De Witte

Deel je werk met het forum,
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

De Witte

Ongelezen bericht door Cees »

Hallo allemaal,
Voor sommigen onder jullie was het een mega schok dat ik op dit medium Lola te koop aan bood, ik kreeg dan ook veel verontrustende berichten.
Logisch want Lola en ik waren 10 jaar onafscheidelijk geweest. Het werd nog gekker toen men merkte dat ik van luchtgekoeld naar water gekoeld ging :shock:

Voor mij en mijn gezin was het anders, het viel me steeds vaker op dat ik mijn horizon aan het verbreden was. En wat zeker mee speelde is dat het in de winter in Lola steenkoud was want, een luchtgekoelde motor geeft geen warmte af onder het rijden. En een van de laatste keren dat we in november 2014 op pad gingen was het -9, ik zie Cora nog zitten onder 2 dekens :oops: . Dat was het moment dat bij mij het roer echt om ging, hier had ik geen zin meer in. Klopt ik word een dagje ouder :wink:

Eerst heb ik nog overwogen om een Truma gaskachel onder de bank te monteren en dan aan te sluiten op de slangen die van de verwarmingspotten naar voren gaan, maar mede omdat ik van de 2e auto af wou ben ik gaan kijken naar een bus met wat meer luxe.
Het moest een VW worden dat was zeker, en het moet op een normale parkeerplaats kunnen staan en een parkeer garage in moeten.
Vervolgens moest ik kiezen tussen een type 4 of type 5, de type 5 viel vrij snel af omdat er diverse monteurs, ja ook vw monteurs mij vertelde dat de 5 cilinder motor die in de t4 zit betrouwbaarder was dan die van de t5. Vervolgens begon de zoektocht, het moest een verlengde worden zodat ik qwa binnen ruimte niet te veel zou in leveren ten op zichten van Lola.
Ook moest het een van de laatste type 4 zijn zodat de kinder ziektes er wat uit zijn. In die tijd heb ik veel contact gehad met Bob omdat, hij in die tijd ook op zoek was :mrgreen:
Na veel rond gekeken te hebben werd ik door Bob getipt, hij had er een in Velddril gezien. In eerste instantie vond ik het niets omdat er geen ruiten in de zijkant ( schuifdeur en keuken zijde) zaten. Maar na verloop van tijd ben ik er toch eens naar gaan kijken, en van het een kwam het ander

Afbeelding

Dit is hem naast Lola

Afbeelding

Op het moment dat ik hem kocht was het een kale werk bus, wat ik allemaal gedaan heb volgt.....

gegevens van de Witte: 2.5 tdi 83 pk.
Laatst gewijzigd door Cees op 16 dec 2015 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
Dré2100
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4350
Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
Locatie: Tuitjenhorn

Re: De Witte

Ongelezen bericht door Dré2100 »

Hoi Cees
ja, dat van lucht naar water dat was wel effe een dingetje..... en
dan ook nog diesel :he!!!:
Afgelopen seizoen heb ik al wat mogen aanschouwen maar ik ben
benieuwd naar wat je nu allemaal al gedaan hebt aan de kale werkbus.

Gr. André [[bye]]
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14971
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: De Witte

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Heb je nu een mp3 speler in de bus, voor het geluid van de boxer Cees?
Want dat zul je nu wel missen. :D
Ik ga je camper ombouw volgen [[thumbup]]
Een (belasting)dakje zat er al op?

Theo
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: De Witte

Ongelezen bericht door Cees »

@ Ach je bent een stuk jonger als mij Steven, dus je hebt nog even :mrgreen:

@ Ja Andre dat klopt wat je zegt, verstand komt met de jaren zal ik maar zeggen :buiken: . Wat uiteraard mee gespeeld heeft was het feit dat politiek Den-Haag Lola qwa wegenbelasting, dit omdat ze op LPG stond, even duur is als deze vervuilende diesel. Als ik dan toch wegenbelasting moet betalen :wink:

@ Klopt Theo dat geluid mis ik elke dag weer, neemt niet weg dat ik in 8 maanden al 20.000 km gereden heb. Met Lola heb ik daar 6 jaar over gedaan :mrgreen:
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: De Witte

Ongelezen bericht door Cees »

Effin, ik had mezelf de keuze uit twee mogelijkheden gegeven na de aanschaf van de Witte.

A) ik schors hem en neem de tijd voor de ombouw naar Camper.
B) Ik hou hem in de wegenbelasting, rond de 140 euro in de maand [[head]] . Omdat schorsen ook 75 euro is, maakt het verschil dus een 65 euro had ik voor het laatste gekozen. Dat hier ook weer een adder onder het gras had kom ik later op terug!

Dus wat haast was geboden, eerst eens een visje uit gegooid naar Tjeerd. Ik wist namelijk dat hij een heel mooi keukenblokje had, die stond in zijn T4 en was daarmee goed gekeurd door de RDW. Tjeerd reageerde positief, natuurlijk kan jij hem lenen voor de keuring was zijn antwoord.
Het geluk was aan mijn zijde want Tjeerd kwam het keukentje zelfs bij mij brengen, dit omdat hij toch langs Tiel kwam [[thumbup]]
Zo kon een keuken maken voor de keuring in de koelkast, dat scheelde mij weer tijd.

Afbeelding
keuken geleend van Tjeerd

Een volgende eis voor de omkeuring naar Camper is de sta hoogte, heb nog heel even overwogen om een hoogdak erop te zetten, dit was maar heel kort. Ik had bij al aan de verhuurder geïnformeerd of ik een hogere deur in mijn garagebox mocht plaatsen. Dit omdat het dak van de box hoog genoeg is, maar niet de deur. Als je het zelf maakt heb ik er geen problemen mee was zijn reactie.
Natuurlijk heeft het veel voordelen, maar het parkeren in een parkeer garage was voor mij ook belangrijk. Op Lola zat ook een hefdak, en dat beviel eigenlijk prima. En omdat Roos en Bas niet altijd meer mee gaan, zo wel dan in een tent. Was het appeltje eitje voor mij, een popup dakje zou ook voldoen.
Dus opzoek naar een hefdak of popup, via marktplaats kwam ik vrij snel terecht bij Metapolcustumparts. Dat is een eenmansbedrijf die gespecialiseert is in Polyester, hij maakt veel voor booteigenaren en dus ook hefdaken voor de bekende busmerken. Hij kon op kort termijn een hefdak maken echter, alleen het formaat van een normaal model bus.
Dit vind ik geen probleem, want dat geeft mij de mogelijkheid om boven de cockpit geen extra dak te hebben. Hier wil ik namelijk graag een opendakje maken, dit heeft geen haast dus dat idee blijft nog even op de plank.
Hij kan hem in een week tijd leveren, dus dat komt goed uit. Ik heb het dak besteld zonder tentdoek, omdat ik nog tentdoek had liggen.

Afbeelding

kaal dakje

extra info:
Omdat het om een verlengde versie gaat zijn die daken gebruikt van bv Westfalia, eigenlijk onvindbaar.
Onlangs ben ik bij een soort koffie klets geweest van het forum weetjewel, hier was iemand met een verlengde versie, met daarop een Reimo hefdak. Deze was speciaal gemaakt op zijn verzoek vertelde de eigenaar, het had hem wel een aardige duid gekost.

Wat voor de camperkeuring ook belangrijk is, is het bed! Een ding wisten wij zeker het moest geen inbouw worden als bij een T3, en we wilden een bed over de totale breedte van de bus 150cm breed ipv 120 cm zoals in een t3.
In eerste instantie ben ik op zoek gegaan op marktplaats, een bank uit een multivan uitvoering zou ideaal zijn natuurlijk.
Ik kwam al snel van een koude kermis thuis, wat een prijzen worden daar voor gevraagt, het lijkt wel goudhandel!
De stoute schoenen aangetrokken en naar de plaatselijke autosloperij gegaan, eerst maar eens voorzichtig gevraagt wat er gevraagt werd voor een bank uit een t4.
De man achter de balie vertelde mij 50 euro als het een hele knappe bank is, ik kreeg weer een lach.
Er staan 3 bussen op het terein vertelde hij verder, ik geef u een hesje en dan moet u maar even gaan kijken.
Van een van de 3 bussen werd ik wederom heel blij, dat bleek een multivan te zijn die van voren helemaal in elkaar zat. Maar wel twee nette voorstoelen een back to back en een complete achterbank, en met als kers op de slagroom ook nog 2 schuiframen.
Natuurlijk waren de stoelen en banken wat vuil en verweerd maar voor 75 euro kon ik het niet laten staan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met behulp van ouderwetse groene zeep, lauw water en waterstofzuiger heb ik de bekleding weer goed schoon gekregen en veel geld bespaard

word vervolgt...
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
JKGW
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 okt 2014 19:19
Locatie: Groningen

Re: De Witte

Ongelezen bericht door JKGW »

Lekker bezig! Had ook bijna een T4 gekocht, maar de T3 trok me net ietsjes meer. Gaat vast mooi worden zo :-).
Gr,

Arjan
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: De Witte

Ongelezen bericht door Tjeerd »

Mooi verhaal Cees [[thumbup]] lekker bezig geweest :mrgreen:
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: De Witte

Ongelezen bericht door Bob »

ga door, ga door :mrgreen:
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: De Witte

Ongelezen bericht door Marcel.S »

ben benieuwd wat voor gezelligheid je er van gaat maken [[thumbup]]

tot nu toe bevalt moderner bij mij ook best , en mijn t5 met 1.9 tdi is idd een stuk betrouwbaarder dan de 2,5 , dat is een echte assen vreter .

ik heb ook een ritje gemaakt in de t4 maar alsje ervaring hebt met rijden in de t5 is de t4 toch wel weer ff ninder .
dus ikben gevallen voor een t5 :mrgreen:
met een raar kleurtje :buiken:

iig succes met de verbouw [[thumbup]]
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: De Witte

Ongelezen bericht door Cees »

Zo terwijl de stoelen en bank staan te drogen verder met het volgende project, het schot eruit halen. Ik had al 4 puntlasboren liggen dus aan de slag, wat een pokke werk zeg. Ben daar serieus een volle dag mee aan de gang geweest, op een gegeven moment heb ik zelfs de slijpschijf gepakt was er echt klaar mee. Er is wel wat slijpsel tegen de ruit gekomen, en dat is dus iets ingebrand maar dat is niet anders.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

eindelijk

Vervolgens heb ik me op de voorstoelen gestort, had bij de Wit in Schijndel 2 universele draai plano's gekocht en die er maar even tussen gelast

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

het begint er al aardig op te lijken toch?

Bepalen waar de achterbank moet komen was wat lastiger, de ruimte in een kale bus is erg groot :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Direct even bepaalt waar de Truma moet komen, en het gat gemaakt voor de schoorsteen/ afvoer

Afbeelding

Afbeelding

Ja ik moest wel even slikken om zo'n groot gat te maken :shock:

Afbeelding

Afbeelding

Morgen weer een vervolg, zal dan het hefdak plaatsen omschrijven
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
Dré2100
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4350
Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
Locatie: Tuitjenhorn

Re: De Witte

Ongelezen bericht door Dré2100 »

Leuk om te volgen Cees....
Aardig wat werk verzet met de witte! [[thumbup]]

Groeten , André [[bye]]
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: De Witte

Ongelezen bericht door Marcel.S »

heb je je wel in gelezen op belasting als je er een camper van maakt?

je hebt een 2 zitter waar je nu een bank in maakt , dan komt er aardig wat bpm om de deur kijken .
misschien valt het mee, maar ga wel even kijken hoe het werkt , veel regeltjes en veel spookverhalen .

je bent lekker bezig iig [[thumbup]]
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: De Witte

Ongelezen bericht door Bob »

Valt reuze mee Marcel, ligt aan het bouwjaar, maar voor een T4 maximaal ongeveer 300 euro. En dat bedrag moet betaald worden na de keuring, anders krijg je geen nieuw kenteken. En die heeft Cees al sinds april.
Bob

2.5 TDI 2008
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: De Witte

Ongelezen bericht door Cees »

Het plaatsen van het dak vond ik op zich niet moeilijk, de maten waar je, je aan dient te houden staan duidelijk omschreven. Wel is het zaak om achter de b steun te zagen, dit omdat daar de gordels aan zitten. Dat is ook even een wetertje :wink: .
Zoals al eerder omschreven wil ik tussen de a en de b stijl nog een open dakje maken, dus het hefdak moet wat naar achter geplaatst. Met deze wetenschap ben ik gaan meten, heb het vervolgens afgetekend met een watervaste stift en daar vervolgens schilderstape overgeplakt.
Boormachine erbij boor tien erin en gaan :mrgreen: Ijzeraag in de decoupeerzaag verstand op nul en gaan. Een weg terug is er niet meer :mrgreen: .
Tegen de tijd dat het wel erg begon te klapperen heb ik Cora gevraagd om me te assisteren, eigenlijk een werkje van niets dus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

even om de bedrading denken :buiken:
Afbeelding

Hoppa een groot gat :mrgreen:

De plaats van de scharnieren bepalen

Afbeelding

Afbeelding

Dit ging best aardig eigenlijk, viel niets tegen al met al.
Omdat ik nog nieuw tentdoek had liggen heb ik het dak zonder doek gekocht, en omdat ik een Zus heb die goed met haar naaimachine overweg kan die maar even om assistentie gevraagd. Gelukkig kan ik een bordje bij haar breken, alleen woont ze 250 km verderop :???:
Direct maar even een weekendje Delfzijl ingeplant, nog gezellig ook [[thumbup]]

Dit klusje viel ons wel tegen hoor, hoe bereken je de maten, de schuine zijde? PPFFF niks voor Cees

Afbeelding

hier hebben de dames meer verstand van als ik

Afbeelding

Afbeelding

gelukkig hielp de kat ook een pootje

Afbeelding

vervolgens het doek er tussen vwrotten :oops: , geen werk voor Cees :wink: :roll:

Afbeelding

het word toch nog wat :he!!!:

Afbeelding

Al met al aardig gelukt

Bob is ook nog eens langs geweest om te buurten, en eens goed onder de motorkap te kijken wat de verschillen nu zijn tussen een gewone neus en een langneus :mrgreen:

Hier kun je ook goed zien dat mijn hefdak verder naar achteren geplaatst is ten op zichte van die van Bob

Afbeelding

morgen weer een vervolg.....
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Cheetah
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 973
Lid geworden op: 11 mei 2014 11:46
Contacteer:

Re: De Witte

Ongelezen bericht door Cheetah »

Is het een slaapdak?
Groet Albert

http://www.karmann -coachbuilts.com
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1572
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: De Witte

Ongelezen bericht door Ewout »

Ik vind je dak wat verder naar achter mooi staan [[thumbup]]
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Plaats reactie