Syncro verbindingswagen project

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
theiz
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 apr 2016 20:34

Re: Syncro verbindingswagen project

Ongelezen bericht door theiz »

Heeft iemand trouwens een tip hoe je het makkelijkste klemmen kan verwijderen van koelleiding en benzine leiding? Ik heb er bij beide 1 die vast zit.
Groeten Matthijs
Gebruikersavatar
theiz
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 apr 2016 20:34

Re: Syncro verbindingswagen project

Ongelezen bericht door theiz »

Ik heb ook het lampje vervangen trouwens van de koplamp. De koplamp zit met 3 schroeven vast. Als je deze los hebt kan je de stekkers verwijderen en heb je de unit los van de bus.
Ik kreeg de veer waarmee het lampje vastzit niet los. Het metaal van de houder waarachter deze veer klemt is heel dun heel buigbaar blik. Hoort dit zo, of heb ik te maken met een goedkope vervanging?
Groeten Matthijs
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Syncro verbindingswagen project

Ongelezen bericht door RoonT3 »

De klemmen met een slangklemlosmaakdinges, het makkelijkste type even over nadenken. Ik gebruik een 'botte' moniertang of heel goede waterpomptang

koplamp heeft 4 schroeven, op elke hoek 1 van dat blikken frame. Als je de 3 stelschroeven in de kunststof geleiders hebt gelost doe je het verkeerd. Dan mag je de lampen weer stellen. de 3 schroefjes waar de lampunit mee in het stelframe zit laat je normaal ook vast zitten. Dus makkelijkst zijn de schroefjes waarmee de unit compleet aan de bus gemonteerd zit.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
theiz
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 apr 2016 20:34

Re: Syncro verbindingswagen project

Ongelezen bericht door theiz »

RoonT3 schreef:De klemmen met een slangklemlosmaakdinges, het makkelijkste type even over nadenken. Ik gebruik een 'botte' moniertang of heel goede waterpomptang

koplamp heeft 4 schroeven, op elke hoek 1 van dat blikken frame. Als je de 3 stelschroeven in de kunststof geleiders hebt gelost doe je het verkeerd. Dan mag je de lampen weer stellen. de 3 schroefjes waar de lampunit mee in het stelframe zit laat je normaal ook vast zitten. Dus makkelijkst zijn de schroefjes waarmee de unit compleet aan de bus gemonteerd zit.
Dank. Ik bedoelde meer de veer waarmee de lamp aan de achterkant van de unit vast zit. Je haalt die rubberen kap los en daarna zie je een veer de achter 2 blikken randjes valt. Bij mij was de veer heel sterk en dat blik dus niet. Ik liep daardoor te klooien dat de palletjes meebogen als ik de veer indrukte.
Groeten Matthijs
Gebruikersavatar
theiz
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 apr 2016 20:34

Re: Syncro verbindingswagen project

Ongelezen bericht door theiz »

Een update.
De auto is inmiddels ontstickert. De stickers aan de buitenzijde zijn verwijderd, helaas zijn de strepen geverfd, dus die moeten blijven tot de bus opnieuw kan worden gespoten. De folie op het raam is ook weg, dus niet meer geblindeerd. Heerlijk.
Daarnaast wat onderhoud aangepakt:
De riem vervangen, helaas heb ik de verkeerde waterpomp geleverd gekregen dus dat is voor een andere keer.
De temperatuurmeter deed het niet, bleek een draadbreuk. De bedrading is overigens dramatisch, dus dat staat op de agenda om ook een keer op te pakken. De draad naar de oliedrukmeter loopt bijvoorbeeld over de uitlaat naar beneden en die is al aardig aan het aanbakken geweest.
Olie vervangen door 15W40 mineraal (was 5W40 half syntetisch). Lastig om uit te vinden welke olie nu in het blok thuis hoort, iedereen zegt wat anders.
Daarna de uitlaatdemper vervangen. Lastig werk.

Ik heb vertrouwd op de informatie op de webshop van Paruzzi. De klantenservice daar is prima, de informatie voor mijn bus bleek niet helemaal te kloppen. Ik heb gisteren gebeld en ik zie dat de informatie inmiddels direct is aangepast op de website, netjes.
Ik had een expressbestelling gedaan, waardoor het pakket zaterdagochtend voor 12:00 zou moeten zijn geleverd. Via track en trace kon ik zien dat het ook in de bus was geladen, dus ik ben rond 10:00 begonnen met loshalen van de einddemper. Onder de bus zag ik dat het anders was als wat ik op de website van Paruzzi kon vinden, dus ik moest een inschatting maken of ik voldoende onderdelen binnen zou krijgen.
fd379eb44863f87a47efd0b556645c40.png
Op het plaatje staat de situatie zoals het in mijn bus aanwezig is.
Het pakket kwam niet zaterdag. Balen. Geen idee waarom de bus waar het pakket in zat niet daadwerkelijk ook langs is gekomen.
Het koppelstuk (nummer 9 op de tekening) was mijn twijfelpunt. Ik had die niet besteld, wist niet of er genoeg pakkingen zouden komen, dus ik heb besloten die te laten zitten. Dit bleek een wijs besluit: Die blijken niet meer leverbaar.
Uiteindelijk is het verwijderen van de demper zonder het verwijderen van dit koppelstuk best een uitdaging, heeft me zowat een dag gekost. Op de tekening lijkt het alsof er 2 bouten in elke aansluiting zitten, dit zijn er in werkelijkheid 3. De achterste is de lastigste. Dit is een lange bout die helemaal door het dikste stuk heen gaat. Wonder boven wonder heb ik die aan de rechterzijde kunnen verwijderen, links brak die.
Gisteren is het pakket alsnog gebracht, mijn schoonvader heeft de nieuwe demper met 5 bouten vastgezet. Binnenkort maar eens proberen die laatste ook te kunnen vastmaken. Uitboren gaat vrijwel niet: Verbindingsstuk is van gietijzer en dus zachter als de bout. Je ontkomt er bijna niet aan om van de bout af te glijden en in het gietijzer terecht te komen. Verbindingsstuk verwijderen durf ik niet: Als deze inderdaad niet meer verkrijgbaar zijn wordt het lastig aangezien hier aan de andere kant schroefdraad zit en de bouten daar dus in zijn gedraaid. Als deze breken wordt het onmogelijk om het weer te bevestigen.
De eindpijp bleek niet helemaal te passen. De versie die Paruzzi toont op de website past net niet onder een syncro. Klein beetje buigwerk loste dat op. Vorm is wel totaal anders als wat er onder zat.

Al met al lijkt het erop dat Volkswagen de Syncro enkele maanden voor een facelift op de markt heeft gezet. Hierbij enkele speciale onderdelen heeft gebruikt (zoals dat stukje eindpijp) die dus uiteindelijk maar een paar maanden geplaatst zijn geweest. Belooft veel goeds voor de toekomst, beschikbaarheid zal wel dramatisch zijn.
Ik had overigens het idee dat ik de originele demper aan het loshalen was. Ik kwam bijvoorbeeld volkswagen logo's tegen, maar er waren ook seals gebruikt op de bouten. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat achteraf aanbrengt. Nadeel als dit inderdaad een originele demper was: Ik ben de afgebroken bout aan het doorslijpen geweest met een dremel. Hierbij dus ook de pakking doorgeslepen, vlak bij mijn gezicht zonder stofkap oid. Achteraf dacht ik er pas aan dat ze vroeger waarschijnlijk asbest pakkingen gebruikten en dat dit niet bevorderlijk zou zijn voor mijn gezondheid.... [[head]]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten Matthijs
Gebruikersavatar
theiz
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 apr 2016 20:34

Re: Syncro verbindingswagen project

Ongelezen bericht door theiz »

Even een update. Ondertussen veel gebeurd.
We hebben ongeveer 10.000 kilometer met de bus gereden alles bij elkaar inmiddels. In de tussentijd is hij op bezoek geweest bij de Bus Brothers voor een beurt, waar niet heel veel hele gekke dingen naar voren kwamen. Belangrijkste wat ze vonden was dat de achtervering en de bus door wat roest niet meer een hele goede verbinding met elkaar maakten.....
Afgelopen weekend weer weggeweest met de bus, en helaas moet ik 2 als preventief geplande klusjes toch naar voren gaan halen...
De koppeling geeft het op, dit wordt volgens mij een k*t klus. Daarnaast lag er een plas vloeistof onder de bus, ik denk dat de waterpomp aan het lekken is.
De komende maand dus langzaam deze 2 klussen oppakken.
Voor de koppeling zal ik een technisch takje aanmaken, ik twijfel nog hoe ik dat moet oppakken.
Voor de waterpomp overigens ook: Deze heeft nu een vloeibare pakking, weet niet zeker of ik deze met een rubberen pakking kan vervangen.
Groeten Matthijs
Plaats reactie