Verzettang en clecos

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Verzettang en clecos

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Hoi,

Twee vraagjes:

1. Heeft iemand ervaring met de pons en verzettang van HBM Machines? Dit is tot nog toe de meest voordelige die ik kan vinden, maar het prijsverschil is zo groot met veel andere dat ik me af vraag of je hier goed mee uit de voeten kan.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... GwodqsgDig

2. Af en toe zie ik wel de clecos voorbij komen. Ben een beetje op ebay aan het zoeken. Last men de gemaakte gaatjes nadien weer dicht? Hoe werkt dit precies, want het lijkt mij ideaal als je plaatwerk (bijvoorbeeld de dorpel) goed recht vast wilt zetten voor het lassen. Met de lasklem kom je daar niet bij.

Afbeelding
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Verzettang en clecos

Ongelezen bericht door luizenbos »

Erik [[thumbup]]

de foto die laat zien die ken ik niet maar de tang die Hbm laat zien deze dus is een goede die heb ik ook let even op er zijn verschillend de 1 kan zowel gaatjes knippen
als een verzet maken om een overlapping te maken door de kop te verdraaien de prijs bij Hbm is goed koop te noemen en die zou ik nemen .

ik zelfs betaald 50 euro en bij rustbuster is nog duurder ik kijk net 79.95
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Verzettang en clecos

Ongelezen bericht door luizenbos »

Erik

Was even haastig toen ik dat intikte de clecos heb ik ook even op YouTube ingetikt daar komen toch aardig wat filmpjes uit met voor beelden [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: Verzettang en clecos

Ongelezen bericht door Olaf »

Die hbm tang is een prima tang [[thumbup]]
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: Verzettang en clecos

Ongelezen bericht door René Vis »

ik gebruik deze,werkt perfect en snel en geen lamme handen http://www.msh-equipment.nl/lassen/lasa ... -tot-5-mm/
Rene
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Verzettang en clecos

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Ik heb nog een ongebruikte verzettang over, dus mocht je interesse hebben laat maar weten.

Afbeelding
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Verzettang en clecos

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Hoi Eric,

Hmm... Interessant. Ik weet niet wat je er voor wil hebben. Waarom heb je hem niet gebruikt? Het voordeel van de HBM versie van de tang is natuurlijk dat je er ook direct mee kan ponsen.

Iemand ervaring met de clecos trouwens? Daar twijfel ik over, want las je dan vervolgens de gemaakte gaten weer dicht? Hoe?
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: Verzettang en clecos

Ongelezen bericht door Tjeerd »

Ja de clecos gebruik je om de plaat te fixeren voor het lassen en daarna de gaatjes dichtlassen.
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Gebruikersavatar
BusBart
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1027
Lid geworden op: 29 mei 2007 17:00
Locatie: st Pardoux, Theneuille dept. Allier

Re: Verzettang en clecos

Ongelezen bericht door BusBart »

Cleco's zijn prima dingen, wij gebruikten ze altijd op de F-16, maar daar mochten we niet op lassen, daarom klonken we de gaten maar dicht.

Verzettangen NIET gebruiken, je krijgt altijd roest onder zo'n naad. stuik lassen!
groet,Bart



1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .

I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")

"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Verzettang en clecos

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Interessant Bart. Beetje off topic; waarom mocht je de F16's niet lassen?

Ik heb inmiddels een pneumatische verzettang en dat is echt een wonderlijk apparaat, ook voor het maken van ponsgaatjes. Wat ik wel doe is als ik een verzet maak, dan spuit ik die rand eerst in met Inox spray voor het lassen. Is dat een oplossing?

Bedoel je met stuik lassen gewoon op de naad? Dat lukt ook aardig en vind ik wel zo mooi.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
BusBart
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1027
Lid geworden op: 29 mei 2007 17:00
Locatie: st Pardoux, Theneuille dept. Allier

Re: Verzettang en clecos

Ongelezen bericht door BusBart »

De F-16 is gemaakt van een Aluminium legering die je niet Kunt lassen, ten tweede met al die gevoelige electriciteit en springstoffen is dat ook niet iets dat je zou Willen doen.
Inox spray??? dat ken ik niet, en eigenlijk is het zo dat alles wat je toevoegt in een las, de las vervuild (in principe) dus de laskwaliteit word minder.
waarschijnlijk heb je de beste kansen met het vertinnen van de naad achteraf, maar dan moet je wel zorgen dat ie ook helemaal door en door vertind word, net zoals ze in de oude tijd Rolls Royces carrosseriewerk deden.
stuik lassen, is van een geknipte plaat de afgeknipte kant (dun, stuik) tegen de stuik lassen met een kleine vooropening ertussen voor de betere doorlassing.
succes
groet,Bart



1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .

I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")

"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
Plaats reactie