Dashboard probleempjes T3 '83

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Dashboard probleempjes T3 '83

Ongelezen bericht door T3-83 »

Dag allen,
Sinds kort hebben we onze eerste camper in bezit, een T3 1.6D uit 1983! We zijn er erg blij mee, maar er zijn direct al behoorlijk wat klusjes.

Waar ik mee wil beginnen is het dashboard-gedeelte:
Ten eerste: De verlichting binnen het dashboard van de snelheidsmeter en het olieklokje. Het lampje van het olieklokje werkt prima, het lampje boven de snelheidsmeter doet het bijna nooit. Als ik de koplampen aanzet met de linker schakelaar, dan heel af en toe als ik een beetje rommel tussen stads/dimlicht met de linker knop, gaat opeens het lampje boven de snelheidsmeter aan. Als ik nog een keer klik gaat die weer uit, terwijl het rechter lampje bij de oliemeter het wel blijft doen. Lijkt me een kwestie van knopje eruit wippen en wat contactspray, ik heb het nog niet geprobeerd maar is dit een bekend probleempje?
Ten tweede: Er is nergens een waarschuwingslampje of -geluidje als je sleutel uit contact haalt en je laat je koplampen aan staan. Mis ik die tot nog toe, of is zoiets in te bouwen?
Ten derde: Als ik de ventilator aan wil zetten gebeurt er niets. Hij verhit wel gewoon, er komt warme lucht, maar het word niet rondgeblazen. De verkoper wist me te vertellen dat, toen hij hem in de stalling zette vorig jaar, hij het wel gewoon deed. Nu reageert hij niet meer op de 3-standen knop. Ik heb al wat rondgezocht en zie er een beetje tegenop om gelijk het dashboard los te halen om de motor te vervangen, wat kan ik het beste éérst checken en hoe doe ik dat: De draaiknop doormeten? De zekeringen? Welke zekering gaat over de ventilator? Als je zoekt op werkplaatshandboeken kom je allerlei verschillende zekering-opstellingen tegen, ik heb in ieder geval die met keramische zekeringen, maar geen idee welk model precies. Ik zal vanavond even een foto maken. Hoe is te zien dat zo'n zekering doorgebrand is?
Als laatst: Wat is de functie van de rechter lichtknop? Ik heb 2 koplampen in de grille, stadslicht en dimlicht, die switchen met de linker knop. Rechts zit een knop voor groot(mist?)licht, maar als ik die omzet (3 standen ook) gebeurt er vóór niets, achter gaat in 1 stand het mist-achterlicht branden. De andere stand doet volgens mij niet veel, klopt dat? Verder heb ik 2 koplampen op zo'n bullbar/beugel, die kan ik als sein gebruiken met de knipperlicht hendel, of permanent aanzetten daarmee mits dimlicht ook aan staat. Klopt dat ook allemaal verder?

Heel verhaal, hopelijk kunnen jullie me op weg helpen :)
Bedankt! Grt Rinus
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
henkvanheerikhuize
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 714
Lid geworden op: 06 apr 2005 13:20
Locatie: apeldoorn

Re: Dashboard probleempjes T3 '83

Ongelezen bericht door henkvanheerikhuize »

DAG rinus,

Nadat ik ooit ens mijn lichten heb laten branden en dus een lege accu had, een zoemertje in laten zetten door mijn garage. IK heb de ballen verstand van elektriciteit dus daarom laten doen.

Werkt feilloos.

groet

henkvanheerikhuize
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Dashboard probleempjes T3 '83

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Dash lampjes er uit halen, en er weer in steken.
Helpt vaak al.
De dimmer wil wel stuk gaan, maar je zegt dat een(1) het wel blijft doen, dan kunnen we dat uitsluiten.

Twee, nee zit er niet in.

Drie, ja ze willen zomaar stuk gaan. Maar heel vaak laten ze dit wel van te voren weten dat het niet meer gaat.
Je zekeringen heten torpedo zekeringen, en kun je kunt het zien of ze stuk zijn.
Meten met een meter, wat je wel moet gaan kopen/hebben.
En in het oude zekering opstelling, zit echt alles op dezelfde plaats :D
De drie standen knop, wat eigenlijk twee weerstanden en de derde is voluit blazen zonder weerstand, wil het ook wel begeven.
Dat is ook weer simpel te meten.

Je vierde punt herken ik niet, ik heb geen rechter lichtknop, alleen die links in het dashboard zit ken ik.
Aan het stuur zit een stok voor groot licht, net als in andere auto's .
Dus ik vermoed dat dit een stukje huisvlijt is geweest.

Theo
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: Dashboard probleempjes T3 '83

Ongelezen bericht door Tjeerd »

Rechtse schakelaar is mistlampschakelaar o is uit 1 is mistlamp voor mits gemonteerd en 2 is mistachterlicht maar daar was jezelf wel uitgekomen en die 2 lampen op je bullbar die schijnen dan wel mee met grootlicht dus lijkt me wel ok.
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Re: Dashboard probleempjes T3 '83

Ongelezen bericht door T3-83 »

Ok, dank voor de antwoorden! Dan zit het qua voor/achterlicht op het dashboard wel goed, kan ik het zo laten :)
Heb zojuist de dashboard verlichting gemaakt, heb de 3-standen lichtknop uit elkaar gehaald en schoongemaakt maar dit was uiteindelijk niet het probleem, ik moest gewoon een beetje frobelen met de lint-aansluiting aan het linker lichtje:
Afbeelding

Die werkt nu! Verder heb ik die 4-standen knop van de ventilator even uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Hij maakt nu op alle standen goed contact. Toch werkt de ventilator nog niet. Ik heb even de multimeter eraan gehangen, terwijl de accu aan staat, het is wel opvallend wat er uit komt:
Rood aan de plus, zwart in de aansluiting van stand 1: 1,5 V, stand 2: 1,5 V, en stand 3: 12,3 V.
Op het moment dat ik aan de knop draai, van stand 0-1-2 dan gebeurt er totaal niets, maar als ik van/naar stand 3 switch dan zie ik dat alle dashboard lampjes wat dimmen en hoor ik een licht gezoem komen bij de ventilator unit vandaan. Er gebeurt dus wel iets. Zou het dan toch in de motor van de ventilator zelf zitten? Of zijn er nog meer dingen die ik kan checken?

Verder heb ik even de weerstanden box bekeken, en ik weet niet wat hier nou precies allemaal mee is.
Zoals je ziet zit er vanalles in, 40A ook, dit kan toch niet de bedoeling zijn?? Ook zit er aan de tweede van links en aan de meest rechtse weerstand klipjes 2 dunne draadjes aangesloten, geen idee waar deze naartoe gaan, enig idee? Alle weerstanden zijn in ieder geval intact, dus daar zit niks fout.
Afbeelding

Verder zoek ik wat kleine dingetjes, rubberen balg voor om de handrem, 2 klipjes die de zonnekleppen tegenhouden, een ring die het rubber van de schakelpook vasthoudt, en deze onderste steun van de rechter zijspiegel.
Afbeelding
Iemand een idee waar ik deze kan vinden? Of heeft iemand iets van deze dingetjes tweedehands te koop?
Alvast bedankt! Groeten Rinus
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Dashboard probleempjes T3 '83

Ongelezen bericht door Theo Postma »

http://www.westfaliat3.info/html/westfa ... loads.html
Hier kun je wat informatie ophalen.

Theo

Let op, Brain zegt dat het niet mag downloaden van boeken en ander beschermt drukwerk.
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Re: Dashboard probleempjes T3 '83

Ongelezen bericht door T3-83 »

Ah, van een LT dus. Het zijn inderdaad van die grote beugel spiegels. Ik vind ze wel erg fijn, lekker veel zicht :) rechtse ondersteuntje is helaas doorgebroken dus die wijkt constant naar voren..
Ik ga dan op zoek naar LT beugels, bedankt!
Groeten, Rinus
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Re: Dashboard probleempjes T3 '83

Ongelezen bericht door T3-83 »

Ik heb die PDF's op de westfalia website doorgespit, kom inderdaad mijn type zekeringkast tegen. Het zou allemaal of 8 of 16 Amp zekeringen moeten zijn.
Nu kan ik me voorstellen dat met ingebouwde radio + 2 speakers in de deuren er wat meer nodig is, en wellicht met die 2 extra koplampen op de bullbar ook, maar verder?
Heb net een nieuwe ventilator besteld, ga ik van het weekend inbouwen. Als alles dan weer op z'n plek zit ga ik 1 voor 1 alle zekeringen even nalopen of het ook allemaal nog werkt als ik de goeie waarde (8 of 16) erin stop..
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Dashboard probleempjes T3 '83

Ongelezen bericht door leof »

T3-83 schreef:Op het moment dat ik aan de knop draai, van stand 0-1-2 dan gebeurt er totaal niets, maar als ik van/naar stand 3 switch dan zie ik dat alle dashboard lampjes wat dimmen en hoor ik een licht gezoem komen bij de ventilator unit vandaan. Er gebeurt dus wel iets. Zou het dan toch in de motor van de ventilator zelf zitten? Of zijn er nog meer dingen die ik kan checken?
Kennelijk wil de ventilator wel draaien maar kan hij niet. B.v. omdat er een hoop vuiligheid in zit. Het schijnt dat je het hele dashboard moet weghalen om er bij te kunnen komen. Dan kan je er net zo goed meteen een nieuwe in zetten. Er is genoeg te vinden over dit onderwerp op het forum.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Re: Dashboard probleempjes T3 '83

Ongelezen bericht door T3-83 »

Idd, ik heb even gebeld met t3bus.nl om een nieuwe te bestellen, en hij vertelde me ook dat dit wss een probleem van opgehoopt vuil is.
Dit weekend gaat het dashboard dus eruit en plaats ik de nieuwe ventilator.

Daarvoor moet de stuurkolom wat wijken om ruimte te maken, en moeten die twee 'afbreekbouten' zonder kop los. Deze wil ik graag direct vervangen voor gewone zeskant bouten, weet iemand wat voor M bout dit is? M6 of zoiets?

Groeten, Rinus
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Re: Dashboard probleempjes T3 '83

Ongelezen bericht door T3-83 »

Het is gelukt, de ventilator motor zat inderdaad erg vast van de vuiligheid. Nieuwe motor erin, blaast zonder problemen. Wel alleen op stand 3, 1 en 2 doetie niks, word er dan toch te weinig spanning aangeboden? (1 en 2 was beide 1.5 V)
Verder ben ik erachter gekomen dat er al een lichtverklikker aangesloten was, op zekering 1 en zekering 11. Die deed dus niks, maar direct op 12V zetten gaf aan dat het kastje sowieso niet meer werkt. Maar zekering 1 en 11 zijn volgens het handboek 'Tail light' en 'Turn signal' resp., zijn dat de goeie om een nieuwe verklikker op aan te sluiten?
Ook blijkt nu dat de radio van stroom word voorzien door de tweede accu. Aangezien ik die het liefst zo min mogelijk aangesloten laat staan, ga ik maar eens kijken hoe we die op de 'gewone' stroomvoorziening kunnen zetten. LIjkt me niet nodig dit apart te houden, toch?
Groeten, Rinus
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: Dashboard probleempjes T3 '83

Ongelezen bericht door Tjeerd »

Er zit in de kachel nog een weerstand voor de eerste en tweede snelheid ff draden opzoeken dacht aan de rechterkant( zal wel stuk zijn omdat de motor te zwaar draaide), 1 en 11 daar kan je de verklikker op aansluiten, en origineel werkt de radio pas als het contact aanstaat de vorige eigenaar vond dat misschien lastig en heeft hij hem op de 2e accu aangesloten zodat je hem altijd aan kan zetten.
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Re: Dashboard probleempjes T3 '83

Ongelezen bericht door T3-83 »

Die weerstand, is dat dat grote ronde keramische ding? Zit links van de motor, in de luchtbak idd. Heb m een beetje afgestoft, hij zag er niet echt kapot uit. Vind het dan wel best zo, ga niet weer alles eruit halen.

Dan bestel ik een nieuw verklikkertje.
Radio werkt nu helemaal niet als de 2e accu eraf is, even omlussen dus.
Groet Rinus
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Dashboard probleempjes T3 '83

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Zit op/in de schakelaar, je ziet hem wel zitten als je hem los maakt.
Met een universeel meter kun je de weerstand door meten.
Meestal zijn ze doorgebrand omdat de motor vast zat.

Theo
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Re: Dashboard probleempjes T3 '83

Ongelezen bericht door T3-83 »

Oh, het knopje zelf! Da's beter te bereiken :)
Bedankt, ik hang m morgen even aan de meter
Groeten Rinus
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Dashboard probleempjes T3 '83

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Het lijkt op een balkje met pootjes er aan.

Theo
Plaats reactie