Regen lekkage achter dashboard

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Regen lekkage achter dashboard

Ongelezen bericht door T3-83 »

We hebben sinds een paar dagen een T3 uit '83, en het viel me op dat er tijdens regen wat water achter het dashboard vandaan druipt.
Het is aan beide kanten (bestuurder wat meer, bijrijder wat minder), het druipt via de binnenkant van het dashboard en vormt dan een klein plasje linksonder de pedalen, en rechts vlak voor het opstapje op de vloermat.
Ik ga van het weekend het dashboard eruit halen om de ventilator te vervangen, dan zal ik er gelijk naar kijken waar het vandaan kan komen.

Mijn vraag is: Is dit een bekend probleem, is er aan de hand van deze uitleg al een oorzaak aan te wijzen, of weten jullie waar ik zou moeten beginnen met zoeken?
Het raam en de rubbers lijkt het in eerste instantie niet vandaan te komen, aan de binnenkant blijven die wel droog (in ieder geval wat voelbaar en zichtbaar is boven de rand van het dashboard). Misschien de onderkant van de raam rubbers, wat nu achter het dashboard verborgen zit?
Andere optie is dan via de grille? Al zou het dan al een stuk lager uit komen binnenin, en niet via het dashboard op de vloermatten terecht komen..
Via de ruitenwissers lijkt me wat vreemd, dan zou het niet in de linkerhoek en de rechterhoek alleen binnenkomen, meer richting het midden..

Het loopt ook langs alle electra en vooral aan de linkerkant langs de zekeringendoos, het is niet heel veel maar we hebben ook nog geen hoosbui gehad.. die wil ik wel voor zijn!
Groeten, Rinus
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Re: Regen lekkage achter dashboard

Ongelezen bericht door T3-83 »

Oke dank je, ik zal er eens goed naar kijken als het dashboard eruit ligt, ook naar de roestvorming.
Mijn Duits laat me nu erg in de steek, ik zie overal gummi Dichtungen voor deuren/zijruiten/achterkleppen staan, waar is die voor de voorruit te vinden?

Groeten Rinus
Laatst gewijzigd door T3-83 op 11 apr 2016 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: Regen lekkage achter dashboard

Ongelezen bericht door JT3 »

Gummi windschutzscheibe!
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Re: Regen lekkage achter dashboard

Ongelezen bericht door T3-83 »

Danke!
Aan de 'olievlekken' in de ruit op de foto te zien heb ik een geharde ruit, toch?
Volgens dit topic (http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=5085) is dat wel gunstig..
Ik ga eens goed kijken, zie er wel een beetje tegen op om een berg roest tegen te komen, heb weinig zin in slijp- en laswerk (heb geen las gereedschap :( )

Groeten, Rinus
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Regen lekkage achter dashboard

Ongelezen bericht door Theo Postma »

ik zie op de foto de oorzaak van het water lekken.
roest in de sponningen, is ruimte waar water door gaat.
Is een bekent probleem, iedere bus krijgt er mee te maken.
Je kunt het wat uitstellen dmv kit.

Theo
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2495
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Regen lekkage achter dashboard

Ongelezen bericht door servicebus »

Mocht je hulp nodig hebben dan kan ik je van dienst zijn met slijp en laswerk.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
VoormaligLid11
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 451
Lid geworden op: 17 feb 2010 20:49

Re: Regen lekkage achter dashboard

Ongelezen bericht door VoormaligLid11 »

Hallo Rinus,
heb het zelfde gehad, van buiten af weinig te zien, maar toen de ruit eruit was veel roest. Neem een nieuw rubber die zijn weer elastisch de oude is hart geworden en sluit dan niet meer goed af.
gr.cees.
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 597
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Re: Regen lekkage achter dashboard

Ongelezen bericht door tdn »

Inderdaad 99% zeker de voorruit, door een onregelmatigheid in de sponning. Ook al gehad, zelfs met een nieuwe ruit, net gelaste sponning, en nieuwe rubber voorkomen (frustrerend...). Mijn vorige bus had er ook last van, en ik had permanent in elke hoek een sponsje steken zodat het niet naar beneden drupt.

Tip van Ad op dit forum: als je de raamsponning gelast en gelakt hebt, smeer er dan met een borsteltje wat gekookte lijnolie van de Gamma op vóór je de ruit terugzet. Die zal verharden en kleine gaatjes dichten (tast wel de lak een beetje aan, maar aangezien je die toch niet ziet...).
Siliconenspray op de rubber spuiten helpt ook bij het plaatsen.

Succes!

Tom
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Gebruikersavatar
mad mud man
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 feb 2016 09:00
Locatie: ergens op de Veluwe

Re: Regen lekkage achter dashboard

Ongelezen bericht door mad mud man »

Vanuit de fabriek ging er ook al een randje kit in de hoeken, die lopen niet gelijk met het raam. Dus met plaatsen van nieuw rubber (of hergebruik goed oud rubber) hier even aan denken.
Ga niet prutsen als er al roest aanwezig is, laat het netjes maken anders blijft het je achtervolgen!
Niels

Een tweetall syncro´s, waarvan geen rijdend.....
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Regen lekkage achter dashboard

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Inderdaad.... ik had exact hetzelfde met mijn gele bus. Raamsponning roestig... (lees: rot) Op een gegeven moment sprong mijn ruit en ik vermoed nog steeds dat het kwam door de roest die extra spanning zette op de ruit. Ruit er uit, alles lassen, nieuw rubber, Mike Sander vet en lekkage was over :)
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: Regen lekkage achter dashboard

Ongelezen bericht door Marcel.S »

als je voor een nieuw rubber gaat , dan kun je de oude gewoon weg snijden , dan blijft je ruit iig heel , dan is het alleen nog afwachten met er in zetten . [[thumbup]]
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Re: Regen lekkage achter dashboard

Ongelezen bericht door T3-83 »

Heb vandaag 't dashboard eruit gehad, moet zeggen dat de binnenkant me alles mee viel!
Inderdaad komt het met regenen in beide hoeken onder de rubbers door.. Die plekken in de sponning roest 'n beetje aan de binnenkant.
Ook zag ik dat er al behoorlijk wat was behandeld in die hoeken onder die binnenrand, het leek er ook al op dat er iets was ingelast maar dat was moeilijk te zeggen met al die over elkaar gesmeerde kleuren.
Afbeelding
(het ingelaste hoekje was achter/onder de rand die je hier ziet, zit dan in de voorkant echt)
Ik ga een nieuw rubber bestellen en eens kijken wanneer we dit aan gaan pakken.. Bedankt voor de hulp!
Groeten Rinus
Laatst gewijzigd door T3-83 op 11 apr 2016 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1296
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Regen lekkage achter dashboard

Ongelezen bericht door Coen »

Onder het rubber kan het volledig krokant zijn terwijl je een paar centimeter lager nog mooi lakwerk hebt en stevig staal. Juich dus niet te vroeg!
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
jokertje
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mei 2015 21:05
Locatie: maarssen

Re: Regen lekkage achter dashboard

Ongelezen bericht door jokertje »

Hallo Rinus, misschien overbodig maar denk ook aan de rubbers die om het ruitenwisser mechanisme zitten. als je toch het dashboard uit je bus hebt kun je daar bij om die te vervangen.(waren bij mij gescheurd en lekte dus daardoor) bij t3bus kun je complete setjes bestellen voor een paar euro. zonde van je werk als je alles weer terug zet en je dan daar nog lekkage van hebt.

Groet Niels(jokertje)
Plaats reactie