Surfplanken op het westfalia hefdak

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
sphaero
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 332
Lid geworden op: 18 jul 2008 12:24
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Surfplanken op het westfalia hefdak

Ongelezen bericht door sphaero »

Ik ben al langer opzoek naar dakdragers voor op het hefdak voor mijn surfplanken. Het liefst blijf ik dan de mogelijkheid behouden om het hefbak te openen. Ik weet dat er van die plaatjes voor dakdragers te krijgen zijn die je op het hefdak kan bevestigen.

Nu had ik bedacht dat ik eigenlijk helemaal geen dakdragers nodig heb.
- de 2 surfplanken wegen maar een paar kilo
- de surfplanken kunnen prima plat op het dak liggen
- zonder dakdragers minder extra gewicht, scheelt heffen

Daarom dacht ik luikringen in het dak te plaatsen:
https://www.bootenoutdoorstore.nl/aan-d ... g-rvs.html
Daarmee kan ik de surfplanken met banden prima vast zetten, leek mij.

Uitdagingen nog zijn het voorkomen van schuiven over de breedte van het dak.

Iemand nog goede ideeen of suggesties?

Groet,

Arnaud
--
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Surfplanken op het westfalia hefdak

Ongelezen bericht door wouter »

Ik dacht dat die dakdragers aan de zijkant worden bevestigd, in principe boor je daar in de zijkant buiten je tentje als je begrijpt wat ik bedoel. Dus geen kans op lekkage in je bus. Als je die luikringen gaat plaatsen, denk ik dat je dat bovenop het dak gaat doen? Ik heb mijn twijfels of je dat stevig en waterdicht gaat krijgen. Zoveel wegen aluminium dakdragers toch ook niet? Dat gewicht zit ook niet op het uiteinde en vergeet niet wat het hefdak zelf weegt, dat merk je als je een poging doet om hem open te zetten zonder die hefbeugel. [[schrik]]
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Voormalig Lid 27

Re: Surfplanken op het westfalia hefdak

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 27 »

Als je de surfplanken koud op je dak legt kan je er een paar stroken rubbermat onder leggen, dit voorkomt schuiven.
Wij gebruikten dat ook in het transport als je bijvoorbeeld staal geladen had.
Als je ze niet bij je hebt kan je de stroken mat oprollen [[thumbup]]
sphaero
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 332
Lid geworden op: 18 jul 2008 12:24
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Surfplanken op het westfalia hefdak

Ongelezen bericht door sphaero »

Ik wilde inderdaad ook aan de zijkant die ringen bevestigen. Ik maakte me nog zorgen over het schuiven maar de tip van Ronald is perfect! [[thumbup]]

Groet,

Arnaud
--
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Surfplanken op het westfalia hefdak

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Wel eens aan die ladingprofielen gedacht met universele en verstelbare bevestigingspunten?

ff zoeken op ebay op airlineschienen
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Frankvanm
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 feb 2009 15:43
Locatie: Den Haag

Re: Surfplanken op het westfalia hefdak

Ongelezen bericht door Frankvanm »

Ik heb een jaar geleden precies gedaan wat Ronald voorstelde om het effect te krijgen wat Steven post.
Op ebay Airlineschiene gekocht en met tweedehands dakdragers (die ik toevallig bij de kringloop vond) een mooi systeem gemaakt (al zeg ik het zelf).

Het is wel vrij zwaar om het dak open te doen met mijn surfspul op het dak, dus ik denk dat ik nog een lift assist kitje ga maken/bestellen.
Dakdragers.jpg
Dakdragers2.jpg
Dakdragers3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,
Frank!

VW T3 westfalia camper 1.9 WBX 2.0 8v
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Surfplanken op het westfalia hefdak

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Kijk oud idee alweer. Ziet er goed uit!
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
jochemp
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 apr 2014 12:13

Re: Surfplanken op het westfalia hefdak

Ongelezen bericht door jochemp »

Ha Frank,
mooi systeem heb je ervan gemaakt dat ga ik van je kopiëren heb je enig idee watvoor dakdragers dat zijn? (merk type) Nog andere tips waar ik op moet letten.

groet Jochem
groet Jochem
Gebruikersavatar
Frankvanm
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 feb 2009 15:43
Locatie: Den Haag

Re: Surfplanken op het westfalia hefdak

Ongelezen bericht door Frankvanm »

Dag Jochem, Ik weet het zo niet uit mijn hoofd. Volgende keer dat ik bij de bus ben zal ik even op zoek naar een typenummer.
Ze zijn van Thule in ieder geval en precies de goede breedte (al zijn ze nog wel beetje instelbaar).
Met vriendelijke groet,
Frank!

VW T3 westfalia camper 1.9 WBX 2.0 8v
Gebruikersavatar
jochemp
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 apr 2014 12:13

Re: Surfplanken op het westfalia hefdak

Ongelezen bericht door jochemp »

Dat zou fijn zijn want ik heb moeite om goede zoektermen te verzinnen...
groet Jochem
Gebruikersavatar
Frankvanm
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 feb 2009 15:43
Locatie: Den Haag

Re: Surfplanken op het westfalia hefdak

Ongelezen bericht door Frankvanm »

Hmm, geen Thule dus. Enige wat ik kan vinden zijn de letters "ATM", "Made in France" en "01686001"
Ik kan er met google niet veel van maken.
Met vriendelijke groet,
Frank!

VW T3 westfalia camper 1.9 WBX 2.0 8v
sphaero
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 332
Lid geworden op: 18 jul 2008 12:24
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Surfplanken op het westfalia hefdak

Ongelezen bericht door sphaero »

Ik ben ook maar voor een airline rail gegaan. Maar nu de bevestiging op het hefdak nog. Ik had bedacht dat ik de rail gewoon kon bestigen in de houten latten waar het doek mee vast zit. Dat kan dan gewoon met schroeven. Maar wat voor schroeven? Omdat de rail van aluminium is zouden er eigenlijk ook aluminium schroeven in moeten ivm corrosie. Iemand daar ervaring mee?

Groet,

Arnaud
--
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 839
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: Surfplanken op het westfalia hefdak

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Deze zit gewoon met 12 RVS boutjes, 6 per zijde, vast. Aan de voorzijde zijn er 4 boutjes gelijk aan die van de uit set beugel . De bus staat in Utrecht dus je kunt langs komen om te kijken .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
sphaero
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 332
Lid geworden op: 18 jul 2008 12:24
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Surfplanken op het westfalia hefdak

Ongelezen bericht door sphaero »

Bij jouw set zou ik dat nog wel mogelijk zien door er een ringetje tussen te zetten. Bij zo'n airline rail moet de kop van de bout/schroef verzonken zijn. Er komt dus contact tussen de schroef en het aluminium. Ik heb begrepen dat aluminium en roestvrij staal niet samen gaan ivm corrosie. Vandaar mijn vraag. Misschien dat ik maar gewoon voor gegalvaniseerde schroeven ga.

Groet,

Arnaud
--
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Surfplanken op het westfalia hefdak

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Als je surfplank zout water lekt zou ik dat niet doen nee. Voor de rest valt dat wel mee. Doorgaans zijn de rails toch geanodiseerd. Even de boor/verzink gaten afwerken en je problemen vallen ook wel mee. Als je het een beetje uitkient kan je gewone bout/laagbolkopflensschroef/veiligheidsschroeven gebruiken. Met die airlineschienen kan je normaal gewoon tussen de boutkoppen aanpikken met de steunen.

https://www.rvspaleis.nl/bouten
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Surfplanken op het westfalia hefdak

Ongelezen bericht door wouter »

Aluminium schroeven zijn niet sterk, zou ik niet doen voor deze toepassing (best belangrijk dat je surfplank op de snelweg niet los schiet met rail en al). Bij ons op t werk is een A4 bout in een aluminium constructie vrij gangbaar. Wel keramisch vet gebruiken bij de montage. Ook de gaten in je hefdak afkitten met een geschikte kit tegen lekkage / vocht.

Klein beetje toelichting: omdat het meest "onedele" metaal (aluminium rails) verhoudingsgewijs veel groter is (gewicht) ten opzichte van de "edele" bevestingsmiddelen (RVS 304 bout of schroef), is het een relatief goed ontwerp. De massa aan het onedele metaal (aluminium rails) neemt af, de massa aan het edele metaal (RVS bout) neemt toe. Als het andersom is kun je raden wat het resultaat is als de massa van je bevestigingsmiddelen gaat afnemen... Daarom altijd "edelere" bevestigingsmiddelen gebruiken ten opzichte van het te bevestigen materiaal. [[thumbup]] Op basis hiervan zou ik stalen schroeven / bouten die gegalvaniseerd zijn (vaak met een laagje zink) zeker afraden omdat het zink in de spanningsreeks onedeler is ten opzichte van het aluminium.

Kortom: RVS A2-304 bout / schroef met een aluminium rail gaat best samen en is altijd de betere keuze tov gegalvaniseerde schroeven / bouten (op basis van zink als beschermlaag).

Openbaar leesvoer ter toelichting met een duidelijke pdf: https://www.metaalmagazine.nl/nieuws/vo ... gen/20218/
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Plaats reactie