wilt opknappen, hebben wij ook gedaan en geen moment spijt gehad!

Ik heb afgelopen winter aan mijn bus ook ongeveer dezelfde werkzaamheden laten verrichten. De eerste prijsopgave die ik had laten doen kwam uit op bijna 9000 euro, volgens die expert had hij 40 lasuren nodig om alles in orde te maken. Dat werd me te duur. Toen heb ik zelf alle onderdelen opgehaald in Zaltbommel en laten inlassen door een gepensioneerde bekende van mijn schoonvader. 10 lasuren verder en 350 euro kon hij naar de spuiter. Ik ben naar Autospuiterij Ad Verhagen in Sprang-Capelle gegaan (gevonden via Marktplaats...) en hij heeft alles gedaan voor 2700 euro. Dat was inclusief uitbouwen en opbouwen (ook ramen), schuren , epoxy grondlaag, spuiten in gewenste kleur en uitdeuken dikke deuk zijkant en 2 kleine deukjes. Een echte vakman naar mijn idee. Alleen het hefdak is niet gespoten.

Ik heb hem in februari gebracht en 6 weken later opgehaald. Ik ben er zeer content mee en de heb al veel complimenten gehad over de kwaliteit.

Sprang-Capelle is niet in de buurt van Dokkum maar ik bedoel te zeggen dat rustig rondkijken zeker loont! Mocht je meer informatie willen, stuur me dan een pb! Succes met zoeken en het opknappen van je bus! Het is zeker het geld waard, je bus wordt weer als nieuw!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr. Menno

- Beloof minder, kom meer na!! -
Gebruikersavatar
de Hunter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 719
Lid geworden op: 29 sep 2009 12:19
Locatie: regio Dokkum

Re: Bus carrosserie restauratie vragen

Ongelezen bericht door de Hunter »

.....even een update betr de roestauratie plannen;

Besloten om de bus direct na de schorsing APK te laten keuren.
Geeft wat meer tijd en voorkomt druk ivm tijdige APK.
Daarnaast wil ik toch met de bus langs bij andere/ meer bedrijven.
Heb (nog) niet het goede gevoel bij deze beide bedrijven.

Heb me verdiept in een nieuw plaatwerkdeel rechts achter; er zijn diverse mogelijkheden;
Bij Paruzzi kun je 3 opties kopen;
http://www.paruzzi.com/nl/t25-bus/carro ... ant/70772/
# 70772 reparatiedeel wielschermrand met zijpaneel rechts
# 70814 reparatiedeel wielschermrand zonder zijpaneel rechts
# 70812 wielschermrand inclusief deel binnen spatbord (vervangend deel) rechts
Nu is dit allemaal Klokkerholm plaatwerk en relatief goedkoop.

Bij Bus-Ok vond ik echter een ORIGINEEL VW rechterzijpaneel (dak tot vloer) wat dan ook 370 euro kost.
Hiervan ben ik uiteraard een deel nodig (onder de schuifdeurrail) maar is wel origineel.
http://www.bus-ok.de/T25-Outer-panel-ri ... 53809172-B
Is origineel beter/ kwalitatief en qua pasvorm?
Of kan ik met Paruzzi plaatwerk ook prima uit de voeten?

grtz, Johan
groeten, Johan
VW T3 2.1 DJ Caravelle GL
VW Mk1 Cabriolet '86
VW Mk 1 Cabrio Wolfsburg edition '85
VW Lupo Open Air 1.4 2000
______________

Oan't moarn!!
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Bus carrosserie restauratie vragen

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ik zou eerst kijken wat er vervangen moet worden aan je plaatwerk.
Soms kun je met goedkoop plaat prima uit de voeten, als je maar een vakman vind die nog met een hamer wat in vorm kan tikken.
Heel voorzichtig zou ik mijn broer naar voren willen schuiven.

Theo
Gebruikersavatar
de Hunter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 719
Lid geworden op: 29 sep 2009 12:19
Locatie: regio Dokkum

Re: Bus carrosserie restauratie vragen

Ongelezen bericht door de Hunter »

Theo Postma schreef:Ik zou eerst kijken wat er vervangen moet worden aan je plaatwerk.
Soms kun je met goedkoop plaat prima uit de voeten, als je maar een vakman vind die nog met een hamer wat in vorm kan tikken.
Heel voorzichtig zou ik mijn broer naar voren willen schuiven.

Theo
Ik ga idd eerst eens met de bus naar een plaatwerker in de buurt.
Dan duurt het allemaal maar wat langer.
Wil geen spijt krijgen van een (te) snelle beslissing.
Je tip hou ik in me achterhoofd.....
groeten, Johan
VW T3 2.1 DJ Caravelle GL
VW Mk1 Cabriolet '86
VW Mk 1 Cabrio Wolfsburg edition '85
VW Lupo Open Air 1.4 2000
______________

Oan't moarn!!
Plaats reactie