Project Bassiebus - 2.0 AGG ombouw

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
spherius
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 apr 2009 11:21
Locatie: Zevenaar

Project Bassiebus - 2.0 AGG ombouw

Ongelezen bericht door spherius »

Hallo allemaal,

Na veel kijken kijken niet kopen (passief meelezen op het forum), toch maar besloten om een projecttopic aan te maken over de werkzaamheden aan mijn bus.

In 2009 heb ik mijn bus overgekocht van Chris uit Beneden Leeuwen, hij is voor die tijd hier ook nog actief geweest.
Het was toen een mooie harde bus met een goed lopend 1.6TD JX blok en een zelfbouw interieur.
Door de aparte kleurstelling werd de de bus al snel omgedoopt top "Bassiebus".
Camper.JPG
P1010496.JPG
Door de jaren heen heb ik zelf het mechanisch onderhoud gepleegd, waarbij ik heel veel steun heb gehad aan alle topics hier op het forum.
Helaas heeft de bus de afgelopen jaren altijd buiten gestaan en heb ik er in het begin 3 winters naief mee doorgereden (het is toch een harde bus?), waardoor het nu echt tijd wordt om dit jaar wat rottend plaatwerk aan te passen. Als het interieur er toch uit moet voor het lassen, wil ik meteen de indeling van de keuken anders hebben. Dit staat gepland, nadat ik mijn blokwissel af heb, waar ik hieronder een verslagje van ga bijhouden.
t3 interieur 002 klein.jpg
t3 interieur 007 klein.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tjoei, Patrick

VW T3 2.0 8V '82 Camper
Gebruikersavatar
spherius
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 apr 2009 11:21
Locatie: Zevenaar

Brainstormen over ombouw

Ongelezen bericht door spherius »

6 jaar heb ik met veel plezier rondgereden met het 1.6TD blok, welke in Nederland prima geschikt is om met het verkeer mee te komen.
De laatste jaren begon ik me toch een beetje te ergeren aan onderstaande punten:

- De bus verbruikt 1 liter olie op 1000km (binnen de norm, maar ik vind het veel).
- Laatste jaren oliespetters op de achterklep. Combinatie van interne en externe lekkages
- Bij hete zomers en steile hellingen liep de inlaatluchttemperatuur snel op, waardoor je gedwongen bent rustiger de berg op te rijden.
- Distributie is al een tijdje over datum
- In de toekomst worden steeds meer oude diesels geweerd uit stadscentra.
- Grapje van de overheid om auto's ouder dan 25 jaar weer te belasten, waardoor ik weer 38 euro belasting per maand niet aan onderhoud kan uitgeven.
- Veel van jullie vinden het relaxed om met 100km/u te cruisen. Ik ook wel, maar heb ook momenten dat ik gewoon veel kilometers op een dag wil maken en sneller op de camping wil aankomen. Daar kan de JX met ABH-bak en standaard banden niet zo goed tegen.

De laatste maanden ben ik dan ook rustig aan het kijken welke ombouw voor mij het meest geschikt zou zijn:

1.9 zuigdiesel
- Makkelijkste ombouw
- Simpele techniek
- Vermogen vergelijkbaar met JX
- Aanpassingen aan bak/banden nodig

1.9 TD
- Meer vermogen
- Nog meer een heethoofd dan JX
- Kwetsbare turbo

TDI
- Hoor er heel veel goede verhalen over, helaas teveel (kostbare) aanpassingen nodig.

2.0 GTI
- Benzine, gunstig belastingtarief
- Er is inmiddels veel documentatie over de ombouw beschikbaar
- Met JX als basis een redelijke plug & play inbouw
- 115 PK

In het begin was ik wat huiverig voor de 2.0 GTI optie, maar hoe meer ik me in de materie in ging lezen, hoe meer vertrouwen ik kreeg dat dit de meeste geschikte ombouw voor mij zou zijn. Van de 3 types 2E, ADY, AGG, leek de AGG de beste optie. Geen aanpassingen aan carrosserie nodig zoals bij 2E, en het koppel ligt 600 rpm lager dan bij de 2E en ADY.
Tjoei, Patrick

VW T3 2.0 8V '82 Camper
Gebruikersavatar
spherius
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 apr 2009 11:21
Locatie: Zevenaar

Aanschaf donor auto

Ongelezen bericht door spherius »

Ik las hier als tip dat je beter een complete donorauto kan kopen, dan een los motorblok. Hierdoor kan je nog wat extra proefrijden en eventuele kinderziektes ontdekken en verhelpen.
Bovendien hoort bij een 2.0 blok een gecompliceerde draadboom met bijbehorende startonderbreker, boordcomputer, sensoren enz. Het is fijner om dat allemaal in één keer compleet te hebben.

Dus ben ik maart parttime gaan marktplaatsen, op zoek naar een geschikte donor. Dit viel nog niet mee. Veel golfjes waren optisch getuned, waardoor bij mij het vermoeden ontstaat dat er niet rustig mee om is gegaan. Anderen waren te oud (2E/ADY), te ver weg of teveel kilometers.

Op 19 maart vond ik een geschikte Passat uit 1996 in Venlo. Meteen gebeld en dit gesprek wekte goede gevoelens bij mij op. 200.000km, bij 170.000 distributie vervangen, grote beurt gehad, goede reden voor verkoop en vraagprijs 750 euro. Aan het eind van het gesprek een afspraak gemaakt voor de volgende ochtend voor een proefrit.

Op 20 maart nog snel langs de Kruidvat gefietst. Daar hadden ze NS dagkaarten te koop voor 14 euro. Als de auto niks zou zijn, zou mijn terugreis gratis zijn. Als de auto wel wat was, dan was de dagkaart alsnog goedkoper dan een enkeltje Zevenaar-Venlo. Steeds verassend, altijd voordelig! In Venlo werd ik opgehaald met de Passat en meteen een proefrit gemaakt. Wat rijdt dat fijn, vlot en soepel zo'n 2.0 blok, helemaal als je niks gewend bent :mrgreen: . Na de proefrit even onderhandeld over de prijs, 700 euro betaald, auto overgeschreven en met een dikke grijns op mijn gezicht naar huis gereden. Het grote ombouwavontuur kan beginnen!

Afbeelding
Afbeelding
Tjoei, Patrick

VW T3 2.0 8V '82 Camper
Gebruikersavatar
spherius
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 apr 2009 11:21
Locatie: Zevenaar

Re: Project Bassiebus - 2.0 AGG ombouw

Ongelezen bericht door spherius »

Uiteindelijk heb ik de auto nog in 3 weken 3500km kunnen testrijden, waarbij we ook nog een weekendje naar de Eifel zijn geweest.
Geen gekke problemen of lekkages kunnen ontdekken, jeuj.

Daarna de auto achterop de oprit gezet, geschorst en verzekering opgezegd. Het slopen kan beginnen!
Stukje bij beetje de motorruimte leeg gehaald en nog bruikbare onderdelen op marktplaats gezet.
Ik had niet gedacht dat ik nog voor 400 euro aan onderdelen zou kunnen verkopen, zoveel passats uit 1996 zie je niet meer tegenwoordig.

Ook heb ik de volledige autodraadboom er uit getrokken. Niet nodig voor de ombouw, maar het is altijd handig om wat gekleurd draad op voorraad te hebben.

AfbeeldingAfbeelding

Toen ik de passat had gekocht, ben ik op zoek gegaan een motortakel om het blok uit de motorruimte te krijgen. Toevallig stond er een in mijn woonplaats te huur voor 5 euro per dag.
Alleen toen ik helemaal klaar was met demonteren, slopen en loshalen van motorsteunen, bleek de advertentie verwijderd te zijn [[feuer]] . Hoe ga ik dat blok er nu uit krijgen dan?
Na wat gegoogle, blijkt dat de gehele voorkant demontabel is. Zag een beetje tegen het meerwerk op, maar het voordeel is dat je niet zo nauwkeurig te werk hoeft te gaan bij het slopen van de plastic bumper en kappen.

Laatste dwarsbalk laten zitten, voorkant omhoog gezet, bokken onder motorblok, auto laten zakken, laatste dwarsbalk los gehaald en auto voorzichtig naar achter gerold. Succes!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik wilde eerst het blok zonder teveel preventief onderhoud in de bus hangen. Mezelf toch maar bedacht en een motorblok montagesteun aangeschaft (als je het doet, doe het dan goed).
Het blok hangt er vanaf vandaag in en nu is het rustig aan onderdelen demonteren, onderdeelnummers opschrijven, inventarisatielijst maken en onderdelen/pakkingen bestellen.
Daarna het onderblok ontvetten, in de verf zetten en verse onderdelen terug zetten. Daarover hopelijk later meer.

Afbeelding
Tjoei, Patrick

VW T3 2.0 8V '82 Camper
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Project Bassiebus - 2.0 AGG ombouw

Ongelezen bericht door luizenbos »

Heel mooi verhaal [[toast]] succes met de ombouw
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Project Bassiebus - 2.0 AGG ombouw

Ongelezen bericht door Bob »

Goed bezig [[thumbup]]
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
a_j
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 316
Lid geworden op: 07 jun 2012 21:11
Locatie: Eindhoven

Re: Project Bassiebus - 2.0 AGG ombouw

Ongelezen bericht door a_j »

Mooi project! Dat ga je veel plezier aan beleven. Zelf 2 jaar geleden ook deze ombouw gedaan.
Groeten, Aart
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
Gebruikersavatar
sander
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 336
Lid geworden op: 17 jun 2012 21:12
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Project Bassiebus - 2.0 AGG ombouw

Ongelezen bericht door sander »

Leuk zeg, ga ik volgen, mooie uitgebreide beschrijving zo
Groetjes Sander,

zonder bus, wil een ''nieuwe''
Klik voor mijn Blog
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: Project Bassiebus - 2.0 AGG ombouw

Ongelezen bericht door Marcel.S »

leuk.

de caravan en honda prelude van Bassie en Adriaan staat of stond in Heerhugowaard bij de kampeerwinkel knaller van de straat :mrgreen:

ik zie ook wel eens een lelijke eend voorbij komen met B&A kleuren .

lekker projectjes zo , ben benieuwd [[thumbup]]
Gebruikersavatar
spherius
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 apr 2009 11:21
Locatie: Zevenaar

Re: Project Bassiebus - 2.0 AGG ombouw

Ongelezen bericht door spherius »

Bedankt voor de reacties tot nu toe, dat geeft hoop om wat meer op papier te zetten :) .

Blok is helemaal ontdaan van onderdelen, op carterpan na.
Helaas een kleine tegenslag, tijdens het loshalen van het uitlaatspruitstuk viel mijn oog op onderstaande scheur.
Even schoongemaakt met dremel, scheur lijkt niet diep te zitten / door en door te zijn.

Ik heb wat zitten zoeken op lassen van gietijzeren spruitstukken. Het kan wel met speciale elektroders, voorverwarmen en langzaam af laten koelen, maar de kans is aanwezig dat het binnen een paar duizend kilometer weer los laat.

Ik ga denk ik maar op zoek naar een tweedehands spruitstuk, kijken of ik die een beetje goedkoop kan vinden.
12938092_1167226776643065_876692374332616075_n.jpg
12983436_1167226743309735_6102828838311423185_o.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tjoei, Patrick

VW T3 2.0 8V '82 Camper
Gebruikersavatar
spherius
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 apr 2009 11:21
Locatie: Zevenaar

Re: Project Bassiebus - 2.0 AGG ombouw

Ongelezen bericht door spherius »

Vooruit dan maar, 35 euro incl verzenden. Lang leve eBay, dat maakt het zoeken naar bepaalde onderdelen een stuk gemakkelijker en soms goedkoper.

In Nederland vond ik zo snel geen spruitstuk, of veel te duur (50 euro zonder verzenden). Nu maar hopen dat deze wel helemaal goed is :) .
_20160414_222045.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tjoei, Patrick

VW T3 2.0 8V '82 Camper
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Project Bassiebus - 2.0 AGG ombouw

Ongelezen bericht door luizenbos »

Heb je snel geregeld [[toast]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: Project Bassiebus - 2.0 AGG ombouw

Ongelezen bericht door Marcel.S »

Ik moet me toch eens wat meer verdiepen in dat eBay ik durf nooit zo
Gebruikersavatar
spherius
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 apr 2009 11:21
Locatie: Zevenaar

Re: Project Bassiebus - 2.0 AGG ombouw

Ongelezen bericht door spherius »

Gister spruitstuk binnen gekregen en in de zwarte kachelverf gezet.
Daarna verf uit laten harden in de oven (250 graden, 30 minuten), ramen en deuren open gezet :mrgreen:
IMG_20160423_142252478.jpg
IMG_20160423_123045418.jpg
Tevens nog het blok ontvet en afgeborsteld, klaar voor een likje verf.
Volgens sommigen niet nodig, maar ik vind het wel fijn wanneer alles er weer lekker vers uit ziet.

Klikkerdeklik:

[bbvideo=640,360]https://www.youtube.com/watch?v=yial74o ... e=youtu.be[/bbvideo]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tjoei, Patrick

VW T3 2.0 8V '82 Camper
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Project Bassiebus - 2.0 AGG ombouw

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Interessant verslag!
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Project Bassiebus - 2.0 AGG ombouw

Ongelezen bericht door luizenbos »

hai Patrick

Dat in de oven had je later ook kunnen wand had je lopende motor hitte dat voor je gedaan :mrgreen: men zegt dat je dat beter niet kan doen alle dingen in de oven gaan .na gebruik is de oven voor consumptief goederen eigenlijk niet meer geschikt :D vanwege dampen .

daarom heb voor dat soort dingen een oude oven gebruikt ik hoop voor jouw ook :lol:

voor de rest goed bezig [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Plaats reactie