Wingryder schreef: ↑10 okt 2018 18:20
Hoi Eric,
steeds kijk ik weer met bewondering naar het resultaat van je noeste arbeid.
De foto van boven genomen vind ik erg mooi, brengt me gelijk op m'n vraag,
Hoe zitten de ruitenwissers? het lijkt wel of ze over elkaar liggen, of is dat vertekend door de foto?
Tevens heb ik, omdat ik altijd alles wil weten

, het kenteken ingetikt op de RDW site.
daar staat niets bijzonders op maar toch wel iets wat je wellicht niet weet maar wel zou moeten weten.
Bij "gewichten" staat bij "aanhangwagen geremd en ongeremd" niets vermeldt, dat betekent dat er ook niets op je kenteken staat en dat houdt weer in dat je strafbaar bent als je een aanhanger er achter hebt en aangehouden wordt.
Is een kwestie van een brief, een "echte", sturen naar de RDW waarin je vraagt de gewichten te vermelden.
Dan krijg je een nieuw kentekenbewijs en een conformiteitsverklaring waarin e.e.a. vermeldt staat .
Kleine moeite en kost alleen een postzegel maar kan een hoop gezeik en kosten schelen.
Wellicht is het niet van belang omdat er nooit een aanhanger achter je bus hangt maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Groet,
Jan
Hallo Jan,
Bedankt voor je interesse en tip, dat wordt gewaardeerd!
Eerst de trekhaak, het is geen officiële trekhaak, ik heb hem zelf gemaakt.
Het enige doel wat het zal hebben is om er uiteindelijk een fietsendrager op te zetten, niet bedoeld om een aanhanger mee te trekken.
Ik ben nog de constructie aan het uitpuzzelen.
Dan het raadsel van de ruitenwissels.
Ik heb zogenaamde "safari ramen", zowel aan de voor- als achterzijde van de bus.
Deze hebben een scharnier aan de bovenzijde en haken aan de onderzijde om ze dicht te houden.
Aan de zijkanten zitten twee strips als uithouder, daarmee kun je met een vleugelmoer het raam op iedere gewenste stand vast klemmen.
Als de voorramen naar voren scharnieren, zitten normaal de ruitenwissers in de weg.
Daar heeft iemand een scharnierconstructie voor bedacht, zodat je ze kan wegvouwen en parkeren in de middenstand.
Als het onderweg gaat regen, moet je helaas dus eerst uitstappen om de ruitenwissers op het raam te plaatsen.
Het rubber waarin de ruitenwissers rusten heet in het Engels zo mooi "one eyed duck".
Ook de antenne voor op de bus heeft een knikje zodat het niet in de weg zit voor het scharnierende raam.
Foto's zeggen meer dan woorden.
