Opbouw kitten?

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: Opbouw kitten?

Ongelezen bericht door Marcel.S »

:buiken:
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Opbouw kitten?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Erik Middel schreef:En dan blijven er altijd nog malloten die denken dat de goot ook maar netjes afgekit (lees: vol) moet worden....
Even zonder gekheid.

ORIGINEEL IS DE GOOT VOL GEKIT


Dat dus door VW (mijn af Hannover fabriek carrosserie met Dehler hoogdak) Het standaard VW hoogdak, bij Westfalia en consorten.

Het blijkt nu dat dit roestproblemen geven. Wat daar de oorzaak van is? Niet enkel de kit. Maar ook de 4 lagen staal die in de goot in elkaar grijpen. De kit zal dit probleem van gelaagdheid enkel meer insluiten wat misschien de zaak wel eens kan verergeren. Daarbij misschien ook de afwerking van het staal met primer/sealer/laklagen niet optimaal. Of de inwerking van de kit op de laklagen? Ik heb hoogdaken verwijderd waar het leek alsof de lak weggevreten was onder de kit en polyester.

Nog een goeie link; http://van360.eu/karosserie/

Voor je het dak inplakt zou ik goed nagaan waarvan de problemen komen en ontstaan, waar wel en niet plakken of kitten, welke voorbereiding binnen/buitenzijde, compatibiliteit kit en laklagen etc.... Want wie zegt dat je na 10 jaar met de huidige kitten en oude of nieuwe laklagen geen problemen gaat hebben?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5459
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Opbouw kitten?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Met Sikaflex 515 krijg je geen problemen tussen lak en kit.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Opbouw kitten?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Er zijn mensen die hard roepen dan de goot vol gekit is, maar dat dit bij een paar merken gebeurt.
Andere merken waren wel zo slim om dit niet te doen.
Reimo is zo een merk, geen kit in de goot en ook geen roest op de aansluiting dak goot.
De foto van Noortje laat een goot zien, welke doet denken dat het dak er later op is gezet.
Zo hoort het er niet uit te zien.

Theo
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Opbouw kitten?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hallo Theo,

Waarom zijn de merken die dit niet deden wel zo slim geweest? Is de kit het roest veroorzakende probleem of een stukje onwetendheid uit de oude doos in karosseriewerk en behandeling. In de jaren 80 had je veel wagens die binnen 5 jaar van de weg konden vanwege roest.

imho is de constructie van gelaagd staal gevoelig voor roestvorming. Dat heb ik eigen ervaring met toyota's waarbij blank staal in lagen op elkaar gehecht is (voornamelijk dakrand en de A tot D stijlen als bij een bus). Als je dan nog een hoogdak zo monteert dat condenswater afloopt tussen de stalen dakhuid(goot) en het hoogdak is dat afwachten op roest van binnenuit. Bijkomstig heb je na verloop van jaren dat de kit aan de randen de hechting verliest waardoor er vocht tussen trekt. Ook weer een begin van ellende. Dan nog dat een afgekitte goot geen goot meer is maar meer een vol geblubberde sloot en al het water van je dak over de goot heen druipt wat de druprand waarschijnlijk niet naar behoren aankan. Met gevolg dat de overgang (naad) aan de onderzijde van de goot ongetwijfeld ook langer natter is dan gewenst.

Simpel een hoogdak monteren met net wat plakwerk aan de binnenzijde van de opstaande rand is mogelijk ook niet voldoende voor een goede montage. De goot gevuld met kit heeft ook met de hechting van het hoogdak op de karroserie te maken.

Met even wat denkwerk en goede aanpak kan je het plezier van je hoogdak veel langer roestvrij ervaren dan even wat simpel knip en plakwerk. Het is hetzelfde als met de raamsponningen. je ziet een stip maar erachter zit een krater.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Opbouw kitten?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

RoonT3 schreef:Hallo Theo,
Waarom zijn de merken die dit niet deden wel zo slim geweest? Is de kit het roest veroorzakende probleem of een stukje onwetendheid uit de oude doos in karosseriewerk en behandeling.
Ik denk erg simpel met roest, heb bij de Rooie op de gekste plekken roest weg laten halen.
Maar juist de goot is perfect in orde en daar zie je geen kit tussen kap en blik.
Bij roest in de goot, zie je ook kit in de goot, dus ik denk: het een heeft met het ander van doen.
Als de goot een roest probleem zone zou zijn, kregen bussen zonder kap hier ook roest.
En dat is niet zo, de andere bekende plekken zie je wel terug bij alle bussen.

Theo
Gebruikersavatar
Plevuus
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 okt 2015 20:00
Locatie: Tilburg

Re: Opbouw kitten?

Ongelezen bericht door Plevuus »

Theo Postma schreef:(..) Als de goot een roest probleem zone zou zijn, kregen bussen zonder kap hier ook roest. En dat is niet zo (..)
Ik kan helaas uit eigen ervaring melden dat dat dus wel zo is. Ik heb geen kap en mijn dakgoten waren beide behoorlijk rot. :(

Groeten,
Dick
T3 WBX1.9 1983 met pop-up dakje
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Opbouw kitten?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik vermoed dat het baasje van de bus er meer mee te maken heeft. Stalling onder dak of binnen, schoonmaken en waxen, luchten van de bus tegen condensvorming etc.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
adri
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 341
Lid geworden op: 13 nov 2009 19:41
Locatie: Zaandam

Re: Opbouw kitten?

Ongelezen bericht door adri »

Hallo,

Ik ga binnenkort ook het dak van mijn reimo kitten. Dan alleen de delen die echt los zitten.

Kitten doe ik dan van binnenuit. Ben van plan wat houten wiggen te maken om in de goot te tikken ,om de gekitte delen aangedrukt te houden. Daarna de overtollige kit uit de goot snijden. Staat nog op mijn todo lijstje!

Groeten,Adri
Was alles maar zo hard als m'n T3 !
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Opbouw kitten?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik zou niet teveel in de goot tikken omdat je daarmee het staal misschien deformeert en de kans op kruipend vocht tussen de lagen erger maakt. Het snijden van overtollige kit? Daarmee grote kans de laklaag te beschadigen met roest tot gevolg. Netjes afplakken, secuur kitten en gelijk schoonmaken. Voor mij hoef niemand de goot af te vullen omdat VW dat deed. Steek liever een paar dagen extra in de voorbereiding en afwerking.

Ik kreeg van de week de tip van een Tec7 vertegenwoordiger om hun cleaner te gebruiken voor de afwerking in plaats van een sopje. De cleaner op je vinger spuiten en dan de kitvoeg afstrijken. De cleaner lost de toplaag op welke verdunde kit je vervolgens glad afstrijkt en de poriën in de onderliggende kit mee vult. Daardoor is de kit gladder, vuil en water afstotender en minder kans op schimmels. maar dat geloof je dan of niet. De tegelzetters waren het er mee eens in ieder geval. http://www.tec7.be/nl/producten/tec7-cleaner

Om je dak te fixeren gewoon spanbanden dwars over de bus. De krikpunten voor en achter zijn al goede aanslagpunten. Met een balkje tussen spanband en dak geef je voldoende druk en daar kan je bijvoorbeeld wigjes gebuiken om de spanning te verdelen (of je balkje op vorm maken)

http://www.t3-infos.de/t3-infos_f.html#hochdach
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Cheetah
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 973
Lid geworden op: 11 mei 2014 11:46
Contacteer:

Re: Opbouw kitten?

Ongelezen bericht door Cheetah »

Ik zou dak eraf halen...schoonmaken. ..slechte plaatdelen vervangen. .en dak er weerop..

Dak eventueel in de blanke lak spuiten...waterdicht
Groet Albert

http://www.karmann -coachbuilts.com
Plaats reactie