Stroom (220?) op de deurgrepen door CEE stekker
Stroom (220?) op de deurgrepen door CEE stekker
Hallo,
Ik kreeg net een stroomstoot (als schrikdraad) toen ik de schuifdeur dicht wilde doen. De CEE stekker zit erin, hier aan huis. Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Ik weet namelijk niet meteen waar ik het probleem moet gaan zoeken, gezien de hele keuken eruit moet om de kabel van/naar de CEE te volgen. Om welk voltage het gaat weet ik ook niet meteen, gezien ik geen multimeter (meer) heb liggen.
Sinds afgelopen zondag tikt de ontsteker van de koelkast ook niet meer als ik die op gas zet. Geen idee of dat verband kan houden, maar ik wil het toch even gemeld hebben.
Ik kreeg net een stroomstoot (als schrikdraad) toen ik de schuifdeur dicht wilde doen. De CEE stekker zit erin, hier aan huis. Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Ik weet namelijk niet meteen waar ik het probleem moet gaan zoeken, gezien de hele keuken eruit moet om de kabel van/naar de CEE te volgen. Om welk voltage het gaat weet ik ook niet meteen, gezien ik geen multimeter (meer) heb liggen.
Sinds afgelopen zondag tikt de ontsteker van de koelkast ook niet meer als ik die op gas zet. Geen idee of dat verband kan houden, maar ik wil het toch even gemeld hebben.
"Great Scott! We're back in 1985!"
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14970
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
- Jaak
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1551
- Lid geworden op: 04 dec 2006 17:36
- Locatie: Sittard
Re: Stroom (220?) op de deurgrepen door CEE stekker
Wellicht is dit een diefstal beveiliging .
Groetjes Jaak (sJaak veur de Ollanders :-)
Wij rijden geen VW bus maar een T3 Doka WBX 1.9 1985
Wij rijden geen VW bus maar een T3 Doka WBX 1.9 1985
Re: Stroom (220?) op de deurgrepen door CEE stekker
Dat zal ik moeten controleren. Ik heb de CEE aansluiting meermaals gebruikt. In de bus heb ik een aardlekschakelaar, die klapt niet om.
"Great Scott! We're back in 1985!"
Re: Stroom (220?) op de deurgrepen door CEE stekker
Dag Doc(je echte naam?; graag er mee afsluiten)
Volgens mij ontkom je er niet aan om de apparaten die je hebt aangesloten. En als je niks vind ook de bedrading, aansluiting, zekering onder de loep te nemen. Evenals de aarding garanderen. Je wil niet weten wat er kan gebeuren als er 230v opstaat en.iemand grijpt de deurkruk vast. Die wordt niet losgelaten!!!
Het is geen 12v als je een schok voelt.
Succes Rolf
Volgens mij ontkom je er niet aan om de apparaten die je hebt aangesloten. En als je niks vind ook de bedrading, aansluiting, zekering onder de loep te nemen. Evenals de aarding garanderen. Je wil niet weten wat er kan gebeuren als er 230v opstaat en.iemand grijpt de deurkruk vast. Die wordt niet losgelaten!!!
Het is geen 12v als je een schok voelt.
Succes Rolf
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Stroom (220?) op de deurgrepen door CEE stekker
Ik heb hem er inderdaad op geattendeerd.RVB schreef:Dag Doc(je echte naam?; graag er mee afsluiten)
groet,
Floris
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Re: Stroom (220?) op de deurgrepen door CEE stekker
Is de aarding van je stopcontact in huis wel goed? Heb ik ook eens gehad. Bleek een lasdop los te zitten.... Desalniettemin zou een lekstroom niet mogen. Dus ergens wordt contact gemaakt. Maar met een spanningsmeter kun je zonder je keuken te slopen al heel wat vinden.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14970
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Stroom (220?) op de deurgrepen door CEE stekker
Dat kan ook niet deze kijkt alleen of er verschil is tussen het brengen en halen.Doc Brown schreef:Dat zal ik moeten controleren. Ik heb de CEE aansluiting meermaals gebruikt. In de bus heb ik een aardlekschakelaar, die klapt niet om.
En een schok krijgen van de klink betekend dat je de spanning tussen aarde en fase voelt.
Dat is zomaar een volt of 50.
Theo
Re: Stroom (220?) op de deurgrepen door CEE stekker
Sorry, ik was door LastPass ingelogd onder Doc Brown (met spatie), die ik eerder aangemaakt had, maar niet overal leek te werken, misschien door de spatie in de naam?! (In Taptalk werkt dit forum sowieso niet?!)RVB schreef:Dag Doc(je echte naam?; graag er mee afsluiten)
Volgens mij ontkom je er niet aan om de apparaten die je hebt aangesloten. En als je niks vind ook de bedrading, aansluiting, zekering onder de loep te nemen. Evenals de aarding garanderen. Je wil niet weten wat er kan gebeuren als er 230v opstaat en.iemand grijpt de deurkruk vast. Die wordt niet losgelaten!!!
Het is geen 12v als je een schok voelt.
Succes Rolf
Ik heb inmiddels weer een multimeter gekocht en ga testen waar ik mee te maken heb. Daarna maak ik de CEE aansluiting op de bus open en kijk even of er misschien een draad is losgetrokken. Maar kan het met de ontsteker van de koelkast te maken hebben? Die werkte tot voor kort feilloos.
Cheers, Tjeerd
"Great Scott! We're back in 1985!"
Volkswagen T3 Westfalia Jubiläums Joker, 1985. 1.9 DG WBX.
"Great Scott! We're back in 1985!"
Volkswagen T3 Westfalia Jubiläums Joker, 1985. 1.9 DG WBX.
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3038
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Stroom (220?) op de deurgrepen door CEE stekker
de ontsteker van de koelkast, werkt die niet op 12V ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: Stroom (220?) op de deurgrepen door CEE stekker
De ontsteker is inderdaad 12V, maar misschien dat die inderdaad kapot gegaan is door een lek. Hij doet het in geen geval.Steven V schreef:check ook even het snoer zelf. En de contactdoos van je huis.
Wat het met de ontsteker te maken heeft weet ik niet, maar ik kan me zomaar voorstellen dat die lekstroom ook niet fijn vindt. Doet deze het ook niet als de CEE-stekker er uit is?
Ik ga alles maar eens doorlopen, ook de buiten stekkerdoos aan het huis.
Cheers, Tjeerd
"Great Scott! We're back in 1985!"
Volkswagen T3 Westfalia Jubiläums Joker, 1985. 1.9 DG WBX.
"Great Scott! We're back in 1985!"
Volkswagen T3 Westfalia Jubiläums Joker, 1985. 1.9 DG WBX.
Re: Stroom (220?) op de deurgrepen door CEE stekker
Heel vreemd, ik zet net weer stroom op de CEE aansluiting en geen lek meer. De deurgreep eerst met een spanningzoeker aangeraakt en daarna met de hand. Niks.
Wat me nu te binnen schiet is dat ik misschien een stomme fout begaan ben tijdens het opladen van mijn primaire accu. Ik heb mijn Optimate 4 aangesloten op de 220 aansluiting achterop de CEE stekker. De klemmetjes van de Optimate zet ik dan op de accu, die weer op het 12V circuit is aangesloten. Kan daardoor mogelijk iets fout gaan? Niet dat er 220V over de 12V gaat, want dan smelt je de hele boel bij elkaar. Maar ik heb het idee dat deze aansluiting misschien wel een soort storingscircuit tot stand brengt. Enig idee iemand? Ik ben in de war.
Wat me nu te binnen schiet is dat ik misschien een stomme fout begaan ben tijdens het opladen van mijn primaire accu. Ik heb mijn Optimate 4 aangesloten op de 220 aansluiting achterop de CEE stekker. De klemmetjes van de Optimate zet ik dan op de accu, die weer op het 12V circuit is aangesloten. Kan daardoor mogelijk iets fout gaan? Niet dat er 220V over de 12V gaat, want dan smelt je de hele boel bij elkaar. Maar ik heb het idee dat deze aansluiting misschien wel een soort storingscircuit tot stand brengt. Enig idee iemand? Ik ben in de war.
Cheers, Tjeerd
"Great Scott! We're back in 1985!"
Volkswagen T3 Westfalia Jubiläums Joker, 1985. 1.9 DG WBX.
"Great Scott! We're back in 1985!"
Volkswagen T3 Westfalia Jubiläums Joker, 1985. 1.9 DG WBX.
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14970
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Stroom (220?) op de deurgrepen door CEE stekker
Als je accu lader er op zit, deze kan geen contact maken via de 230 volt, wel via de massa.
Zit er wel een verbinding tussen de aarde v/d 230 en je carrosserie?
Normaal had je met deze setting geen problemen mogen krijgen.
PS tapa talk hoef je hier niet te gebruiken, dit forum is al geschikt om mobiel te bekijekn en mee te werken.
Theo
Zit er wel een verbinding tussen de aarde v/d 230 en je carrosserie?
Normaal had je met deze setting geen problemen mogen krijgen.
PS tapa talk hoef je hier niet te gebruiken, dit forum is al geschikt om mobiel te bekijekn en mee te werken.
Theo
- who2010
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: Stroom (220?) op de deurgrepen door CEE stekker
Even inhaken:
Massa van de 220V wel of niet aan het chassis leggen?
Bij mij is dat niet het geval.
Ik laad af en toe (als de bus lang binnen staat en ik de binnenverlichting en/of radio vaak gebruikt heb) de accu's op met een druppellader van de Action (die het overigens perfect doet!) via de HH accu die met een Cyrix-i 12/24V-70A intelligente accuscheider gekoppeld is aan de startaccu. Nog nooit problemen mee gehad, de Cyrix bepaald welke (of beide) accu's geladen wordt, ook tijdens het rijden (dan komt de laadstroom dus via de startaccu binnen).
Ik heb nog nooit iets van een lekstroom(pje) gevoeld.
Ik hoor graag jullie mening hierover.
M.vr.gr.
Willem.
Massa van de 220V wel of niet aan het chassis leggen?
Bij mij is dat niet het geval.
Ik laad af en toe (als de bus lang binnen staat en ik de binnenverlichting en/of radio vaak gebruikt heb) de accu's op met een druppellader van de Action (die het overigens perfect doet!) via de HH accu die met een Cyrix-i 12/24V-70A intelligente accuscheider gekoppeld is aan de startaccu. Nog nooit problemen mee gehad, de Cyrix bepaald welke (of beide) accu's geladen wordt, ook tijdens het rijden (dan komt de laadstroom dus via de startaccu binnen).
Ik heb nog nooit iets van een lekstroom(pje) gevoeld.
Ik hoor graag jullie mening hierover.
M.vr.gr.
Willem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14970
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Stroom (220?) op de deurgrepen door CEE stekker
Altijd randaarde aan de massa van je bus leggen, altijd.
Theo
Theo
- who2010
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: Stroom (220?) op de deurgrepen door CEE stekker
Dank je Theo,
Dan ga ik dat maar snel doen.
M.vr.gr.
WIllem.
Dan ga ik dat maar snel doen.
M.vr.gr.
WIllem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.